Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Teemu L » 23.07.2017 13:09

Homma jatkuu. Kori on tullut puhalluksesta, ja kyllähän se aika hirveä on. Ei kuitenkaan lohduton.
Fiatti on kolaroitu keulasta ja vasemmasta takakyljestä. Takakylkeä ei ole korjattu oikein, vaan neljännespaneelin ja rungon välistä puuttuu sentti peltiä. Siksi takaluukun kehyksen muoto on väärä vasemmalla puolella, ja tarvittiin sentti pakkelia korjaamaan se.
Paljon on myös korjattavaa pitsipeltiä.

Ehjä oikea puoli: https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iYAdxMNJHakMxpZ9uQ
Muotopuoli vasen: https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iYAgQgbONtKJ6gtxRg
Pitsiä: https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iYAoR7JYrEs4DeHRUQ

Irroitin takakyljen hitsauksistaan, ja kotitekoisella korirobotilla oikaisin muodot. Toisin sanoen ripustin lukkopihdeillä korin sähkövinssiin oikaistavasta kohdasta ja rytkytin menemään. Otin mallia tekemällä alumiiniteipillä ja pakkelilla muotopalat toiselta puolelta, ja käytin näitä mallina. Tein myös mallin takavalon kiinnityspaikasta, joka nyt leveni sentillä vasemmalla puolella. Pultattavan kiinnityslevyn kanssa sain takavalon kiinnitysreikiä käyttämällä kiinnitettyä neljännespaneelin takaa oikeaan asentoon, kiinnitettyä lukkopihdeillä ja hitsattua paikalleen.
Kun paneeli oli irti, sai rakenteet putsattua ja korjattua takaa helposti, ja maalattua epoksilla.

Takapaneeli irti: https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iYAhBGkqcev4TRaQpg
Korirobotti: https://1drv.ms/f/s!AqqZ3WMhA2u2iYB7Ypt41H-hgAYVRg

Tilasin Hollannista uudet ulkohelmat. Nämä eivät olleet aivan alkuperäisen muotoiset kaareltaan, mutta sopivat hyvin paikalleen ja 2mm paksusta levystä tehdyt. Näillä tuli mukavasti lisäjäykkyyttä runkoon.
Tietääkö joku että onko tunkin nostoreiän ympärillä sisennetty muoto, vai onko reikä sellaisenaan keskellä helmaa? "Alkuperäisissä" korjaushelmoissani tunkin reikä oli jätetty piiloon pellin taakse.

Helmat auki: https://1drv.ms/f/s!AqqZ3WMhA2u2iYB8w1MmA-FF3qRAug
Helmapaneelin sovitus: https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iYBvEQn_hmbSgiCd3w

Tilasin myös uuden rosteritankin Hollannista. En jaksanut alkaa oikomaan alkuperäistä, varsinkin kun ei ole takeita tuleeko siitä enää koskaan kunnollista.

Irroitin myös etulokarin hitsauksistaan. Takaa löytyi taas ruosteista ja ruttuista peltiä. Ei kuitenkaan mitään mitä ei voisi korjata.
Teen peltihommat 0,75 sähkösinkitystä levystä, ja kantavat rakenteet 1,5 mm levystä.

Otin myös virtalukon työn alle. Alkuperäinen virtalukko oli piilotettu näkymättämiin kojelautaverhoilujen taakse, ja virtalukon sisältä löytyi katkennut avaimen nysä. Purin virtalukon atomeiksi ja sain sen toimimaan nysällä. Vein lukot ja nysän lukkoliikkeeseen jossa nysää mallia käyttäen tehtiin uusia avaimia. Virtalukko on todella tarkka avaimistaan - useamman joutui tekemään, ja lukkopesän haitat joutui vaihtamaan ennenkuin alkoi tomimaan. Lukkoliikkeellä on ammattiylpeys kohdillaan. Auton avaimen hinta on siellä 10 euroa, ja koko lysti maksoi sen verran vaikka työtä oli varmaan pari tuntia.

Lukot: https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iPckBp44yBh8mChWnA

Nyt alkaa näyttää että kyllä tästä vielä hyvä tulee! Takaneljänneksen ja helmojen onnistunut korjaus antoi uutta uskoa, koska luulen että siinä olivat hankalimmat paikat. Saisinkohan tehtyä hitsaukset elokuun loppuun mennessä valmiiksi...?
Teemu L
 
Viestit: 93
Liittynyt: 28.10.2014 14:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Teemu L » 21.11.2017 21:09

Taas on hitsailtu, ja kohta homma on tehty. Omaa mielenkiintoani ylläpitääkseni en malttanut odottaa koko korin takaosan valmistumista ennenkuin aloitin tinauksen, pohjamaalauksen ja hitsisaumojen kittauksen etupäästä.

Etulokarit ovat kyllä sellaisessa kunnossa että vaatii jonkinmoista taitoa jotta ne saisi muodoltaan oikeanlaisiksi. Yritin etsiä netistä lokareita, mutta mitään ei löytynyt. Jos jollain on tiedossa etulokarien alaosat ehjillä kaarilla niin kinnostaa kyllä. Jälkituotantoa ei taida olla.
Pakkelia en aio käyttää paitsi pintasilaukseen. Tinaa on varmaan mennyt puoli kiloa per lokari.Tina on onneksi kestävää sorttia eikä paukahtele irti niinkuin pakkeli. Yritän parhaani: https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iYsFf-xSRlzO_38suQ

Lattiakin on nyt korjattu. Alun perin oli tarkoitus hankkia alkuperäiset vaihtopalat, mutta budjetti ei antanut periksi. Tein sitten suorasta 1,5mm pellistä ja ihan hyvä siitä tuli: https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iYs0j30bsZD84_hhRA.

Penkkien kiskojen rungot täytyi myös tehdä uusiksi. Kaikkialle sitä ruostetta onkin päässyt tulemaan: https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iYMTCv7T1SaBKPBFIQ

Ja sitten oli tietysti sovitettava lattiamattoja ja penkkejä paikalleen: https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iYMFSXT8I7DEto_Sqg

Pohjamaalin ja korikitin jälkeen Cabrioletti alkaa näyttämään jo ihan hyvältä. Muutama pienehkö alue on vielä hitsattava. "Takapenkin" etupuolelta kaikki on jo korjattu. https://1drv.ms/i/s!AqqZ3WMhA2u2iYs4rrEERMGYd9rkYg
Saisikohan joululomilla vedettyä lopulliset kumimassat ja pintamaalin alustaan, ja alkaa askartelemaan bensatankkia ja akseleita paikalleen... Valveunissa siintää hetki jolloin saan etuapurungon ripustuksineen ja tekniikan asennettua... Siellä ne ovat tallin nurkassa odottamassa.
Teemu L
 
Viestit: 93
Liittynyt: 28.10.2014 14:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Teemu L » 09.03.2018 16:02

Nyt ollaan päästy siihen pisteeseen että pakoputken suunnittelu alkaa.
Mielessä kiiltää kaksi 1,5 tuumaista kromista ulostuloa takapuskurin alapuolella, auton keskilinjan molemmin puolin. Toinen putkista on alkuperäisellä paikalla, toinen vastaavasti toisella puolella.
Ei ihan museokamaa, mutta takahelmaa ei kuitenkaan modata.
Putket tulisi erikseen pakosarjalta asti. Ei ehkä hyötyä, mutta näin sen haluaisin. Onko tarvetta millekään x-putkelle kun on pieni 4-sylinterinen kyseessä?

Löytyyköhän tuohon 1500 kuutioiseen peruskoneeseen moottoriin peltipakosarjaa? Onko kukaan kuullut että esim Polonez -harrastajilla olisi?

En ole ennen tehnyt kunnollista pakoputkea itse. Insinöörinä ymmärrän teoriasta jonkin verran, mutta nikseistä ja perustotuuksista olisi toki apua.
Teemu L
 
Viestit: 93
Liittynyt: 28.10.2014 14:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja wellu » 09.03.2018 16:41

Miksi sarjalta asti kaksi putkea? Eikö mahdu menemään yhteen missään välissä ja sitten Y-haaralla taas kaksi?
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3736
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Teemu L » 17.03.2018 08:16

Ajattelin että koko matkan erikseen menevät putket ovat ”oikeat” tuplaputket. Sen varmaan myös kuulee äänestä.
Teemu L
 
Viestit: 93
Liittynyt: 28.10.2014 14:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Sämpy » 17.03.2018 10:09

Motor Trendin youtube kanavalla engine masters jaksossa testasivat miten erilaiset putkien väliset liitännät näkyy dynossa,

https://www.youtube.com/watch?v=fCio5K0WfHU

En muista lopputulemaa... ite kun en ole jaksanut yhdistäjiä rakennella...
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 6225
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Stefa » 20.03.2018 14:26

Nokka vaikuttaa aika paljon pakosarjaan. Jos ei ole overläppiä, niin ei pakosarjakaan ihmeitä tee. Mitä tiukempi nokka, niin silloin sarjatkin alkaa korostua.

Vanhoissa tietty on vähän enempi yleensä asteita mitä uudemmissa, että sikäli pakosarjalla voi jotain tehdäkin. Kuitenkin jos kyseessä on kruisailupeli, niin ehkä pakosarjan suorituskyky on vähän yksi hailea. Itse ehkä tekisin tuplana taakse asti, mutta 1-2 ja 3-4 parein. Ihan vain äänen takia :D

Joskus erästä lähitoria kierti eräs lankku-volvo jossa oli tuollainen jännä pakoputkijärjestely. Soi hassusti matalalta ja kuskilla olikin tapana moottorikyselyihin vastata että "Rooverin kasi". Normi nelonenhan siellä kuitenkin oli.. Tämä joskus 2003.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
 
Viestit: 2452
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Teemu L » 20.03.2018 15:32

Juuri jotain tällaista ”Rooverin kasi” efektiä haen. :)
Pakosarjalta tulee kaksi erillistä reikää, jotka menee vähän aikaa erillään. Vakio valusarjalla taidan mennä. Se ei ole ihan huono vaan näyttää jopa siltä että putkien pituuksia on jopa mietitty.

Nyt olen saanut pohjan maalattua ja kasaan takaosaa. Näyttää aika ahtaalta saada äänenvaimenninta taakse bensatankin viereen. Täytyy laittaa se johonkin aiemmin. Tarvitaan varmaan kaksi ohutta suoraa vaimenninta per putki.
Teemu L
 
Viestit: 93
Liittynyt: 28.10.2014 14:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Teemu L » 20.03.2018 15:46

Noniin, pohja maalattu ja kokoaminen voi alkaa! Tarkoitus on sada tämä ajokuntoon, ja sitten tehdä pintojen maalaus.
Toki kaikki esityö missä tarvitaan hitsaamista tai tinaamista on jo tehty.
Mukavia hetkiä tiedossa vuosien likaisen puurtamisen jälkeen!
Liitteet
156E4A04-837C-41FE-AB8B-A7618C682703.jpeg
156E4A04-837C-41FE-AB8B-A7618C682703.jpeg (124.66 KiB) Katsottu 3603 kertaa
51D6882E-AFF8-4D17-BCF6-B60D07B30E9F.jpeg
51D6882E-AFF8-4D17-BCF6-B60D07B30E9F.jpeg (100.23 KiB) Katsottu 3603 kertaa
Teemu L
 
Viestit: 93
Liittynyt: 28.10.2014 14:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja 1300ti » 24.03.2018 01:36

Hienoa jälkeä! Hollannissa on liike, joka tekee uusia Abarth-putkistoja vanhan mallin mukaan myös 1500:een. Hinnat ovat jotain 650 euroa koko putkistosta, ihan kohtuullista, osa tavarasta on kuitenkin jo -60-luvulla valmistettuja. Olen joskus nähnyt netissä jopa mittakuvia moisista. Minulla on jemmassa sellaisen aito takapönttö odottamassa Milletrecenton kunnostustöiden etenemistä, laatu on ihan eri luokkaa kuin nykyajan vaimentimissa, sillä pönttö on tehty paksusta pellistä ja maalattu kestävällä ryppymaalilla, painaakin melkoisesti. Katso http://www.abarth-exhausts.com
Avatar
1300ti
GFF
 
Viestit: 978
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Teemu L » 26.03.2018 08:01

Kiitos pakoputkivinkeistä!
Sain viikonloppuna maalattua kabiinin ja asennettua rattiputken ja moottorin apurunkoineen. Rattiputki ei taida vaihteen kanssa mahtua paikalleen konehuoneen puolelta jos simpukka on kiinnitettynä. Helpompi näin.
Apurungon kiinnityspisteet (20kpl) ei ihan heti osuneet kohdalle. Täytyy kuormaliinojen kanssa venytellä etupäässä... Nyt Ruotsiin työmatkalle... Mieluummin olisin autotallissa mutta täytyyhän nämä harrastukset jollain maksaakin.
Liitteet
5AAEC554-128E-45F4-9A69-914C5B421280.jpeg
5AAEC554-128E-45F4-9A69-914C5B421280.jpeg (144.21 KiB) Katsottu 3311 kertaa
0F5FF284-C325-444E-9968-12D1EA6F352F.jpeg
0F5FF284-C325-444E-9968-12D1EA6F352F.jpeg (161.86 KiB) Katsottu 3311 kertaa
0375467C-E531-4D72-9FA8-1774A00AC3E0.jpeg
0375467C-E531-4D72-9FA8-1774A00AC3E0.jpeg (143.09 KiB) Katsottu 3311 kertaa
Teemu L
 
Viestit: 93
Liittynyt: 28.10.2014 14:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Sämpy » 26.03.2018 10:09

Korinoikasusarja oli kätevä kun piti Dodgen apurunko saada sopimaan. Sekin oli tietty vastamaalattu..

Siis sellanen hydraulinen sylinteri erilaisilla päillä, iso 50kg salkku. Vähän harmitti tietty kun piti yhtä hommaa varten ostaa. Saa lainata jos haluu.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 6225
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Teemu L » 26.03.2018 10:54

Katsotaan jos en saa peruskonsteilla sopimaan, niin sitten voisin lainatakin...
Teemu L
 
Viestit: 93
Liittynyt: 28.10.2014 14:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Teemu L » 28.04.2018 08:40

Nyt alkaa olla innostus huipussaan. Moottori ja apurunko ovat lopulta paikallaan. Vaihdelaatikon kanssa tuli pieni ongelma. Siinä on alunperin ollut nestetoiminen kytkin, joten vivusto täytyi tehdä itse. Myös kytkimen paineasetelma oli säädetty ohjeiden mukaan, mutta ymmärsin jotain varmasti väärin eikä liikerata riittänyt. Irroitin vaihdelaatikon paineasetelman säätöä varten, mutta eihän vaihdelaatikko mahtunut ulos autosta apurunkoa irroittamatta.

No, nyt on kaikki hyvin - kytkin pelaa ja palikat on paikallaan. Jollain täytyy saada voimalinjaa vielä sentin verran eteenpäin, koska öljynsuodatin lepää ripustuksia vasten ja moottorin kannatinkumit ovat taaksepäin väännössä.

Kardaania tuli pidennettyä 14cm. Maksoi niihin erikoistuneella pajalla 220 euroa. Ei mielestäni paha. Kaikki nivelet olivat kunnossa mutta kannatinlaakerin vulkanointi ja rättinivel olivat aika huonoja. Näillä mennään kuitenkin hetki, eivät ole niin huonoja. Kuitenkin ollut liikenteessä viimeksi v. 1998.

Verhoilija kävi ottamassa mittoja kojelaudasta, penkeistä jne. Hintaa tulee melkein 3000 euroa kun kaiken tekee nahkasta. Ei nyt satu olemaan sellaisia summia kuleksimassa, joten sovittiin projektin osituksesta. Autossakin kestää vielä hetki... Kojelauta ruskeaa nahkaa, penkit punaista ja valkoista nahkaa. Ovipahvien yläosa punaista ja alaosa valkoista. Voi tulla aika kiva kromisten ja alumiinisten alkuperäisten koristeosien kanssa. Kuvassa vähän ideaa mitä se voisi olla.

Sain käsijarrun, ohjauksen, kaasupolkimen ja polttoainesyötön toimimaan. Jäähdytin ja lämmityskierto toimivat myös.

Sitten pakoputkea tekemään. Haluan aidot tuplaputket, eli sellaiset että kaasut eivät missään kohdassa sekoitu keskenään. Ei tästä mitään hyötyä varmaan ole, mutta äänet ovat erikoisemmat ja onhan se hieno. Alkuperäinen pakosarja antaa kanavat ulos kahtena erillisenä putkena. Tein alkuperäisestä etuputkesta sellaisen, että se ei yhdistä näitä vaan nyt auton kahden puolen menee oma pakoputki. Sain tehtyä ensimmäiseen äänenvaimentajaan asti tässä vaiheessa. En halua mitään ralliääniä, joten autoon tulee 2 änkkäriä per putki. Takaosa on sen verran ahdas että menee varmaan säätämiseksi tuon putken pujotus. Onnistunee silti. Putki on alkuperäisen kokoista, 40mm tai 1,5 tuumaa.

Ei voinut vastusta, vaan kone käyntiin ja testilenkille pihatielle. Tähän asti homma pelaa hyvin. Sytkä täytyy varmaan säätää koska ei ota kunnolla kierroksia.

Kun saan jarrut kuntoon, ehkä tänään, voi kokeilla suurempia nopeuksia säädetyllä sytkällä ja lämpimällä koneella. Yritin etsiä alkuperäsita Girling MK2A jarrutehostinta, jota on käytetty mm. Ferrareissa, Maserateissa, Lamborghineissa ja Pyhimys-Volvossa. Tuo malli on varsin harvinainen ja olisi maksanut 1000 euroa. Päädyin hankkimaan Girling MK2B tehostimen joka on samankaltainen mutta eroaa hieman ulkonäöltään. Hinta oli alle 100€ USAsta postitettuna. Puhdistin ja maalasin sen, ja nyt minulla on uuden näköinen tehostin. Nämä vanhat tehostimethan ovat erikseen pääsylinteristä (remote servo). Pääsylinteristä lähtee paineputki tehostimelle, ja tehostimelta ulos tehostettu paineputki. Systeemi toimii alipaineella niinkuin nykyisetkin tehostimet.

Täältä löytyy n. 500 kuvaa projektista, alkutilanteesta lähtien.
https://1drv.ms/f/s!AqqZ3WMhA2u2iM9sexU899CkMNGyWw
Liitteet
20180331_181803876_iOS.jpg
20180331_181803876_iOS.jpg (115.55 KiB) Katsottu 2274 kertaa
20180407_172324818_iOS.jpg
20180407_172324818_iOS.jpg (168.52 KiB) Katsottu 2275 kertaa
Teemu L
 
Viestit: 93
Liittynyt: 28.10.2014 14:30

Re: Fiat 1500 Cabriolet -67 projekti

ViestiKirjoittaja Teemu L » 04.05.2018 11:25

Sytkäongelmat korjattu, virranjakajan kannesta puuttui keskellä oleva jousitettu klunssi. Pätki korkeilla kierroksilla. Tekniikka alkaa olla kasassa. Tämä on yllättävän ripeä verrattuna kusiaiseen. Jaksaa perää heitättää vielä kakkosella kun vain polkaisee kaasun lattiaan. Tosin se on hiekkatie...
Teemu L
 
Viestit: 93
Liittynyt: 28.10.2014 14:30

EdellinenSeuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä