Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja 1300ti » 16.05.2015 22:20

Hienoa!
Avatar
1300ti
GFF
 
Viestit: 1013
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja 1300ti » 27.06.2015 18:02

Tuolta uusi 1500C pumppu http://www.huuto.net/kohteet/polski-fia ... /366546764 ja Hollannista saa korinosia Stolzelta, http://www.stolzeclassiccars.nl
Avatar
1300ti
GFF
 
Viestit: 1013
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Teemu L » 22.07.2015 14:45

Omassa näytti vesipumppu ihme kyllä pitävän vettä tunnin koekäytön ajan, joten vielä ei ole tarvetta vaihtaa sitä.
Hyvä tietää että korin osia saa jostakin. Nuo ilmeisesti ovat purkuautoista? En löytänyt varaosasivua Stolzen sivuilta.

Projekti taas etenee hiljakseen: Nyt kun aikaisemmin aloitettuun Seat 600 projektiin on saatu vaihdettua lattiat ja helmakotelot, päätyi se soodapuhallukseen. Siellä se viipynee ainakin elokuun loppuun, joten tallissa on tilaa.

Nyt on aika ottaa Cabrioletista apurunko irti ja kunnostaa. Tässähän on apurunko melko kattava. Se sisältää koko eturipustuksen jousineen ja iskareineen, ja voimalinjan kardaaniin asti. Kun tämä kokonaisuus on pulverimaalattu ja kasattu niin voidaan sanoa että tekniikka on melko valmis. Hyvää tässä on sekin että apurungon tekniikoineen voi täysin kasata erikseen, ja korin pystyy asentamaan päälle jälkeenpäin.
Eli tänä vuonna olisi mahdollisuus saada seuraava kokonaisuus valmiiksi: Apurunko, eturipustukset täydellisenä, etujarrut, moottori, vaihteisto.

Kuva irrotetusta apurungosta tulee toivottavasti viikonloppuna :)
Teemu L
 
Viestit: 103
Liittynyt: 28.10.2014 14:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Teemu L » 27.07.2015 14:19

Sain kuin sainkin sunnuntaina irrotettua Cabrioletista apurungon. Lähti yllättävän helposti, yhtään pulttia ei tarvinnut leikata vaikka korroosio muuhun autoon onkin iskenyt voimalla.
Kävi mielessä että onkohan kiinnityspultteja laitettu konstruktioon varmuuden vuoksi ns. "riittävästi" kun ei ole jaksettu laskea. Niitä on ainakin 20kpl M12 kokoisia. Vertailun vuoksi tuplaten painavassa V6 mitsubishissä on vain 12 pulttia vaikka massaa apurungolla ja voimalinjalla on tuplamäärä.
Sen sijaan moottorin kiinnikkeet ovat kaksi pikkuista hahloa joihin menee yksi M10 pultti (toinen kuva) ja vaihteistolle yksi kumikiinnike. Miten kone pysyy pyörähtämättä paikallaan?
No, arvostelu sikseen, siitä tulee hieno auto.

Apurunko, tukivarret, jarrukilvet jne. ovat yllättäen todella hyvässä kunnossa. Niille riittää soodapuhallus ja pulverimaalaus. Mitään ei tarvitse hitsata. Täytyy se tässä lähipäivinä purkaa nippeleiksi että puslien jne. kunto selviää.
Edellinen, tai sitä edellinen omistaja on tosiaan tehnyt jo kertaalleen peruskorjauksen. Siitä merkkinä uudelleenmaalattu, nyt jo hilseilevä apurunko ja racing-keltaiset(!) jouset ja raidetangot. Taitaa väri vaihtua alkuperäiseksi tällä kertaa. Joskus tämä on ilmeisesti valittu Gruppon vuoden autoksi. Siihen aikaan taisi olla keltainen muotia.

Tavoite olisi nyt kasata apurunko tekniikoineen täydelliseksi ja siirtää odottamaan asennusta korin alle. Apurunko on helppo nakki. Korin kunnostus ei.
Liitteet
WP_20150517_14_42_02_Pro.jpg
WP_20150517_14_42_02_Pro.jpg (231.3 KiB) Katsottu 8652 kertaa
WP_20150726_15_42_47_Pro.jpg
WP_20150726_15_42_47_Pro.jpg (248.54 KiB) Katsottu 8659 kertaa
WP_20150726_15_41_50_Pro.jpg
WP_20150726_15_41_50_Pro.jpg (242.97 KiB) Katsottu 8659 kertaa
WP_20150726_15_15_24_Pro.jpg
WP_20150726_15_15_24_Pro.jpg (259.55 KiB) Katsottu 8659 kertaa
Teemu L
 
Viestit: 103
Liittynyt: 28.10.2014 14:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja 1300ti » 19.08.2015 10:25

Autostasi tulee kyllä hieno. Toivottavasti myös Hezekielin myymä 1500 avo ilmestyy tänne projektitopiikkiin. Kumpa syksyllä ehtisin oman 1300:ni pariin...
Avatar
1300ti
GFF
 
Viestit: 1013
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Teemu L » 16.10.2015 20:17

Homma edistyy. Odotan apurunkoa, tukivarsia ja muita alustan osia sekä vanteita pulverimaalauksesta. Odottaessa olen putsannut ja kunnostanut navat ja nivelet. Jarrusatuloissa on myös uusi maali päällä ja uudet männät, kumit ja palat.Uusia osia edellä mainittujen lisäksi mm. Kaikki alustan kumit ja puslat, uudet hienot pölykapselit, jarrulevyt, jarruletkut,raidetangon päät ja uudet napakupit. Myös 155/65 R14 Pirelli renkaat tuli hankittua. Parin viikon päästä pääsen toivottavasti tuon alustan kasaamaan.
Korjasin myös kabiinin lämmityslaitteen. Luulin moottorin olevan rikki ja purin kenttäkäämin ja vaihdoin siihen 12m 0,9mm kuparilankaa. Parin illan homma. Tämän jälkeen selvisi että olin testannut moottoria tyhjällä akulla. No, onneksi toimii edelleen ja tulihan siinä kokemusta. Lämppärin kotelo on putsattu ja maalattu ja siihen on uusittu vaahtomuovitiivisteet jotka muuttuivat puhaltamalla pölyksi. Nivelet ja kumiläpät on putsattu ja herkistetty joten nyt kotelo ja mekanismi on kuin uusi. Pakettiin ja talteen. Lämppärin kenno on korjattavana. Heinolassa on eräs pieni firma joka noita korjaa. Hinta on vähintäänkin suolainen: 300-400 euroa. Tosin noita ei mistään löydy uusia joten ei taida olla vaihtoehtoja. Vai vedättääköhän firma minua kun tietää että on harvinainen kenno...
Seuraavassa päivityksessä on toivottavasti kuvia valmiiksi entisöidystä alustasta. :)
Teemu L
 
Viestit: 103
Liittynyt: 28.10.2014 14:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Teemu L » 18.10.2015 10:19

Tulipa purettua vaihteiston takaosa auki ja huomasin että nopeusmittarin vaihde on rikki. Päädystä on katkennut hammaspyörä joka ottaa kiinni kardaanin ruuviin. Hankaluus on että päätyhammaspyörä ei ole tallella joten en tiedä montako hammasta siinä pitäisi olla. Ebaysta löytyy 9-16 hampaisia mutta mikä olisi oikea?
Onkohan kenelläkään 4-vaihteisen askin nopeusmittarin vaihdetta myytävänä, tai tietoa montako hammasta siinä tulisi olla? Netissä olevasta parts manuaalista laskin että 11 hammasta, mutta siinä on 5-vaihteisen ratas.
Liitteet
WP_20151017_17_31_21_Pro [11060].jpg
WP_20151017_17_31_21_Pro [11060].jpg (177.23 KiB) Katsottu 7336 kertaa
Teemu L
 
Viestit: 103
Liittynyt: 28.10.2014 14:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Sämpy » 18.10.2015 11:43

Eipä ole varmaa tietoa-- 1959 vuoden luettelo antaa vain yhden numeron rattaalle, 871895. Kuvassa voisi olla 13-14 hammasta, mutta kuvat kun on kuvia ja tämä nuppineulan pään kokoinen.. näköjään vaihteiston akselilla on vaihdettava holkki, tässä tapauksessa osanumero 871894.
Joissain autoissa nuo on suunniteltu niin, että useampi välitys toimii samalla vaihteiston kierteellä, mutta liekö näissä nuo aina pareja.. ja välityshän riippuu perävälityksestä. Voisi kuvitella että mitä uudempi malli sitä harvempi perävälitys ja harvempi nopeusmittarin lähtö.

Voi olla, että tuonne on tullut joskus väärä ratas minkä takia myös akseli (860086) on mennyt poikki. ilmeisesti koko laitoksen osanumero on 4029075.

Laitoksen sisällähän on myös välitys, mutta uskaltaako ajatella että se olisi sitten vakio..
Liitteet
PA180171.JPG
PA180171.JPG (184.1 KiB) Katsottu 7317 kertaa
PA180170.JPG
PA180170.JPG (182.82 KiB) Katsottu 7317 kertaa
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 6508
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Teemu L » 18.10.2015 17:25

Tutkin systeemiä ja seuraavat asiat on nyt tiedossa:
-600:sen speedo gear on identtinen ulkomitoiltaan.
-Molemmissa on 1:1 sisäinen välitys kulmavaihteessa
-600:ssa on 17 hampainen ratas, ja se on liian suuri 1500 Cabrioletiin.

Löysin ja tilasin Ebaysta 12 hampaisen vaihteen, saa nähdä onko sopivampi....
Teemu L
 
Viestit: 103
Liittynyt: 28.10.2014 14:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Teemu L » 20.10.2015 18:15

Näköjään pitää jostain myös nopeusmittari hommata. Autossani oleva ei ollut kaiketi alkuperäinen mutta on hämmästyttävän hyvin tyyliin sopiva. Tosin asteikko vain 140:een vaikka auto kulkee ainakin 160km/h.
Mistähän tämä mittari on otettu?
Toisessa kuvassa cabrioletin mittari kuinka sen kuuluisi olla. Löytyykö keneltäkään...?

EDIT: Korvaava mittari on kuplasta. Saman kokoinen, 115mm halkaisijaltaan.
Liitteet
WP_20150110_14_05_14_Pro.jpg
WP_20150110_14_05_14_Pro.jpg (181.36 KiB) Katsottu 7211 kertaa
WP_20151020_18_08_34_Pro.jpg
WP_20151020_18_08_34_Pro.jpg (182.56 KiB) Katsottu 7211 kertaa
Teemu L
 
Viestit: 103
Liittynyt: 28.10.2014 14:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Teemu L » 21.10.2015 21:50

Löytyihän sentään alkuperäinen nopeusmittari, mutta hinta on paha, 250€. Ei kellään halvemmalla myynnissä?
Teemu L
 
Viestit: 103
Liittynyt: 28.10.2014 14:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Teemu L » 31.10.2015 12:12

No nyt on puhaltimen kenno hommattu, tai siis alkuperäinen korjautettu. Ei ollut ihan halpa mutta työn jälki on tosi hyvää. 400 euroa tuli hintaa tälle. Jos jäähdytin täytyy joskus korjata niin etsin muita vaihtoehtoja. Vähän lohduttaa että itse auto maksoi vain tonnin, ja että jäähdyttimen korjasi liikuntavammainen eläkeläismies verot yhteiskunnalle maksaen.
Liitteet
WP_20151031_11_03_37_Pro (1).jpg
WP_20151031_11_03_37_Pro (1).jpg (160.66 KiB) Katsottu 6920 kertaa
Teemu L
 
Viestit: 103
Liittynyt: 28.10.2014 14:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Teemu L » 01.11.2015 16:32

Nyt on alkuperäinen nopeusmittari plakkarissa. Suolainen hinta mutta saa olla tyytyväinen että ylipäätään jostain tällainen löytyi. Edistystä tapahtuu myös nopeusmittarin vaihteen hankinnassa. Viime viikolla tuli postissa 12-hampainen vaihde, joka melkein meni paikalleen. Oikea on varmaan siis 11 hammasta tämän korin, laatikon ja moottorin yhdistelmälle, olettaen että laatikko ja perä ovat alkuperäisiä. Tosin tuo nopeusmittari on Fiat 1200:sta joten on mahdollista että se on viritetty ihan eri välityksille. Asia selviää vasta koeajossa hamassa tulevaisuudessa. Käyköön miten käy, hyvin käy!
Liitteet
WP_20151101_15_17_55_Pro.jpg
WP_20151101_15_17_55_Pro.jpg (152.19 KiB) Katsottu 6836 kertaa
Teemu L
 
Viestit: 103
Liittynyt: 28.10.2014 14:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Sämpy » 01.11.2015 16:58

yleensä nuo nopeusmittarit on 1 kierros = 1 metri, eli niillä ei ole tehty säätöjä. Pelkästään laatikon lähdön rattailla

Mittarin takannesta saattaa löytä tekstikin 1giri=1metro
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 6508
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Teemu L » 21.11.2015 23:26

11 hammastakin oli liikaa nopeusmittarin vaihteessa. 10-hampaisia vaihteita ei internet tunne, joten oikea on varmaan 9 hammasta. Se olisi sitten sama kuin harvinaiseksi väitetty mailimittarin vaihde. Ilmeisesti ne onkin samoja, mittarissa on vaan ne erot. Parin viikon päästä tämäkin selviää jos vaan postilakko joskus päättyy, ja paketit kulkevat.
Teemu L
 
Viestit: 103
Liittynyt: 28.10.2014 14:30

EdellinenSeuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: mikahai