Marea kukoistukseen
Marea kukoistukseen
Eli kerrotaan nyt itsestäni ensin. Olen 20 vuotias nuorukainen jolla on pihassa käynyt noin 27 eri autoa. Nyt vanhan foordin lahottua serkulta tuli fiat marea vuosimallia 1998 myyntiin sopivasti. Kyseessä on ensimmäinen fiat merkiltään oleva auto omistuksessa
Alunperin auto ostettiin vappuautoksi jolloin se oli maalattu täyteen tekstiä ym. Nyt jälkeenpäin marea on kolaroitu useaan otteeseen, mutta onneksi mitään isoa ei ole vielä hajonnut. Täydellinen huoltokirja löytyy ja ajettuna 235tkm. Kytkinremppa tehty ennen vappua.
Alustavasti puhuttu jo kauppaa purkukuntoisesta farmarista josta ajattelin ottaa etupuskurin, molemmat etukaaren pellit, konepellin, yhden puskurin sivukiinnikkeen, sumarit, renkaat ja ilmanputsarikotelon koska serkku onnistui räjäyttämään vanhan käyttämällä liikaa starttipiloottia.
Ajolleen auto oli aivan mahtava, mutta se tuntuma nyt on jo hävinnyt kun edessä on 14" rengas ja 15" vararengas. Sisältä auto on ONNEKSI pilaamaton.
Ainakin paremmat renkaat / vanteet on tulossa elinluovutuksen palikoiden kiinnittämisen jälkeen. Irroitettava vetokoukun pää pitäisi ostaa jostain koska vanhaa ei ole
Alunperin auto ostettiin vappuautoksi jolloin se oli maalattu täyteen tekstiä ym. Nyt jälkeenpäin marea on kolaroitu useaan otteeseen, mutta onneksi mitään isoa ei ole vielä hajonnut. Täydellinen huoltokirja löytyy ja ajettuna 235tkm. Kytkinremppa tehty ennen vappua.
Alustavasti puhuttu jo kauppaa purkukuntoisesta farmarista josta ajattelin ottaa etupuskurin, molemmat etukaaren pellit, konepellin, yhden puskurin sivukiinnikkeen, sumarit, renkaat ja ilmanputsarikotelon koska serkku onnistui räjäyttämään vanhan käyttämällä liikaa starttipiloottia.
Ajolleen auto oli aivan mahtava, mutta se tuntuma nyt on jo hävinnyt kun edessä on 14" rengas ja 15" vararengas. Sisältä auto on ONNEKSI pilaamaton.
Ainakin paremmat renkaat / vanteet on tulossa elinluovutuksen palikoiden kiinnittämisen jälkeen. Irroitettava vetokoukun pää pitäisi ostaa jostain koska vanhaa ei ole
Re: Marea kukoistukseen
Tervetuloa tahi otan osaa. Kannattaa kurkkia helmasaumojen sisäpuolet sekä pohjakotelot takaripustusten tienoilta, ennenkuin alkaa enemmälti laittelemaan. Ovat jotkut olleet aika innokkaita lahoamaan alapuolelta, vaikka päältä näyttäisikin vielä hyvältä. Varsinkin jos on ajeltu savikoissa eikä ole ikinä pesty pohjasta.
Vaan onhan nää kivoja ajaa, vallankin vähän alustaltaan laiteltuina, ne mitä on päässyt kokeilemaan.
Vaan onhan nää kivoja ajaa, vallankin vähän alustaltaan laiteltuina, ne mitä on päässyt kokeilemaan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Marea kukoistukseen
Kuskin puolelta ainakin takahelma on hiukan alkanut elämään muusta autosta irti, tosin fiksailen mielelläni nuo jossain kohin.
Hintaa oli 200e joten ei paha sekä leimaa 02/2015 asti.
Hintaa oli 200e joten ei paha sekä leimaa 02/2015 asti.
Re: Marea kukoistukseen
Nyt on pakko kysyä koska ajattelin huollattaa auton liikeessä, mitä kuuluu 240tkm huoltoon? viimeinen huolto 220tkm on atoy:n leima ja lukee öljyt + tulpat. Omaan päähän tulisi mieleen öljyt + tulpat, suodattimet ja mahd jarrunesteet + jäähdytinnesteet ainakin.
Availin tänään bensapumpun ja sieltä tuli mustaa hiekkaa, töhnää ym. Tässä Mareassa ei ole muuten mitään suodatinta pumpun "siivilöiden jälkeen
Availin tänään bensapumpun ja sieltä tuli mustaa hiekkaa, töhnää ym. Tässä Mareassa ei ole muuten mitään suodatinta pumpun "siivilöiden jälkeen
Re: Marea kukoistukseen
1.6 16v kyljessä -> eikös tuossa pitäisi olla polttoainesuodatin siinä oikean takarenkaan edessä?
Eikö tullut huoltokirjaa/omistajan opasta auton mukana? Huoltokohteet on jommassa kummassa niistä.
Eikö tullut huoltokirjaa/omistajan opasta auton mukana? Huoltokohteet on jommassa kummassa niistä.
Re: Marea kukoistukseen
Juu tulihan ne mukana, mutta minkä mukaan katsotaan? 20tkm välein tehtävät työt? kun tuo loppuu 180tkm kohalle
Bensalinjasto on suora koneeseen asti tankista, seurattu on.
Bensalinjasto on suora koneeseen asti tankista, seurattu on.
Re: Marea kukoistukseen
Paalaus?
Arvatenkin tulee kyllä kalliiksi, jos tuon ikäistä, ruosteista ja jo sikapoljettua Fiatia ryhtyy pelastamaan. Kokemusta on! Nostan kyllä hattua aikeillesi.
Arvatenkin tulee kyllä kalliiksi, jos tuon ikäistä, ruosteista ja jo sikapoljettua Fiatia ryhtyy pelastamaan. Kokemusta on! Nostan kyllä hattua aikeillesi.
Re: Marea kukoistukseen
Noh noh, harrastukset on just siitä hienoa, ettei tarvitse olla järkevää ja naapurit saa pyöritellä päätään.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Marea kukoistukseen
Niin tuossahan aiemmin nuo enimmät huoltoasiat olikin aika hyvin. Taka-akseliston tukivarsien etupään laakerointia kannattaa sorkkiksella kampeilla,nuo tuppaa ruostumaan ja väljistymään. Ei ole kauhean paha korjata, täältä löytyy hyviä ohjeita.
Ja tietenkin etualatukivarsien helat. Ei kannata alkaa vaihtamaan yksittäistä puslaa vaan koko tukivarsi kerralla.
Itse kävisin jarrut myös läpi, taka-akseliston luota ruostuu jarruputket melko karuun kuntoon ja satulat voi olla jumissa jos ei ole koskaan purettu ja rasvattu.
Ja tietenkin etualatukivarsien helat. Ei kannata alkaa vaihtamaan yksittäistä puslaa vaan koko tukivarsi kerralla.
Itse kävisin jarrut myös läpi, taka-akseliston luota ruostuu jarruputket melko karuun kuntoon ja satulat voi olla jumissa jos ei ole koskaan purettu ja rasvattu.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Marea kukoistukseen
Juu perusasiat on kyllä hanskassa ja on tullut rakennettua / korjattua mersuja, fordeja ym. Mutta nyt tosiaan ensimmäinen fiat kyseessä. Vaikea määritellä sikapoljetuksi, mielestäni 460tkm ajettu kone rupee sitten olemaan jo sikapoljettu (kyllä olen omistanut semmoisen yksilö). Sen huomasi jo ajosta ettei puhtia enään ollut
Alkuvuodesta olikin täysin mätä escorti omistuksessa ja sitä hitsasin pahimmat pois, joten tuo repsikan puolen takalattian korjaus ei ole paha homma ja noita korjaan mielummin kun jossain vaikeimmissa paikoissa olevia reikiä.
Kytkimen vaijeri pitäs vielä tarkistaa. Kuva vapulta jollon auto haettiin ja maalattiin:
Alkuvuodesta olikin täysin mätä escorti omistuksessa ja sitä hitsasin pahimmat pois, joten tuo repsikan puolen takalattian korjaus ei ole paha homma ja noita korjaan mielummin kun jossain vaikeimmissa paikoissa olevia reikiä.
Kytkimen vaijeri pitäs vielä tarkistaa. Kuva vapulta jollon auto haettiin ja maalattiin:
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: 20.06.2014 22:16
Re: Marea kukoistukseen
Samaa mieltäSämpy kirjoitti:Noh noh, harrastukset on just siitä hienoa, ettei tarvitse olla järkevää ja naapurit saa pyöritellä päätään.
Takatukivarren kartiolaakerien välyksen tuntee kun ottaa käsin kiinni takapyörästä. Käsijarru kiinni ja pyörä ylös ja heilutus.
Ulkopuolista bensasuodatinta ei löydy paluulinjattomista versioista. Ei tarvitse.
Komea maalaus muuten
Re: Marea kukoistukseen
Nyt vähän kartotin mistä tuota "hienoa" maalia pitää vielä poistaa ja fiksata. Ainakin peilit kaipaa uutta maalia.
Tärkein olisi nyt hankkia renkaat, edes kaksi nii saisin vararenkaan pois alta ja sitten olisikin putkiston tiivistys katin kohalta, juu vapun alla peruutin putkiston irti kanttikiveen (olin siis kännikuski) ja serkku haki uuden putkiston seuraavana päivänä, mutta unohti tiivisteen
Tärkein olisi nyt hankkia renkaat, edes kaksi nii saisin vararenkaan pois alta ja sitten olisikin putkiston tiivistys katin kohalta, juu vapun alla peruutin putkiston irti kanttikiveen (olin siis kännikuski) ja serkku haki uuden putkiston seuraavana päivänä, mutta unohti tiivisteen
-
- Viestit: 1914
- Liittynyt: 09.04.2012 14:39
Re: Marea kukoistukseen
Jakohihna tehty milloin?
Jääkö tuo maalaus tullaiseksi? Vai mimmosta suunnitelmissa?
Jääkö tuo maalaus tullaiseksi? Vai mimmosta suunnitelmissa?
Bravo t-jet
Re: Marea kukoistukseen
Jakohihna olisko ollu 15-20tkm sitten. Viestiketjun alussa oli uudemmat kuvat. Tuon maalatun auton kuvan laitoin piruttain siitä ihan millanen vappuna oli. Nyt puunausta tehty vaikka kuinka.
Renkaat olisi nyt tärkeimmät, sitten melkeen tuo ilmanputsarin kotelo + putki anturille asti. Jos on myydä niin ilmota!
Renkaat olisi nyt tärkeimmät, sitten melkeen tuo ilmanputsarin kotelo + putki anturille asti. Jos on myydä niin ilmota!
Re: Marea kukoistukseen
Onko hakusessa ihan perus 14" renkaat? Vanteineen? Noita on ollut täällä tyrkyllä puoli-ilmaisksi aika usein.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net