Stefa kirjoitti:Mikä kumoaa nämä?
Hyötysuhteen huononeminen.
"Optimitilanteissa" (=laboratorio melkeimpä) meneekin kertomallasi tavalla, mutta jollei autolla oikeasti päästellä pitkiä pätkiä tasakaasulla, niin hyötyä tuosta ei ole.
Pari vuotta sitten kaverini teki omaan autoonsa kansiremontin. Jätti EGR:n paikoilleen, koska oli toiminut moitteettomasti, eikä ollut pahemmin nokinen. Hoki juuri tätä osakaasun mantraa, kuin raamatusta olisi lukenut...
Noh, kyseinen keksintö päätti ilmeisesti jäätyä tai jotain tässä kuuma/kylmä/kuuma/kylmä -syksyn keleillä ja alkoi temppuilemaan. Tällöin toki oli käyntihäiriötä ja kulutus 2-3l/100km isompi kuin ennen, mutta tuohan on ihan ymmärrettävää kun moottorinohjaus on vikatilassa ja "persereikä auki".
Saatiin ko. keksintö tulpattua niin, ettei ilmoita häiriöstä (poisto mahdotonta ellei kantta nosta pois, kutoskone). Kas kummaa, kulutus entiseen toimineella EGR:llä verrattuna putosi "vaivaiset" 1.5-2l/100km ajoympäristöstä riippuen. Myös kaasuun vastaavuus parani, mitään muuta ei tehty...
Samoja esimerkkejä on tullut vastaan todella paljon, niin bensa- kuin dieselkoneista. Koko keksintö on alunpitäen keksitty päästöjen hillitsemiseksi ja pumppaushäviöiden vähentämiseksi (kuten stefa kirjoittikin), mutta ainakaan täällä pohjolan olosuhteissa ei toimi koskaan niin optimistisesti, että siitä hyötyä olisi kuluttajan kannalta (paitsi hiukan nopeampi moottorin lämpeäminen joissain tapauksissa). Tietenkin täytyy mielessä pitää, että EGR:n ollessa "vakiona" on näin uusissa autoissa se jo erittäin todennäköisesti otettu huomioon myös moottorinohjauksen polttoaine/sytytyskartoissa.
Tottakai saa ja pitääkin tehdä, jos haluaa. Minun näkökulma polttoaineen kulutuksen pienentämiselle olisi "paskan syömisen" sijaan optimointi, eli hiotaan kokonaisuutta ja tiputetaan täten kulutusta. Esim. hyvin usein (ei kuitenkaan aina) on autotehtaan moottoriosasto säätänyt moottorin käymään erittäin lähellä stoikiometrista seossuhdetta lähes kaikissa ajotilanteissa, mitänyt kaasu pohjassa on tullut havaittua useammasta eri automerkistä ja mallista kummallinen paksulle meneminen joissain kohdissa. Samaten sytkäkartassa näkyy mielenkiintoisia monttuja/huippuja.
Muuta selitystä ei olla asiasta kiinnostuneiden "säätäjä" -kavereiden kesken keksitty, kuin että kyseessä on päästöihin liittyvää kikkailua. Saadaan katalysaattori toimimaan kokoajan ja jotain muuta vastaavaa. Tai mahdollisesti matalaoktaanisemman bensiinin käytöstä ei välittömästi seuraisi vaurioita, kuka tietää?
Tämä siis yleishavaintona, ei suoraan Stilosta puhuttaessa. Yritän vain avata, että monta keinoa on pienentää kulutusta/piristää autoa. Mutta pääasiahan edelleen on, että auton omistaja ja topicin pitäjä on tyytyväinen ja jaksaa tehdä. Harvapa moisia jaksaa edes miettiä...
Minkä huollan, sen korjaan...