128 Panorama -77
- GreenThing
- GFF
- Viestit: 2604
- Liittynyt: 08.08.2003 21:20
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: 128 Panorama -77
Hitsiläinen, vähän kasvattaa poltetta duunata jotain pikkuista omaan Panoramaan ensitalvena...
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Re: 128 Panorama -77
Duunaa vaan se ajoon.
Huomenna koukkaan pari joutavaa venttiiliä, että saa tehdä terät venttiilitaskujen jyrsimistä varten niin pääsisi sitten mittailemaankin. Viimeksi kyllä toiselta tallilta pari venaa mukaan otin, mutta enhän mä muistanut, että Fordin venttiilivarsi on 8,03 mm. Tajusin tuon vasta jo lähdettyäni. Pitikin nuo osua ensimmäisenä käsiin.
Huomenna koukkaan pari joutavaa venttiiliä, että saa tehdä terät venttiilitaskujen jyrsimistä varten niin pääsisi sitten mittailemaankin. Viimeksi kyllä toiselta tallilta pari venaa mukaan otin, mutta enhän mä muistanut, että Fordin venttiilivarsi on 8,03 mm. Tajusin tuon vasta jo lähdettyäni. Pitikin nuo osua ensimmäisenä käsiin.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: 128 Panorama -77
Kantta ja imusarjaa hieronut. Imusarja porrasti kanteen yläreunasta sellaista kolmea milliä.
Riittävällä hieromisella muutama sovitusta myöhemmin alkoi jo istua:
Olisi tietty voinut vain laskea imusarjaa kannessa alemmas, mutta kun toisaalta tahdon tuon mahdollisimman ylös kuitenkin niin en tuohon ruvennut.
Sen verta joutui kanavien yläreunasta joutui ottamaan, että 2 ja 3 kanavat meni puhki nokkakotelon pultinreikiin. Täytin kemiallisella metallilla ja käänsin pinnapultit päälle. Ei varmaan olisi kyllä tarvinnut, mutta ompahan varman päälle.
Tämän vissiin pitäisi olla jotakuinkin parasta mahdollista kansiin:
Imusarjaa kaiveltu:
Spaceria tulee kaasarin alle ja siihen jatkan mahdollisimman loivaa kaarretta runnereihin.
Männäntapeissa on muuten vähän taas eroa 16V vs 8V. Uudemmassa taas pikkuisen kevyemmät.
Seuraavaksi venttiilikoloja. Tein jo terät vanhoista Volvon venttiileistä
Riittävällä hieromisella muutama sovitusta myöhemmin alkoi jo istua:
Olisi tietty voinut vain laskea imusarjaa kannessa alemmas, mutta kun toisaalta tahdon tuon mahdollisimman ylös kuitenkin niin en tuohon ruvennut.
Sen verta joutui kanavien yläreunasta joutui ottamaan, että 2 ja 3 kanavat meni puhki nokkakotelon pultinreikiin. Täytin kemiallisella metallilla ja käänsin pinnapultit päälle. Ei varmaan olisi kyllä tarvinnut, mutta ompahan varman päälle.
Tämän vissiin pitäisi olla jotakuinkin parasta mahdollista kansiin:
Imusarjaa kaiveltu:
Spaceria tulee kaasarin alle ja siihen jatkan mahdollisimman loivaa kaarretta runnereihin.
Männäntapeissa on muuten vähän taas eroa 16V vs 8V. Uudemmassa taas pikkuisen kevyemmät.
Seuraavaksi venttiilikoloja. Tein jo terät vanhoista Volvon venttiileistä
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: 128 Panorama -77
Alkaa olla venttiilikoloja mistä venttiili voi valita sopivan
Onkohan moisella koloamisella haittaa? Varmaan ainakin HC:t on jotain muuta mitä siistimmillä männillä, mutta eipä tuo tässä haittaa.
Sellaiset 5,5 mm on nyt molemmilla venoilla tilaa liikkua:
Onko kukaan perillä noista porauksien toleransseista? Hankalampaa mitä naisten kanssa.. Lohkossa oli pari B reikää ja pari C reikää. Männät taas oli A, B, B, ja C. Laitoin nuo siten, että pari täsmää ja A on B reiässä ja yksi B taas C reiässä. Kolmehan olisi saanut kohdilleen, mutten halunnut A mäntää C reikään. Mitä lie mittoja nuo kirjaimet sitten taakseen kätkeekään
Kansitiipparia ja männänrenkaita odotellessa. Sitten alkaisikin jo olla liki lopullista niputusvalmiutta.
Olisikos muuten kellään manuaalia mistä löytyisi 1,4 70 ie Unon Digiplex2:n sytkäkäyriä?
Onkohan moisella koloamisella haittaa? Varmaan ainakin HC:t on jotain muuta mitä siistimmillä männillä, mutta eipä tuo tässä haittaa.
Sellaiset 5,5 mm on nyt molemmilla venoilla tilaa liikkua:
Onko kukaan perillä noista porauksien toleransseista? Hankalampaa mitä naisten kanssa.. Lohkossa oli pari B reikää ja pari C reikää. Männät taas oli A, B, B, ja C. Laitoin nuo siten, että pari täsmää ja A on B reiässä ja yksi B taas C reiässä. Kolmehan olisi saanut kohdilleen, mutten halunnut A mäntää C reikään. Mitä lie mittoja nuo kirjaimet sitten taakseen kätkeekään
Kansitiipparia ja männänrenkaita odotellessa. Sitten alkaisikin jo olla liki lopullista niputusvalmiutta.
Olisikos muuten kellään manuaalia mistä löytyisi 1,4 70 ie Unon Digiplex2:n sytkäkäyriä?
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: 128 Panorama -77
Eilen illalla tein loput venttiilikolot ja viimeistelin pari mäntää. Kaikilla venttiilikoloilla mäntä jää sellaiset 2,5 cc miinukselle.
Yhden palotilan mittasin kanssa ja siitä tuli:
Noilla laskien ja Elringin 1,65 mm pahvilla tulisi puristusta sellaiset 10,54. Aika justiinsa liki mitä halusin. Enempää ei uskaltaisikkaan, toivottavasti kestää tuon tuolla nokalla. Tuolla paksummalla tiipparilla tulisi joku 10,3 jos oletetaan, että se puristuisi 1,8 mm tienoille. Tuolloin palje olisi 0,9 mm, joten tuo voisi olla sellainen pieni takaportti vielä.
Venttiilit on jotain tämän näköistä:
Tähän muuten jos heittäisi nuo sorvatut 1,6:n vakiomännät (10 cc amme) 0,8 mm pahvilla, niin palje tulisi taas noin 0,75 mm ja puristuksia inan yli 9 Olisikos jollain moista pahvia ylimääräisenä? Voisin vaikka hyllyyn jemmata.
Yhden palotilan mittasin kanssa ja siitä tuli:
Noilla laskien ja Elringin 1,65 mm pahvilla tulisi puristusta sellaiset 10,54. Aika justiinsa liki mitä halusin. Enempää ei uskaltaisikkaan, toivottavasti kestää tuon tuolla nokalla. Tuolla paksummalla tiipparilla tulisi joku 10,3 jos oletetaan, että se puristuisi 1,8 mm tienoille. Tuolloin palje olisi 0,9 mm, joten tuo voisi olla sellainen pieni takaportti vielä.
Venttiilit on jotain tämän näköistä:
Tähän muuten jos heittäisi nuo sorvatut 1,6:n vakiomännät (10 cc amme) 0,8 mm pahvilla, niin palje tulisi taas noin 0,75 mm ja puristuksia inan yli 9 Olisikos jollain moista pahvia ylimääräisenä? Voisin vaikka hyllyyn jemmata.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: 128 Panorama -77
Nokan kellottelin:
Kovin on loiva. Nostot jää yläkuolossa 1,5 mm tienoille ja 1,27 mm asteita vajaat 220.
Uskaltaa tuolle nyt kuitenkin sen 10,5 tarjoilla puristusta.
Kovin on loiva. Nostot jää yläkuolossa 1,5 mm tienoille ja 1,27 mm asteita vajaat 220.
Uskaltaa tuolle nyt kuitenkin sen 10,5 tarjoilla puristusta.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: 128 Panorama -77
Kaada viinaa tankkiin ja 10 rutut ja se rhb52 painamaan sopivasti ilmaa kaasariinStefa kirjoitti:Nokan kellottelin:
Kovin on loiva. Nostot jää yläkuolossa 1,5 mm tienoille ja 1,27 mm asteita vajaat 220.
Uskaltaa tuolle nyt kuitenkin sen 10,5 tarjoilla puristusta.
Kyl se ahtamattomanakin bensalla , käännä imua(koko nokkaa) myöhäselle niin puristukset tippuu.
Aika vakio nenulta haiskahtaa.
Re: 128 Panorama -77
Olisihan mulla nuo ammeelliset männät joilla rutut putoaisi 9 tienoille jos ei viinalla haluaisi lutrata. Ehkä joskus.. Jos ei IHIä, niin olisi tuossa samaa kokoluokkaa yksi GT garretti ja vähän isompi mitsu jos jotain vähän modernimpaa tahtoo koittaa. Tosin IHI kyllä kävisi suoraan pakosarjaan. On moinenkin eksynyt talliin.
Juu, dynaamista olen vähän laskeskellut. Ei se mahdottomuuksiin nouse, mutta ei paljoa enempääkän uskalla. Vähän turbonokkahan tuo taitaa enempi olla.
Juu, dynaamista olen vähän laskeskellut. Ei se mahdottomuuksiin nouse, mutta ei paljoa enempääkän uskalla. Vähän turbonokkahan tuo taitaa enempi olla.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: 128 Panorama -77
Hemmetin hankalaa yrittää mitata venttiilikoloja. Dekki kun on oikaisematon, niin se ei ole täysin suora. Olen noiat mitannut siten, että tiputtanut männän esim 3 mm dekin alle, mitannut päälle jäävän tilavuuden ja verrannut teoreettiseen. Tuo männän korkeus kun heittää 0,1 mm, niin tilavuus heittää noin 0,6 cc. Jos mitattava tilavuus on noin 2 cc, niin heitto ihan mahdoton. Joten joko dekki oiottava, tai todettava, että mahdolliset heitot on merkityksettömiä ja laitettava kasaan. Ei tuo lohko mikään mahdoton ropeli ole, mutta heittoa siinä on. Jos sitä höylää, niin sitten saa mäntiäkin sorvata. Tainno ehkä saisi oiottua mäntiin koskematta, mutta jos höylää, niin ottaisi sitten siten, että tarvittaessa nuo turbomännät kävisi myös tiukalla dekkivälyksellä ja normipahvilla. Noiden ohuiden pahvien saatavuus kun taitaa olla aika kehno.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: 128 Panorama -77
Täältä muuten saa sitten sohloon pelti tiivareita kohtuu järkevään hintaan.
Eri paksuisia ja vuosimalliin.
http://www.ef-racing.it/" onclick="window.open(this.href);return false;
ite tilasin 1.2mm ja 1.7mm
Eri paksuisia ja vuosimalliin.
http://www.ef-racing.it/" onclick="window.open(this.href);return false;
ite tilasin 1.2mm ja 1.7mm
Re: 128 Panorama -77
Tuli tilattua itselle Athenan tiivisteitä tuolta:
http://www.rallyshop.it/index.php?main_ ... _3923_3930
T: Saku
http://www.rallyshop.it/index.php?main_ ... _3923_3930
T: Saku
Re: 128 Panorama -77
Kiitokset vinkeistä. Ei noissakaan taida noita todella hoikkia pahveja olla, mutta silti. Toisaalta en tiedä paljonko palje enää jeesaa jos pinta-ala on hyvin pieni.
Noista nakuttamisista tuli mieleen, niin itsellä oli venttiilit merkattu jollain pistepuikon tapaisella. Sattuipa olemaan jemmassa vastaava Tie Unon pakovena:
Liekkö tuo pisteen ympäristö käynyt aika kuumana. Muuten tuota karstaa saa naputtaa vaikka miten eikä irtoa, mutta pisteen ympärillä kirkas kohta.
Ei tuo oikein hyvältä tavalta vaikuta.
Noista nakuttamisista tuli mieleen, niin itsellä oli venttiilit merkattu jollain pistepuikon tapaisella. Sattuipa olemaan jemmassa vastaava Tie Unon pakovena:
Liekkö tuo pisteen ympäristö käynyt aika kuumana. Muuten tuota karstaa saa naputtaa vaikka miten eikä irtoa, mutta pisteen ympärillä kirkas kohta.
Ei tuo oikein hyvältä tavalta vaikuta.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: 128 Panorama -77
Tuli ostettua tähän kytkimeksi tuo Mopo-Sportin Saffa. Nuo on muuten nykyään muuttuneet sellaisiksi, että on niitä jousikäpäliä yhtä paljon mitä normiasetelmissa. Ennenhän tuossa ei ollut kun puolet.
Tällainen:
Epäilytti tuo kun tuli, mutta puristelin penkkiporassa ja ihan tuntumalta totesin jäykemmäksi. Vakiota sai lupsutella edes takas suht vaivattomasti ja tuon Saffan kanssa meinasi yhdestä kädestä puhti loppua. Normi massalevy tuon kaveriksi. Luulisin, että kestää vaikka ylipaineella vääntöjä nostelisikin. Tuunon vakiokytkimelle useampi valmistaja "lupaa" noin 180 Nm, joten jos tuo Saffa on 30% jäykempi, niin kestäisikö sitten noin 230 Nm Sintterillä kestää sitten ainakin.
Pakoputkea 2,5 tuumaisena No juu, vaparille täytyy tehdä pätkä 2" alkuun. Tuolta vakio valupakosarjalta vedän noin 35 millisellä (sisä) kollektorille ja siitä ulos joku 40 mm. Tuosta sitten kartiolla isommaksi. Vai pitäisiköhän pakoputken alkupätkä pitää peräti 45 millisenä? Tuosta sitten 2,5" putkeen saisi sellaisen wave terminatorin
Rojut puntitukseen lähiaikoina ja sitten pääsisikin niputtamaan Lohkon taidan kanssa käyttää pajalla, ei mitään hervotonta höyläämistä, ihan vain dekin oikaisu. Saa suoran ja siistin pinnan, voi sitten vaikka noita peltitippareita käyttää huoletta.
Tällainen:
Epäilytti tuo kun tuli, mutta puristelin penkkiporassa ja ihan tuntumalta totesin jäykemmäksi. Vakiota sai lupsutella edes takas suht vaivattomasti ja tuon Saffan kanssa meinasi yhdestä kädestä puhti loppua. Normi massalevy tuon kaveriksi. Luulisin, että kestää vaikka ylipaineella vääntöjä nostelisikin. Tuunon vakiokytkimelle useampi valmistaja "lupaa" noin 180 Nm, joten jos tuo Saffa on 30% jäykempi, niin kestäisikö sitten noin 230 Nm Sintterillä kestää sitten ainakin.
Pakoputkea 2,5 tuumaisena No juu, vaparille täytyy tehdä pätkä 2" alkuun. Tuolta vakio valupakosarjalta vedän noin 35 millisellä (sisä) kollektorille ja siitä ulos joku 40 mm. Tuosta sitten kartiolla isommaksi. Vai pitäisiköhän pakoputken alkupätkä pitää peräti 45 millisenä? Tuosta sitten 2,5" putkeen saisi sellaisen wave terminatorin
Rojut puntitukseen lähiaikoina ja sitten pääsisikin niputtamaan Lohkon taidan kanssa käyttää pajalla, ei mitään hervotonta höyläämistä, ihan vain dekin oikaisu. Saa suoran ja siistin pinnan, voi sitten vaikka noita peltitippareita käyttää huoletta.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: 128 Panorama -77
Kaasarin alle näpräilin spaceria ja hieroin vielä imusarjaa muutenkin. Nyt alkaa olla sellainen millaiseksi saa jäädä:
Sellaiset 20 mm tuli koropalaa. Ei enempää uskalla, että mahtuisi vielä pellin allekkin ja tuollakin määrällä sain mielestäni jo jouhevan muodon. Kaasarikin on sen kokoinen, että virtausta pitäisi näille tehoille riittää ihan hyvin ilman kikkailuita.
Noissa kuvissa vielä puuttuu imusarjan viimeinen siistiminen.
Sarjojen tiivisteen hieroin kanteen sopivaksi. Pakopuoli kävikin aika hyvin, mutta imureikiä sai jonniin verran hioa kun kanavia kuitenkin nostettu.
Kantta seuraavaksi kasaan ja ensi viikolla pyöriviä puntitukseen ja lohkosta vielä oikaisusiivu pois.
Pakoputkea varten löysin 45 mm jouston ja päätyvaimentimen jossa 2,5" sisään ja 2x2" ulos. Ulostuloja supistan kyllä vielä ja täytyy jotain kromiputkea etsiä päiksi. Sellaiset klassiset meinasin laittaa. Tuon jouston otin 45 mm kun pykälää isommat oli sellaista kurttuputkea sisältä. Tuo on sileä. Jos ny 2" riittää vaikka 150 hv ihan hyvin, niin silloin tuo 45 mm riittänee yli 120 hv. Eikä sitä tule kun alkuun joku pätkä. Jos jollain on toimivia mitoituksia, niin saa esittää. 2-1 kollektorin ajattelin johonkin 900 mm pakovenalta. Tuosta varmaan sitä pienempää putkea jokin pätkä ja sitten isompaan. Tuosta taitaa olla vähän eri koulukuntia, jotkin laittaisi yli metrin pienempää ja toiset taas vain muutaman sata milliä. Tiedä sitten kumpi olisi parempi tai onko tuolla tässä kovin oleellista merkitystä Tuo 900 mm kuitenkin virittyisi johonkin 5500 ja jos samalla idealla laskee, niin aika lyhyt se jatkopätkä saisi olla ettei viritys painuisi kovin alas sen päästä taas.
Sellaiset 20 mm tuli koropalaa. Ei enempää uskalla, että mahtuisi vielä pellin allekkin ja tuollakin määrällä sain mielestäni jo jouhevan muodon. Kaasarikin on sen kokoinen, että virtausta pitäisi näille tehoille riittää ihan hyvin ilman kikkailuita.
Noissa kuvissa vielä puuttuu imusarjan viimeinen siistiminen.
Sarjojen tiivisteen hieroin kanteen sopivaksi. Pakopuoli kävikin aika hyvin, mutta imureikiä sai jonniin verran hioa kun kanavia kuitenkin nostettu.
Kantta seuraavaksi kasaan ja ensi viikolla pyöriviä puntitukseen ja lohkosta vielä oikaisusiivu pois.
Pakoputkea varten löysin 45 mm jouston ja päätyvaimentimen jossa 2,5" sisään ja 2x2" ulos. Ulostuloja supistan kyllä vielä ja täytyy jotain kromiputkea etsiä päiksi. Sellaiset klassiset meinasin laittaa. Tuon jouston otin 45 mm kun pykälää isommat oli sellaista kurttuputkea sisältä. Tuo on sileä. Jos ny 2" riittää vaikka 150 hv ihan hyvin, niin silloin tuo 45 mm riittänee yli 120 hv. Eikä sitä tule kun alkuun joku pätkä. Jos jollain on toimivia mitoituksia, niin saa esittää. 2-1 kollektorin ajattelin johonkin 900 mm pakovenalta. Tuosta varmaan sitä pienempää putkea jokin pätkä ja sitten isompaan. Tuosta taitaa olla vähän eri koulukuntia, jotkin laittaisi yli metrin pienempää ja toiset taas vain muutaman sata milliä. Tiedä sitten kumpi olisi parempi tai onko tuolla tässä kovin oleellista merkitystä Tuo 900 mm kuitenkin virittyisi johonkin 5500 ja jos samalla idealla laskee, niin aika lyhyt se jatkopätkä saisi olla ettei viritys painuisi kovin alas sen päästä taas.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: 128 Panorama -77
Eikös tuo imusarjan "haarautumisen" keskiseinän päädyn kannattaisi olla pyöreä, eikä veitsenterävä?
Terävästä keskiseinämästä tulee herkemmin pyörteilyä.
Terävästä keskiseinämästä tulee herkemmin pyörteilyä.
Minkä huollan, sen korjaan...