Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Teemu L » 23.07.2017 13:09

Homma jatkuu. Kori on tullut puhalluksesta, ja kyllähän se aika hirveä on. Ei kuitenkaan lohduton.
Fiatti on kolaroitu keulasta ja vasemmasta takakyljestä. Takakylkeä ei ole korjattu oikein, vaan neljännespaneelin ja rungon välistä puuttuu sentti peltiä. Siksi takaluukun kehyksen muoto on väärä vasemmalla puolella, ja tarvittiin sentti pakkelia korjaamaan se.
Paljon on myös korjattavaa pitsipeltiä.

Ehjä oikea puoli: https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iYAdxMNJHakMxpZ9uQ
Muotopuoli vasen: https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iYAgQgbONtKJ6gtxRg
Pitsiä: https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iYAoR7JYrEs4DeHRUQ

Irroitin takakyljen hitsauksistaan, ja kotitekoisella korirobotilla oikaisin muodot. Toisin sanoen ripustin lukkopihdeillä korin sähkövinssiin oikaistavasta kohdasta ja rytkytin menemään. Otin mallia tekemällä alumiiniteipillä ja pakkelilla muotopalat toiselta puolelta, ja käytin näitä mallina. Tein myös mallin takavalon kiinnityspaikasta, joka nyt leveni sentillä vasemmalla puolella. Pultattavan kiinnityslevyn kanssa sain takavalon kiinnitysreikiä käyttämällä kiinnitettyä neljännespaneelin takaa oikeaan asentoon, kiinnitettyä lukkopihdeillä ja hitsattua paikalleen.
Kun paneeli oli irti, sai rakenteet putsattua ja korjattua takaa helposti, ja maalattua epoksilla.

Takapaneeli irti: https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iYAhBGkqcev4TRaQpg
Korirobotti: https://1drv.ms/f/s!AqqZ3WMhA2u2iYB7Ypt41H-hgAYVRg

Tilasin Hollannista uudet ulkohelmat. Nämä eivät olleet aivan alkuperäisen muotoiset kaareltaan, mutta sopivat hyvin paikalleen ja 2mm paksusta levystä tehdyt. Näillä tuli mukavasti lisäjäykkyyttä runkoon.
Tietääkö joku että onko tunkin nostoreiän ympärillä sisennetty muoto, vai onko reikä sellaisenaan keskellä helmaa? "Alkuperäisissä" korjaushelmoissani tunkin reikä oli jätetty piiloon pellin taakse.

Helmat auki: https://1drv.ms/f/s!AqqZ3WMhA2u2iYB8w1MmA-FF3qRAug
Helmapaneelin sovitus: https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iYBvEQn_hmbSgiCd3w

Tilasin myös uuden rosteritankin Hollannista. En jaksanut alkaa oikomaan alkuperäistä, varsinkin kun ei ole takeita tuleeko siitä enää koskaan kunnollista.

Irroitin myös etulokarin hitsauksistaan. Takaa löytyi taas ruosteista ja ruttuista peltiä. Ei kuitenkaan mitään mitä ei voisi korjata.
Teen peltihommat 0,75 sähkösinkitystä levystä, ja kantavat rakenteet 1,5 mm levystä.

Otin myös virtalukon työn alle. Alkuperäinen virtalukko oli piilotettu näkymättämiin kojelautaverhoilujen taakse, ja virtalukon sisältä löytyi katkennut avaimen nysä. Purin virtalukon atomeiksi ja sain sen toimimaan nysällä. Vein lukot ja nysän lukkoliikkeeseen jossa nysää mallia käyttäen tehtiin uusia avaimia. Virtalukko on todella tarkka avaimistaan - useamman joutui tekemään, ja lukkopesän haitat joutui vaihtamaan ennenkuin alkoi tomimaan. Lukkoliikkeellä on ammattiylpeys kohdillaan. Auton avaimen hinta on siellä 10 euroa, ja koko lysti maksoi sen verran vaikka työtä oli varmaan pari tuntia.

Lukot: https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iPckBp44yBh8mChWnA

Nyt alkaa näyttää että kyllä tästä vielä hyvä tulee! Takaneljänneksen ja helmojen onnistunut korjaus antoi uutta uskoa, koska luulen että siinä olivat hankalimmat paikat. Saisinkohan tehtyä hitsaukset elokuun loppuun mennessä valmiiksi...?
Teemu L
 
Viestit: 79
Liittynyt: 28.10.2014 14:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Teemu L » 21.11.2017 21:09

Taas on hitsailtu, ja kohta homma on tehty. Omaa mielenkiintoani ylläpitääkseni en malttanut odottaa koko korin takaosan valmistumista ennenkuin aloitin tinauksen, pohjamaalauksen ja hitsisaumojen kittauksen etupäästä.

Etulokarit ovat kyllä sellaisessa kunnossa että vaatii jonkinmoista taitoa jotta ne saisi muodoltaan oikeanlaisiksi. Yritin etsiä netistä lokareita, mutta mitään ei löytynyt. Jos jollain on tiedossa etulokarien alaosat ehjillä kaarilla niin kinnostaa kyllä. Jälkituotantoa ei taida olla.
Pakkelia en aio käyttää paitsi pintasilaukseen. Tinaa on varmaan mennyt puoli kiloa per lokari.Tina on onneksi kestävää sorttia eikä paukahtele irti niinkuin pakkeli. Yritän parhaani: https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iYsFf-xSRlzO_38suQ

Lattiakin on nyt korjattu. Alun perin oli tarkoitus hankkia alkuperäiset vaihtopalat, mutta budjetti ei antanut periksi. Tein sitten suorasta 1,5mm pellistä ja ihan hyvä siitä tuli: https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iYs0j30bsZD84_hhRA.

Penkkien kiskojen rungot täytyi myös tehdä uusiksi. Kaikkialle sitä ruostetta onkin päässyt tulemaan: https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iYMTCv7T1SaBKPBFIQ

Ja sitten oli tietysti sovitettava lattiamattoja ja penkkejä paikalleen: https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iYMFSXT8I7DEto_Sqg

Pohjamaalin ja korikitin jälkeen Cabrioletti alkaa näyttämään jo ihan hyvältä. Muutama pienehkö alue on vielä hitsattava. "Takapenkin" etupuolelta kaikki on jo korjattu. https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iYs4rrEERMGYd9rkYg
Saisikohan joululomilla vedettyä lopulliset kumimassat ja pintamaalin alustaan, ja alkaa askartelemaan bensatankkia ja akseleita paikalleen... Valveunissa siintää hetki jolloin saan etuapurungon ripustuksineen ja tekniikan asennettua... Siellä ne ovat tallin nurkassa odottamassa.
Teemu L
 
Viestit: 79
Liittynyt: 28.10.2014 14:30

Edellinen

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä