Nipan X1/9

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3376
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Nipan X1/9

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Tarkoitus ei ollut tehdä projektitopikkia vielä, mutta olkoon kun projektia on tehty. Auto on siis mallia X1/9, vuosimallia 1980 ja moottori on 1500cc.
Auto on alunperin myyty ruotsiin ilmeisesti lentokapteenin/perämiehen käyttöön. Sieltä tuotu Suomeen 2013, jolloin tehty katsastukseen vaadittavat korjaukset. Itse ostin sen keväällä 2014 tullattuna ja rekisteröitynä.

Auto on yleisilmeeltään siisti, tosin verhoilu kaipaa uusimista ja parkkipaikalommot maalarin huomiota. Ja muutama ruostereikäkin löytyy. Koska kyseessä on 34-vuotias Italialainen teräspelti, en tätä ihmeenä pidä. Enkä uutta autoa, tylsimystä, ole ostanutkaan. Tekniikassa ei moittimista, paitsi sähköissä. Niistä tuonnempana.

Auto tuli ajamalla Naantalista 26°C:n helteessä ilman ongelmia. Epäilemäni lämpöongelmat loistivat poissaolollaan. Vain itsetehdyn pakoputken armoton pörinä tiiviistä kännykuulokkeista huolimatta soi päässä ajomatkan jälkeen. Ja pitihän käydä kylillä fiilistelemässä. Maltillisilla kierroksilla vanhakin jakohihna kestää. Tätä kestotestiä en suosittele.

Sähköt olivatkin karmeassa kunnossa. Lamppuluukut vain aukesivat sähköllä, kiinni manuaalisesti. Ja kun avasin sulakerasian, koko kauheus paljastui. Ryöstäjiä noin 10 kpl, sekalaista johtoa noin 5m ja ylimääräisiä releitä 3 kpl. Näiden asentajan ajatuksista ja mielentilasta ei mitään käsitystä. Varokaa Ruåtsalaisia autosähköasentajia. Päätin purkaa kaikki sähköturaukset ja katsoa mikä ei toimi sen jälkeen. Lamppuluukut lopettivat toimintansa kokonaan, eikä ajovalot toimineen.

Muutama ilta sähkökuvien tutkailua ja mittauksia. Akkusyötölle olin tehnyt "pääsulakkeen". Koko kapistuksen sähkösyöttö tulee muutaman kuparilankasäikeen läpi. Jos mittaillessa tulee tehtyä jotain väärin, säikeet palavat poikki ja suurempi tuho on estetty.

Viaksi paljastui viallinen virtalukon pohja. Siinä on ilmeisesti 2 kpl kärkiä jotka kytkevät sähköt. Toinen sytytykselle+oheislaitteille ja toinen valoille. Ja valokärki rikki. Tämä ainakin väliaikaisesti korjattavissa releellä jonka ohjaus esim tupsytkästä. Ja lamppuluukkujen ohjaus korjaantui vaihtamalla diodit. Tai vaihtamalla 1 kpl ennestään vaihdettuja ja korvaamalla epämääräiset langanpätkät diodeilla. Kun sähköt on saatu nippuun, alkaa jakohihnan vaihto ja bensavuodon etsintä. Vieno bensanhaju leijuu ilmassa... Kunhan nämä saatu tehtyä, tämä kesä päristellään ja syksyllä katsotaan mitä suurempaa tekis.
Tähänastiset korjauskustannukset Diodit, 1,6€ Rele 3,9€ jakohihna 10€. Kyllä viiattiharrastaminen on halpaa. Kunnes tulee maalrin ja verhoilijan lasku. :cry:
Mutta on tää upea auto ajaa :D :D

Ja Macke voi pahimmat virheet historiasta korjata.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Nipan X1/9

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Onko tuossa tupakinsytkäri virtalukon takana? Kun muissa ajamissani tuon ikäkauden ja vähän uudemmissakin Fiudeissa kyllä tulee kyllä jatkuvasti virta tupakinsytyttimelle.

Millainen tuo luukkujen kytkentä on, jos siinä diodeita on? Ihan vaan uteliaisuudesta...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
ose
GFF
Viestit: 285
Liittynyt: 17.08.2005 19:24
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Nipan X1/9

Viesti Kirjoittaja ose »

Ainakin Bravan, Marean ja uudemman Bravon tupakansytkärit on virtalukon takana.
Osmo Keränen
Fiat Marea 1,8 Fiat Granduca Elegant 2,8 idtd -99. Ford Focus sw 1,6 -00
exät; Stilo 1,6 sw, Bravo MJET 8V, Brava 1,4, Tempra 1,6 MPI SW, Ducato 13 2,5, Regata 85 Weekend,L Prisma 1,6 i,127 Stella, Ritmo 1,7 D,Mirafiori 1,6 L (1,6 TC)
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Nipan X1/9

Viesti Kirjoittaja vvieri »

...ja mm. Puntossa (vm. 2000) ja Cromassa (vm. 1988) tupakinsytkärissä virta koko ajan. Erikoista. :lol: No, mittaamallahan tuo selviää.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3376
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Nipan X1/9

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Sytkäri on virtalukon takana. Kotimatkalla navi aina sammui kun käänsi virrat pois. Releen ohjaukselle kyllä paikka löytyy, ja ilman rosvoja. Rosvot saa ankarimman roskistuomion ilman puolustusmahdollisuutta.
Kun pääsen kotikoneelle laitan Villelle postia, jotta voi tutustua X:n sähkösaloihin.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Nipan X1/9

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Joo, laita ihmeessä!

Rosvoliittimien myynti ja valmistus pitäisi kyllä nimensä mukaisesti kriminalisoida.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Nipan X1/9

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Juu vanhemmissa jatkuvassa virrassa mutta uudemmissa se on tosiaan virtalukon takaa, ei siinä mitään erikoista ole (korkeintaan se Punto, mitä itselle noissa saman aikakauden kamppeissa vastaan on tullut niin ovat tosiaan virtalukon takaisessa virrassa). Noissa Croman aikuisissa tosiaan se on vielä jatkuvassa virrassa.

Kai se tarves siitä on tullut muuttaa kun nykyään autoissa käytetään kaikenmaailman aparaatteja niissä, ja jos käyttäjä tyhjentää niillä akun niin auto on p*ska :lol:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Nipan X1/9

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Joo, ja muutenkin ennenvanhaan käyttäjä oli varustettu todennäköisemmin omalla älyllä. Se kertoo, että jos akun imee tyhjäksi tupakinsytkärinkin kautta, niin se on silloin tyhjä. :lol:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3376
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Nipan X1/9

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Nyt auto on rekisteröity minulle. Ja tähänastisen perusteella viranomaisille/katsureille voi antaa kouluarvosanan 4+. Ja plussa tulee yrittämisestä. Ensikatsastuksessa oli merkitty korinumero väärin. Ruotsissa on eri tapa merkitä numero otteeseen ja pellin alta asiaa ei voitu tarkastaa. ZFA kuuluu merkitä. Omassa otteessa auton malli on X1/9 Five speed. Ja moottorin koko on 1300cc. Ja trafilla pitäisi olla kattava tietokanta autoista. Mallia "five speed" ei ole olemassakaan, ja 5-vaihteista mallia on vain 1500cc koneella.
Sähköhypistelyjä jatkettu. Helle, ei jaksa...
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
dunaaja
GFF
Viestit: 1802
Liittynyt: 24.03.2004 23:48

Re: Nipan X1/9

Viesti Kirjoittaja dunaaja »

Sepä oli repullinen rosvo liittimiä tuossa Uunossakin josta johtui 100% sähkö ongelmista.
Tuntuu olevan kun järki loppuu laitetaan ryöstäjiä ja vähän johtoa :)
x1/9 1980
Viestit: 15
Liittynyt: 28.04.2014 14:00

Re: Nipan X1/9

Viesti Kirjoittaja x1/9 1980 »

Senverran pitää puolustaa vanhaa herraa joka ennen mua omisti X:än että 70+ vanhana ei ehkä enää pitäis autoja" yrittää korjata".Mutta herra esitteli vierailessani auto ostoksilla mm.Wheeler dealer tv ohjelman X fiateista ja vissiin herralla ollut enemmän intoa kun taitoa.Oli kyllä ensimmäinen kerta kun tarjotaan lounasta kun autoa ostaa,että sinänsä ihan miellyttävä ostosreissu. Kun aloitin X-än saattamista ajokuntoon huomasin että sähköt oli sinänsä ehjät mutta mutta sitä rosvojen määrää...Meikäläisellä EI ole taitoa eikä kärsivällisyyttä tehdä sähköjä uusiksi (taisin nipalle mainitakin) joten etsin autoa ymmärtävän ja oikeaoppisen ostajan X:lle.En olis edes myynytkään autojopparille sitä,mutta heikko luonteinen ihminen kun olen pistin myyntiin,ja kas kummaa löytyi autoa ymmärtävä oikeahenkinen .Ettei muuta kun hyviä ajonautintoja nipalle kun pikkuviat on korjattu,eikö olekin hauska vekotin ajaa. :D terv.macke Ps:Dallara X:stä vielä kaupankäyntiä saas nähdä
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Nipan X1/9

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Takaluukussa pitäisi lukea
Kuva

Englannin kieliselle murtolukufoorumille kannattaa rekisteröityä:
http://www.xwebforums.org/


Ruosteiden suhteen suosittelen katsomaan konehuoneen puolelta iskaritornien kohdalla olevat triplapellit, paisuntasiliön alta ja jakopään kohdalta voi löytyä piilotettuja yllätyksiä...


Onko muuten tuo yksilö avoauto vai umpiauto, mulla on nimittäin umpikorinen murtoluku, jossa on irroittetava katto ;)
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3376
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Nipan X1/9

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Takakontin luukussa on tuo lätkä. Varusteena on 5-vaihteinen laatikko. Mikä on 1.3-moottoreilla varustettujen autojen malli? Niissä on 4-vaihdetta. Kori on sama, ja sen mukaan mallimerkintä tulee. No, tuo ei ole niin vakava virhe kuin väärä moottori.
Juuri tuli spostia trafilta:
Mikäli ajoneuvoliikennerekisterissä ajoneuvon tiedoissa on virhe teknisiä tietoja tai mallimerkintää koskien, voidaan merkinnät korjata rekisteröintejä suorittavalla katsastusasemalla. Virheiden olemassaolo tulee näyttää toteen esimerkiksi valmistajalta tai maahantuojalta saadulla dokumentilla.
Kun katsuri tai trafi tekee virheen, on autonomistajan hommattava dokumentit sen korjaamiseksi.
Olipa hyvä huomio tarkastaa korimalli. Malliksi on merkitty Hardtop. Onhan tuo kattopala sinänsä kova, mutta hardtop tarkoittaa korimallina aivan muuta. Taisi olla katsurin huonompi päivä...
Autowikin mukaan korimalli on targa-avo. http://www.autowiki.fi/index.php/Targa" onclick="window.open(this.href);return false;

Ruosteita etsitään syksymmällä. Nyt laitellaan esiintulevia vikoja pikkuhiljaa kuntoon ja nautiskellaan ajosta.

Nyt vähän mietinnässä, alanko rakentaa tuosta museoautoa vai teenkö alkuperäisyyttä kunnioittavan käyttöentisöinnin.
Mackelle kyllä puhuin museoinnista :oops: . Olipa remonttipäämäärä mikä tahansa, levikkeitä tai ylileveitä renkaita ei tule. Moottorikin säilyy alkuperäisenä.

Lisätään vielä remonttitilannetta.
-Jakohihna vaihdettu. Helppo homma, Onneksi kampuran hihnapyörää ei tarvinnut irroittaa. Tiukannäkoinen pultti.
-Sähköt toimii lukuunottamatta mittarinvaloja ja pissapoikaa. 1 mystinen rele keskikonsolin takana. Epäilen sen liittyvän radioon/moottoriantenniin. Nyt äänentoistosta huolehtii selän takana oleva 1.5-tehopakkaus.
-Äänet pieneni ja pakokaasu/bensakäry poistui kun laitoin virranjakajan huoltoluukun kunnolla paikalleen.
-Bensa haisee enää vain kun auto on seis ja kone kuuma. Kaasaristä höyrystyy, ei toimenpiteitä. Kaasarin jäähdytyspuhallin toimii.

Mitkä on rengaspulttien strategiset mitat? Blitemassa olisi asiallisen näköisiä pultteja.

Ja se kuva:
http://i6.aijaa.com/b/00672/13330739.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
x1/9 1980
Viestit: 15
Liittynyt: 28.04.2014 14:00

Re: Nipan X1/9

Viesti Kirjoittaja x1/9 1980 »

Moro Nipa! Pistäisin pakoputken jatkeeksi vaikka tarvike kromipään ,oli ajatuksena kun sitä pakaria väsäsin mutta unohtui,senhän voi ottaa pois jos rupee ärsyttää.Sieltä päästä voi kyllä tulla katkuja kun se jäi vähän lyhkäiseksi,arvot katsastuksessa oli kuitenkin suht hyvät mutta varmaan se x:ä ei ihan kaikkea polta.Aurinkoisia kelejä odotellen t.macke
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Nipan X1/9

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Onko sulla lämpösujapelti pakosarjan päällä, sellainen kuuluisi olla, mutta ne ovat usein kadonneet sohoista, ruostepeikot kun niistä nakertavat kiinnityspisteet pois.


Trafin tietokannat ovat mitä sattuu, ei niihin kannata liikaa luottaa...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Vastaa Viestiin