Nipan X1/9
Re: Nipan X1/9
Mun mielestä on ihan yhtälailla arvostettavaa tehdä tuollaisesta alkuperäinen tai vaikka jokin Faran-, Dallara tms.replica...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: Nipan X1/9
Alkuperäisillä puskureilla tehdään, kun ovat osat hollilla. Pikkupuskureilla menisi etuspoileri uusiksi.
Vasen takanurkka alkaisi olla valmista peltitöitten osalta. Lokarinkaaresta poistuneen kittipalan jättämän aukon korjaukseen taisi mennä vähemmän aikaa kun pakkelin muotoiluun.
Oikea taka alanurkka aloitettu pellinvaihtoon. Sieltä löytyi alkuperäistä peltiä kun "korjaus" oli poistettu. Tämä vaikuttaa helpommalta hommalta. Ja onhan toisen puolen kanssa harjoiteltu.
Vasen takanurkka alkaisi olla valmista peltitöitten osalta. Lokarinkaaresta poistuneen kittipalan jättämän aukon korjaukseen taisi mennä vähemmän aikaa kun pakkelin muotoiluun.
Oikea taka alanurkka aloitettu pellinvaihtoon. Sieltä löytyi alkuperäistä peltiä kun "korjaus" oli poistettu. Tämä vaikuttaa helpommalta hommalta. Ja onhan toisen puolen kanssa harjoiteltu.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Nipan X1/9
Alkaa toinenkin nurkka hahmottua:
Hidasta se on tämäkin. Pitää saada kohdalleen korjauspellit keskenään, molemmat pellit oikealle kohdalle ja kontin pohja edes jotenkin tiiviiksi.
No, nurkat taitavat olla pahimmat korjattavat.
Ja tuo sisäinen pussihousu ei anna tehdä virheitä
Hidasta se on tämäkin. Pitää saada kohdalleen korjauspellit keskenään, molemmat pellit oikealle kohdalle ja kontin pohja edes jotenkin tiiviiksi.
No, nurkat taitavat olla pahimmat korjattavat.
Ja tuo sisäinen pussihousu ei anna tehdä virheitä
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Nipan X1/9
Hyvä siitä tulee
Toisilla ei ole paljoa valmiita korjaus pelti vaihto ehtoja
Toisilla ei ole paljoa valmiita korjaus pelti vaihto ehtoja
Re: Nipan X1/9
Nyt on takanurkat korjattu
Seuraavaksi runkokoteloissa olevat reiät. Nuo ei ole muuten hankalat korjattava. Tunkin korvakkeet pitää irroittaa. Ja työ on tehtävä selällään maaten(kun grilliä ei ole).
Tosiaan X on siitä helppo korjattava että korjauspeltejä löytyy.
Seuraavaksi runkokoteloissa olevat reiät. Nuo ei ole muuten hankalat korjattava. Tunkin korvakkeet pitää irroittaa. Ja työ on tehtävä selällään maaten(kun grilliä ei ole).
Tosiaan X on siitä helppo korjattava että korjauspeltejä löytyy.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Nipan X1/9
Muutama ilta auton alla istuen. Onneksi auto tuli nostettua tarpeeksi korkealle ettei tarvinnut lattialla maata.
Tuosta lähdettiin. Siivottavat alueet merkattu. Kuvan keskellä olevaa reikää ei katsuri "huomannut".
Siivottuna:
Paikattuna:
Helma korjataan loppuun ja nostokorvake asennetaan samalla kun takahelman ulkopelti vaihdetaan. Viimeisessä kuvassa näkyvä oven alapuolikin vaihdettava.
Tuosta lähdettiin. Siivottavat alueet merkattu. Kuvan keskellä olevaa reikää ei katsuri "huomannut".
Siivottuna:
Paikattuna:
Helma korjataan loppuun ja nostokorvake asennetaan samalla kun takahelman ulkopelti vaihdetaan. Viimeisessä kuvassa näkyvä oven alapuolikin vaihdettava.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Nipan X1/9
Tällä kertaa harjoituksen aiheena oli kuljettajan jalkatilat. Tuosta lähdettiin:
Välivaihe 1, siivous:
Polkimien takana oleva kotelo kasattu. Olipa kettumainen paikka tehdä:
Pohjapelti heftattu paikoilleen:
Enää pellin lopullinen hitsaus ja pikkulappu poljinkotelolle. Sitten apukuljettajan kenkätila
Välivaihe 1, siivous:
Polkimien takana oleva kotelo kasattu. Olipa kettumainen paikka tehdä:
Pohjapelti heftattu paikoilleen:
Enää pellin lopullinen hitsaus ja pikkulappu poljinkotelolle. Sitten apukuljettajan kenkätila
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Nipan X1/9
Tästä tulee kyllä viimeisen päälle asiallinen!
Re: Nipan X1/9
Nyt on vänkärinkin lattia kunnossa. Samoin muutakin. Ilmassa oli hetken epätoivon synkkää tunnetta kun sain nyrkin vietyä lokasuojasta tavaratilaan. Tunteet sysäsin sivuun ajatuksella "tämä on vain harrastusta ja peltiä". Tulipa rakennettua runkopalkkiakin rintapellin molemmin puolin.
Keltainen johto kuuluu sarjaan "viritykset".
Keltainen johto kuuluu sarjaan "viritykset".
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
-
- GFF
- Viestit: 1245
- Liittynyt: 09.08.2005 10:27
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Nipan X1/9
Mikähän kun minunkin X:ssä on tuollaisia virityksiä, ettei ois ollu sama Ruottalainen asialla..
Eikös tämäkin ollut länsinaapurista laivattu?
Eikös tämäkin ollut länsinaapurista laivattu?
GFF 1738
Re: Nipan X1/9
Ruåttistahan tämä. Tämä johto taisi olla myyjän tekemä että saa valot katsastuskuntoon. Toki ilmoitti kaupateossa että sumarit (katsastuksessa huomiovalot) ovat erillisellä katkaisijalla toiminnassa.
Jostain kaatopaikalta löytyy ruåttalaisia (sähkö)rosvoja repullinen. Olipa melkoisia kötöstyksiä...
Siitähän se sähkövikaisen auton maine tulee kun ei selvitetä alkuperäistä vikaa ja sen oireet korjataan (osaamattoman tekijän)virityksillä. Viritykset aiheuttavat lisää ongelmia ja niitä taas korjataan virityksillä. Lopulta se s**tanan sähkövikainen romu palaa.
Jostain kaatopaikalta löytyy ruåttalaisia (sähkö)rosvoja repullinen. Olipa melkoisia kötöstyksiä...
Siitähän se sähkövikaisen auton maine tulee kun ei selvitetä alkuperäistä vikaa ja sen oireet korjataan (osaamattoman tekijän)virityksillä. Viritykset aiheuttavat lisää ongelmia ja niitä taas korjataan virityksillä. Lopulta se s**tanan sähkövikainen romu palaa.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Nipan X1/9
Penkit saapuivat verhoomosta:
Tällaisina ne lähtivät:
Vaihdettu uudet istuinosan jouset ja tukevoitettu pehmusteita. Keinonahka vaihtui aitoon.
Kiitokset Mäntsälään Tanjan Taikapajalle.
Briteistäkin tuli paketti alle viikossa tilauksesta. Helmapellit taka- ja etupyörien etupuolelle. Takatavaratilan pohja jäi jälkitoimitukseen. Toimitusaika 12 viikkoa. Luultavasti teen sen suorasta pellistä, muuten aika loppuisi kesken. Sinänsä helppo kun peltisepänliike voi kantata sen valmiiksi kun vain mitat antaa. Vahvikepokkauksia ei tule, mutta tehdään millisestä.
Tällaisina ne lähtivät:
Vaihdettu uudet istuinosan jouset ja tukevoitettu pehmusteita. Keinonahka vaihtui aitoon.
Kiitokset Mäntsälään Tanjan Taikapajalle.
Briteistäkin tuli paketti alle viikossa tilauksesta. Helmapellit taka- ja etupyörien etupuolelle. Takatavaratilan pohja jäi jälkitoimitukseen. Toimitusaika 12 viikkoa. Luultavasti teen sen suorasta pellistä, muuten aika loppuisi kesken. Sinänsä helppo kun peltisepänliike voi kantata sen valmiiksi kun vain mitat antaa. Vahvikepokkauksia ei tule, mutta tehdään millisestä.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Nipan X1/9
Nyt on hetkiä jolloin tuntuu (taas) ettei mikään onnistu . Vasemman takahelman hitsaus täysin sanokomämitä. Sauman pokkaus väärinpäin ja saumaan valui lämmöstä ohentuneet ruostelitkut yläpuolelta. Sauma sitten onnetonta räkimistä. Ja kun tätä räkäsaumaa koitti paikata, lämpesi alkuperäinen pelti liikaa ja muutti muotoaan. Eipä auttannut paineilmalla jäähdyttely.
Takatavaratilan pohja on tilattu. Toimituksessa arvioitu viipyvän 12 viikkoa. Helppo homma. Neliön muotoinen pelti jossa saumapokkaukset eri suuntiin. Peltiseppä teki hyvää työtä ja valmisti mittojen mukaisen pellin oikein pokattuna. Mitta oli vain 10 mm liian kapea
Pitäisiköhän pitää pidempi tauko ja lähteä metsään...
...mönkimään
Takatavaratilan pohja on tilattu. Toimituksessa arvioitu viipyvän 12 viikkoa. Helppo homma. Neliön muotoinen pelti jossa saumapokkaukset eri suuntiin. Peltiseppä teki hyvää työtä ja valmisti mittojen mukaisen pellin oikein pokattuna. Mitta oli vain 10 mm liian kapea
Pitäisiköhän pitää pidempi tauko ja lähteä metsään...
...mönkimään
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Nipan X1/9
Juu pieni tauko on tuossa vaiheessa paikallaan... Hyvältä kyllä tänkin projektin eteneminen näyttää, ja tuntuu tosiaan edistyvän ripeästi
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: Nipan X1/9
Eihän tässä mitään projektitaukoa voi pitää. Hellakorjaamo vaatii 100€:n osuudella autoa kesäksi ajoon.
Ja kun päivä paistaa ruos...risukasaan, korjausta jatketaan pienistä takaiskuista huolimatta.
Myyjän kanssa oli yhteyksissä. Kun takapellissä oli ruåttalaisen kilven kokoinen haalistumaton läntti arvelin että viimesimmän maalauksen ja sen alla olleet "korjaukset" oli tehnyt ruåtsalainen pappa korjaajasankareineen. Ja näinhän olikin. Tähän mennessä "kehuttu" autosähköasentaja saa kaverikseen länsinaapurin autopeltisepän ja automaalarin.
Ajattelin säilyttää takalasissa olevan lentäjäyhdistyksen tarran osoituksena auton historiasta. Pois turha näkemäeste...
Mutta korjaustilanteeseen. Huoltoluukun alareunan pitsi korvattuna teräksellä:
Takakontin pohja paikallaan. Mitoitusvirhe havaittavissa pohjapellin vasemmassa sivussa
Oikea taka-alahelma:
Ja nyt pysyi pellitkin muodossaan
Oikea etunurkka teurastettuna. Spoilerin päätypala mallailukunnossa:
Ja toiselle puolelle sama homma.
Ja kun päivä paistaa ruos...risukasaan, korjausta jatketaan pienistä takaiskuista huolimatta.
Myyjän kanssa oli yhteyksissä. Kun takapellissä oli ruåttalaisen kilven kokoinen haalistumaton läntti arvelin että viimesimmän maalauksen ja sen alla olleet "korjaukset" oli tehnyt ruåtsalainen pappa korjaajasankareineen. Ja näinhän olikin. Tähän mennessä "kehuttu" autosähköasentaja saa kaverikseen länsinaapurin autopeltisepän ja automaalarin.
Ajattelin säilyttää takalasissa olevan lentäjäyhdistyksen tarran osoituksena auton historiasta. Pois turha näkemäeste...
Mutta korjaustilanteeseen. Huoltoluukun alareunan pitsi korvattuna teräksellä:
Takakontin pohja paikallaan. Mitoitusvirhe havaittavissa pohjapellin vasemmassa sivussa
Oikea taka-alahelma:
Ja nyt pysyi pellitkin muodossaan
Oikea etunurkka teurastettuna. Spoilerin päätypala mallailukunnossa:
Ja toiselle puolelle sama homma.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.