Stilo joka ei mennytkään paaliin
Re: Stilo joka ei mennytkään paaliin
Juu stilosta, stilosta oli kyse mutta, siis itsehän päivitin tuon punton putsarin stilon oman tilalle, kun ei ehjää löytynyt mistään, kaikista vähintään yksi korvake murtunut. pari viikkoa sitten hajosi kaverin autosta puola sen takia kun molemmat sivuilla olevat korvat petti lopullisesti ja tästä syystä putsari lepäsi ja pomppi puolien päällä ja hakkasi liittimen hajalle reunimmaisesta. nyt kaveri osti toisen stilon ja siinäkin putsarista yksi korva pastana, että kyllä nuo aika heppoisia tuntuisi olevan, kun lähipiirissä on nyt äkkiä laskettuna 8 kpl fire stiloja tiedossa joissa kaikissa ainakin yksi putsarin korva hajonnut. tosin onhan noissa kaikissa kilsatkin jo 112-294 tkm, kaikki hajoo aikanaan (paitsi punton putsarit )
Re: Stilo joka ei mennytkään paaliin
Eiköhän se punton muoviputsarikin joskus ruostu.....
Olisikohan syynä murtumisiin "omamekaanikko". Eli joku joskus roplannut konehuoneessa jotain ja nojannut putsarikoteloon...?
Olisikohan syynä murtumisiin "omamekaanikko". Eli joku joskus roplannut konehuoneessa jotain ja nojannut putsarikoteloon...?
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Stilo joka ei mennytkään paaliin
Vai onko ne kiinni ribe-pulteilla, joita ei saada auki?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Stilo joka ei mennytkään paaliin
Voi olla mahdollista tuo omamekaanikko tilanne mutta siis kylläpä tuo stilon putsari on rimpula verrattuna punton omaan, joka kestää oman painonsa! eikä ole ribe pulteilla kiinni vaan ihan kymppimillisillä =) mutta mikään ei ole ikuista niin eipä tuo paha vika ole!
nyt odottelen uusia puolia saksasta. siihen asti ajelen kaverini uudella ostoksella: punto 60 dynamicilla 2003. maanataina laitoin siihen seuraavat asiat uutta: jakopää ja vesipumppu, termari, öljyt koneeseen ja lootaan, suodattimet sekä ilma että öljy, tulpat ja johdot, 75 mallin nokan ja nokan tiivisteen ja venakopan tiivisteen, jäähdytinnesteet, moniurahihan. eilen laitoin kuskin puoleisen vetarin suojakumin ulkopäähän ja jarrut eteen ja putsasin ja säädin takajarrut ja tukivarren kuskinpuolelle (tämä oli kiva homma, eli takahelan pultin jenkat korkkas apurungosta, huomenna täytyy vapun kunniaksi laskea apurunko ja hitsata mutteri sinne korin ja apurungon väliin pultireikään ) takaoven kahvan jouduin myös laittamaan ja kuskin puoleisen ajovalo umpion. halpaa kun itse tekee ja auto on muuten hemmetin siisti ja ruosteeton ja ilmastointi toimii, tänään leimasin puhtain paperein (auto maksoi siis alle 500€ )
nyt odottelen uusia puolia saksasta. siihen asti ajelen kaverini uudella ostoksella: punto 60 dynamicilla 2003. maanataina laitoin siihen seuraavat asiat uutta: jakopää ja vesipumppu, termari, öljyt koneeseen ja lootaan, suodattimet sekä ilma että öljy, tulpat ja johdot, 75 mallin nokan ja nokan tiivisteen ja venakopan tiivisteen, jäähdytinnesteet, moniurahihan. eilen laitoin kuskin puoleisen vetarin suojakumin ulkopäähän ja jarrut eteen ja putsasin ja säädin takajarrut ja tukivarren kuskinpuolelle (tämä oli kiva homma, eli takahelan pultin jenkat korkkas apurungosta, huomenna täytyy vapun kunniaksi laskea apurunko ja hitsata mutteri sinne korin ja apurungon väliin pultireikään ) takaoven kahvan jouduin myös laittamaan ja kuskin puoleisen ajovalo umpion. halpaa kun itse tekee ja auto on muuten hemmetin siisti ja ruosteeton ja ilmastointi toimii, tänään leimasin puhtain paperein (auto maksoi siis alle 500€ )
Re: Stilo joka ei mennytkään paaliin
Tänään tuli stiloon rosteriputki katilta takapöntölle, katin ja keskiosan väliin laitoin kunnollisen joustoliitoksen nii ei tarvitse sitäkään välttämättä heti olla uusimassa. hienot äänet lähtee ja paukkuu kun päästää kaasun, mutta tasakaasulla ei kuulu juuri mitään tavallisesta poikkeavaa ääntä, takana nyt siis ihan vakiopönttö paikoillaan, kaikki osat italialaisia laatutavaroita =)
sain myös nahkaratin stiloon, heikalta tuli ja tuntuu hyvältä huomenna tiedossa kuvia näistä uutuuksista. tänää käytin myös stilon katsastuksessa kun sen sai nyt viedä, eli nyt saa ajella taas 16kk huoleti (lue laillisesti)
sain myös nahkaratin stiloon, heikalta tuli ja tuntuu hyvältä huomenna tiedossa kuvia näistä uutuuksista. tänää käytin myös stilon katsastuksessa kun sen sai nyt viedä, eli nyt saa ajella taas 16kk huoleti (lue laillisesti)
Re: Stilo joka ei mennytkään paaliin
Stilo vei mukavasti 600km päähän mökille ja huomenna mahdollisesti myös takasin, bensaakaan ei mennyt kuin 6l/100km ja ajoin vielä liiankin raskaalla kaasulla. saa nähdä jos paluumatkalla olisi pidemmät hermot kuskilla
http://i1330.photobucket.com/albums/w57 ... ncwh5m.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1330.photobucket.com/albums/w57 ... f0dhur.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1330.photobucket.com/albums/w57 ... yafh7n.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
siinä muutama kuva stilosta ja uudesta mahtavasta pakoputken takaosasta.
http://i1330.photobucket.com/albums/w57 ... ncwh5m.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1330.photobucket.com/albums/w57 ... f0dhur.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i1330.photobucket.com/albums/w57 ... yafh7n.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
siinä muutama kuva stilosta ja uudesta mahtavasta pakoputken takaosasta.
Re: Stilo joka ei mennytkään paaliin
Stiloa ei ole ehtinyt juuri rakennella Lancia harrastuksen menevän ajan takia. Suuret kiitokset "Sampsulisamille" joka vaihtoi minulle pyöränlaakerit eteen sekä pyörännavat. Syy pyörän laakereiden vaihtamiseen oli se, että jenkat alkoivat olla aika huonot alkuperäisissä navoissa, eli etupyöriä ei pystynyt kiristämään riittävästi kun näppituntuma sanoi että jenkat korkkaa, tiiä sitten jos joku on joskus vääntänyt vähän turhan lujaa kiinni? Etupyörien laakereiden vaihto ei kuitenkaa osoittautunut täysin turhaksi sillä toinen niistä oli "rasvaton" ja ruosteen väristä mössöä oli siellä täällä ja jopa se ns. stefa oli laakerin kuumetessa sulanut pois sieltä
Taka pyöränlaakerit rasvailin kun tämä onnistuu stilossa, toinen oli kuiva toinen oli hyvä ja jarrut herkistelin joka nurkasta, kun auton ostin uusin vain jarruosat mutta ruosteita en kovin huolellisesti hinkannu kun oli alunperin tarkoitus pistää auto rahoiksi.
Ilmastoinnin kennon sain myös vaihdettua ja ilmastoinnin täytettyä. Aikamoinen ydinräjähdys syntyi kun nykäisi vanhat putkiliitoksen auki (tiedän että tämä hermomyrkyn päästäminen ilmakehään ei ole sallittua mutta en nähnyt muuta konstia hommaan :S) vanha oli jo aikamoisessa kunnossa ja irroitusvaiheessa niskaan satoi niitä irronneita ripoja
http://i1330.photobucket.com/albums/w57 ... ez3nln.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Taka pyöränlaakerit rasvailin kun tämä onnistuu stilossa, toinen oli kuiva toinen oli hyvä ja jarrut herkistelin joka nurkasta, kun auton ostin uusin vain jarruosat mutta ruosteita en kovin huolellisesti hinkannu kun oli alunperin tarkoitus pistää auto rahoiksi.
Ilmastoinnin kennon sain myös vaihdettua ja ilmastoinnin täytettyä. Aikamoinen ydinräjähdys syntyi kun nykäisi vanhat putkiliitoksen auki (tiedän että tämä hermomyrkyn päästäminen ilmakehään ei ole sallittua mutta en nähnyt muuta konstia hommaan :S) vanha oli jo aikamoisessa kunnossa ja irroitusvaiheessa niskaan satoi niitä irronneita ripoja
http://i1330.photobucket.com/albums/w57 ... ez3nln.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Stilo joka ei mennytkään paaliin
Hommasitko kennon mistä ja kuinka paljon se kustansi? Omassa farkussa on meinaan just yhtä surullisen näköinen kenno paikoillaan.
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
Re: Stilo joka ei mennytkään paaliin
Hommasin kennon autovaraosat24.fi:stä hintaa tuli 91e kennolle posteineen muistaakseni kylläpä nuo kennot usein tuossa kunnossa on noilla kilsoilla ja kymmenen vuotta vanhalla käyttö autolla. Tänään ajoin peuran-kolarin ja onneksi uusi kenno säilyi ehjänä, samaa ei voi sanoa kuskin peilistä eikä kuskin puoleisista ovista
Re: Stilo joka ei mennytkään paaliin
Nyt on ratapäivillä käyty ja hauskaa oli!
autoon täytyy uusien kokemusten perusteella tehdä muutoksia ajettavuutta silmällä pitäen. Tarkoituksena pehmentää etupäätä sopivaksi mitoteuilla jousilla ja iskareilla ja laadukkailla sellaisilla. takapään meinaan jäykistää entisestään, eli siellä on nyt hd jouset ja iskarit ja puslat vaihtuvat myös hydropuslista umpikumisiin, jotta jäykistyy. näillä muutoksilla olisi tarkoitus saada auto kääntymään paremmin kurveihin, saa sanoa suorat sanat jos olen täysin hakoteillä suunnitelmieni kanssa
Autoa pitää myös keventää tavalla tai toisella, jotta kulkua saa lisempää
autoon täytyy uusien kokemusten perusteella tehdä muutoksia ajettavuutta silmällä pitäen. Tarkoituksena pehmentää etupäätä sopivaksi mitoteuilla jousilla ja iskareilla ja laadukkailla sellaisilla. takapään meinaan jäykistää entisestään, eli siellä on nyt hd jouset ja iskarit ja puslat vaihtuvat myös hydropuslista umpikumisiin, jotta jäykistyy. näillä muutoksilla olisi tarkoitus saada auto kääntymään paremmin kurveihin, saa sanoa suorat sanat jos olen täysin hakoteillä suunnitelmieni kanssa
Autoa pitää myös keventää tavalla tai toisella, jotta kulkua saa lisempää
Re: Stilo joka ei mennytkään paaliin
Älä ny radalle keulaa löysemmäksi muuta. Käännä ensin camberia sinne lisää ja vaikka pikkuisen haritukselle. Perää jäykäksi ja vielä jos sieltä saisi ulosjoustot kuriin. Jos vielä kallistelee liikaa, niin sitten keulaa jäykemmäksi. Niin kauan kun ei sisäkaarteen puoleinen pyörä suttaile kovasti niin keulaa kärsii jäykätä. Renkaat tietty tekee kanssa ihmeitä. Kun seurailee ja kyselee, niin 15" ratapyörää löytyy käytettynä ihan hyvin ja edullisesti. Eikä ny ratakelpoiset renkaat ihan älyttömiä maksa uutenakaan.
Äläkä unohda jarruja jos rataleikkiin ryhdyt. Aloita vaikka niistä mieluiten, ja joka kevät uudet nesteet..
Äläkä unohda jarruja jos rataleikkiin ryhdyt. Aloita vaikka niistä mieluiten, ja joka kevät uudet nesteet..
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Stilo joka ei mennytkään paaliin
Pehmentää ei ollut ihan oikea sanavalinta, tarkoitin siis että tiputan keulan normaali korkeudelle, nythän tuo on tavallaan korotettuna pidempien 1.8 jousien avulla, niissä on kierros enemmän pituutta kuin 1.4 mallin jousissa. Tulee siis ihan laatutavaraa tuonne jousi ja iskari puolelle eteen, muttei mitään ns. alustasarjaa kuitenkaan. Kiitos neuvoista, mitä mieltä te olette rengaskoosta, tuota yleista kaahaamista silmällä pitäen ja etenki satunnaista rata-ajoa ajatellen, onko se 15, 16 vai abartissa ja uudessa bravossa esiintyvä 17 tuumaa ?
Mitenkäs tuota takapään ulosjoustoa voisi rajoittaa, siellä on tosiaan jäykempiä puslia lukuunottamatta aika jämptit jouset ja iskarit tälläkin hetkellä, puslat vaihdan umpikumi mallisiin ensiviikolla luultavasti, kun se on niin mukava homma näissä stiloissa, että pakko päästä taas tekemään
Mitenkäs tuota takapään ulosjoustoa voisi rajoittaa, siellä on tosiaan jäykempiä puslia lukuunottamatta aika jämptit jouset ja iskarit tälläkin hetkellä, puslat vaihdan umpikumi mallisiin ensiviikolla luultavasti, kun se on niin mukava homma näissä stiloissa, että pakko päästä taas tekemään
Re: Stilo joka ei mennytkään paaliin
Tuo normaalistakin korotettu alusta ja rata-ajo eivät tosiaan oikein sovi yhteen. Hommaa toiset tolpat kokonaan, nuo on sitten nopeat vaihtaa käytön mukaan. Sellainen mikä toimii radalla ei ole enää normiajossa kovinkaan mukava. Toisiin tolppiin voisi tehdä vaikka reilut camberit kiinteäksi niin jäisi niiden ruuvailu pois. Tuo meidän tekemä pohjaanlyöntikumivirityskin pelasi vallan hyvin, kevyempikeulaisessa varmaan vielä paremmin.
Niin pienet vanteet mitä vaan jarrujen päälle mahtuu. 15" on siitä hyvä, että tosiaan rengastarjonta on hyvä. Isompi vanne tahtoo vaan verottaa suorituskykyä. Ihan äkkiä tuo vannekoko ei tule kierrosajoissa vastaan.
Kurkkaa vaikka tuo HeviGeeTee-topicci ajatuksella läpi. Siellä on noita perusajatuksia. Stiloa en sillä tavalla tunne, mutta esim. vaijereilla on rajoituksia tehty. Me siirrettiin iskarien kiinnikkeitä alaspäin. Toisaalta jos eri alustat tekee, niin jos löytyisi vaikka lyhyemmät iskarit jostain.
Niin pienet vanteet mitä vaan jarrujen päälle mahtuu. 15" on siitä hyvä, että tosiaan rengastarjonta on hyvä. Isompi vanne tahtoo vaan verottaa suorituskykyä. Ihan äkkiä tuo vannekoko ei tule kierrosajoissa vastaan.
Kurkkaa vaikka tuo HeviGeeTee-topicci ajatuksella läpi. Siellä on noita perusajatuksia. Stiloa en sillä tavalla tunne, mutta esim. vaijereilla on rajoituksia tehty. Me siirrettiin iskarien kiinnikkeitä alaspäin. Toisaalta jos eri alustat tekee, niin jos löytyisi vaikka lyhyemmät iskarit jostain.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Stilo joka ei mennytkään paaliin
Nyt on stiloa ajettu, paranneltu ja myös korjattu kummallinen vika.
Edessä on nyt toimivan tuntuinen alusta jämäkkä ja camberit säädetty n. 2.5 astetta negatiiviselle puolelle, hyvin käyttäytyy auto mutkissa. sain myös kaverilta uuden bravon 17 tuuman pyörät ja nätit ovat, nuorentui stilon ulkonäkö omasta mielestäni kummasti ja on kiva ajaa, vaikka kiihtyvyys tuntui kärsineen ihan vähän.
helmat tuli maalattua myös eilen, ja nyt odottelen uutta kuskin puoleista takaovea, kun peura pieksi nykyisen mutkalle ja pakeni vielä rikospaikalta täyttä laukkaa heti kun mainitsin poliisille, että elukka pitäisi lopettaa
Auto alkoi viime viikolla täyttyä vedestä kuskin ja apparin jalkatilasta, syypää vedenpaisumukselle oli tukkeutunut ilmastoinnin kondensioveden poistoreikä, auton sisällä olevan laarin pohjassa, tämän kun sain vetämään, lorisi auton alle noin 2-3 litraa vettä
Edessä on nyt toimivan tuntuinen alusta jämäkkä ja camberit säädetty n. 2.5 astetta negatiiviselle puolelle, hyvin käyttäytyy auto mutkissa. sain myös kaverilta uuden bravon 17 tuuman pyörät ja nätit ovat, nuorentui stilon ulkonäkö omasta mielestäni kummasti ja on kiva ajaa, vaikka kiihtyvyys tuntui kärsineen ihan vähän.
helmat tuli maalattua myös eilen, ja nyt odottelen uutta kuskin puoleista takaovea, kun peura pieksi nykyisen mutkalle ja pakeni vielä rikospaikalta täyttä laukkaa heti kun mainitsin poliisille, että elukka pitäisi lopettaa
Auto alkoi viime viikolla täyttyä vedestä kuskin ja apparin jalkatilasta, syypää vedenpaisumukselle oli tukkeutunut ilmastoinnin kondensioveden poistoreikä, auton sisällä olevan laarin pohjassa, tämän kun sain vetämään, lorisi auton alle noin 2-3 litraa vettä
Re: Stilo joka ei mennytkään paaliin
Pitkästä aikaa tänne kerkiää kirjottelemaan.
Autoon on tullu tehtyä vähän sitä ja tätä, ja yhä edelleen pitäisi tehdä vähän sitä ja tätä
-Abarth navi mankka laitettu kiitos kuuluu "sampsulisamille"
-Bravon peltiset tukivarret, nyt notkuu pyörät vähemmän kun takahelat ovat jämäkät.
-pakoputki on taas 45mm suora putki, kun myin kaverin 1.8 mallin farkkuun tuon rosterisen joka oli siis 2.5tuumainen ja liian virtaava tähän mopomalliin
-autosta on kevennetty paljon turhaa pois, eli kaikki eristeet, lukuunottamatta koelaudan takana olevaa, kaikki sisustan osta, paitsi ohjaamon pilarimuoveja ja koelautaa. noin 100kg on lähtenyt tähän mennessä.
Tulevana perjantaina lähden autolla tyttöystävän kanssa italiaa kohti, kilsoja reissulla kertyy 6-8tkm, nyt mittarissa 193, eli reilu 30tkm tullut 13kk:ssa
Vielä vaihdan öljyt ja suodattimen ennen lähtöä
Reissun jälkeen autoste heivataan pellolle, eli varastoon kaikki sisällä oleva mikä ei vie autoa eteenpäin, koelauta saa jäädä ja soitin!
Bilsteinin jämäkämpi alustasarja on jo matkalla suomeen, eipä taida ehtiä ennen italian reissua
Autoon olisi tarkoitus tehdä tulevaisuudessa tehon lisäystä jollakin seuraavista vaihtoehdoista
-virinokka-askelit yms. pientä nykyiseen 1.4 pataan, jos joku tietää mistä saa nokkia niin saa ehdotella
-1.9 dieselmylly+ muu tekniikka
-tai saksasta 2.4 abarthin tekniikka kokonaisena.
Autoon on tullu tehtyä vähän sitä ja tätä, ja yhä edelleen pitäisi tehdä vähän sitä ja tätä
-Abarth navi mankka laitettu kiitos kuuluu "sampsulisamille"
-Bravon peltiset tukivarret, nyt notkuu pyörät vähemmän kun takahelat ovat jämäkät.
-pakoputki on taas 45mm suora putki, kun myin kaverin 1.8 mallin farkkuun tuon rosterisen joka oli siis 2.5tuumainen ja liian virtaava tähän mopomalliin
-autosta on kevennetty paljon turhaa pois, eli kaikki eristeet, lukuunottamatta koelaudan takana olevaa, kaikki sisustan osta, paitsi ohjaamon pilarimuoveja ja koelautaa. noin 100kg on lähtenyt tähän mennessä.
Tulevana perjantaina lähden autolla tyttöystävän kanssa italiaa kohti, kilsoja reissulla kertyy 6-8tkm, nyt mittarissa 193, eli reilu 30tkm tullut 13kk:ssa
Vielä vaihdan öljyt ja suodattimen ennen lähtöä
Reissun jälkeen autoste heivataan pellolle, eli varastoon kaikki sisällä oleva mikä ei vie autoa eteenpäin, koelauta saa jäädä ja soitin!
Bilsteinin jämäkämpi alustasarja on jo matkalla suomeen, eipä taida ehtiä ennen italian reissua
Autoon olisi tarkoitus tehdä tulevaisuudessa tehon lisäystä jollakin seuraavista vaihtoehdoista
-virinokka-askelit yms. pientä nykyiseen 1.4 pataan, jos joku tietää mistä saa nokkia niin saa ehdotella
-1.9 dieselmylly+ muu tekniikka
-tai saksasta 2.4 abarthin tekniikka kokonaisena.