Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti
Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti
Siitä mainoksien ostoon.
http://www.ebay.co.uk/itm/1965-Fiat-150 ... 4adf25300e" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.co.uk/itm/Vintage-Playb ... 3385556203" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.co.uk/itm/1965-Fiat-150 ... 4adf25300e" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.co.uk/itm/Vintage-Playb ... 3385556203" onclick="window.open(this.href);return false;
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti
Jakoketju ja ratas sekä vesipumput olivat noin 25 euroa kappale kun noita olen ostellut netistä ja rompetorilta, kysy vaikka nimimerkki Beanyltä jos hänellä vielä olisi. Mistä hommasit männät? Sämpyltä sain ystävällisesti kolme 1300:een asevelihintaan, mutta yhden voisin etsiä ja 1500-projektiin myös koko satsi. Hollannista noihin saa tosiaan suhteellisen hyvin osia ja sattumoisin on sukuakin Utrechtissa, joten olisi tarkoitus lähteä ensi vuonna kiertelemään mm. Joop Stolzella http://www.stolzeclassiccars.nl/index.asp" onclick="window.open(this.href);return false; Jos sinulla jää remontista osia tai ostat alustan osia jostain, niin olisin myös kiinnostunut.
-
- GFF
- Viestit: 188
- Liittynyt: 19.11.2004 11:04
- Paikkakunta: IMATRA
Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti
näyttäis olevan torillakin 1300 männät myytävänä 85 e hollolassa ei miusta paha hinta
Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti
No niinpäs onkin, kiitos vinkistä!
Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti
Projekti edistyy hitaasti mutta edistyy kuitenkin. Moottoriin on asennettu uudet männät ja jakopää. Vanha jakopää oli niin kulunut että löysä ketju oli kuluttanut alumiiniseen koteloon uran sisäpuolelle. Nyt huomattavasti parempi. Tiivistesarja ja uusi öljypumppu tilattu Hollannista. Ei uskoisi että öljypumppu voisi hapettua piloille. Tässä sekin oli oksidia täynnä ja pohjasihti oli ruostunut puhki. Sain vanhan elvytettyä ihan hyväksi, mutta päädyin kuitenkin ostamaan uuden.
Suurin osa moottorin osista on puhdistettu ja maalattu. Alumiinikotelot täytyy vielä kiillottaa laikalla ja ehkä lakata jotta kiilto pysyy.
Alkuperäisiä vanteita löytyy nyt koko sarja ja puhki hapettuneen Weber kaasuttimen tilalle löytyi vastaava Solex. Täytyy joskus myöhemmin yrittää saada jostain alkuperäinen Weber.
Homma jatkuu...
Suurin osa moottorin osista on puhdistettu ja maalattu. Alumiinikotelot täytyy vielä kiillottaa laikalla ja ehkä lakata jotta kiilto pysyy.
Alkuperäisiä vanteita löytyy nyt koko sarja ja puhki hapettuneen Weber kaasuttimen tilalle löytyi vastaava Solex. Täytyy joskus myöhemmin yrittää saada jostain alkuperäinen Weber.
Homma jatkuu...
Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti
Homma jatkuu...
Moottori on nyt laitettu nippuun. Kone tosiaan oli rempattu aika hiljattain ennen seisontaan jäämistään. Venttiilin ohjurit olivat aivan timmit, jouduin jopa hieman pyyhkäisemään hienolla hiekkapaperilla venttiilinvarresta pois jotta ei olisi jumittanut. Venttiilit ja seetit oli kulumattomat, tosin hapettumaa löytyi. Kansi on kuitenkin käyttökelpoinen. Yksi ulompi venttiilinjousi oli poikki joten ostin kaikki uudet. Venttiilinvarren kumit motonetistä. Siihen käy esim Golf III:n kumit, 90senttiä/kpl.
Tiivistesarja tuli tilattua Hollannista. Lommoinen öljypohja maalattu, venttiilit läpätty, kansi asennettu uusin pultein, venttiilit säädetty, venakoppa ja ketjukoppa kiillotettu. Virranjakaja peruskorjattu uusin osin ja puhdistettu kauttaaltaan. Uusi termari asennettu.
Tuossa koneessa on mielestäni erikoinen tuuletin. Ropelli on normaalisti vesipumpun päässä, mutta tässä ei ole viskoa vaan magneettikytkin jota ohjataan termostaatilla. Kytki eroaa nykyisistä ilmastointilaitteen kytkimistä siinä, että tässä on hiiliharja joka hankaa koko ajan pumpun akselilla olevaa kollektoria. Nykyisissä homma menee niin että magneetti ei pyöri mukana, vaan vetää pyörivän välilevyn läpi. Jostain pitää keksiä millainen hiili-jousisysteemi tuohon pitää laittaa.
Tekemättömiä töitä olisi koneessa seuraavasti:
-Weber 28-32 DCD kaasutin hommattava
-Alkuperäinen laturi hommattava kiinnikkeineen
-Alkuperäinen ilmanputsari jostain...
-Lommoton öljypohja jostain...
Moottori on nyt laitettu nippuun. Kone tosiaan oli rempattu aika hiljattain ennen seisontaan jäämistään. Venttiilin ohjurit olivat aivan timmit, jouduin jopa hieman pyyhkäisemään hienolla hiekkapaperilla venttiilinvarresta pois jotta ei olisi jumittanut. Venttiilit ja seetit oli kulumattomat, tosin hapettumaa löytyi. Kansi on kuitenkin käyttökelpoinen. Yksi ulompi venttiilinjousi oli poikki joten ostin kaikki uudet. Venttiilinvarren kumit motonetistä. Siihen käy esim Golf III:n kumit, 90senttiä/kpl.
Tiivistesarja tuli tilattua Hollannista. Lommoinen öljypohja maalattu, venttiilit läpätty, kansi asennettu uusin pultein, venttiilit säädetty, venakoppa ja ketjukoppa kiillotettu. Virranjakaja peruskorjattu uusin osin ja puhdistettu kauttaaltaan. Uusi termari asennettu.
Tuossa koneessa on mielestäni erikoinen tuuletin. Ropelli on normaalisti vesipumpun päässä, mutta tässä ei ole viskoa vaan magneettikytkin jota ohjataan termostaatilla. Kytki eroaa nykyisistä ilmastointilaitteen kytkimistä siinä, että tässä on hiiliharja joka hankaa koko ajan pumpun akselilla olevaa kollektoria. Nykyisissä homma menee niin että magneetti ei pyöri mukana, vaan vetää pyörivän välilevyn läpi. Jostain pitää keksiä millainen hiili-jousisysteemi tuohon pitää laittaa.
Tekemättömiä töitä olisi koneessa seuraavasti:
-Weber 28-32 DCD kaasutin hommattava
-Alkuperäinen laturi hommattava kiinnikkeineen
-Alkuperäinen ilmanputsari jostain...
-Lommoton öljypohja jostain...
- Liitteet
-
- WP_20150126_19_59_05_Pro.jpg (224.27 KiB) Katsottu 8735 kertaa
Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti
Kävipä todella hyvä tuuri! Entinen omistaja muuttolaatikoita pakatessaan löysi Cabrioletin alkuperäisen omistajan käsikirjan. Uskon että on alkuperäinen koska kansilehteen on liimattu kyseisen auton kuva rekisterikilpineen. Joku aikaisempi omistaja on kääntänyt muutamia englanninkielisiä sanoja ja tehnyt muistiinpanoja, 60-70 luvun käsialalla. Todella siistiä miehen käsialaa, viivottimella vedetyt piirrokset ym.
Kirja on käpertynyt ja vähän homeessa, myös nidontaa on korjattu maalarinteipillä, mutta ei se mitään. Irrotin ruosteiset niitit ja sain lehdet erilleen. Skannasin joka sivun ja poistin tahroja kuvankäsittelyohjelmalla. Nyt minulla on alkuperäinen kirja museoitavaksi, ja täydellinen kopio printattuna kiiltävälle paperille käyttöä varten.
Tässä autossahan ei ole hanskalokeroa, joten ihme että kirja on säilynyt.
Kirja on käpertynyt ja vähän homeessa, myös nidontaa on korjattu maalarinteipillä, mutta ei se mitään. Irrotin ruosteiset niitit ja sain lehdet erilleen. Skannasin joka sivun ja poistin tahroja kuvankäsittelyohjelmalla. Nyt minulla on alkuperäinen kirja museoitavaksi, ja täydellinen kopio printattuna kiiltävälle paperille käyttöä varten.
Tässä autossahan ei ole hanskalokeroa, joten ihme että kirja on säilynyt.
- Liitteet
-
- WP_20150202_11_17_37_Pro.jpg (154.94 KiB) Katsottu 8734 kertaa
-
- WP_20150202_11_16_17_Pro.jpg (155.58 KiB) Katsottu 8734 kertaa
-
- WP_20150131_12_54_39_Pro.jpg (169.97 KiB) Katsottu 8734 kertaa
Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti
Vanhimmissa 124 Sport Coupeissa oli samanlainen, jos yhtään helpottaa osien hankinnassa. Hiilen hankinnassa auttanee joku sähkökoneiden kunnostusliike. Tukkureilta löytyy monen mallista ja muotoista ja niitä voi myös viilailla sopiviksi. Jännite ja kuormitusvirta vaikuttaa materiaalin valintaan.Teemu L kirjoitti:Tuossa koneessa on mielestäni erikoinen tuuletin. Ropelli on normaalisti vesipumpun päässä, mutta tässä ei ole viskoa vaan magneettikytkin jota ohjataan termostaatilla.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti
Jos ei täydelliseen entisöintiin pyri, niin voi sen tuulettimen kaiketi pultata kiinteäksi. Kesäkäytössä ei haittaa ole kuin pieni tehohävikki. 1300 versiot oli kiinteällä tuulettimella ja kyllä niidenkin moottorit lämpenivät.
Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti
Tollanen dcd webru olis matti-pekka nimimerkillä.kysäse luopuuko kaasuttimesta vai onko sillä se vielä käytössä.
Tais olla dcd 36 .matilla olis suuttimiakin kyseiseen malliin.
Tais olla dcd 36 .matilla olis suuttimiakin kyseiseen malliin.
Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti
Tämähän valmistuu vauhdilla, hienoa! Autobooksin 1300-1500 korjauskirja on muuten yllättävän hyvä ja VelocePress on julkaissut uusintapainoksen, suosittelen! http://www.amazon.com/Fiat-1961-1967-Ow ... 1588500101 DCD:n runkoja ja suuttimia kannattaa kysellä vaikka FreeTechnicsistä.
Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti
Kone on nyt kiillotettu ja täydellisesti koottuna.
Löysin alkuperäisen laturin ja kaasarinkorvikkeeksi Polmo 36DCD. Muuten sama vehje mutta toinen kurkku aukeaa alipaineella. Voihan se muutenkin olla huonompi kuin aito Weber.
Entisöinnistä pitäisi tulla täydellinen, joten en halua pultata propellia kiinteäksi. Siihen kyllä on mahdollisuus, käyttöohjekirjakin neuvoo kuinka.Samasta syystä aito Weber on myös hankinnassa. Alkuperäistä ilmanputsaria metsästän myös.
Meinasin lähiaikoina koekäyttää moottorin. Ei puutu kuin bensa, sähköt ja jäähdytys. Sitä on jo starttailtu autotallin lattialla ja öljynpaine nousee hienosti. Kun saan käytettyä kerran lämpimäksi niin sitten kääritään muoviin odottamaan entisöityä koria.
Korin saan näillä näkymin työn alle kesällä. Tällä hetkellä tallin valtaa 600-projekti johon vaihdetaan lattiat ja helmat. Jos en olisi ollut jo aloittanut tuota kun löysin Cabrioletin, olisi ollut selvää kummalla on prioriteetti.
Homma jatkuu...
Löysin alkuperäisen laturin ja kaasarinkorvikkeeksi Polmo 36DCD. Muuten sama vehje mutta toinen kurkku aukeaa alipaineella. Voihan se muutenkin olla huonompi kuin aito Weber.
Entisöinnistä pitäisi tulla täydellinen, joten en halua pultata propellia kiinteäksi. Siihen kyllä on mahdollisuus, käyttöohjekirjakin neuvoo kuinka.Samasta syystä aito Weber on myös hankinnassa. Alkuperäistä ilmanputsaria metsästän myös.
Meinasin lähiaikoina koekäyttää moottorin. Ei puutu kuin bensa, sähköt ja jäähdytys. Sitä on jo starttailtu autotallin lattialla ja öljynpaine nousee hienosti. Kun saan käytettyä kerran lämpimäksi niin sitten kääritään muoviin odottamaan entisöityä koria.
Korin saan näillä näkymin työn alle kesällä. Tällä hetkellä tallin valtaa 600-projekti johon vaihdetaan lattiat ja helmat. Jos en olisi ollut jo aloittanut tuota kun löysin Cabrioletin, olisi ollut selvää kummalla on prioriteetti.
Homma jatkuu...
Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti
Puristuspainemittaus suoritettu. Kaikki sylinterit 10,1 - 11,1 bar.
Öljynpaine ei anturin mukaan noussut startilla pyörittäessä, tosin startti pyöri aika hitaasti. Toivottavasti johtuu huonoista käynnistyskaapeleista tai kontakteista.
Öljynpaine ei anturin mukaan noussut startilla pyörittäessä, tosin startti pyöri aika hitaasti. Toivottavasti johtuu huonoista käynnistyskaapeleista tai kontakteista.
Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti
Eilen tuli töräytettyä moottori käyntiin. Pikaisesti tarkasteltuna jäähdytysjärjestelmä pitää vettä ja öljynpaineet pysyy ylhäällä 5 sekuntia sammuttamisen jälkeen. Startissa on jotain häikkää, ei tartu läheskään aina hammaskehälle.
Seuraavaksi ohjelmassa kiinnittää pakoputki ja kierroslukumittari ja säätää sytytys tarkemmin. Sitten käytän koneen korotetulla tyhjäkäynnillä lämpimäksi asti, jotta selviää kestääkö vanha vesipumppu ja syylari painetta. Niin, ja täytyy keksiä mikä startissa on vikana.
Seuraavaksi ohjelmassa kiinnittää pakoputki ja kierroslukumittari ja säätää sytytys tarkemmin. Sitten käytän koneen korotetulla tyhjäkäynnillä lämpimäksi asti, jotta selviää kestääkö vanha vesipumppu ja syylari painetta. Niin, ja täytyy keksiä mikä startissa on vikana.
Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti
Starttiongelma korjattu. Siinä meni kauemmin kuin kuvittelin. Ensinnäkin 600:sen solenoidissa oli hitusen liian lyhyt isku ja toiseksi bendixin haarukka oli väärin asennettu. Sen takia startti ei tarttunut kehälle. Solenoidi kolvattiin kuntoon ja starin uudelleen kasaus ja johan sahaa.
Irrotin korista pakoputken jotta saa höräytettyä käyntiin tallessa ilman kuulovaurioita. Yllättäen muuten ruosteisessa autossa on lähes priima pakoputki! Missään ei ohutta paikkaa tai reikiä. Katotaas jos tänään saisi lämpimäksi...! Alkuperäinen ilmanputsarikin löytyi Belgiasta!
Irrotin korista pakoputken jotta saa höräytettyä käyntiin tallessa ilman kuulovaurioita. Yllättäen muuten ruosteisessa autossa on lähes priima pakoputki! Missään ei ohutta paikkaa tai reikiä. Katotaas jos tänään saisi lämpimäksi...! Alkuperäinen ilmanputsarikin löytyi Belgiasta!