Stilon kiillotusta

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Stilon kiillotusta

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Pakokaasuja sylinteriin jolloin hapenmäärä vähenee ja jos saman verran Bensaa suihkutetaan kuin ennen ni seos rikastuu joten osa kaasulla lambda korjaa vähentäen Syöttöä? Samalla kaasuläppä enempi auki.

Parin viikon päästä kokeilla kun kiireet loppuu..
Bravo t-jet
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stilon kiillotusta

Viesti Kirjoittaja Stefa »

No juu, jos lopetetaan leikkiminen.
Wesulius kirjoitti: Se on muuten niin , että mitä enemmän kaasuläppä on auki sitä enemmän moottori pumppaa ilmaa ja sitä enemmän tulee hävikkiä. Alipaine , jos ei ole mitä pumpata niin ei mene energiaakaan pumppaamiseen.
Tuon egr tarkoitus on vähentää typenoksideja ja jäähdytettynä tekeekin sitä kun laskee palolämpöä. Hyötysuhdetta se ei nosta , päin vastoin laskee sitä.
Ainut miten tuo voi hyötysuhdetta nostaa bensiini moottorissa on se kun sylinteriin menee enemmän tavaraa niin saadaan enemmän pyörrettä palotapahtumaan.
Asian voi helposti testata vaikka imurilla,kun imua tukkiii niin kuorma pienenee ja kierrokset nousevat.
Tuota en kyllä allekirjoita. Jos oletetaan, että mäntä on ylhäällä ja pidetään vaikka imuvena kiinni kokonaan ja painetaan mäntä alas, niin silloin sylinteriin tulee aika roima alipaine ja tuota vastaan mäntä joutuu tekemään työtä. Jos otetaan vaikka koko kansi pois ja käännetään mäntä taas alas ilman mitään kuristusta, niin silloin se liikkuu aika herkästi. Eli kyllä vaan se imun kuristaminen lisää noita pumppaushäviöitä. Tuolle perusteella myös se tulpaton mopo pitäisi olla raskaampi polkea mitä tulppa paikoillaan. Tuohonhan koko tämä nykyinen downsizing perustuu, että keskimäärin voidaan ajaa kovemmalla kuormalla. Samoin taloudellisuusajon tekniikka, missä kiihdytetään urku auki ja sitten rullataan sammuksissa. Paras hyötysuhde on aina kun moottori tekee töitä kuristamatta.

Imuriin ei voi verrata koska tuollainen keskipakopuhallin toimii hyvin erilailla mitä mäntämoottori.

Tuo kyllä on totta, että reaalimaailmassa EGR nostaa kulutusta. Käsittääkseni tuo perustuu siihen, että palotapahtuma huononee. Se taas johtuu siitä, että nuo käytetyt kaasut vie tilaa sylinteristä jolloin siellä olevan happiatomit ja polttoainemolekyylit ovat kauempana toisistaan ja välissä on esteinäkin noita jätteitä. Tuo tekee palamisesta epätäydellisempää ja hitaampaa. EGR:n hyvät vaikutukset ei riitä kompensoimaan tuota.

Muutenkin tuo EGR on tavallaan ristiriitainen, koska kovalla kuormalla sitä ei käytetä ja silloin noita NOxeja vasta tuleekin kun lämmöt on kovat. Tosin tässä taas tullaan siihen, että useimmiten tosiaan ajetaan osakuormalla.

Kai sen on joku fundeerannut, että NOxien alentaminen on suurempi hyvä kun pienempi polttoaineen kulutus. Bensakoneessa en kyllä tuosta olisi varma, koska se ei kova ole noita NOxeja tekemään muutenkaan ja katin saa perään. Dieselissä homma voi noin ollakin.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Stilon kiillotusta

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Mä jotenkin fysiikan lakeja ajetellen ymmärrän tuon kaasuläppähomman wesun tavalla. Riippuu vähän siitä kummasta tulee isommat häviöt, paine-eron tuottamisesta vai ilman siirtämisestä. Kovin iso ero tuossa ei liene, kun ei auton kierrokset ihan kauheesti muutu startatessa on sitten kaasu pohjassa tai ylhäällä. Mutta kierroksilla pyttyyn tuleva alipaine auttanee kun mäntä vuorostaan nousee ylös, kun taas ilman siirtäminen itsessään ei ole kuin työtä.
Ei nyt ihan suoraan verrannollinen, mutta taloudellisuusmittarikin mittaa imusarjan alipainetta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Stilon kiillotusta

Viesti Kirjoittaja wellu »

Ja taloudellisuusajossa ajetaan moottorin maksimi hyötysuhteella, joka ei todellakaan ole "urku auki ja sammuksissa" (näin siis jos puhutaan ihan perinteisistä vakioautojen taloudellisuusajoista).

Toyota on vähentänyt pumppaushäviöt minimiin avaamalla kaasuläpän moottorin lämmettyä. Kaasuun reagoidaan venttiilien nostoa ja ajoitusta muuttamalla.

Miksi dieselit kulkee vähällä? Koska ei kuristavaa läppää? -Väärin...
Dieseliä voidaan ajaa osakuormalla aivan jäätävän laihoilla seoksilla, jolloin kulutus pienenee. Mikäli dieselin optimaalinen polttoaineseos olisi sama kuin bensalla ja imuilmaa pitäisi kuristaa läpällä, olisi kulutus vain aavistuksen bensakonetta pienempi (jos ollenkaan pienempi raskaamman rakenteen ja vastuksen vuoksi).
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Stilon kiillotusta

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

wellu kirjoitti:Ja taloudellisuusajossa ajetaan moottorin maksimi hyötysuhteella, joka ei todellakaan ole "urku auki ja sammuksissa" (näin siis jos puhutaan ihan perinteisistä vakioautojen taloudellisuusajoista).

Toyota on vähentänyt pumppaushäviöt minimiin avaamalla kaasuläpän moottorin lämmettyä. Kaasuun reagoidaan venttiilien nostoa ja ajoitusta muuttamalla.

Miksi dieselit kulkee vähällä? Koska ei kuristavaa läppää? -Väärin...
Dieseliä voidaan ajaa osakuormalla aivan jäätävän laihoilla seoksilla, jolloin kulutus pienenee. Mikäli dieselin optimaalinen polttoaineseos olisi sama kuin bensalla ja imuilmaa pitäisi kuristaa läpällä, olisi kulutus vain aavistuksen bensakonetta pienempi (jos ollenkaan pienempi raskaamman rakenteen ja vastuksen vuoksi).
Tai sitten se vaan yksinkertaisesti on niin , että dieselin energiasisältö on enemmän kuin bensan. dieselin 11,8 kWh/kg ja bensan 9 kWh/l, tässä on se ero miksi dieseli kone yleensä kuluttaa vähemmän.



Tuo pumppaushäviö on helppo testata ajappa autolla vaikka 80km/h 3 vaihtella sammuta sytytysvirta ja mottorijarruta auto pysähdyksiin kaasu pohjassa ja kaasu kiinni , ero tulee selväksi.
Tulpaton mopo on huono vertaus kuva koska imukanava ei ole tukossa ja pyörintänopeus on kovin pieni, eikä tulpaton mopo pumppaa mitään.
Ja kun moottori käy,hundramentissa (moottorin öljytila) on alipaine joten se alipaine on silloin männän molemmilla puolilla, eli se ilman paine ei pistä vastaan samalla tavalla.
Sillä ei ole väliä millä sitä pumppaa , keskipakopuhaltimella tai männällä , mutta sillä on merkitystä mitä pumppaa.
Vaihdetaan vaikka se ilma veteen , eli pumpataan vettä mikä on ilmaa raskaampi , sitä on paljon raskaampi pumpata kuin ilmaa .
Sama homma ilman ja tyhjön kanssa , raskaampi aine on aina myös raskaampi pumpata.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Stilon kiillotusta

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Jos täältä sivusta muistutan niin fysiikasta tuttu sana työ saattaa auttaa funtsimisessa.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Stilon kiillotusta

Viesti Kirjoittaja wellu »

Wesulius kirjoitti:
wellu kirjoitti:Ja taloudellisuusajossa ajetaan moottorin maksimi hyötysuhteella, joka ei todellakaan ole "urku auki ja sammuksissa" (näin siis jos puhutaan ihan perinteisistä vakioautojen taloudellisuusajoista).

Toyota on vähentänyt pumppaushäviöt minimiin avaamalla kaasuläpän moottorin lämmettyä. Kaasuun reagoidaan venttiilien nostoa ja ajoitusta muuttamalla.

Miksi dieselit kulkee vähällä? Koska ei kuristavaa läppää? -Väärin...
Dieseliä voidaan ajaa osakuormalla aivan jäätävän laihoilla seoksilla, jolloin kulutus pienenee. Mikäli dieselin optimaalinen polttoaineseos olisi sama kuin bensalla ja imuilmaa pitäisi kuristaa läpällä, olisi kulutus vain aavistuksen bensakonetta pienempi (jos ollenkaan pienempi raskaamman rakenteen ja vastuksen vuoksi).
Tai sitten se vaan yksinkertaisesti on niin , että dieselin energiasisältö on enemmän kuin bensan. dieselin 11,8 kWh/kg ja bensan 9 kWh/l, tässä on se ero miksi dieseli kone yleensä kuluttaa vähemmän.
Ei riitä yksinään mitenkään siihen kulutuseroon, mihin todellisuudessa pääsee. Osakaasulla voi turbodieseliä ajaa niin laihalla seoksella, että siitä tulee suurin ero kulutuksen hyväksi. Loput sitten tuosta energiasisällöstä.

Jos pelkästään energiasisältö merkitsee, niin miksi kaveri ajelee wiinalla 2-3l/100km pienemmällä kulutuksella, kuin ennen wiinakonversiota 98:lla? Tosin, ajelee yleensä moottorin maksimiväännön yläpuolella, eli matkanopeutta joku 140-150km/h.

Mutta pelkkää energiasisältöä tuijottaessa tuon ei pitäisi olla mahdollista, koska e85:lla on pienempi energiasisältö, kuin bensiinillä. Täh!?

Taitaa olla jo aika kaukana topicin aiheesta... :oops: Anteeksi sampsulisami, taidan lopettaa tämän tähän.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Stilon kiillotusta

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

wellu kirjoitti:
Wesulius kirjoitti:
wellu kirjoitti:Ja taloudellisuusajossa ajetaan moottorin maksimi hyötysuhteella, joka ei todellakaan ole "urku auki ja sammuksissa" (näin siis jos puhutaan ihan perinteisistä vakioautojen taloudellisuusajoista).

Toyota on vähentänyt pumppaushäviöt minimiin avaamalla kaasuläpän moottorin lämmettyä. Kaasuun reagoidaan venttiilien nostoa ja ajoitusta muuttamalla.

Miksi dieselit kulkee vähällä? Koska ei kuristavaa läppää? -Väärin...
Dieseliä voidaan ajaa osakuormalla aivan jäätävän laihoilla seoksilla, jolloin kulutus pienenee. Mikäli dieselin optimaalinen polttoaineseos olisi sama kuin bensalla ja imuilmaa pitäisi kuristaa läpällä, olisi kulutus vain aavistuksen bensakonetta pienempi (jos ollenkaan pienempi raskaamman rakenteen ja vastuksen vuoksi).
Tai sitten se vaan yksinkertaisesti on niin , että dieselin energiasisältö on enemmän kuin bensan. dieselin 11,8 kWh/kg ja bensan 9 kWh/l, tässä on se ero miksi dieseli kone yleensä kuluttaa vähemmän.
Ei riitä yksinään mitenkään siihen kulutuseroon, mihin todellisuudessa pääsee. Osakaasulla voi turbodieseliä ajaa niin laihalla seoksella, että siitä tulee suurin ero kulutuksen hyväksi. Loput sitten tuosta energiasisällöstä.

Jos pelkästään energiasisältö merkitsee, niin miksi kaveri ajelee wiinalla 2-3l/100km pienemmällä kulutuksella, kuin ennen wiinakonversiota 98:lla? Tosin, ajelee yleensä moottorin maksimiväännön yläpuolella, eli matkanopeutta joku 140-150km/h.

Mutta pelkkää energiasisältöä tuijottaessa tuon ei pitäisi olla mahdollista, koska e85:lla on pienempi energiasisältö, kuin bensiinillä. Täh!?
Taitaa olla jo aika kaukana topicin aiheesta... :oops: Anteeksi sampsulisami, taidan lopettaa tämän tähän.

Se on 30% dieselin ja bensan ero. 5l dieselillä on 6.5 bensallaja tuo toteutunee käytännössä.
FI4T
Viestit: 251
Liittynyt: 30.11.2014 00:54

Re: Stilon kiillotusta

Viesti Kirjoittaja FI4T »

Palataksemme alkuperäiseen spekuloinnin aiheeseen niin voisi kerätä ylös näitä Egr: vaikutuksia, jotta "sampsulisami" saisi sekä haitat että hyödyt selkeesti esille.

Kuten täällä on jo moneen kertaan todettu dieseliä voidaan ajaa suurella ilmaylimäärällä, polttoainetta kuluu tällöin vähemmän per työkierto. Egr, ei liity pumppaushäviöihin, koska esim turbodieseleissä on oltava kaasuläppä vaan ja ainoastaan egr:n toiminnan tehostamiseksi, jotta saadaan alipaine, jolla imeä ne kaasut. Tässä tullaan siihen, että egr ei vaikuta hyötysuhteeseen näiden häviöiden kautta, vaan nimenomaa typenoksidien vähentämiseen. Olisiko muita ideoita bensa-auton kulutuksen kanssa kikkailuun.

Täällä kun on kovasti nyt päästy vauhtiin niin mitä mieltä olette siitä, että egr:n sijaan virittelisi ottomoottori autoon systeemin, jolla imuilman saisi mahdollisimman kuumaksi? Miten suuret vaikutukset tällä olisi sylinterin happitäytyökseen ja tämän kautta kulutukseen? saisiko toivotun vaikutuksen pumppaushäviöiden pienentämisessä? Jenkkivehkeissä on käytetty näitä "hot air intake systeemeitä" sieltä monipisteruiskutuksen alkuvaiheista lähtien.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Stilon kiillotusta

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Hot intaket löytyy jo vanhoista kaasaripeleistä...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Stilon kiillotusta

Viesti Kirjoittaja wellu »

30/40 luvuilla kuviteltiin kuuman imuilman tekevän hyvää ottomoottorille, jolloin muistaakseni mm. cadillacissa meni imuilmaputket pakosarjojen välistä.

Sitten tajuttiin, että mitä tiiviimpää (=viileämpää) ilma on, sitä korkeammalle hyötysuhde saadaan, mikä tarkoittaa enemmän työtä/työtahti pienemmällä polttoainemäärällä.

Miksi turboahdetuissa moottoreissa on yleensä välijäähdytin? Miksi välijäähdytin vaihdetaan ensimmäisenä, jos moottoria viritetään?

Miksi nämä "intake-kit" -kitit yleensä pitäisi asentaa mahdollisimman viileään tilaan, yleensä auton moottoritilan ulkopuolelle? Miksi väärin sijoitetulla suodattimella (kuumaa ilmaa) kulutus yleensä nousee?

Kaasutin -aikakaudella otettiin kuumaa kylmien kelien jäätämistä ehkäisemään ja kesällä kylmää ehkäisemään kaasuttimen höyrystymistä. Ruiskupeli kulkee ihan hienosti, vaikka ottaisi kuumaa ilmaa. Kulutus vain nousee, miksi?
Miksi perheen toisessa autossa (väärämerkkinen) tippui kulutus, kun korvasi kuumalle jumiutuneen imuilman säätöläpän suoralla röörillä auton keulaan maskin taakse?
Miksi kaverin 49cc tunturi kulutti aivan törkeästi bensaa eikä liikkunut yhtään mihinkään, kun imuilma otettiin 55mm putkea pitkin, joka kulki koko pakoputken alkukäyrän matkan putken ympärillä? Miksi kulutus pieneni, kun moottorille tarjoili kylmää ilmaa?

Miksi kilpa-autoissa pyritään minimoimaan imuilman lämpötila? Myös endurance-kilpureissa, joissa moottorin kulutus on tärkeässä roolissa?


Vastaus kaikkeen: hyötysuhde. 50 -luvun sivuventtiili-jenkkilotko-V8 vie aivan törkeästi bensaa suhteessa suorituskykyyn. Kyseisen moottorin hyötysuhde on aneeminen, todennäköisesti huonompi kuin BriggsTrattonin leikkurin moottorissa. Nykyaikainen, moderni amerikkalais-V8 saattaa mennä "yllättävänkin vähällä" suhteutettuna suorituskykyyn, jos vertaa tuohon 1900-luvun alun keksintöön. Hyötysuhde on parantunut todella paljon, sitämyöden kulutus pienentynyt.

EGR ei itsessään nosta hyötysuhdetta yhtään mitenkään, vain alentaa sitä. Täydellisesti toteutettuna ei välttämättä vaikuta moottorin toimintaan "mitenkään", mutta jo pelkästään pakosarjan primääreissä sisällä sojottavat imuputket tai reijät ulkoilmaan vaikuttavat pakosarjan toimintaan, tuskin parantavasti. Muutoin tuommoisia virityksiä olisi ihan kaikissa kilpamoottoreissa jo.

Primäärien välille rakennetut kammiotasaimet ovat eri asia...
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Stilon kiillotusta

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Sitten jos sinne tekee hotintakea tai egr settiä osakuormalle ni sytkäkarttaa on tönittävä.
Moottorin käyntilämmön nostaminen vähentäisi karkaavaa palolömpöä.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stilon kiillotusta

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Paine-ero aiheuttaa häviöitä ja osa sylinterin alipaineesta vuotaa pois. Suuri tuo ero ei kuitenkaan ole. Kyllähän noissa lepuutussysteemeissä pidetään venttiilit kiinni silloin kun sylinteri huilaa. Tosin onko tuo sitten osittan myös moottorinohjaustekninen asia :roll: Jännäksi menisi imusarjan virtaukset jos osa pytyistä puhaltelisi siellä edes takaisin. Mietityttää kyllä toisaalta myös vähän mitä männänrenkaat tuolloin touhuaa. Liekkö sylinterit kerää jonniin verran öljyä sisäänsä :roll: Tosin tämä riipunee myös kuormitustilanteesta, isoa ja tehokasta moottoria pienellä osakuormalla kannattanee kuristaa läpällä. Pienempää, jota ajetaan lähempänä nimellistehoaan, taas ei välttämättä kannata :roll:

Jos aina kannattaisi ajaa mahdollisimman suurella alipaineella niin miksi ripeitä kiihdytyksiä pidetään taloudellisempana mitä kilometrien pituista nopeuden ylös hankaamista mahdollisimman pienellä kaasulla?

Dieseleissä ei käsittääkseni tuo kaasuläppä enää nykyään ole tarpeellinen. Turbot kun on tehty siten, että pakopaine on aina ahtoja isompi. Tuolloin pakokaasut pyrkii imusarjaan ilman kainotekoisia kuristuksia. Jos ahdinta isonnetaan, niin voikin tulle jännä ilmiö kun ahdin painaa ilmat pakosarjaan EGR:n kautta. Tuo kaasuläppä on kai myös ollut turvallisuustekijä, että moottori sammuukin.

Se miksei taloudellisuusajossa ajeta noin kiihdyttäen ja sammuttaen liittyy varmasti myös osaltaan käytännöllisyyteen. Tuossa voisi jo täyttyä liikenneturvallisuuden vaarantamisen määritelmät. Toinen on se, että normaaliautoissa kaasu auki mennään kartalla, eikä lambdan varassa, jolloin seos on kaikkea muuta kuin taloudellinen. Oikeasti tuohon tehdyissä autoissa taas ajotekniikka suljetulla radalla on tuo kiihdytys - rullaus. Noissa on myös lämpöeristetyt moottorit, jotta ne pysyisivät käyntilämmöissä.

Aika hyvinhän näist äkertoo nuo BSFC-kartat:

Kuva

Tuo nyt on vain wikipediasta ja dieselistä, mutta idea on ihan sama muissakin ja tuo muoto pysyy. Eli suht liki maksimivääntöä toimii koneet tehokkaimmin ja osakuormalla hyötysuhde on paljon huonompi.

Mitä imuilman lämpöihin tulee, niin luulisin tuon menevän taas tuonne palotapahtumaan. Kuumemmassa ilmassa happi on harvemmassa ja siten palaminen huonompaa. Tiivissä ilmassa polttoaine löytää hapen kaverikseen helpommin.

Eiköhän kulutuksen pienentämisessä ne perinteiset kikat ole ne parhaat ja tehokkaimmat. Eli vastukset minimiin ja järkevää ajoa. Voisihan se olla joskus mielenkiintoista koittaa tehdä jokin eco-moottori. Jotain kuulalaakereilla pyörivää vaikka nokilla kikkaillulla Atkinson-tyyppisellä syklillä :lol:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Stilon kiillotusta

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Oletko varma että reaktiivisuus on parempaa kylmällä ilmalla.
Minä väitän toisinpäin.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Stilon kiillotusta

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ei suoraan reaktiivisuus. Lämpö toisaalta kiihdyttää reaktiota, mutta tuo ei välttämättä paranna hyötysuhdetta tai tehosta palamista. Kuuma imuilmahan tahtoo naulata, eli ärtsympää se on palamaan. Viileä palaa tehokkaammin. Olisiko paineen nousu sylinterissä rauhallisempaa ja liekkirintaman eteneminen hallitumpaa noin. Luulisin myös palamisen olevan täydellisempää ja hallitumpaa. Vähän kun viinalla, että vaikka palonopeus on periaatteessa kovempi, niin silti tarvitsee monasti enempi ennakkoa. Lämpötila selittänee tuon ilmiön. Enhän mä mitään oikeasti tiedä, mutta jotenkin noin olen tuon fundeerannut :D Ei dynamiitillä kannata nuotiota sytyttää vaikka se tosi nopeasti palaakin.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Vastaa Viestiin