Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3)
Lähetetty: 18.02.2015 01:18
Taloudessa on pakko olla pari autoa kun itse milloin missäkin ja pari junioria kotosalla, joten hiljan heräsi ajatus paivittää pari germaania vähän likemmäs etelän lämpöä.. Niputetaan siis vähän päiväkirjaa omista nykyisistä käyttökulkineista, joista kyllä toinen vähän vääränmerkkinen tänne Kyseessä kuitenkin pari "nollaysiä", niin toivottavasti ei tästä mitään kunnossapidon raamattua tule edes yhdistettynä. Sinällään mukava vertailu, että molemmat noin 10 k€ autoja ostohetkellä. Pientä esittelyä:
Oma käyttis: -09 120 Multijet Delta, "Työkulkine". Ostettu 113 tkm kohdilla, vajaan viikon vasta ollut ajossa ja alta 1000 km, joten ei ihmeitä kokemuksia. Kone on luonteeltaan vallan kiva, voisi luulla helposti tehokkaammaksikin ja voima on käyttökelpoista. Vallan letkeä ajaa ja ohitellakkin. Voisi huvikseen käyttää rullilla, niin tietäisi onko oikeasti vain 120... Kylmällä kelillä kone tahtoo tyhjäkäynnillä tärrätä kabiiniin, mutta taipumus katoaa heti tyhjäkäynnin yläpuolella joten olkoot. Taisi taksimiehen Deltajutussa Bellissimassa olla taannoin samaa juttua... Kuluttelee vajaat viisi litraa sataselle jos näyttö pitää kutinsa. Liian vähän vielä kilometrejä sanoa varmaksi, mutta ei se paljoa vie. Ompa matka-ajossa saatu jopa 4,2 tauluun. Kylmänä jokin vähän huonolla tiellä resonoi jossain vaihdekepin suojamuovien tienoilla ja vilkut ei tahdo pysyä päällä jos huolimattomasti tökkää. Jos reilummin pakkasta niin ei pysy vaikka huolellisestikkin tökkää. Lämpimämpänä pelaa. Muutenkin viiksien tunto on kehnonlainen. Pissapojan logiikka on hämärä, automaatti haluaa päättää paljonko sitä vettä tuulilasille oikein annetaan. Penkkien niskatuet voisi olla paremmat, leveämmät ja vähän ottaa niskaakin eivätkä olla vain kapeat levyt pään takana. Itse tunnun aina valuvan vähän oikealle ja sitten pää alkaa lipsua niskatuelta alas. Muuten penkit tuntuu vallan hyviltä ja takapenkkien pituussäätö mahdollistaa kivasti reilummankin tavarankuskaamisen kuin myös tilaasyövät turvaistuimet taakse. Ohjaustunto voisi olla keskialueella parempi ja toisaalta palautus on kuitenkin etenkin risteyksissä turhankin terhakas omaan makuun. Toisaalta alla on puolikuntoiset hakkis 4:set, joten vakaus voi parantua renkailla. Jousitus on ehkä vähän turhan pintakova, voisi harkita jousisatsia (tai nostaa ajonopeuksia ). Moisella kai voisi parantua. Vakkariviiksen lisääminen akuutein asia. Kokonaisuutena kuitenkin tykkään.
Vaimolla -09 159 Alfa 1,9 JTDM farkku, "Perhekulkine". Ostettu 167 tkm kohdilla, olikohan noin kuukausi sitten ja mitä lie kilometrejä sittemmin tullutkaan. Tähän tuli heti hommattua Novitecin boksi, eli noin 180 kaakkia pitäisi nyt olla. Ainakin tyhjäkäynti sai korvin kuultavaa särmää tuolla ja näin talvikelissä luistonesto saa tehdä töitä kokoajan jos vaan komentaa, eikä siten oikein ole havaintoa vielä suorituskyvystä, mutta käytännössä varmasti riittävä. Tässähän on jo käsittääkseni jarruilla tehtävä tasauspyörästön "lukko". Vetopito on kyllä makea ja selkeästi pieksee Deltan. Mutkassakaan ei vetele keulaa, ei suttaa, menee vaan sen mitä 2-veto voi. Tosin jarrut taitaa kärytä vähän aika helposti Kuluttelisikohan jotain 6..6,5 l tienoille, tosin ajo keskimäärin lyhyempää pätkää mitä Deltalla. Voisi olla sisätiloiltaan isompikin, mutta oli tiedostettu kompromissi. Kuitenkin istuimet mahtuu ja vaunut konttiin ja tilaakin jää, joten riittää. Itse (~183 cm) joudun ehkä sentin pari tinkimään ajoasennosta kun on turvaistuin takana, mutta tuon kanssa pärjää. Pissapoika muuten toimii kuin ajatus. Kerran vakkari ehkä katosi kun vaimo oli liikenteessä. Itse kun menin kokeilemaan niin toimi. Tosin virrat oli pois välissä. Kuskin penkin lämppäri toimii toisinaan ja toisinaan ei. Takaluukussa voisi olla kahvakin, tai jopa automaagisähköluukku niin ei olisi sormet niin ravassa aina. On tässä kuitenkin jo avausnappi logossa, ettei tarvitse sisältä avata. Tykkään, vaikka tuntuukin ajossa enempi "tykkilavetilta" mitä Delta.
En ole vielä ehtinyt sovitella noita "lisävarusteita" ristiin, eli mahtuuko istuimet ja vaunut yhtäaikaa Deltaan, jos vaikka jonkin oman reissun heittäisi välillä Alfalla. Saa nähdä karkaako ylläpitokulut taivaisiin kun taloudessa on nyt kaksi italialaista. Toivottavasti ei ja jokunen ihmettelijä saa vähän mietittävääkin. Itseä ainakin hymyilyttää lähtee sitten liikkelle millä vain kokoonpanolla
Mitä sitten näihin verrattuna olisi saanut tuolla noin 10k€/kpl? Itse en ainakaan löytänyt mitään edes etäisesti mielenkiintoista tai potentiaalista ajatteli miten vain. Mahdottoman pieniä, älyttömät kilometrit tai vanhoja. Itselle tuo naftan poltto on ihan järkiseikka, toinen kampe olisi voinut olla kumpi vain. Tuli vain siisti diesel Alfa eteen. Itsellä kyllä tuo 159 oli vähän takaraivossa, toisen merkissä ja mallissa taas oli pelivaraa (jossain määrin vain toki). Tuli vain hyvä Delta eteen
Oma käyttis: -09 120 Multijet Delta, "Työkulkine". Ostettu 113 tkm kohdilla, vajaan viikon vasta ollut ajossa ja alta 1000 km, joten ei ihmeitä kokemuksia. Kone on luonteeltaan vallan kiva, voisi luulla helposti tehokkaammaksikin ja voima on käyttökelpoista. Vallan letkeä ajaa ja ohitellakkin. Voisi huvikseen käyttää rullilla, niin tietäisi onko oikeasti vain 120... Kylmällä kelillä kone tahtoo tyhjäkäynnillä tärrätä kabiiniin, mutta taipumus katoaa heti tyhjäkäynnin yläpuolella joten olkoot. Taisi taksimiehen Deltajutussa Bellissimassa olla taannoin samaa juttua... Kuluttelee vajaat viisi litraa sataselle jos näyttö pitää kutinsa. Liian vähän vielä kilometrejä sanoa varmaksi, mutta ei se paljoa vie. Ompa matka-ajossa saatu jopa 4,2 tauluun. Kylmänä jokin vähän huonolla tiellä resonoi jossain vaihdekepin suojamuovien tienoilla ja vilkut ei tahdo pysyä päällä jos huolimattomasti tökkää. Jos reilummin pakkasta niin ei pysy vaikka huolellisestikkin tökkää. Lämpimämpänä pelaa. Muutenkin viiksien tunto on kehnonlainen. Pissapojan logiikka on hämärä, automaatti haluaa päättää paljonko sitä vettä tuulilasille oikein annetaan. Penkkien niskatuet voisi olla paremmat, leveämmät ja vähän ottaa niskaakin eivätkä olla vain kapeat levyt pään takana. Itse tunnun aina valuvan vähän oikealle ja sitten pää alkaa lipsua niskatuelta alas. Muuten penkit tuntuu vallan hyviltä ja takapenkkien pituussäätö mahdollistaa kivasti reilummankin tavarankuskaamisen kuin myös tilaasyövät turvaistuimet taakse. Ohjaustunto voisi olla keskialueella parempi ja toisaalta palautus on kuitenkin etenkin risteyksissä turhankin terhakas omaan makuun. Toisaalta alla on puolikuntoiset hakkis 4:set, joten vakaus voi parantua renkailla. Jousitus on ehkä vähän turhan pintakova, voisi harkita jousisatsia (tai nostaa ajonopeuksia ). Moisella kai voisi parantua. Vakkariviiksen lisääminen akuutein asia. Kokonaisuutena kuitenkin tykkään.
Vaimolla -09 159 Alfa 1,9 JTDM farkku, "Perhekulkine". Ostettu 167 tkm kohdilla, olikohan noin kuukausi sitten ja mitä lie kilometrejä sittemmin tullutkaan. Tähän tuli heti hommattua Novitecin boksi, eli noin 180 kaakkia pitäisi nyt olla. Ainakin tyhjäkäynti sai korvin kuultavaa särmää tuolla ja näin talvikelissä luistonesto saa tehdä töitä kokoajan jos vaan komentaa, eikä siten oikein ole havaintoa vielä suorituskyvystä, mutta käytännössä varmasti riittävä. Tässähän on jo käsittääkseni jarruilla tehtävä tasauspyörästön "lukko". Vetopito on kyllä makea ja selkeästi pieksee Deltan. Mutkassakaan ei vetele keulaa, ei suttaa, menee vaan sen mitä 2-veto voi. Tosin jarrut taitaa kärytä vähän aika helposti Kuluttelisikohan jotain 6..6,5 l tienoille, tosin ajo keskimäärin lyhyempää pätkää mitä Deltalla. Voisi olla sisätiloiltaan isompikin, mutta oli tiedostettu kompromissi. Kuitenkin istuimet mahtuu ja vaunut konttiin ja tilaakin jää, joten riittää. Itse (~183 cm) joudun ehkä sentin pari tinkimään ajoasennosta kun on turvaistuin takana, mutta tuon kanssa pärjää. Pissapoika muuten toimii kuin ajatus. Kerran vakkari ehkä katosi kun vaimo oli liikenteessä. Itse kun menin kokeilemaan niin toimi. Tosin virrat oli pois välissä. Kuskin penkin lämppäri toimii toisinaan ja toisinaan ei. Takaluukussa voisi olla kahvakin, tai jopa automaagisähköluukku niin ei olisi sormet niin ravassa aina. On tässä kuitenkin jo avausnappi logossa, ettei tarvitse sisältä avata. Tykkään, vaikka tuntuukin ajossa enempi "tykkilavetilta" mitä Delta.
En ole vielä ehtinyt sovitella noita "lisävarusteita" ristiin, eli mahtuuko istuimet ja vaunut yhtäaikaa Deltaan, jos vaikka jonkin oman reissun heittäisi välillä Alfalla. Saa nähdä karkaako ylläpitokulut taivaisiin kun taloudessa on nyt kaksi italialaista. Toivottavasti ei ja jokunen ihmettelijä saa vähän mietittävääkin. Itseä ainakin hymyilyttää lähtee sitten liikkelle millä vain kokoonpanolla
Mitä sitten näihin verrattuna olisi saanut tuolla noin 10k€/kpl? Itse en ainakaan löytänyt mitään edes etäisesti mielenkiintoista tai potentiaalista ajatteli miten vain. Mahdottoman pieniä, älyttömät kilometrit tai vanhoja. Itselle tuo naftan poltto on ihan järkiseikka, toinen kampe olisi voinut olla kumpi vain. Tuli vain siisti diesel Alfa eteen. Itsellä kyllä tuo 159 oli vähän takaraivossa, toisen merkissä ja mallissa taas oli pelivaraa (jossain määrin vain toki). Tuli vain hyvä Delta eteen