Fiat Ritmo 65L -82

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
se pyörii sittenkin
Viestit: 117
Liittynyt: 09.04.2012 19:01
Paikkakunta: Tuusula

Re: Fiat Ritmo 65L -82

Viesti Kirjoittaja se pyörii sittenkin »

Sämpy kirjoitti:Ja epoksi on maalina sellaista, että pensselöitynä sillä ei saa mitenkään toimivaa pintaa, kun se ei paljoa siliä. Aina pitää laittaa 2 kerrosta tai maalata ruiskulla. Ohentaminen toki auttaa, esimerkiksi ksyleenillä. Epoksiin on oma ohenne, mutta on turkasen kallista. Ksyleeniä siinäkin on ja taisi olla vähän alkoholia ym,
Joo, epoksia ei kannata näkyviin paikkoihin sutia, joutuu muuten hiomaan.

Ikkunalautoihin olin epoksia sutinut ja sain ne jo hiottua sileiksi. Hitsauksesta ja epoksin hionnasta jääneet epätasaisuudet tasoitin kitillä ja maalasin pohjamaalilla päälle.
Kuva

https://lh4.googleusercontent.com/-I3Ve ... d774f2a44e


Kuva

https://lh4.googleusercontent.com/-eAVL ... 4c2cf9cda5



Takaluukusta näkyviinjäävien pintojen epoksit silottelin, maalasin ja asensin sampsulisamin suosittelemaa vaimennusmattoa.
Poiketen alkuperäisestä leikkasin takaluukkuun vaimennusmattoon myös kosteudenpoistoreikien kohdille reiät.
Eikä tuon maton kuviointi täysin vastaa alkuperäistä, mutta on maalattuna hyvin saman oloinen.

Kuva

https://lh4.googleusercontent.com/-xN7g ... cf09543902


Kuva

https://lh4.googleusercontent.com/-C-RO ... 759cf0f747



Vielä takaluukun ja puskureiden irroitus ja parin kohdan kittaaminen niin tämä alkaisi olla valmis maalarille. Jos vielä tanä kesänä sais ajoon :)



VTO kirjoitti:Oliko näissä sellaista ilmeisesti ruiskutettua PVC-muovia aikanaan? Ainakin pykälää uudemmista SEATeista sitä löytyy. Oli hurjaa kamaa. Pohja näytti ihan hyvältä, mutta kun otti kiinni ja nykäisi niin puolen neliön reikä syntyi. Hyvin suojasi ruosteet.


En ole ainakaan omissa FIATeissani tälläistä nähnyt.
Fiat Ritmo 60L -79
Fiat Ritmo 65L -82
Fiat Ritmo 75L - 80
Fiat Ritmo 75CL- 81
Fiat Ritmo 85 - 83
Fiat Ritmo 85 CL - 84
Fiat 127 (Seat)
Fiat 128 - 71
Fiat 1300 - 65
Fiat Uno 60 ieS -95
Fiat Tempra S I.E. -95
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat Ritmo 65L -82

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Aikoinaan kun ensiautoa, tai siis Saabia tein, niin oli tosi palkitsevaa tuo PVC-pinnoitus. Puukolla kun tökki pohjaa, niin kuului vain lops, lops, kun ei ollut enää edes ruostetta siellä alla. 11-vuotias auto, ja takakontissa jalan mentävä reikä, takaiskari ja taka-akselin ylempi pitkittäistuki ruostuneet irti, helmoissa käden mentävät reiät, pyöräkoteloissa kuitenkin vain linnun mentäviä jne, jne jne... Romiksilla osia hakiessa näki, ettei ollut poikkeus lajinsa joukossa. TM:ssä oli niihin aikoihin juttu käytetyistä 99:istä, ja siinä sanottiin jotenkin niin, että Saabissa ei ole ruosteongelmia. :lol:
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Fiat Ritmo 65L -82

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Pyöräkoteloon voisi vielä yhdet palat mattoa laittaa?
Helppo asentaa tuo matto ja ei tosiaan halkea ajan mittaa. Tehokas myös.

Ps: stilossa noin 7 neliötä :mrgreen:
Bravo t-jet
Avatar
seppä
Viestit: 749
Liittynyt: 19.03.2003 16:31
Paikkakunta: Koria

Re: Fiat Ritmo 65L -82

Viesti Kirjoittaja seppä »

Poiketen alkuperäisestä leikkasin takaluukkuun vaimennusmattoon myös kosteudenpoistoreikien kohdille reiät.
Itse en noita " vedenpoisto" reikiä auki jättäis. Eivätkös ne kumminkin alunmperin ole tehtaan maalinpoisto reikiä kun on maalattu upottamalla. Pääsee vaan kosteus pohjan kautta auton sisälle eikä tuonne sitä vettä pääse sisäkautta kumminkaan tulemaan niin paljon että valuisi pois. meneeko edes lattia maton läpi vesi...
Fiat Stilo 95 mw -06
Fiat Ritmo 70 -83
Fiat 126 -74
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat Ritmo 65L -82

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

No jos lähinnä kesällä ajelee niin ei kai sen niin väliä. Varmaan kuivuu enemmän tuota kautta kuin kastuu. Ympärivuotisessa ajossa noista ei sitten ole kuin haittaa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
se pyörii sittenkin
Viestit: 117
Liittynyt: 09.04.2012 19:01
Paikkakunta: Tuusula

Re: Fiat Ritmo 65L -82

Viesti Kirjoittaja se pyörii sittenkin »

sampsulisami kirjoitti:Pyöräkoteloon voisi vielä yhdet palat mattoa laittaa?
Helppo asentaa tuo matto ja ei tosiaan halkea ajan mittaa. Tehokas myös.

Ps: stilossa noin 7 neliötä :mrgreen:

Jos rakentaisin tästä käyttöautoa, niin sitten voisin laittaakin. Tästä on kuitenkin tulossa alkuperäis jäljitelmä niin laitan mattoa samohin paikkoihin, kuin missä sitä alunperin oli.
Lisäksi en tiedä miten takakylkiä verhoavat muovipaneelit istuisivat paikoilleen jos laittaisin mattoa väliin.
seppä kirjoitti:
Poiketen alkuperäisestä leikkasin takaluukkuun vaimennusmattoon myös kosteudenpoistoreikien kohdille reiät.
Itse en noita " vedenpoisto" reikiä auki jättäis. Eivätkös ne kumminkin alunmperin ole tehtaan maalinpoisto reikiä kun on maalattu upottamalla. Pääsee vaan kosteus pohjan kautta auton sisälle eikä tuonne sitä vettä pääse sisäkautta kumminkaan tulemaan niin paljon että valuisi pois. meneeko edes lattia maton läpi vesi...

Jos noita reikiä ei umpeen hitsaa niin ei omasta mielestäni siihen aikakaan vaimennusmattoa kannata päälle laittaa.
Avonaisen reiän kautta saattaa päästä ajossa kosteutta joka jää pellin ja maton väliin muhimaan, jos ei ole reikää myös matossa. Maton alla saattaa kosteus levitä ja ruostuttaa huomaamatta.

Tällä ei talvella enää tulla ajamaan, mutta jaloissa yleensä siirtyy lunta auton sisälle ja sulaa siellä, joten voi olla isokin lammikko lumien sulaessa.
Tilannetta vielä pahentaa vaimennusvillat jotka imee itseensä kosteutta kuin pesusieni ja jos päällä on kumimatto ja alla halkeillut bitumi niin saatta pohja kadota...

Omakohtaisesta kokemuksesta tiedän, että jos lattian ja vaimennusvillan väliin laittaa kylpyhuonemattoa (" ritilämattoa") niin ei villa kastu pahasti ja pääsee kuivumaankin.
Fiat Ritmo 60L -79
Fiat Ritmo 65L -82
Fiat Ritmo 75L - 80
Fiat Ritmo 75CL- 81
Fiat Ritmo 85 - 83
Fiat Ritmo 85 CL - 84
Fiat 127 (Seat)
Fiat 128 - 71
Fiat 1300 - 65
Fiat Uno 60 ieS -95
Fiat Tempra S I.E. -95
se pyörii sittenkin
Viestit: 117
Liittynyt: 09.04.2012 19:01
Paikkakunta: Tuusula

Re: Fiat Ritmo 65L -82

Viesti Kirjoittaja se pyörii sittenkin »

Takapuskurin sain vihdoin irroitettua.

Osa ristikantaisista kiinitysruuveista oli niin tiukasti kiinni ettei lähtenyt irti edes pulttipyssyyn kiinitetyllä ruuvarilla.

Porasin ruuveista kannat pois, jotta sain puskurin pois. (Puskurin päälle, porakoneen ja istukan väliin kannattaa laittaa esimerkiksi kumimaton pala. Näin puskuriin ei tule jälkiä.)
Niin ja mitään ruosteen irroitus aineita ei pidä puskurin alueelle ruiskutella ilman puskurin suojausta.

Jäljelle jääneisiin pultin torsoihin hitsasin mutterit päälle, jonka jälkeen lähtivät irti.

Kuva

https://lh6.googleusercontent.com/-uowZ ... 153050.jpg


Puskurin alta löytyi hieman pintaruostetta, muttei pahasti.
(kuva putsaamisen jälkeen, oli aika likainen aluksi ja näytti pahemmalta.)


Oikean takalokarin kaarta olen pakkeloinut ja se alkaa jo olla oikeassa muodossa.

Kuva

https://lh6.googleusercontent.com/-yx0Z ... 153131.jpg


Nyt päänvaivaa aiheuttaa oikeasta kyljestä hilseilevä kitti ja helmoihin ronskilla kädellä ruiskittu massa.


Kuva

https://lh5.googleusercontent.com/M56yZ ... 58-h764-no


Kuva

https://lh6.googleusercontent.com/-O76u ... 153155.jpg


Kittiä on ilmeisesti koko oikeassa kyljessä. Ihan heti en tuota alkaisi kitata uudestaan, mutta toisaalta ei ole toivottavaa, että maalauksen jälkeen lohkeilee paloja.

Neuvoja mitä pitäisi tehdä? Hionko vaan vähän noista lohkenneista kohdista ja laitan kittiä päälle, vai pitääkö hioa koko kylki puhtaaksi?


Ja toinen ongelma on liian ylös ruiskittu massa. ( Eikö olisi voinut massatessa laittaa teippiä ja hieman paperia kylkien suojaksi :roll: )

Alla varmaan on vielä jonkinlainen maalipinta, jota en haluaisi kauheasti puhkoa.

Varovaisesti kuumailmapuhaltimella lämmittäen ja puulastalla pois? ja loput tärpätillä? Toinen vaihtoehto on tietysti puhdistuslaikalla vetää puhtaaksi.


Neuvoja hieman kaipaisin.



ps. Tarkkasilmäisimmät varmaan huomaavat etujalkatilassa näkyvän rimanpala keon. (1. kuva)
Palikoita käytin tuulilasin irroituksessa.

Tunkemalla sopivan kokoisia riman pätkiä sisäpuolelta ikkunalasin tiivisteen ja kehyksen väliin saa tiivisteen taipumaan kehyksen sisäreunan tasolle.
Kun yläreunassa ja sivuilla on sopivin välimatkoin rimanpätkiä, lähtee lasi irti tiivisteineen painamalla kevyesti yläreunasta.
Näin saa lasin sekä tiivisteen irti ehjänä ;)
Fiat Ritmo 60L -79
Fiat Ritmo 65L -82
Fiat Ritmo 75L - 80
Fiat Ritmo 75CL- 81
Fiat Ritmo 85 - 83
Fiat Ritmo 85 CL - 84
Fiat 127 (Seat)
Fiat 128 - 71
Fiat 1300 - 65
Fiat Uno 60 ieS -95
Fiat Tempra S I.E. -95
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat Ritmo 65L -82

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Jos kitti on irti, niin kyllä minä sen kokonaan ottaisin pois. Samalla tulee nähtyä, miksi se on kitattu, ja miten siinä on pohjat tehty. Jos kitti irtoilee, niin todennäköisesti ei hyvin. Mukavampi tehdä tässä vaiheessa, kuin joskus maalauksen jälkeen.

Bitumimassa lähtee pois kuumailmapuhaltimella ja puisella paistinlastalla ilman maalipinnan rikkomista. Loput tärpätillä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
se pyörii sittenkin
Viestit: 117
Liittynyt: 09.04.2012 19:01
Paikkakunta: Tuusula

Re: Fiat Ritmo 65L -82

Viesti Kirjoittaja se pyörii sittenkin »

Kuva

https://lh4.googleusercontent.com/-RLEE ... 185609.jpg


Kuva

https://lh4.googleusercontent.com/-g0Ni ... 185552.jpg


Nyt on kitit hiottu pois. Alta paljastuikin varsin epätasainen pinta.
Ihan kuin olisi ajettu kyljelleen hiekkatiellä, mutta silloinhan vaiurioita olisi paljon laajemmalla alueella :?

Pinnan suoruudessa on heittoa ~ 1cm. jollain ruuvi viritelmällä kuoppaa voisi saada oiottua, vai vaihtaako kylkeen palan toisesta, pojastaan täysin mädästä Ritmosta ?


Mitä kannattaa tehdä?

En kuitenkaan toista kiloa kittiä viitsisi tuohon laitaa.
Fiat Ritmo 60L -79
Fiat Ritmo 65L -82
Fiat Ritmo 75L - 80
Fiat Ritmo 75CL- 81
Fiat Ritmo 85 - 83
Fiat Ritmo 85 CL - 84
Fiat 127 (Seat)
Fiat 128 - 71
Fiat 1300 - 65
Fiat Uno 60 ieS -95
Fiat Tempra S I.E. -95
Vode131
GFF
Viestit: 1930
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Fiat Ritmo 65L -82

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Kilo kittiä ei ole vielä mitään kun aletaan suoria pintoja tekemään. Itse en kuvan perusteella alkaisi palaa vaihtamaan vaan yrittäisin oikoa. Tuohonhan pääsee sisäpuolelta kai kohtuu hyvin käsiksi. Jos et itse uskalla oikoa niin pyydä jotain osaavaa avuksi.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fiat Ritmo 65L -82

Viesti Kirjoittaja VTO »

Pätevä laite tuollaisten oikomiseen on toki olemassa. Oikeaa nimeä ei juuri tule mieleen, mutta norsupyssyksi jotkut sitä kutsuvat. Lommoon kiinnitetään mig hitsauksen tavoin langanpätkiä, joista pyssyllä vähän kerrallaan vetämällä saadaan lommo vedettyä ulos.
Olen kokeillut työkalun puutteessa myös pienten peltilappujen hitsaamista kiinni lommon kohtaan. Peltilapuissa on ollut sopiva reikä ohuelle vaijerille ja siitä pienellä liukuvasalla koputellut ulospäin. Vaikka jättää pinnan suosiolla suoran tason alapuolelle on kitin määrä pienentynyt oleellisesti, eikä halkeilua ole esiintynyt.
se pyörii sittenkin
Viestit: 117
Liittynyt: 09.04.2012 19:01
Paikkakunta: Tuusula

Re: Fiat Ritmo 65L -82

Viesti Kirjoittaja se pyörii sittenkin »

Kiitoksia neuvoista

Katselin kyljen suoruutta suoraa tankoa vasten, eikä siinä olekaan paljoa heittoa. Ilmankos näytti koko kylki hieman tökerölle tai "pullealle" kun oli liikaa kittiä.


Tänään maalasin ruiskulla kuskin puolen kyljen pohjamaaliin ja siitä tuli ihan kohtuullinen lukuunottamatta appelssiinimaista pintaa.
Mistä mahtaa em. pinta johtua? Liian pieni suutin?


Kuva

https://lh4.googleusercontent.com/-csUY ... 205051.jpg


Kuva

https://lh4.googleusercontent.com/-cPyF ... 205118.jpg
Fiat Ritmo 60L -79
Fiat Ritmo 65L -82
Fiat Ritmo 75L - 80
Fiat Ritmo 75CL- 81
Fiat Ritmo 85 - 83
Fiat Ritmo 85 CL - 84
Fiat 127 (Seat)
Fiat 128 - 71
Fiat 1300 - 65
Fiat Uno 60 ieS -95
Fiat Tempra S I.E. -95
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat Ritmo 65L -82

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Liian paksu maali? Liikaa painetta liian läheltä? Tosin on viimonen näissä ehkä neuvomaan.. Joillan fylleripohjilla on tullut melko väkisin hiukan karkeeta jälkee, välihionnassa ne sitten häviää niin en ole välittänyt..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
se pyörii sittenkin
Viestit: 117
Liittynyt: 09.04.2012 19:01
Paikkakunta: Tuusula

Re: Fiat Ritmo 65L -82

Viesti Kirjoittaja se pyörii sittenkin »

Fiat Ritmo 60L -79
Fiat Ritmo 65L -82
Fiat Ritmo 75L - 80
Fiat Ritmo 75CL- 81
Fiat Ritmo 85 - 83
Fiat Ritmo 85 CL - 84
Fiat 127 (Seat)
Fiat 128 - 71
Fiat 1300 - 65
Fiat Uno 60 ieS -95
Fiat Tempra S I.E. -95
Vastaa Viestiin