127:n uusi tuleminen

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Voi PRKL sentää, tajusin nyt vasta ku aloin taas tutkimaa erilaisia tulpanjohtoja ku käyntihäiriö voi tulla niistä - että olisin kokoajan voinu käyttää tän koneen omia johtoja. Mulla ei oo koskaan ollu sellasia tai tullu mukana näiden 16v koneiden kanssa ni oon asiaan tarkemmin perehtymättä vaan luullu että siinä on COP systeemi kun siinä tulpan hatun päässä on semmonen mötikkä, että siin olis joka tulpalla oma puola. Mutta eihän se ilmeisesti olekaan mikään puola vaan muuten vaan siinä on muuten vaan COP puolan näkönen mötikkä siinä johdossa ja puola on sit erikseen...

Tässä on kokoajan ollu ongelmana että noi VW:n tulpanjohtojen lämmönsuojahatut on niin isot ettei ne meinaa mahtua tuonne tulpankoloihin ja VW:n puolassa on vähän omanlaisensa liittimet puolanjohdossa et siihen ei käy ihan normaalit tarvikejohdot esim. TOSIN nyt kun mulle selvis että nää fiatin omatkin johdot on ihan tavalliset johdot niin etsin niistä kuvan ja -TADAA!- niissähän on samanlainen puolan pää kuin VW:ssä...

Eli olisin välttyny aika monelta ärräpäältä ja uusien tulpanjohtosarjojen ostamisilta jos en olis olettanu fiatin omien johtojen olevan vääränlaisia. Ne vois paremmin suodattaa häiriötkin pois ja sopii paikalleenkin "niinku ne olis tarkotettu tuohon"

Vaikka vika ei johdoissa välttämättä olekaan - tosin ne on yleisimpiä häiriön aiheuttajia - ni käyn huomenna hakemas oikeanlaisen johtosarjan ja ruuvaan sen kiinni. Kattoo sit mitä tapahtuu.
http://www.fiat127.net
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Totta, voihan se johdoistakin olla kiinni. Jos kipinä jäis tuon lisäksi heikoksi niin se vois selittää miksi isolla kuormalla rötää herkemmin kuin paikallaan kaasutellessa.

Puolan latausaika kannattaa muuten kans tarkistaa, ellei boksi määritä sitä automaattisesti. Tai no, voishan sen lisäämistä silti manuaalisesti kokeilla (dwell settings).
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Nyt on uudet tulpanjohdot, yritin vääntää tota puolaa myös alkuperäiselle paikalleen tässä moottorissa eli kannen päähän, ei ihan mahdu kun tää on isompi kuin vakio ja letkutkin on vähä tiellä. Sain kuitenkin tulpanjohdot riittämään puolalle kun vähän siirsin sen paikkaa ja ranetin sille hianon alumiinijalan:

Kuva

Samalla vedin puolalle uudet paksummat 2.5mm2 virta ja maajohdot ja maadoitin puolan moottorin kanteen samaan pulttiin kuin megankin.

Lisäksi avasin ja tinasin uusiksi VR-anturin johdot, toisen johdon liitos ei ehkä kyllä ollut enää ihan tip-top kunnossa kun ne on pirun pienet piuhat ja anturia oli tullut nyt ruuvattua jo pariin otteeseen irti ja takas paikalleen ja samalla joutu vääntelee johtoa ni oli ehkä ottanu vähä itteensä.

Näiden prosessien jälkeen päästiin eroon sellaisesta matka-ajo nykimisestä ainakin mitä esiinty enenevissä määrin viimeaikoina, etenkin tallille päin ajaessa kun auto aavisti että sitä yritetään taas "korjata".

Paluumatkalla tallista oli emäntä ja koira kyydissä ni ei hirveesti voinu testata, mutta testasin silti, säädin taas vähän potikoita ja sain toimii ainakin paremmin ku menomatkalla, tulee huomattavasti vähemmän kierrosluvun sekoamista - tai ei ollenkaan siis normiajossa + pääs jo osakaasulla ainakin 7500rpm asti ilman pätkäisyä. Saattas alkaa jopa toimii ku säätää.

Samalla säädin myös puolan latausaikaa 3.1 -> 3.5ms eikä se ainakaa huonommaks menny, säätelin tosin taas vähän kaikkee ni en tiedä miten paljon just se vaikutti. Huomen lisää. En tiedä paljonko tolle puolalle uskaltaa laittaa latausaikaa ennenku kärsii.. Pitää tutkii ettei riko.
http://www.fiat127.net
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Eipä se vieläkää toimi, sanokaas kun luulen että tähän samaan VR-anturin jalkaan sopivia HALL-antureita löytyy myös, tosi huonosti netissä on tarkemmin faktaa näistä, tykätään puhua vaan yleisemmin crank-sensor nimellä eikä erotella VR ja HALL versioita. mutta kun niin esim. tällaisia antureita löytyy tähän koneeseen, joissa on 3-pinniä kuten HALL-antureissa:

http://www.ebay.co.uk/itm/MAPCO-Sensor- ... 2c837395d5" onclick="window.open(this.href);return false;

Jossain sivulla puhuttiinkin HALL-anturista, niin voisko olla että ton VR-anturin tilalla on jopa käytetty näissä joissain malleissa HALL-versioita. Että kävis suoraan paikalleen, vois olla helppo homma ja ratkasis ehkä tän ongelman.. Jotenkin vaan epäilyttää et sopiiks noi suoraan, onko ne edes oikeasti HALL ja toimisko paremmin..

Ilmeisesti joissai fiatin 1.6 koneissa on tuollasta anturia, onks kellää tietoa onks se tosiaan HALL ? Jos on ni voisin jossain motonetissä tai vastaavassa käydä vähän mittailemassa josko se olis oikean kokonenkin.
http://www.fiat127.net
Avatar
tapi0
GFF
Viestit: 889
Liittynyt: 03.09.2010 02:47
Paikkakunta: Vahto

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja tapi0 »

Mafia kirjoitti:Eipä se vieläkää toimi, sanokaas kun luulen että tähän samaan VR-anturin jalkaan sopivia HALL-antureita löytyy myös, tosi huonosti netissä on tarkemmin faktaa näistä, tykätään puhua vaan yleisemmin crank-sensor nimellä eikä erotella VR ja HALL versioita. mutta kun niin esim. tällaisia antureita löytyy tähän koneeseen, joissa on 3-pinniä kuten HALL-antureissa:

http://www.ebay.co.uk/itm/MAPCO-Sensor- ... 2c837395d5" onclick="window.open(this.href);return false;
Mulla on vastaavan näköinen hall-anturi Honeywellin tekemänä EDIS-suorasytytyksen rakentamiseen tuunoon. Tuo vaatii siis kampiakselille tasavälillä hammastetun pyörän, josta puuttuu yksi hammas.

http://i623.photobucket.com/albums/tt32 ... 02cec1.jpg
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Ei sulla edelleen ole irrallaan tuota niin vois ihan mitata tai koittaa asentaa testimielessä paikalleen parkkipaikalla, tuo kun on helppo ja nopea irrottaa niin vois ihan verrata ja jos on vastaava niin vois kokeilla tuollaista sitten.
http://www.fiat127.net
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kuten viikonloppuna oli puhetta, niin voisin kanssa vähän penkoa varastoja kanssa noiden anturien puolesta mutta helpompaahan tietysti jos löydät lähempää. Muuten voin kyllä noita sitten lähetellä lainalle/kokeiltaviksi.-

Tähän voisi nyt kirjoitella pientä selontekoa viikonlopun mittauksista...

Tosiaan, anturin antamassa signaalissa eikä VR-vahvistimen antosignaalissa kummassakaan näkynyt virheitä oskilloskoopilla katsottuna. Harmi vain, että vika esiintyi herkemmin ajossa, ja sinnehän tuota verkkovirralla toimivaa skoopinromettoa ei mukaan saatu. Myös sytkäpuolille menevät ohjaussignaalit näyttivät kauniilta ja asiallisilta, joskin pätkiessä kyllä näkyi pulssin poikkeamaa ihan kuin kierrosrajoitin olisi kytkeytynyt päälle.

HALL antaa ulos logiikkatason signaalia jossa jännite heiluu 0 ja 5V välillä. VR-anturissa taas pulssi nollan molemmin puolin ja jännitetaso vaihtelee voimakkaasti mm. kierrosluvun mukana. Anturin tyyppi ei sinällään ota kantaa soveliaan hammaspyörän tyyppiin, muotoon tai hammastukseen, kunhan hammasluku ja kierrosluku ei yhdessä muodosta tilannetta että pulsseja tulisi niin tiheästi ettei anturi ennätä niitä seuraamaan. Siitäkään ei nyt kuitenkaan vaikuttanut tässä olevan kyse. Jotkut vanhemmat ja primitiivisemmät HALL-anturit vaativat erilliset magneetit mutta tuskin nämä näin uudet.

VR-anturille tehty signaalivahvistin ei sellaisenaan ole HALL-anturin kanssa yhteensopiva, mutta tuon MS3:n kytkennän ehkä saa toimimaan sen kanssa säätämällä rajajännitearvo (threshold) aika paljon positiivisen puolelle. Vahvistus siinä silti on turhan suuri, mikä aiheuttaa turhaa häiriöherkkyyttä tai sitten ei...

Kokeilitko jo pienemmillä tulpan kipinäväleillä?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
tapi0
GFF
Viestit: 889
Liittynyt: 03.09.2010 02:47
Paikkakunta: Vahto

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja tapi0 »

On tuo mun anturi viel irtonaisena kun ei ole moottorikaan viel kasassa. :P
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Kärkiväli on vielä testaamatta, piti testata eilen mutta tuli lisäongelmia kun tuossa on kokoajan vuotanut enemmän ja vähemmän apukuskin puolen eturengas, nyt se on mennyt niin hervottomaksi että vuotaa ajossa tyhjäks, ilmeisesti joku edellinen säätäjä on rengasta vanteelle virittäessä onnistunut syömään renkaan huulesta palasen pois ja se vuotaa aina töyssyissä, jos renkaan täyttää ja sillä ei aja - se ei vuoda, mutta ajossa se alkaa pikku hiljaa vuotamaan ja sitten kun paine laskee tarpeeks niin se alkaa siinä 1.5bar kohdalla vuotamaan nopeasti tyhjäksi kun tuo huulen alareunassa oleva repeytymä pääsee vuotamaan. Renkaat on jo muutenkin sakkorajalla eli ei iso vahinko, mutta joutuu nyt vinguttamaan visaa kuitenkin ja tilaamaan uudet renkaat.

Hitto kun harmittaa kun joku kuukaus sitten olis ollu nettivaraosassa myytävänä uudet Toyo:n 205/45/14 renkaat aika sopuhintaan, ne olis käyny hienosti tähän.

Kun nyt saa auton taas muuten ajokuntoon niin pitää säätää kärkivälit ja sen jälkeen siirtyä näihin anturihommiin.

Ville: En tiedä kumpaa olis järkevämpi sitten kokeilla, uutta VR-piiriä vai HALL-anturia?
http://www.fiat127.net
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Riippuu varmaan aika paljon siitä, kuinka helposti HALL-anturin saa sinne ahtaaseen sopimaan niin, että istuu siihen anturinjalkaan nätisti. Jos menee heittämällä paikalleen, niin aika äkkiähän sitä sitten kokeilee. Tuo Tach Input -sivun mukaan VR-anturille käytettävä tuloaste soveltuisi säätämällä myös HALL-anturille, kunhan anturin käyttöjännitteen vie anturille myös.

Toisenlainen VR-etuaste kaipaa kytkentöjä itse boksiin - 5V käyttöjännite ja maa etuastekortille, tulosignaali Megan liittimeltä ja ulostulosignaali johdotetaan jumppereille, jolla valitaan käytettävä ajoituspulssi. Kortin omalta etuasteelta tuleva signaali tietysti katkaistaan tällöin.

Molemmat on mahdollisia.

Nyt kun vielä miettii niitä keskusteluita ja mittauksia, niin pientä aaltoiluahan siinä VR-anturilta tulevan signaalin verhokäyrässä näkyi, mutta toisaalta yläkierroksillakaan VR-vahvistimen ulostulossa en nähnyt poikkeamaa ja toisaalta kyllä tuollaisen alumiinijalan pitäisi olla anturille riittävän tukeva...

Ajoin joitain simulointeja MS3-kortin VR-etuasteelle. Signaalitoisto näyttää huononevan hieman ylemmille taajuuksille päin mentäessä mutta toisaalta VR-anturin antosignaali kasvaa siellä, joten sen pitäisi kompensoida asiaa. Onko R56:n säätö kuinka minimijännitteessä (potikan liuku lähellä maata)?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Löyty vähän dataa kun tonki, facetin anturit näyttää ainakin tältä kun vertaili:

Kuva
punto 1.2 16V

Kuva
brava 1.6

Vertailussa on siis Punton VR ja brava 1.6 HALL - tai ainakin oletan että tuo toinen on HALL, kun siinä on kolme pinniä liittimessä. Toi L1 mitta tarkoittaa anturin pituutta, joka on molemmissa sama ja muutenkin näyttävät aika identtisiltä. Eiköhän toi vois käydä sinne ihan suoraan? Tämä lienee helpoin anturi kokeiltavaksi?

Vai voiko toi olla vaan joku 3-nastanen VR, ettei se oliskaan HALL? Tosta tuntuu löytyvän tosi kehnosti tietoa, ne on vaan "crank sensoreita" kaikissa infoissa sen tarkemmin määrittelemättä.
http://www.fiat127.net
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kaivelin esiin eilen juuri tuollaisen 1,6:n anturin ja katselin tallissa lojuvan 1.2 16v koneen kanssa että näyttäisi sopivan juuri passelisti kiinnityspulttia myöten paikoilleen. Bravan tehdasmanuaalin mukaan kyseessä on kuitenkin VR-anturi joka hämäävästi on 3-napaisella liittimellä varustettu. Siellä on anturille erillinen maa ja käämin johdot viety kierrettyä paria ilmeisesti paremman häiriönsiedon toivossa, siksi 3-napainen liitin...

Isompi resistanssiarvo viittaisi hieman isompaan antojännitteeseen ja sitä kautta parempaan häiriönsietoon.

Tuolle anturille muuten manuaali antaa yllättävästi jopa 1mm (+-0,5mm) välyksen pyörään nähden joten kovin tarkka sen ei tuosta asiasta pitäisi olla. Sallittu vaihteluväli on aika huikean suuri.

Oon tässä jo pienelle piirilevypalalle kasaillut VR-etuastetta, jota mä oon käyttänyt omissa bokseissani ilman probleemia, koitetaan esiintyykö sama ongelma senkin kanssa.

Kyllä silti sitä HALL-anturia kannattaa myös vielä katsella ja kokeilla sillä, jos sopiva löytyy.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Juu kokeillaan ensin sitä VR-piiriä jos tuo ei HALL-anturi ole. Tää olis kans sitten yks ehkä käypä anturi: http://autotune.fi/tuote/12/hallanturi-m12" onclick="window.open(this.href);return false; <- se on sen verran lyhyt että vois ehkä mahtua paikalleen soviteholkin kanssa jos VR piirikään ei auta.
http://www.fiat127.net
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Joo, no jatkan kasailua. Ihmettelisin, jos vika esiintyisi täsmälleen samalla tavalla tälläkin. Tai jos esiintyy, niin on suuri mahdollisuus, että vika ei ole VR-anturipuolella. Ehkä tässä joka tapauksessa pian ollaan viisaampia.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Juu, kokeillaan, osaaks yhtää arvioida koska sitä pääsis testailee? :)
http://www.fiat127.net
Vastaa Viestiin