128 Panorama -77

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
stella
Viestit: 2028
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja stella »

Stefa kirjoitti:
En aiemmin ole näiden liukupalasatuloiden kanssa pelannut, mutta onko noihin jarrupalojen asennus ihan pöljää nyhräämistä ja pujottelua, vai enkö tajunnut jotain oikein? :roll:


Ei se ole mitään nyhräämistä ja pujottelua se palojen asennus näihinkään ;) ...Palat menevät ihan nätisti omiin paikkoihinsa,kunhan muistaa hioa uusista paloista päätyjen maalit pois :roll: ....Ovat useimmiten niin paksussa maalissa,että pala ei mene sovinnolla omaan paikkaansa...ja jos sen naputtelemalla laittaa omaan paikkaansa,niin on jumissa jo heti kättelyssä :| ....Näiden vanhojen Fiattien etujarrut (myös takajarrut) ovat loppujen lopuksi aika alkeellisia laitoksia,vaikka kunnossa ollessaan toimivatkin hyvin 8-) ....Tuo liukupalasysteemi kannattaa aina puhdistaa kunnolla,ja väliin sitten esim:Kuparitahnaa tai alumiinitahnaa.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Palat toki liikku nätisti ja menee paikoilleen ilman väkivaltaa. Mutta, että ne saa mahtumaan sinne sisään.. Yksi pala paikoilleen männän puolelta, meisselillä painelee ne nostavat slirdat palan päälle, että saa palan paikoilleen, jolloin toinen pala ei mahdu. Takaisinpäin jotta toisen saa ja toinen putoaa slirdalta, sitten hivutellen paloja paikoilleen, slirdoja tökkien ja paloja kammeten ja lopulta molemmat saa paikoilleen. Tarvitsisi kolmannen käden. Toki mulla oli kaikki uutta, joten kaikki oli saatava äärilaitoihin.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Öyh..en ymmärrä. Noihan saa yhellä kädellä osa kerrallaan paikoilleen. Ootko sä asentanut jarruja runkoineen kokonaisena? Noinkin jotkut tekee vaikka laakerin vaihdossa (youtube) , mutta ite en oo harrastanu vaan aina ensin jarrupalarunko paikoilleen, sitten jarrupalat ja sitten vasta jarrusatula ja liukupalat.

Tuli asennettua ihka uudet takapään bendixit, niin nekin tuli tehtaan paketissa runkoineen ja jopa jarrupalat oli valmiiksi paikoillaan. Ei tullut mieleenkään survoa suoraan (kun olivat vuosia seissyttä orkkistavaraakin) vaan purin tietty osiin ja asensin osa kerrallaan samalla voidellen.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Toki kasasin koko paketin ja sitten pujottelin palat sinne sisälle. Noin ne purinkin :lol: Ajattelinkin, että on helpompi tapa pakko olla, mutta kun meni suht kohtuudella noinkin niin kärsittiin sitten. Vanhat palat lähtee helpolla siitä levyn raosta, mutta uusi ei mahdu takaisin.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Hyvästä ja ohuesta pikkupuristimesta Bessey tms. voi olla apua, että saat painettua mäntiä/paloja leveämmälle. Ihan helposti pitäisi vaihdon onnistua. Kasin jarruthan ovat tosiaan pienet ja mahdollisimman halvalla tehdyt, mutta uusilla paloilla kelvot. Jäykemmillä teräspunosletkuilla ja tehostinta tukemalla voisi tuntuma kai hieman parantua, minusta jarrupalojen merkillä ei tavallisessa harrasteajossa ole sinänsä mitään väliä. Mulla on nyt 128:ssa Mintexin hieman kovemmat palat, kun olivat melko edulliset ja ne ovat kyllä kestäneet yllättävän pitkään.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kyllä nuo sinällään kaikki hyvin mahtui paikoilleen. Sen verta hyvin herkistelin ja putsailin, että männät meni käsin painamalla rungon tasalle ja satulat liikkui kiiloissa myös ihan käsin painelemalla. Lähinnä turhaa nyhräämistä tuolla mun tekniikalla tuli. Kyllä noilla jarruilla pärjää, mutta ei terävämpi puraisu pahitteeksi olisi. Jos vaikka joskus muutaman ratakierroksenkin kokeilisi.

Onko muuten kukaan törmännyt liian pienen venttiilivälyksen aiheuttamaan naputukseen? Onhan tuo kone raklattanut ja venttiilinä olen ääntä pitänyt. Tänään aktivoiduin mittailemaan ja suurin osa noin 0,4..0,3 paitsi nelosen pako 0,15. Säätämään en vielä ehtinyt, mutta alkoi mietityttää että ei kai se nyt kuitenkin ole laakeri.. Ei tuossa ole kuin öljynpainevalo ja se käyttäytyy normaalisti, mutta tietty sen kertoma on aika rajallista.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
wellu
Viestit: 6161
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja wellu »

Pahasti ja syvälle seetiin hakkautunut venttiili voi pitää melko erikoista säksätystä...
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Toisaalta tulee kauhutarina mieleen, mulla oli pakoventtiilivikaa joka näkyi päästöissäkin kohonneena happiarvona. Kun irrotin venttiilit jousistaan, oli pakoventtiili varrestaan niin syöpynyt että katkesi. Tuo oli myös sulaessaan venynyt tms. ja päästänyt välykset pienenemään.
Kasi on vaan just niin vanha ettei ole päästötietoja, ainakaan katsastuksesta. Joskus niistä on ihan hyötyä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Eiköhän tästä kohta jotain selviä. Ei ihan ollut sopivaa simmiä, niin on nyt tuossa 4:n paossa 0,4 ja samoin 2:n paon korjasin 0,25->0,4. Suurin osa mun simmeistä on 4mm tienoilla ja nuo kaipaili 3,5 tienoille, jokunen 3,3 kyllä löytyi. Vähän on nyt siis kaikki välykset ahtaita noin kympin. Ei kai noin pitäisi ainakaan kamalasti metelöidä. Vielä en ehtinyt vaan koppaa sulkea ja käyntiin kokeilla. Vähän myöhemmin sitten. Kai tähän 0,4/0,5 oli tavoitteena :roll: Nyt siis suurinpiirtein 0,3/0,4.

Ei tästä juu päästöjä mittailla. Kävin kyllä jokunen päivä sitten motariakin vetämässä ja hyvin piti sen kympin yli, tai vähän enempikin, vaikkei huippuja paljoa enempää taida tehdaskaan luvata. Ei tuo pata siis kovin pahasti voi sairastaa :roll: Vähän kyllä nyt jälkeenpäin hirvittää kun nyt nuo parin pakovenan välykset tietää, eivätpä palaneet.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Eipä siinä ääni mihinkään muuttunut. No raklattakoot sitten, eipä tuo ääni ole tainnut mihinkään muuttuakkaan. Lampulla vähän vertailin ja mielestäni naputtaa kipinän tahtiin. Ääni kokolailla sama kylmänä kuin lämpimänäkin. Ihan tyhjäkäynnillä ei oikein kuulu, mutta heti yläpuolella kylläkin. Taas jos on enempi kierroksia, niin muu meteli lie peittää alleen. Sopivasti vaan etenkin jonkun kerrostalon vieressä kruisatessa ikkuna auki kuuluu aika selvästi ulkopuoleltakin. Otin videonkin, mutta ei tuon kännykameran mikillä mitään järkevää ääntä saa talteen. Seuraillaan...

Lie Luigilla ollut vanhoja tarroja varastossa vielä -77.

Kuva

Muutaman asteen käänsin ennakkoakin lisää ihan korvakuulolta. Nyt pysyy kylmänäkin paremmin tyhjäkäynnillä käynnissä ja veto mielestäni vähän terävöityi. Korvakuulolta ei helisekkään. Olkoon nyt sytty tuolla kohtaa kun tuntuu pelaavan.

Vähän uutta pataa eteenpäin, putsailua, rapsuttelua ja maali pintaan. Oli mustaa ja hopeaa Hammeriteä, joten sekoitin noita vähän ja vedin lohkoon.

Kuva
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
wellu
Viestit: 6161
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja wellu »

Joku minulle täällä joskus sanoi, kun oma -77:ni raklatti (vähän ku tiisseli), että muovinen nokkapyörä on joistain murtunut ja tällöin on alkanut moinen ääni kuulumaan. Omassani oli muovinen nokkapyörä, mutta se oli eheä...

Sitten sain kuulla, että tuon ikäisessä sohlossa olisi mahdollista asentaa kannentiiviste väärinpäin, jolloin yläkerta pyörisi puolivoitelulla (saa öljyä muttei paljoa tjsp...).


Jotenkin vain tuli ihan yht'äkkiä mieleen, että tarkistas nuo!
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Familiare on lukennu meitsinkin Panoraamojen koneissa.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Diiselimäinen tuo ääni tosiaan on. Nokkapyörään en kyllä sen kummemmin huomiota kiinnittänyt kun hihnaa vaihdoin, ei se ny ainakaan hulluna heilunut. Kantta en kyllä tästä ala pois nostella, ehkä mielenkiinnosta sitten kun on toinen kone valmiina. Ainakin nokkakotelossa oli öljyä "normaalisti" kun välyksiä säädin.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
wellu
Viestit: 6161
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja wellu »

Muistaakseni sen tiivisteen väärinpäin olemisen näkee jostainpäin kannen/lohkon saumaa ihmettelemällä. Omassa oli yläkerrassa ööliä, mutta tiiviste oli lopultakin väärinpäin.
Minkä huollan, sen korjaan...
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 128 Panorama -77

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Vähän tiivistettä tuon uuden kellarin päälle mallailin ja saa sen tosiaan väärinpäin, mutta kyllä mielestäni aika taulu pitää olla. En tosin tiedä onko tuo vanha pikkulohko samanlainen.

Vähän kuitenkin tusattu eteenpäin. Joskus vinkasta värkkäämäni venttiilijousipuristin jolla olen saanut tähän asti tehtyä TC:t, 1,6 16V:n ja Fordin OHC:n ei ylttynyt sohon venttiileihin. Kidan syvyys jäi vajaaksi. Ajattelin sitten hyödyntää pylväsporaa ja väsäilin seuraavaa:

Kuva

Kuva

Kuva

Kivuttomasti purkui.

Imusarjaakin aloin kaivella:

Kuva

Pari tehty, toinen puoli kesken kun jarrutehostimen alipainenippa ei meinannut lähteä irti. Lähtihän se sitten kyllä kunhan siihen vähän paneutui, joten nyt pääsee jo toistakin puolta rassaamaan.

Noita pitempiä kanavia olen muuten siivoillut tällaisella:

Kuva

Varttituuman hytikkaletkuun toiseen päähän puristetaan sopivalla holkilla sopiva virsikirja ja toiseen päähän vaikka 6 mm pultista pätkä.

Kun tuo imusarja vastusti niin kaivelin pakosarjaakin. Tuo vain idealla, että lähdöt pikkuisen pakokanavia isommiksi.

Kuva

Sama putken lähtöön. Melkoiset hitsinöölit tuossa oli. Toinen reikä hiottu, toinen ei.

Kuva

Kanttakin aloin kaivella. Toivottavasti paremmaksi :roll: Muodot on aikalailla valmiit, viimeistelyä vielä uupuu ja imusarja sitten määrää vielä vähän kanavien suita. En oikeastaan isontanut kanavia lainkaan, taskuja ja kaarretta parantelin, sekä hitusen yritin kääntää virtausta sylinterin keskelle. Juu, lyhensin ohjureita.. En tosin paljoa, lähinnä sen verta mitä työskentelyn helpottamiseksi tarvitsi. Palotilojakin sen vähän siivosin mitä oli tarvis.

Venttiileitä hipistelin. Tein noihin 30-asteen takaviisteet, pyöristin pakoventtiilien lautasten kulmat ja imuihin taas tein selvät kulmat. En sitten tiedä, mutta pitäisi kai vähän hankaloittaa kaasujen etenemistä vikasuuntiin ja kun tämä kuitenkin tulee yhdellä kaasarilla ja kuitenkin overläppiä jonniin verran.

Leepu-style:

Kuva

Pöydän käänsin ylösalaisin sopivaan kulmaan, penkkikone taas nostaa venttiiliä sitä vasten. Viila ei itsessään pure venttiiliin oikeastaan yhtään, mutta piirtää jälkeä kyllä. Itse työstö tietty rälläkällä ja samalla voi seurata viilan jälkeä kumpaan reunaan hiontaa se tulee, Sen mukaan sitten säätää rälläkän asentoa. Tarkkaa puuhaa kun se puuhevosen poraaminen. Ennen tuota läppäsin venttiilit, niin näki tiivistyspinnan rajan. Paossa jätin reilummin tilaa tuohon ja imuissa otin vähän lähemmäs.

Imu, vakio ja hiottu:

Kuva

Pako, sama homma:

Kuva

Noissa kuvissa ei venttiileihin vielä muuten ole koskettu.

Sitten vielä ajoin lautasiin vähän kuppia palotilan puolelle. En niinkään kevennyksen takia, vaan kun joku oli merkannut venttiilit aiemmin pistepuikolla ja halusin nuo jäljet pois :mrgreen:

Alkaa olla nämä hieromiset jo siis voiton puolella. Mäntiin venttiilikolot, sitten vielä kaikenlaista viimeistelyä ja hieromista. Sitten mittailua ja toivottavasti kasaan. Puristuksia voi tulla reilunlaisesti, saa nähdä. Helppohan sinne on onneksi lisää tilaa kaivaa. Johonkin 10,5 nuo yritän tähdätä.
Viimeksi muokannut Stefa, 26.07.2015 22:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Vastaa Viestiin