Stilo joka ei mennytkään paaliin

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stilo joka ei mennytkään paaliin

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Jos kuitenkin etsisi aihioksi isokoneisen ja lähtisi siitä? 1.9 dieseleitä tai 1.8 bensoja saanee kuitenkin noin tonnilla. Itse ehkä kallistuisin tupaöljyfarkkuun ja leimaisin pakuksi. Tuossa on helpoimmat hevoset jos meinaa liikennekelpoisena pitää. Tuota 1.4:sta tuskin saat tonnilla edes 1.8:n tehoihin. Jos ei pakko ole stilo olla, niin hgt bravoja on toisinaan myös edullisesti kaupan.

Vanhasta vaan hyvät osat talteen, toisilla kasaan ja myyntiin. Tai sitten purkuun kokonaan ja tekniikka myyntiin.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Stilo joka ei mennytkään paaliin

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Juuri noinhan se olisi helppo tehdä mutta tuossa kun on kaikki suunnilleen uutta ja muutenki hyvä auto ilman rahallista arvoa, koska Fiat stilo niin en luovu siitä :D Kori on muuten parempi kuin monessa.

1.4 koneen virittämisessä olisi hauskaa se, että olisi pieni kone ja yllättävän ripeä kulkuinen silti

Jos haluaa hyvän ja vähän ajetun diesel tekniikan halvalla niin auto on silloin ostettava avk:lta joka tarkoittaa sitä että se olisi varmaan silloin siirrettävä tuohon ehjään koriin se tekniikka :)
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Stilo joka ei mennytkään paaliin

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Nonii, 16-päiväinen italian reissu suoritettu kunnialla, stilo selvisi ehkä paremmin reissusta kuin minä itse, vaikka ehjänä ei stilokaan selvinnyt :D

kuvia täytynee laittaa muutama todisteeksi tänne, kunhan saan kuvat purettua kamerasta!

6400km tuli mittariin, eli helsingistä tukholmaan laivalla sitten ruotsi-tanska-saksa-itävalta ajaen läpi. menomatkalla mentiin vauhdilla, saksassa mittariin sai hetkellisesti 205kmh ja takaisin tuliin hiljempaa kun ei ollut kiirettä ja autolla ei enää voinut hurjastella :D koko reissun keskikulutus 6.5l/100km.

eturenkaisiin tuli sisäreunoihin kamalat patit, huomasin italiassa kun meno oli epätasaista ja tuntui että olisi kokoajan saumoja tiessä vaikka niitä ei nähnyt, siirsin renkaat taakse, jottei räjähtäisi. Veikkaan että renkaat eivät kestäneet 2.5 astetta pakkasen puolella olevaa camberia ja 2 markan nopeutta, kun ovat ilmeisesti huonolaatuiset renkaat.

vasen takapyörä alkoi pitää kamalaa ääntä mutkissa, TAAS joten menin paikalliseen "motonettiin" hakemaan työkalun ja kiristin takapyörän laakeria jonka olin ilmeisesti jättänyt vaihdon yhteydessä liian löysälle? hyvin pääsi kuitenkin reissun loppuun eikä tämän isompia teknisiä ongelmia ollut.

pakoputki kahdella läpivirtaavalla vaimentimella ei ole vaihtoehto 6000km matkalle joka ajetaan yli 100kmh keskinopeudella, korvat soivat edelleen :mrgreen: heti laitoin vakio putken kun pääsin suomeen eilen ja myös bilsteinin alustasarja meni auton alle, hyvä ja napakka tuntuu olevan.

seuraavaksi kaivataan stiloon lisää kulkua.

-kevennys jatkuu
-lyhyempi välinen 6-lovinen laatikko on matkalla suomeen.
-vauhtipyörä on matkalla kevennettäväksi.
-nokka-akselien tilaus on vaiheessa.
-ja kevyempää sekä pienempää pyörää ensi kesäksi suunnitteilla.
-ja ehdotuksia kuuntelen mielellään, millä tehoa saisi lisää, tai siis kulkua ;)
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Stilo joka ei mennytkään paaliin

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Tässä muutama kuva stilon pötkylästä joka vieraili italiassa

http://i1330.photobucket.com/albums/w57 ... brvdfq.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1330.photobucket.com/albums/w57 ... sddiza.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1330.photobucket.com/albums/w57 ... pfh77j.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Stilo joka ei mennytkään paaliin

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

On se komia :)
Bravo t-jet
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Stilo joka ei mennytkään paaliin

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Tuli napattua muutama kuva stilon uudesta alustasta (joka on muuten hyvä) sekä sisätiloista, joista voi huomata muutaman puuttuvan osan sekä uuden ratin :D
http://i1330.photobucket.com/albums/w57 ... 4svjyv.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1330.photobucket.com/albums/w57 ... bzufjn.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1330.photobucket.com/albums/w57 ... f8jdyv.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1330.photobucket.com/albums/w57 ... ogboon.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1330.photobucket.com/albums/w57 ... 30dwag.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Stilo joka ei mennytkään paaliin

Viesti Kirjoittaja FI4T »

On jäänyt kirjoittelut vähiin täällä, mitään ihmeellistä ei ole tapahtunut. Jotain olen kuitenkin tehnyt stilolle muutaman kuluneen kuukauden aikana.

-apurunko taas uusiksi, nyt vahvistin vain ne etuhelan pultin reiät ja hitsailin palkin etureunaan kiinnikkeet pohjapanssarille.
-laitoin 6mm polyeteenistä pohjapanssarin keulaan. Etupää tuli kiinni kolaripalkkiin kiinnitettyihin kierretangon tynkiin.
-laatikon vaihdoin takasin stilon laatikkoon, koska ykkösvaihde oli punto sportingin laatikossa juuri sen verran pidempi, että kytkin kuluu turhaa.
-öljypohjan vaihdoin takaisin alumiiniseen, jonka kierteet olivat korkanneet, tämän tulppasin pysyvästi ruuvilla ja vaihdan öljyt yläkautta tästä eteenpäin, kunnes inspiraatio herää ja korjaan toisen rikkinäisen alupohjani kunnolla.
-ennen talvea pesin stilon alustan kaikki kotelot painepesurilla sekä sisäpuolen kotelot ja ruiskin ne täyteen kotelon suojaa. takapäästä penkin alta löytyi ruostetta umpinaisen kotelon sisältä ja jysäytin 90mm pyörösahalla yläpuolelle koteloa reiät joista putsailin irtoruosteet ja uitin loput kotelonsuojalla, nyt on ainakin helppo valvoa jatkossa tuota paikkaa. :D
-autoa olen myös keventänyt sisustan osilta vielä lisää, takaovista lähti sisäpellit ja ikkunat pysyvät ylhäällä nykyään sisäpuolelle laitetulla reunalistalla sekä nippusiteillä, Toimii!

Tilasin autokeskuksesta 100hp pandan ilmaputsarikotelon ja kaasuläpän välisen tötterön, se on aivan erimallinen kaasuläpän päästä kuin yhdenkään 95 heppaisen mallin, jos siitä jotain hyötyä olisi nokkien kanssa.

tarkoituksen olisi nyt lähiaikoina hankkia ne nokka-akselit. joutuu tilaa italiasta, kun puolalainen ystäväni ei tunnu saavan aikaseksi tätä tilausta.
Avatar
mikah
Viestit: 1073
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Stilo joka ei mennytkään paaliin

Viesti Kirjoittaja mikah »

Eikös tuo lukko ole GT Puntoon, eli sopii ainoastaan 1,8 Stiloon..
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Stilo joka ei mennytkään paaliin

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Juu huomasin juuri kirjoittamisen jälkeen, että näin on. Tuohon fire lootaan näyttäisi löytyvän ainoastaan semmoinen palalukko, joka aiheuttaa kitkaa tasauspyörästön osien välillä, rajoittaen tasauspyörästön ylimääräistä toimintaa. Onko miten huono tai hyvä idea tämmöinen? Hondalla on moinen systeemi civic eg6 sir mallin lootassa (vanha type r)
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Stilo joka ei mennytkään paaliin

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Luulen että onnistuin löytämään fire lootaan sopivan lukollisen tasaupyörästön, korjatkaa jos olen väärässä, voinhan toki avata yhden noista laatikoistani ja tarkistaa mitat =)
https://shop.quaife.co.uk/quaife-fiat-5 ... fferential" onclick="window.open(this.href);return false;
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Stilo joka ei mennytkään paaliin

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Löytyi tuolta tasauspyörästö valmistajalta lukollinen tasauspyörästö myös fire laatikkoon, mutta tämän hankinta on jäissä toistaiseksi, kun hintaa tulee 900€ :D
Tuli hankittua stiloon kesäksi pitävät kumit, Nangkang ns2-r katusliksit, kun olisi tarkoitus käydä radallakin ulkoiluttamassa tätä perheautoa aina välillä.

Mitään ihmeellistä ei autolle ole tapahtunut viime aikoina, laitoin kuitenkin penkkejä vähä uusiksi, apparin penkki vaihtui punton penkkiin, koska tämä oli kevyt, jotain 10kg luokkaa. tämän avulla sai myös painopistettä alemmas, kun penkki tuli 10cm alemmas kuin stilon penkki. Subarun penkin kuskin paikalla virittelin nyt myös siistimmin ja tukevammin paikoilleen ja sekin tippui niin alas kuin mahdollista, eli entisestä noin 4cm ;)

Moottorin tukikumeja myös vahvistin täyttämällä kolot tuulilasiliimalla, ainakin tuli värinää jos ei muuta :D

Huomasin viikonloppuna, että apparin puoleinen etutukivarren takahela on revennyt ja se on jo kolmas, jonka olen saanut hajalle stilon omistamisen aikana. Syitä ovat varmaan motonetin huono laatu, ajotyyli ja alkuperäinen suunnittelu. Ei löytynyt mitään vahvistettuja/uretaani versioita stiloon, mutta surffattuani netissä hetken aikaa huomasin, että mondeon sama pusla pitäisi olla juuri samalla halkaisijalla ja rakenne näyttäisi jämäkämmältä. Kävin sitten ostamassa motonetistä kyseisistä puslista HD-versiot. Vähän täytyi nauhahiomakoneella ottaa puslan kuoresta jottai sai sovituksen optimoitua ja sitten meni ihan siististi paikoillee stilon tukivarsiin 20tonnin pullotunkilla :) Nyt ei todellakaan heilu pyörä enää autossa mihinkään suuntaan, kun ehjilläkin stilon puslilla rengas liikkuu selvästi, kun rengasta potkaisee kulutuspinnasta taaksepäin renkaiden ollessa suorassa.
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Stilo joka ei mennytkään paaliin

Viesti Kirjoittaja FI4T »

tässä kuvat alkuperäisestä puslasta ja mondeon puslasta
http://i1330.photobucket.com/albums/w57 ... udqahm.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1330.photobucket.com/albums/w57 ... uamzjc.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
M4ketech
Viestit: 51
Liittynyt: 11.07.2014 19:33

Re: Stilo joka ei mennytkään paaliin

Viesti Kirjoittaja M4ketech »

Ratista kysyisin, mistä keskiö ja pitääkö vaihtaa leimalle orkkis?
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Stilo joka ei mennytkään paaliin

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Ratti ja keskiö löytyi rallyracefin.fi liikkeestä keravalta ja pitää vaihtaa ratti orkkikseen leimalle. Sieltä olisi löytynyt ihan siisti ratti ja keskiö yhteishintaan 58€ mutta halusin välttämättå juuri tuon ;)
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Stilo joka ei mennytkään paaliin

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Eipä ole taas hetkeen tullut kirjoteltua täällä!

Auto on keventynyt taas muutaman osan verran, Sisustaa ei oikeastaan ole enää muuta kuin tarvittavat hallintalaitteet, koelaudan yläosa, soitin, lämppäri ja ilmastointi ja edessä subaru sti:n penkki ja apparilla punto mk2 faceliftin hgtn puolikuppi ja takana yhden hengen stilon penkin puolisko. Autolla valmistajan mukaan painoa 1235-1265kg varustelusta riippuen, nyt kävin koululla puntaroimassa ja vaaka näytti 1069kg :D

Taakse suunnittelin myös ulosjouston rajoittimia, jotka tosiaan tuntuvat vaikuttavan ajokäytökseen sillä tavalla että nykyään auto tosiaan kääntyy! Ulosjoustoa tällä hetkellä ajokorkeudesta 4-5cm per puoli, koitan kiristää vielä ja selvittää miten vaikuttaa, katsuri varmaan arvostaa tämmöisiä virityksiä.

Rakentelin autoon myös päivitetyn version pohjapanssarista ja nyt voi ainakin vähän tunkata keulaa sieltä, eli riittää varmasti suojaamaan öljypohjaa.

Nokka-akselit tuli uudet toiseen kertaan jo puolasta ja tällä kertaa onnisti, kone toimii hienosti ja vetää laajemmalta alueelta kuin ennen, ainakin tältä tuntuu, ei ole vielä mustaa valkoisella todisteena. Käytin koulussa autoa dynolla ennen nokkien vaihtoa ja irtosi 75kW (alunperin 70kW) nyt 210tkm sisäänajettuna ja pienillä kansimuutoksilla tuntuisi olevan tehot tallella :P

Jos joku osaa kertoa kuinka saan Dynolapun tänne linkitettyä niin laitan sen välittömästi näkyville, se on PDF muodossa ja tänne tuntuu niin mahdottomalta saada mitään liitteitä laitettua että saa olla toistaiseksi, ettei hermojen palamisen takia tarviste alkaa uutta tietokonetta metsästämään :D

Lapussa näkyy myös sytkäennakko kuvaaja ja se oli 12 astetta parhaimmillaan, opettajamme mielestä yllättävän vähän? saisiko lisää tehoja mahdollisesti aikaistamalla sytkää? saako sitä jotenki tämmöisessä aikaistettua? voiko kampuran hihnapyörää kääntämällä muuttaa ennakkoa? kuinka hazardilta tämmöinen idea kuulostaa :D ?
Vastaa Viestiin