128 Panorama -77

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ei se veitsenterävä ole, ei tosin järin paksukaan vaikkei siitä ole juurikaan materiaalia hävinnyt. Onhan tuota taidettu pohtia lähinnä 16V imukanavan osalta. Mikä lie sitten vaikutus on :roll: Luulisin, että ainakin tässä tapauksessa olematon. Lähinnähän tuota on kaivettu runnerien yläreunoista ja 1- ja 4- runnerien ulkokurvista kun tuossa kaasarissa läpät on sen verta kaukana. Vakionahan tuossa on sellainen korkeampi kumivulkanoitu tötterö välissä jolla tehdään tuo supistus. Itse katsoin paremmaksi avata imusarjaa ja pudottaa virtauksen suoraan alas kun tehdä lisämutkia.

Se mitä mietin on tuo katon pahka tuossa runnerien välissä. Voi olla, että sitä vielä madallan. Nyt esimerkiksi 2-kurkulta virtaus 2- ja 3-sylintereille joutuu tavallaan tuon pahkan ohi koukkaamaan. Samoin 1-kurkulta 1- ja 4-pytyt. Voi kyllä olla, ettei tuollakaan mitään käytännön väliä ole. Vähän luulen, että ahdistukset on jossain ihan muualla kun ei tuo koko kansikaan mikään race ole ja aika rajallista mitä tuolle vakioimarille kykyenee tekemään. Tosin tuskin tuosta pahkan poistosta haittaakaan olisi.

Joitain olen nähnyt missä on tuon tavallaan plenumin lattiaan tehty jollain paddingilla sellainen V-pahka kääntämään virtausta runnereihin ja estämään ristiinvirtausta. Niinkun näin:

Kuva

Mutta tiedä sitten tuostakaan. Jotenkaan ei tunnu hyvältä idealta.

Onhan sitten esim 1,8 VAG 1-pistekökössä sellainen siili tuossa pohjalla, eli ohuita alumiinipiikkejä pystyssä. Varmaan rikkomassa pisaroita tjsp. Ja löytyyhän noista niitä väliseinämallejakin:

Kuva

Mutta luulisin olevan enempikin päästöjuttuja ja onhan tuossa runnerien layouttikin poikkeava.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Bemareissa oli tuollaista siiliä myös, ja muistaakseni siihen meni johtoja, eli kyseessä lienee lämmitin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tuo plenumin pohjan pahkaaminen, jolla jaetaan kanavia, ei välttämättä paranna moottorin toimintaa.

Esim. 903 tappikoneessa keski/alavääntö huononee, eikä huipputeho kamalasti kasva.

Jos moottori on ns. "käyttö"autoon tulossa, koettaisin tehdä plenumista mahdollisimman jouhevan ja tilavuudeltaan ison. Ala-/keskikierros vääntö paranee huomattavasti (kuten myös kaasuun vastaavuus).
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Stefa kirjoitti: Onko kukaan perillä noista porauksien toleransseista? Hankalampaa mitä naisten kanssa.. Lohkossa oli pari B reikää ja pari C reikää. Männät taas oli A, B, B, ja C. Laitoin nuo siten, että pari täsmää ja A on B reiässä ja yksi B taas C reiässä. Kolmehan olisi saanut kohdilleen, mutten halunnut A mäntää C reikään. Mitä lie mittoja nuo kirjaimet sitten taakseen kätkeekään :roll:
Tuossa kuvassa vielä manuskasta tähän tieto.
Liitteet
1600-16v-bores.jpg
1600-16v-bores.jpg (79.69 KiB) Katsottu 9406 kertaa
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Mä olisin käyttänyt tipon imusarjaa.
Virtaa paremmin ja tuossa jos ensin avautuvan läpän pistää etummaiseksi on kanava pidempi kuin sitten läpät seljällään.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Itsekkin löysin tuon manuaalin, tuossa vielä nuo lohkon reiät.

Kuva

Kai ne on Tipon lohkossa vastaavasti :roll:

Jossain 70-luvun alun 128 manuaalissa muuten nuo poraustoleranssit oli 0,02 mm välein.

Eli pari reikää mulla nyt on lie satkun harvat, käytännössä ei varmaan vaikuttane mitään. Melko varmasti tuossa lohkossakin on hooni käytetty, eli voi olla enempikin kuin satkun. Ei siinä yhtään rappua ole, joten tuskin kovin harva kuitenkaan. Jotainhan tuosta selviää vielä kun alkaa uusia renkaita laittamaan ja katkosvälykset katsoo.

Imusarja on tuo koska mulla ei muita ole :lol: Eli tuon koneen mukana ei imaria ollut. Hyvä tieto, että Tipon olisi parempi. Et Wesu muistaisi minkä kokoiset reiät tuossa Tipon imarissa olisi? Tässä mulla oli jotain 27..28 mm vakiona ja nyt vähän enempi. Tipon 1,4 ja 1,6 on lie samat? Eperistä katsellen näyttäisi olevan pidemmillä runnereilla ja olisiko vähempi pituuseroa runnerien kesken. Sikäli olisi kyllä parempi jos vielä virtaakin vapaammin. Tosin mulle tulee vähän vakiota isompi (~10 cm) putsarikotelo, joten jos paljon kaasari menee kauemmas koneesta, niin tuo kolisee lämppärikoteloon.

Mitä meinaat tuolla kanavan pituudella?

Kuva

Eperi antaa tuollaista. Jos ykkösläppä olisi kauempana koneesta, niin silloin runnerien pituusero tasoittuisi ennästään :roll: "Väärinpäinhän" nuo kaasarit taitaa näissä olla joka tapauksessa. Mulla tulee nyt kohokammio vasemmalle. Tuonnepäin käännyttäessä voinee periaatteessa haukata tyhjää, mutta toivottavasti ei muodostu ongelmaksi. En ainakaan ole ongelmista kuullut :roll: Vaikutti helpommalta sovittaa noinpäin. Olisi kyllä toisaalta oma logiikkansa laittaa toisinkinpäin.

Vissiin kyllä tuolla 1500:n imarillakin on irroteltu jotain 120 hepan tienoille, joten siltä pohjalta pitäisi kyllä tähän riittää ja toivottavasti se vähän olisi nyt vakiota parempi.

Katselin tuota kanavien välistä katon pahkaa illalla ja siinä kohtaa on valu siten, että alkaa olla jo vähän ohut. Eli valu ulkopuolellakin sukeltaa runnerien väliin. Siksi sen taisin noin jättää. Vähän saisi ihan kaasarin laipan liki pois vielä, mutta syvemmälle runnereihin ei juuri passaa enää mennä.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Ei näy kuvat.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8342
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Salatun yhteyden linkkejä eli näkyy varmaan vaan tietylle kirjautuneelle käyttäjälle..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Jännä tuo Googlen kuvalaatikko. Suurin osa kuvista näkyy ihan ok, mutta jotkin eivät halua näkyä vaikka tekee kaiken aivan samoin. Tietty tuo postin muokkaus olisi ihan kiva...

Kokeillaas näin:

ABC poraukset

ePer imari

Tipomallin imari?

Luulisin tuon jälkimmäisen olevan sen mitä Wesu tuossa tarkoitti. Tuossa ymmärrän tuon kanavan pituus -pointinkin.

Semmoinen muuten jännä havainto, että tässä 1,6 lohkossa on tosiaan öljyjetit. Mutta miksi mulla sitten on ruiskureiät myös kiertokangissa :?: Laakerit näytti olleen CB-1332AL ja noissakin on öljyreiät. Kannattanee lie jotain tulpata tai etsiä reiättömät liuskat. Kuuluisiko Tipossa olla moiset? Noille laakereille löydän itse viittauksia vain vanhempiin moottoreihin. Nuohon on uudet laakerit jotka tuli itselle tuon Tipon koneen mukana. Toisaalta löydän Tipo-viittauksia esimerkiksi Glycon 1645RA laakereille ja noissakin on reiät. Onkohan mulla nyt eri kanget vai mistä kyse?

Edit: vielä kerran..
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8342
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Muissakin kuvapalveluissa on tuollaista, että tietyt kuvat näkee vaan käyttäjän jakaman linkin kautta, muuten niihin ei pääse. Joskus oikeuksien asetuksia kysellään kuvan latausvaiheessa, Googlen (tässä vaiheessa tehdään sormilla ristinmerkki) palveluista ei ole kokemusta.
Ja muutamat on muuttaneet ohjelmaa niin, että suoraa kuvalinkkiä ei enää jaeta. Mutta oikeassa kohtaa hiirellä napattu "kopioi kuvan osoite" saattaa silti toimia.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Itsellä tuo ongelma on liittynyt tietyihin yksittäisiin kuviin. Toinen kuva tulee ihan ok, mutta toinen taas ei millään vaikka mitä tekee, tallentaa uudelleen eri muodossa ja uppaa uudelleen jne, mutta ei. Mitään oikeuksiahan tuo ei kysele. Olen juurikin sopivasti tuota "kopioi kuvan osoite" -toimintoa hyödyntänyt. Yleensä pelaa. Toivottavasti nyt ei kaikki kuvat olisi menneet tällaisiksi. On kuitenkin liki 1000 kuvaa tuolla.

Kuitenkin paljon mukavampi lukea jos kuvat on suoraan, en itsekkään jaksa linkkien takaa aina hakea.

Kuvablogi oli ihan hyvä, mutta kun tuota ei enää ole. Ämpäri taas on ihan syvältä mainoksineen. Jos ny on näin, niin hyvästä hostista otetaan vinkkejä vastaan..
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Pyörivät kävi tasapainoituksessa: vauhtiksessa oli heittoa reilu 1000 jotain yksikköä kun tavoite oli Sporttiautolla alle 360. 7 g tuosta kuulemma oli pitänyt poistaa. Kytkinasetelma taas oli vakiona jotain 450..500 taas jotain yksikköä pielessä. Ny nuo molemmat on hierottu johonkin 240 tienoille.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Venttiilit on taas kannessa ja nokkapukkia aloin sovitella. Venavälykset näyttäisivät muodostuvan ihan hyviksi mitä vähän kokeilin. Täytyy shimmit käydä läpi ja katsoa sitten laittaako tiipparilla vai ilman. Nyt oli jotain 3,6 ja 3,8 shimmit parissa venassa ja välykset ihan alueella ilman tiipparia. Jos tuosta paljon ohenee tai kaikki liki samaa, niin voi olla että sopivat shimmit loppuu. Likempänä 4 mm noita sitten kyllä löytyy. 3,58 shimmi painaa muuten 22 g ja 4,05 mm 27 g. Sen verta noilla on väliä.

Lohkoa arponut käyttääkö vielä dekin oikaisussa vai ei kun meni ensimmäinen suunnitelma tuohon vähän mönkään. On tuossa männät about 0,05 mm sisään samassa korossa, mutta paljeraot 0,85..0,9. Tuo on vähän enempi mitä tahtoisin. Kyllähän se pelaisi noinkin, mutta jos kympin verran sheivaisi.

Toinen pohdittava asia on nuo kiertokanget. Nyt tulee öljyä männän alle useammasta paikasta eikä tuo lie ole oikein hyvä noin. Onko joku perillä onko 1,6:ssa noin vakiona?
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Lohkosta lähti vielä kymppi. Nipin napin putsaantui dekki tuolla siivulla. Eipähän jää jossiteltavaa.

Nokkapukki tarvii tiipparin, muuten menee shimmit liian ohuiksi. Tiipparin kanssa taas onnistuu hienosti. Ei tuo vajaat pari kymppiä lisämassaa tässä varmaankaan ole kovin oleellista. Nätisti on kyllä kaikki venat suht samassa korossakin.

Arpatille taas kiitokset osatäydennyksistä. Taidan kuitenkin Tipon imarilla tämän tehdä kun nyt moinen on. Tuo on vähän isompireikäinen ja kanavien pituudet vaikuttaisivat hyvältä. Tuolla voi jopa saada vähän jotain hyötyä käyttökelpoiselle kierroksalueelle. Ei huonosti yhden kaasarin imarilta. Tuossa myös on kanava paljon suorempi ja virtausakseli täsmää ehkä paremmin kannen kanavaan.

Saisi ruveta konetta kasailemaan. Saa sitten nähdä saako tätä laillisesti keulalle enää kuun vaihteen jälkeen :roll:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tekniikkamessuilta vähän mattoa kotiintuomisiksi ja tallin lattialle. Kivempi kävellä kun ei ole niin kova eikä varpaita palele ja onhan tuosta helpompi puistella rojutkin ulos:

Kuva

Laipoitus alkaa istua imarin päälle:

Kuva

Vähän vielä levensin kylkiä ja etureunaa tiivistepinnan rajoissa että saa paremmin putoamaan virtausta runnereihin.

Spacerit altapäin, 30 mm nousi:

Kuva

Lohkolle vielä harjaa ja fairyä dekin oikaisun jälkeen:

Kuva

Sekä painepesuria perään:

Kuva

Mutta ei se puhtaaksi tullut vaikka kuinka rapsutti:

Kuva

Vähän öljyä pyttyihin ja rätti läpi. Öljy nostaa hyvin jankkia pinnasta. Sormella jos pyyhkii, niin mitään ei tartu.

Kiiltävä lohko:

Kuva

9 kW lämppärillä kuivausta ja päälle T-paidasta suojaa. Tietty päältä revin kun Hulk Hogan konsanaan.

Kuva

Imuroin tallin ja nyt ei enää sotata.

Mäntien putsaamista:

Kuva

Kyllä ne vielä saa jaksaa hakata edestakaista liikettä.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Vastaa Viestiin