Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3)

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!

Re: Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3

ViestiKirjoittaja Stefa » 05.06.2018 10:01

^ Ehkä pitää, ehkä ei. Itse en luottaisi. Kasiin laitoin säädön jälkeen ihan kiinteäksi laittamalla korilaatan pultin kannan alle ja migin hepsillä iskariin kiinni. HGT:hen taannoin sorvasin paksusta prikasta epäkeskon ja heppasin sen pulttiin kiinni. Noin saa camberia säädettyä pulttiä pyörittämällä. Montun päällä on helppo laittaa sisäkautta jarrulevyyn mittari kiinni alapuolelta ja sitten vain kääntää camber halutuksi.

Epäkeskoprikkahan syntyy helposti kun laittaa pulttiin nipun prikkoja ja puristaa ne mutterilla tiukkaan. Sitten vain pultista sorvin pakkaan kiinni siten että yhden leuan väliin laittaa vaikka jonkin latanpätkän. Noin se nippu vemputtaa sorvissa ja sitten vain sorvaa varovasti kunnes prikkanippu lopettaa vemputtamisen :thumb: Onnistuisi varmaan ihan rälläkälläkin, mutta noin tulee siistit jos vain on sorvinkäyttömahdollisuus.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
 
Viestit: 2452
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3

ViestiKirjoittaja -HH- » 06.06.2018 07:00

Itse olen luottanut eikä ole syytä miksi jatkossakaan ei luottaisi. Kokemuksesta voin sanoa että Ritmon kori antoi ennen periksi kuin iskarin säätö kääntyi... :roll:

Eikä tuossa liitokseesa muutenkaan mitään sovitepultteja ole, liitoksen kiinni pysyminen perustuu muuhun kuin tiukkaan reikään.. Vanhemmissa reijät on sen verran väljät että cambersäätöä on about puoli astetta, sama vaara niissäkin olisi silloin.
- Ei taidot vaan selitykset -
Avatar
-HH-
GFF
 
Viestit: 8603
Liittynyt: 20.12.2002 13:44
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3

ViestiKirjoittaja Keltsi » 06.06.2018 11:20

Kasissa antoi periksi kerran apparalla, sen jälkeen on tolpissa ollut aina hitsatut paksut prikat. Ehkä liioittelua, mutta meneepähän saamalle kohdin kun noita kuitenkin tulee availtua...
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Avatar
Keltsi
GFF
 
Viestit: 1006
Liittynyt: 16.03.2004 10:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3

ViestiKirjoittaja Stefa » 11.06.2018 11:37

Niinhän se on, että pulttiliitoksessa puristusvoiman tekemä kitkavoima on reilusti suurempi mitä pultin leikkausvoima. Tietäähän sen kaikki, että jos pultti on löysällä, niin se on todella nopeasti poikki. Siltikin jotain mielenrauhaa tuo jonkinlainen noja pultille antaa. Ei Freemontissakaan noja ole kun toiseen suuntaan ja nuo vain pultti nihkeänä kopsautin massavasaralla reunaa vasten. Sisäänpäinhän se pultti tavallaan yrittää kun maksimivoima tulee mutkassa ulkokurvin pyörälle ja pyrkii kääntämään camberia positiiviseen suuntaan.

Noissa Freemontin pulteissa on muuten rihlat, kun jossain renkaiden pinnapulteissa konsanaan, eikä siten yläpultti mene kun vasaralla reikäänsä. Se on siis suunniteltu kyllä aika välyksettömäksi.

Johonkin harrastekamppeeseen jota puretaan ja kasataan, niin ei toisaalta ole paha vaikka putkisokkaa porata kunhan kohta on haluttu. Noin olen esimerkiksi imusarjat sokannut kun niitä on tullut nostettua kanteen nähden reikiä pirraamalla. Kannattaa nuo purut ja kasaamiset kyllä miettiä jos jokin harrastekampe on. Näissä käyttiksissä nyt on vähän eri asia. Tosin jos tuo vaikka jonkun jousen katkaisee, niin sittenhän nuo tolpat saa taas purkaa. Ehkä silloin ennen purkua ne voisi vaikka sokata. Tuo on kuitenkin nopeampi temppu mitä säätää uusiksi.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
 
Viestit: 2452
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3

ViestiKirjoittaja väisänen » 11.06.2018 21:52

Noista astemitoista niin tikitaalinen alkaa olla edullisempi mitä toi vesivaakallinen.
Olis kiva jos omistaisi kaksi. Yksikin näin alkuun toki jees.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma

-Yamaha L-jetronikilla
Avatar
väisänen
 
Viestit: 3505
Liittynyt: 11.03.2006 20:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Stefan käyttikset: Freemontti ja 159 Alfa (ex. Delta mk3

ViestiKirjoittaja Sämpy » 12.06.2018 07:32

Ai niin mullahan irtosi huonosti hitsattu prikka tolpasta Heinolan jääradalla kun alkoi keväällä sulamaan reikiä jäähän. Mielestäni tolpan pultit oli ihan normaalisti kiinni, mutta niin vaan taittui rengas positiiviselle hitsatuista prikoista huolimatta. Ainoa mikä tuohon edesauttoi, oli että komponentit oli jonkunverran ruosteessa ja muutenkin paskaa välissä, eikä sileä puhdas metalla metallia vasten. Mutta ei kai sellaista kenenkään muun tolpissa..

Tietäähän sen jarruissakin, että ruosteinen pinta on kovempana liukkaampi.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 6225
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Edellinen

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä