Pelastusoperaatio Prisma.
Pelastusoperaatio Prisma.
Tulipahan hankittua pitkän mietiskelyn jälkeen pihaan Lancia Prisma, punainen 1600 i.e vuosimallia 1989. Auto löytyi tori.fistä, ja myyjän kanssa jutustellessa selvisi että auto on katsastettu viimeksi 2006, rakennettu kauttaaltaan uusiksi 2008-2010 ja liikennekäyttöön saattamiseksi muutama homma jäisi vielä uudellekkin omistajalle.
No siinä se nyt on pihassa. Kori on aikanaan purettu, hiekkapuhallettu, muutama paikka hitsattu ja lopuksi asianmukainen suojaus sekä ylimaalaus kirkkaanpunaiseksi, kauttaaltaan. Moottori on purettu, huolettu uusilla osilla kuten laakerit, männänrenkaat ym. Kansi kävi koneistamolla jossa siihen laitettiin isommat venttiilit, seetit muotoiltiin ja kanavia hipaistiin hieman. Nokat vaihtuivat myös agressiivisemmiksi ja nokkapyörät ovat mallia säädettävät. Hengitystä paranneltu myös kartiosuodattimella ja avaralla rst-putkistolla.
Tiedossa olevia vikoja oli ainakin vuotava kampiakselistefa, valojen sähköjen sekä maadoitusvikojen paikallistaminen, jarrujen herkistely, sytkän ajoituksen säätö sekä kaikenlainen viimeistely ja asioiden loppuun vieminen sieltä täältä.
Autoa olen pihassa nyt laitellut ja positiivisena yllätyksenä tuli ruosteettomuus sekä hyvä yleiskunto. Miinuksina käymättömyys sekä muutamien pisteosien puuttuminen. Autoon olen kerennyt jo vaihtamaan seuraavia osia:
-Polttoaineet
-Jarrunesteet
-Moottoriöljyt+suodatin
-Sytytystulpat
-Vedenlämpötila-anturi
Ja hommat jatkuu uusilla imuilman- sekä ykk-anturien vaihdolla sekä uudella polttoainesuodattimella. Jos se vielä tämän viikon aikana hörähtäisi....
Suunnitteilla hienoinen madallus, Recaron sisusta, 15" valkoiset vanteet sekä muutamia muita yksityiskohtia, pitäen kuitenkin auton ulkoasun suht vakiokuntoisena. Ja nämä tietenkin vasta sitten kun auto on muuten hyvässä kunnossa ja peltikilpien välissä
Alla pari kuvaa.
No siinä se nyt on pihassa. Kori on aikanaan purettu, hiekkapuhallettu, muutama paikka hitsattu ja lopuksi asianmukainen suojaus sekä ylimaalaus kirkkaanpunaiseksi, kauttaaltaan. Moottori on purettu, huolettu uusilla osilla kuten laakerit, männänrenkaat ym. Kansi kävi koneistamolla jossa siihen laitettiin isommat venttiilit, seetit muotoiltiin ja kanavia hipaistiin hieman. Nokat vaihtuivat myös agressiivisemmiksi ja nokkapyörät ovat mallia säädettävät. Hengitystä paranneltu myös kartiosuodattimella ja avaralla rst-putkistolla.
Tiedossa olevia vikoja oli ainakin vuotava kampiakselistefa, valojen sähköjen sekä maadoitusvikojen paikallistaminen, jarrujen herkistely, sytkän ajoituksen säätö sekä kaikenlainen viimeistely ja asioiden loppuun vieminen sieltä täältä.
Autoa olen pihassa nyt laitellut ja positiivisena yllätyksenä tuli ruosteettomuus sekä hyvä yleiskunto. Miinuksina käymättömyys sekä muutamien pisteosien puuttuminen. Autoon olen kerennyt jo vaihtamaan seuraavia osia:
-Polttoaineet
-Jarrunesteet
-Moottoriöljyt+suodatin
-Sytytystulpat
-Vedenlämpötila-anturi
Ja hommat jatkuu uusilla imuilman- sekä ykk-anturien vaihdolla sekä uudella polttoainesuodattimella. Jos se vielä tämän viikon aikana hörähtäisi....
Suunnitteilla hienoinen madallus, Recaron sisusta, 15" valkoiset vanteet sekä muutamia muita yksityiskohtia, pitäen kuitenkin auton ulkoasun suht vakiokuntoisena. Ja nämä tietenkin vasta sitten kun auto on muuten hyvässä kunnossa ja peltikilpien välissä
Alla pari kuvaa.
Astra 2.0 Sport -99
Re: Pelastusoperaatio Prisma.
Ei varmaan riitä polttoaine iaw:n ruiskussa vakiona jos konetta muuten terästetty.
Re: Pelastusoperaatio Prisma.
Samaa ajattelin. Tarkoitus vaihtaa 044 pumppu, isommat suuttimet (jos saa) ja säätää paineita. Eikös tässä ole säädettävä paineen säädin ?
Astra 2.0 Sport -99
Re: Pelastusoperaatio Prisma.
Tänään puuhastelin Lancian parissa, mitä parhaimmassa asennuskelissä (auto kun on ulkona siihen saakka että saan sen ajettua hallille)... Vaihdoin ykk-anturin, hall-anturin sekä imuilmanlämpöanturin. Ei voittoa..... Eli kaikki muu paitsi puola ja sytytysmoduli on vaihdettu, johtosarjat on tsekattu silmämääräisesti, liittimet on vaihdettu uusiin, polttoainepuoli on kunnossa ja ilmaraot tunnistimilta mitattu -> OK.
Huomenna haen uuden sytkämodulin ja kokeilen sillä, jos se ei auta niin muokkaan vielä ostamani puolan autoon sopivaksi ja toivon todella että ei tarvitse lähteä irtokipinä kaupoille Vaan eipä siinä, tunnistimet ja anturit tuntuu olevan sen verran halpoja että tietääpähän ettei niitä tarvitse vaihdella heti uudestaan.
Hallille päästyäni vaihdan ensitöikseni kammen stefan ja sen jälkeen puran sisutan atomeiksi, pesen lattiamaton ja maalaan sen mustaksi. Penkit vaihtuvat talven aikana Recaroihin ja hieman sporttisempi ratti sekä sille keskiö olisi myös hakusessa. Myös jos Integralen 15" vanteita löytyy ylimääräsenä niin saa tarjota
Huomenna haen uuden sytkämodulin ja kokeilen sillä, jos se ei auta niin muokkaan vielä ostamani puolan autoon sopivaksi ja toivon todella että ei tarvitse lähteä irtokipinä kaupoille Vaan eipä siinä, tunnistimet ja anturit tuntuu olevan sen verran halpoja että tietääpähän ettei niitä tarvitse vaihdella heti uudestaan.
Hallille päästyäni vaihdan ensitöikseni kammen stefan ja sen jälkeen puran sisutan atomeiksi, pesen lattiamaton ja maalaan sen mustaksi. Penkit vaihtuvat talven aikana Recaroihin ja hieman sporttisempi ratti sekä sille keskiö olisi myös hakusessa. Myös jos Integralen 15" vanteita löytyy ylimääräsenä niin saa tarjota
Astra 2.0 Sport -99
Re: Pelastusoperaatio Prisma.
IAW:ssa yleensä on... kovin pahasti bensapumpun mitoituksessa ei kannata ampua yli, polttoainelinjat käy muuten ahtaiksi ja paineensäädin ei enää saa reguloitua painetta järkevälle alueelle.Haanpää kirjoitti:Eikös tässä ole säädettävä paineen säädin ?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Pelastusoperaatio Prisma.
Hieno! Prisma kannattaa ehdottomasti pelastaa, hienoja pelejä.
Re: Pelastusoperaatio Prisma.
Kiitos ! Laitan tähän nyt kuvat vielä Lancian kavereista. Ei kauaa mennyt että ex. Hondamiehen piha täyttyi Italiaanoista....
Astra 2.0 Sport -99
Re: Pelastusoperaatio Prisma.
Prisma on hieno, vaikkei taida S-bonuksia antaakkaan, mutta....
....tuo Alfa. Aijaijaijai kun on sitten viimesen päälle komia/kaunis kapistus! *lähtee vaihtamaan kalsareitaan*
....tuo Alfa. Aijaijaijai kun on sitten viimesen päälle komia/kaunis kapistus! *lähtee vaihtamaan kalsareitaan*
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Pelastusoperaatio Prisma.
Alfa on nyt myyty, tai oikeastaan vaihdettu toiseen Alfaan. Fiat tulee pian myyntiin myös, kun emäntä ostaa oman auton. Lancian puhdistin eilen lumesta ja hankin siihen valmiiksi uuden rengassarjan kun sattui ohittamaton tarjous kohdalle. 15" Azev A vanteet uusilla 195/55 renkailla.
Ensi viikolla auto olisi tarkoitus siirtää tallille, sekin hieman venyi kun on ollut kaikkea muuta. Pele myös lupasi puolapaketin vielä kokeiluun niin saa pois sulken sen vian sitten. Ensi kerralla taas hieman kuviakin
Ensi viikolla auto olisi tarkoitus siirtää tallille, sekin hieman venyi kun on ollut kaikkea muuta. Pele myös lupasi puolapaketin vielä kokeiluun niin saa pois sulken sen vian sitten. Ensi kerralla taas hieman kuviakin
Astra 2.0 Sport -99
Re: Pelastusoperaatio Prisma.
Nyt vasta huomasin, että tuossahan on tehdasasenteinen kattoluukku! En muista aiemmin sellaista nähneeni.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Pelastusoperaatio Prisma.
Juu sellainen löytyy, ja pitää jopa vettäkin ! Tosin en ole vielä onnistunut sitä saamaan auki (tai eihän se aukea kuin takareunastaan)Sämpy kirjoitti:Nyt vasta huomasin, että tuossahan on tehdasasenteinen kattoluukku! En muista aiemmin sellaista nähneeni.
Vaan sainpa vihdoin siirrettyä auton kimppatalliin, niin on mukavampi harrastaa. Sitä oppi arvostamaan pieniä asioita kuten valoa, kuivuutta ja lämpöä tässä syksyn aikana kun ulkona ropaili...
Aloitan kevyesti, tänään tarkoitus maalata maski mustaksi ja herkistellä hieman jumivat takajarrut. Myöskin kuvassa näkyvä Golf etulippa olisi tarkoitus laittaa kiinni ja pyöräyttää alle ostamani 7.5x15 mustat Azev A:t kunhan tulevat keskireiän sorvaukseksta. Sitten kun auto näyttää riittävän motivoivalta niin alan ajoitus sekä kampuran stefa hommiin
Astra 2.0 Sport -99
Re: Pelastusoperaatio Prisma.
Ja nyt kaikkien Prisma/Delta kuskien kannattaa tulla käymään, nopeimmille jaossa varaosia ilmaiseksi !! Mittaristo, flekti, jarrusatulat, hammastanko nivelineen, vetoakselit nivelineen, pyyhkijänvarret moottoreineen yms annan yhden kaikkia pois ilmaiseksi !!
Astra 2.0 Sport -99
Re: Pelastusoperaatio Prisma.
Homma etenee hitaasti mutta epävarmasti
Uusi maski, polttoainepumppu+bensaletkut sekä etulippa ovat löytäneet tiensä autoon kiinni. Nyt joulun pyhinä hommat jatkuu ajoituksen säädöllä sekä myöhemmin uuden ecun kokeilulla. Vanteet myöskin ovat edelleen sorvarilla, jo kolmatta viikkoa....
Alla pari kuvaa myös
Uusi maski, polttoainepumppu+bensaletkut sekä etulippa ovat löytäneet tiensä autoon kiinni. Nyt joulun pyhinä hommat jatkuu ajoituksen säädöllä sekä myöhemmin uuden ecun kokeilulla. Vanteet myöskin ovat edelleen sorvarilla, jo kolmatta viikkoa....
Alla pari kuvaa myös
Astra 2.0 Sport -99
Re: Pelastusoperaatio Prisma.
Mukavasti tuli autoon luonnetta uusilla vanteilla
Huomisen vapaapäivän kunniaksi haen kaverilta lainaan heittokellon ja bensapainemittarin. Myöskin tps-anturi pitäisi säätää oikeasti kohdalleen, netistä löytyneillä arvoilla.
Huomisen vapaapäivän kunniaksi haen kaverilta lainaan heittokellon ja bensapainemittarin. Myöskin tps-anturi pitäisi säätää oikeasti kohdalleen, netistä löytyneillä arvoilla.
Astra 2.0 Sport -99
Re: Pelastusoperaatio Prisma.
TPS ja nokkien ajoitukset on nyt precis, ja sen kuulee jo moottorin käynnistäkin Sytkä on edelleen säätämättä kroonisen laiskuuden takia, mutta kummasti silti on kaikkea oheistuotetta tullu autoon laiteltua... Eli viimeisimpänä Peleltä hommatut Integralen Recarot, helmamuovit sekä venttiilikopat ja kaverilta hommattu ratti
Helmat ovat tummanharmaat, josta tuli ajatus maalata myös etulippa ja tulevat vanteet samalla värillä, tuomaan hieman kontrastia. Vanteet ovat myynnissä ja tilalle hankin Prisman alkuperäiset vanteet, joita luonnollisesti saa tuoda ainakin 20mm kaarta kohti keskittävillä levikepaloilla. Myös 35mm madaltavat jouset lähtevät huomenna tilaukseen.
Ainiin ja tuli ostettua käyttöautokin...
Helmat ovat tummanharmaat, josta tuli ajatus maalata myös etulippa ja tulevat vanteet samalla värillä, tuomaan hieman kontrastia. Vanteet ovat myynnissä ja tilalle hankin Prisman alkuperäiset vanteet, joita luonnollisesti saa tuoda ainakin 20mm kaarta kohti keskittävillä levikepaloilla. Myös 35mm madaltavat jouset lähtevät huomenna tilaukseen.
Ainiin ja tuli ostettua käyttöautokin...
Astra 2.0 Sport -99