Pelastusoperaatio Prisma.

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Haanpää
Viestit: 74
Liittynyt: 25.08.2014 20:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Pelastusoperaatio Prisma.

Viesti Kirjoittaja Haanpää »

Eipä ole paljoa tullut auton kanssa temuttua, mutta uudet vanteet laittelin alle 20mm spacereiden kanssa ja Saksasta tilaamani jouset laittelin myös. Hieman oli iskarin yläpäät huonot, mutta ne laittelen sitten kun saan auton seuraavalle hallille missä nosturi. Yksi jarruputki katkesi myös jousia laitellessa.

Alla kuvat lokakuulta ja helmikuulta. Viimeisin nyt taattua kännykkälaatua mutta kyllä siitä juuri ja juuri auton erottaa :)
Kuva
Kuva
Astra 2.0 Sport -99
Haanpää
Viestit: 74
Liittynyt: 25.08.2014 20:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Pelastusoperaatio Prisma.

Viesti Kirjoittaja Haanpää »

Tämä projekti on nyt saatettu kaikinpuolin käyttökuntoon ja nyt on käyty hakemassa alkuperäiset rekisteritunnukset ja kehut leimasedältä. Yksi Prisma taas enemmän Suomen liikenteessä :) Nokka-akselit sain säädeltyä niin hyväksi kuin mielestäni mahdollista, ja niillä irtosi jopa oikein asialliset päästölukematkin... Odotusten mukaisia vetoja vaan ei tuo pata oikein tarjoa kun seokset ja sytkä menevät pitkälti sekaisin kun ei vakio Weber-Marelli oikeen ymmärrä noita nokkakeppejä. Nyt hakusessa olisi vakio nokka-akselit ja niille madaltamattomat nokka-akselikotelot.

Laitan autosta hieman kesäisempiä kuviakin lähipäivinä !
Kuva
Astra 2.0 Sport -99
Haanpää
Viestit: 74
Liittynyt: 25.08.2014 20:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Pelastusoperaatio Prisma.

Viesti Kirjoittaja Haanpää »

Vakio nokat ja pukit löytyi, ja alle laittelin eilen Stilon 15" peltivanteet Hankookin RS2 205/50 renkailla, muuttui auton olemus hieman räyhäkkäämmäksi. Kattoluukkukin alkoi toimimaan, kun vaan keksin miten sitä kuuluu käyttää.... Hakusessa olisi vielä uudet takaiskarit, uudet iskarin yläpäät taakse ja eteen sekä Integralen takapenkki. Mutta ei näitä kerrasta valmiiksi kannata tehä, joutuisi pian vain ajelemaan :mrgreen:

Maalipinnan kiillotus ja puskureiden maalaus myös ollut ajatuksissa, jopa niinkin rohkea ajatus kävi mielessä että tekisi autosta kaksivärisen, eli puskurit ja alaosa olisivat suurinpiirtein samanväriset kuin tällä hetkellä kiinni olevat helmalevikkeet. Olisko mistään kotosin ? :)
Astra 2.0 Sport -99
Avatar
RiTo
Viestit: 198
Liittynyt: 28.01.2004 18:33
Paikkakunta: Laihia

Re: Pelastusoperaatio Prisma.

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Jatketaanpa tähän perään. Kun yhtään Deltaa ei tarjottu niin Prisma oli seuraavaksi paras vaihtoehto :) Varsinkaan leimattuja Prismoja ei ole liiemmin tarjolla joten hinnan pudottua puoli ilmaiselle tasolle tämä oli pakko noutaa. Haanpää on tehnyt kyllä suuren työn että auto on saatu leimattua. Vielä riittää silti työtä että pääsee ajelemaan.

Prisma tuli ilman nokkapyöriä ja laitoin sinne paikalleen ilmeisesti 2.0 8V Themasta peräisin olevat nokkapyörät. Puristukset on hyvät ja auto lähtee hyvin käyntiin mutta ei kestä kaasua yhtään. Kaasua painaessa kierroslukumittari tippuu kohti nollaa, videolla pieni demo -> http://youtu.be/baC9Jua97S4" onclick="window.open(this.href);return false;

Käsittääkseni kierroslukumittari saa tietonsa puolalta joten joku siellä sytytystä pätkii. Kampiakselin ja virranjakajan anturit vaihdettu aiemmin, kampiakselin anturin ilmaväli noin 0,4mm. Kaasuläpän anturi antaa järkeviä lukemia ja katkoksia ei tunnu olevan liikematkalla. Kokeiltu toista ecua ja map-anturia, ei vaikutusta. Bensapaine noin 2,5 barissa, nousee hieman kaasua painettaessa. Olisiko hyviä ideoita mitä seuraavaksi kokeilisi?
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Pelastusoperaatio Prisma.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ihan semmonen pöljä tuli mieleen, että koita irrottaa kierroslukumittarin piuhat kokonaan. Ja tietty olikos sytkäyksikköä vaihdettu, eikös se ole erikseen puolan yhteydessä?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
RiTo
Viestit: 198
Liittynyt: 28.01.2004 18:33
Paikkakunta: Laihia

Re: Pelastusoperaatio Prisma.

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Koitin ottaa puolalta irti kierroslukumittarille menevän johdon -> Ei vaikutusta. Toista puolaa ja sytkäyksikköä on ilmeisesti aiemmin kokeiltu, ne oli menneet johonkin toiseen autoon ja laitoin irrallaan olleen vanhan paketin paikalleen. Ehkä uudet olisi silti hyvä hankkia ja kokeilla, jännä silti että tyhjäkäynnillä toimii kunnolla.
Avatar
RiTo
Viestit: 198
Liittynyt: 28.01.2004 18:33
Paikkakunta: Laihia

Re: Pelastusoperaatio Prisma.

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Testattu varmasti toimivalla puola ja sytkäyksikkö paketilla -> Ei vaikutusta. Tuli mieleen että voiko hihnapyörän jossa on nököt kierroslukuanturille asentaa väärin ja onko sillä ylipäätään mitään merkitystä? Se tulee kolmella pultilla kiinni kiinni jakoremmin alahihnapyörään joten periaatteessa sen voi kai asentaa kolmeen eri asentoon. Luultavasti siellä on ainakin ollut joku tappi ohjaamassa oikeaan kohtaan jos sillä on merkitystä. En nyt ainakaan vielä jaksanut repiä sitä irti, toivottavasti ei tarvitsekaan :D
Avatar
RiTo
Viestit: 198
Liittynyt: 28.01.2004 18:33
Paikkakunta: Laihia

Re: Pelastusoperaatio Prisma.

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Nappasin kuitenkin hihnapyörän irti. Ei ollut ohjuritappia mutta aika selvät merkit kuitenkin ja oikein se oli ollut paikallaan. Vetelin porakoneen teräsharjalla maalinrääpeet pois kehältä jossa nököt on ja kasvatin anturin ilmavälin n.0,5 milliin. Parani ainakin selvästi, paljon ei enää tähän aikaan viitsinyt huudatella pihalla. Nyt voi hyvillä mielin lopetella tältä päivältä ja jättää pettymykset seuraavaan kertaan 8-)

http://youtu.be/mrKyQDax7eo" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
mikah
Viestit: 1073
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Pelastusoperaatio Prisma.

Viesti Kirjoittaja mikah »

Laita se anturin välys kohdalleen, niin eiköhän se siitä ala pelaamaan. Ohjearvohan on 0,6 - 1,2mm... Aika paljon on ollut Deltoissakin käyntihäiriöitä jos välys liian pieni.
Fiat Stilo Abarth -02
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Haanpää
Viestit: 74
Liittynyt: 25.08.2014 20:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Pelastusoperaatio Prisma.

Viesti Kirjoittaja Haanpää »

Uudella puolalla ja sytkämodulilla ei ollut vaikutusta, ne mukana tulleet olivat myös ehjiä. Samaa pähkäilin hihnapyörän asennosta, mutta vain yhdessä asennossa pultit menevät helposti kierteelleen. Siinä pyörässä näkyi siirtymänä se akselin päässä ollut merkki selvästi niin tiesi missä kohtaa oli ollut. Hyvä että etenee ! Itsellä tuli vaan täysi toppi pitkien taisteluiden jälkeen, ja sen tietää että sillon ei kannata tehdä kun oikeasti ei kiinnosta, eikä mahdollisuutta ollut sitten autoa järkevästi säilyttääkkään ettei menisi piloille... Mutta tsemppiä projektille, hyvän aihion sait halvalla, eipä tarvi omien (ja katsastusinssin) tutkimusteni mukaan ainakaan miggilankaa näytellä ;)
Astra 2.0 Sport -99
Haanpää
Viestit: 74
Liittynyt: 25.08.2014 20:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Pelastusoperaatio Prisma.

Viesti Kirjoittaja Haanpää »

Mitähän mahtaa tälle keksinnölle kuulua ? ;)
Astra 2.0 Sport -99
Avatar
RiTo
Viestit: 198
Liittynyt: 28.01.2004 18:33
Paikkakunta: Laihia

Re: Pelastusoperaatio Prisma.

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Kakkosautona palvelee, jonkin verran on tullut kilometrejä syksyn aikana :)
Vastaa Viestiin