Vaikka on ollut hiljaista täällä, niin hommat ovat edistyneet. 5-lovinen laatikko on nyt kiinni ja apurungon taaimmainen kiinnityspiste on siirretty 5m taaksepäin, koska laatikko on pidempi. Koria joutuu varmaan vähän muotoilemaan kardaanitunnelin osalta, mutta ei se mitään, näitähän on tehty 5 lovisella laatikolla.
Kori tuli hitsattua valmiiksi helmojen ja muiden kantavien osien osalta, ja sitten se lähti sooda/hiekkapuhallukseen. Hitsaukset onnistuivat mielestäni hyvin!
Ennen:
https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iOgtijTAB4WWAXATmA" onclick="window.open(this.href);return false;
Jälkeen:
https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iOhtuY-EpkDJVIvYMQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Puhallukseen:
https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iOpiJBlVGZWjgcv4ig" onclick="window.open(this.href);return false;
Tämä auto on kerran aikaisemmin entisöity, mutta varsin huonosti. Mitään vanhaa ei oltu leikattu pois, vaan puikolla oli hitsattu uutta peltiä ruosteen päälle. Nämä kaikki sai nyt sitten korjata. Luultavasti entisöinti oli tehty 80-luvulla ennen MIG laitteiden yleistymistä, koska jotkut hitsaukset olivat niin erikoisia ettei asiaa pysty muuten selittämään, kuin että puikko on ollut käytössä. Myös runkonumero oli pakkeloitu piiloon. Onneksi se löytyi ja vastasi rekisteriotteen numeroa! Auto on myös ilmeisesti joskus kolaroitu koska tulipelti näyttää siltä että sitä on vasaroitu. Voi tietysti olla että peltejä on valmistusvaiheessa moukaroitu muotoonsa Pininfarinan koripajalla. Jotain ristimittoja täytyy varmuuden vuoksi ottaa kunhan saan korin puhalluksesta takaisin. Toivottavasti ei tarvitse pettyä.
Kun sain siis tallin tyhjäksi, pääsin testaamaan tekniikkaa. Olin hankkinut koneeseen "uuden" kannen, joka kävi koneistuksessa. Laitoin myös uudet venttiilit. Vesipumppu tuli hankittua myös, koska ei ole tietoa kauanko 20v seissyt pumppu vielä pysyy tiiviinä. Tulihan tässä uudessa myös uusi magneettikytkin ja hiili tuulettimelle. Laitoin jäähdyttimen paikalleen, vedin sähköt ja testasin konetta. Kaikki toimii hyvin, mutta lataus näyttää yli 15V. Latauksen säädintä on siis säädettävä. Ymmärsin että säätimen sisällä olevista kolmesta kelasta keskimmäisen liipottimen jousta on löysennettävä, jotta kela vetää koskettimet kiinni matalammalla jännitteellä, rajoittaen kenttäkäämin virtaa. OneDrive linkin takaa löytyy videonpätkä koekäytöstä.
Kone oli käynnissä n. 30 minuuttia jotta sain lämmöt nousemaan. Kaikki meni hyvin, joten laitetaan tekniikka sivuun odottamaan asennusta.
Video:
https://1drv.ms/v/s!AqqZ3WMhA2u2iO4w3rboQ-8x2YykRQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuulilasin sain irti kehyksestään, mutta tiivistettä en saanut pelastettua. Lasi on itsessään melko naarmuton ja sen käytän uudelleen. Tuulilasin kromattu kehys on jo hieman ajan patinoima, mutta kiillotuslaikalla ja -vahalla sain siitä melko hyvän. Yksi näkyvä kohta siinä on johon oli ruoste iskenyt, ja sen kiillotin peiliksi jotta ei erotu kromista niin pahasti. Pitäisihän tämä kromata uudelleen, mutta siihen ei nyt ole varaa.
Takajousipakat ja taka-akselin kunnostin myös. Purin pakat ja teräsharjalaikalla poistin irtoruosteet. En näitä alkanut maalaamaan, vaan suihkutin läpeensä kotelonsuoja-aineella ja laitoin kasaan. Yhtään katkennutta jousilevyä ei löytynyt, eikä korroosio ollut päässyt pahasti tekemään tuhojaan. Uudet puslat vielä päihin ja avot.
Jousipakka:
https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iOhWuSyLGm0tS6ERqA" onclick="window.open(this.href);return false;
Taka-akseli oli päällisin puolin kauheassa kunnossa, mutta puolen sentin öljyinen moskakerros oli suojannut metallia hyvin. Molempien pyörien laakerit olivat pilalla, mutta koska ne ovat standardit 6206 mallin laakerit, Motonetin tiskillä maksoivat vain 9,90 kpl. Nämä ovat kumisilla pölysuojilla, joten en lähtenyt stefoja uusimaan kun näyttivät ihan hyviltä. Nyt rumpua suojaa öljyltä 2 stefaa ja 1 tiivistetty laakeri. Luulisi pitävän. Itse perävaihde vaikutti asialliselta enkä sitä lähtenyt purkamaan. Paketti kasaan ja uudet öljyt 0,9 litraa sisään. Uudet jarrusylinterit ovat tulossa Ebay:sta, 19e kpl. Vanhat olisivat ehkä vielä menneet, mutta olivat keskenään erikokoiset männän halkaisijaltaan vaikka päälle näyttivät samalta. Ei ollut varmaan niin helppoa löytää sopivaa jarrusylinteriä 80-90 luvulla ennen nettiä. Katsastuksessa ei varmaan käytetty dynamometriä 90-luvulla koska eikös tämä olisi heti pompannut kun jarrut ovat epätasapainossa. Vai tasaantuuko jarruvoima kun ovat samassa piirissä. Nykyisissä 2-piiri jarruissa ei ainakaan toimisi tasaisesti. Takajarrukengät vein Kitkaliimaus Oy:een pinnoitusta varten. Uusia ei enää saa mutta onneksi vanhat olivat rungoiltaan ehjät. Tämä maksoi 20e/kpl. Kunhan uudet jarrusylinterit tulevat, saan jarrut kasattua ja rummut kiinni. Alumiiniset rummut ovatkin vielä ihan hyvät.
Perävaihde:
https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iOxuUhCa6nV44jGEpw" onclick="window.open(this.href);return false;
Taka-akseli:
https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iOxvitkfcwcyazNZ2A" onclick="window.open(this.href);return false;
Kunhan saan korin luukut takaisin puhalluksesta, homma jatkuu niiden pohjatöillä ja maalauksella. Hitsattavaa ei "pitäisi" olla niissä paljoakaan. Saas nähdä.