127:n uusi tuleminen
127:n uusi tuleminen
Tervehdys,
mulla onkin tästä mun kopperosta jo ainakin yks topicci täällä mutta ajattelin aloittaa uuden kun tää on lähtenyt taas elämään uuteen suuntaan. Viimeks tais tulla kirjotettua jotai kolmisen vuotta sitten ja sen jälkeen on ajeltu vähän vähemmän ja rahaa, aikaa ja hermoja kulutettu auton kanssa sitäkin enemmän. Pariin vuoteen ei oo oikeestaan ajettu ku pari sataa km, mutta jos tänä vuonna sitten.
Suurin aika ja vaiva on nyt mennyt siihen, että väänsin tällaisen putputtimen pellin alle, 1.2 16v:
Koneella on kaverina Lancia Y10 5v vaihteisto. Tarkoituksena oli saada pari lisäheppaa vanhaan verrattuna niin ei tuota viitsinyt vakiona pitää, eli siitä se sitten lähti se parin vuoden tallissa istuminen.
Moottorinohjauksena pätkii ja nykii Megasquirt MS3 hukkakipinäpuolalla ja prätkän läppärungoilla. Läppärunkoja varten piti cnc-koneistaa kannen kanssa yhteensopiva imusarja. Tässä pari kuvaa tuosta imupuolesta ja kannesta, joka tuli myös portattua, ei tosin itse:
kansi portattuna
imusarja koneistettuna
imusarja ja kansi yhdessä
Prätkän läppärunko TPS anturilla ja suuttimilla
imusarja läppärungolle päin
läppärungolle piti tehdä ilmanputsarit ja samalla imutorvet, torvet olin tehnyt jo joskus valmiiksi ja ne sattui sopimaan tismalleen oikeankokoisina tähän projektiin, mulla on noita useampia eri pituisia niin 3D tulostin tällaiset laipat, joista toiseen tein paikan myös imuilman lämpöanturille, siitä ei tosin ole hyvää kuvaa nyt tarjolla. Oli vähän hankalan mallinen toi laippa kun siinä on joku prätkän imukotelon tiiviste-rengas kohouma ympärillä niin piti hifistellä ja 3D tulostaa sopiva kun se oli mahdollista. Torvet vaan pujotetaan paikalleen ja tiivistetään aluksi ainakin teipillä ja kun sopivan pituiset torvet löytyy testaamalla niin ne voi sitten vetää vaikka jollain mömmöllä kiinni jos tarpeen.
Ja sitten piti virittää torville sopiva putsari, se löyty Pipercrossilta ja se toimii niin että torvet pujotetaan tuossa löyssä sienimäisessä suodattimessa olevista rei'istä sisään ja lukitaan paikalleen alumiinilevyllä joka puristaa suodattimen imutorvien ja levyn väliin lukiten sen paikalleen. Ilman levyä se olis ollut ihan löllö ja vaan heilunut torvien päällä miten sattuu.
Ja sitten tehtiin tämä ruma pakosarjakin jossain vaiheessa, iha itte. En osaa edelleenkään hitsata vaikka fiatin omistajana luulis jo oppineen. Toi oli todella ilkeä sovittaa konehuoneeseen, eikä sitä saa paikalleen tai pois ilman että auto on pylväsnosturilla ja samaan aikaan kone roikkumassa katosta, tosi ikävä laittaa paikalleen. Siellä on vaan niin älyttömän ahdas rako koneen ja korin välissä - ei muuten mutta kun kallistuksenvakaajatanko menee suorana siitä keskeltä rajaten käytettävissä olevan tilan alle puoleen. Sen lisäksi putken täytyy tehdä S-mutka että se ylettyy menemään öljypohjan syvennyksestä oikealta paikaltaan. Tää oli moottorin paikalleen sovittamisen ohella yks ahdistavimmista hommista, eikä siitä hyvä tullut, ei mitään mahdollisuutta saada ainakaan omilla taidoilla ja vakio taivutusäteen mutkilla saman mittasia noista putkista. Pitäis melkein teetättää erilainen kallistuksenvakaaja tai luopua siitä kokonaan ja toteuttaa alusta eri tavalla, niin että siellä olis paremmin tilaa putkille, harmitti kun piti tehdä "paska". Nyt siellä on hajurakoa vain millejä putkesta kallistuksenvakaajaan ja lohkoon.
Tässä kuva siitä raosta, josta pakosarja piti pujottaa mahtumaan, sitä ahtautta ei tästä ehkä ihan käsitä. Mutta siinä kohtaa kun putken saa ensin käännettyä tuolta vähän sivusta oikealta öljypohjan ja vaihteiston välistä niin sen pitää nousta jyrjästi ylös ja sitten onkin vastassa jo lohko joka kaartuu sen tielle niin että sen pitää alkaa heti väistämään sitä taas. Sellaista luikertelua.
Tässä alhaaltapäin. Mainitsin jo tuossa että pakosarjan saa paikalleen vain nostamalla auto ilmaan, irroittamalla koneen ja nostamalla sen roikkumaan katosta, sen jälkeen pakosarja pujotellaan alakautta paikalleen ja vääntelemällä konetta lasketaan se erittäin vaivalloisesti paikalleen tuonne koloon. Tätä ei auta yhtää se että koneessa on liikkumavaraa paikallaan ollessakin vain millejä. Ja se hauska juttu tulee siinä kohtaa kun tästä tarkkasilmäisimmät näkee etä tuolla putken ja vaihteiston välissä on keskellä alatukipalkki. Se laitetaan tuonne väliin vasta sen jälkeen kun kone ja pakosarja on jo konehuoneessa paikallaa, eikä mahdu liikkumaan. Se on jo sellainen homma, etten viitsi edes puhua siitä
Sitten muuten on vähän madallettu keulaa uusilla jousilla, 200 sedan volvon vakio takajouset, edelliset oli mondeon jouset mutta liian jäykät. Sitä ennen oli 200 farkkuvolvon takakuormajouset, sanomattakin aika jäykät. Mutta nää on suht OK.
Moottorista vielä muuten; nokat on vakioista hiottu Virtasella, niin että ne vastaa kannen virtauksia. Tehoa niiden puolesta pitäis tulla sen mitä olis muutenkin tullakseen ja muutoinkin sopia tähän käyttöön ja koneeseen. Vauhtipyörä on kevennetty ja paketti tasapainotettu. Muut viriviri niksipirkkajutut tuossa tais tullakin jo kuvien muodossa.
Tässä nyt lyhykäisyydessään mitä on tehty, kuvia ja tarinaa riittää kyllä mutta kirjoittelen sitten lisää jos joku innostuu erityisesti jostain aiheesta. Nyt oli liian pitkä stoori kerralla kirjotettavaks
Tällä hetkellä auto odottelee muutoskatsastusta, pitäis kaivaa 127 sportin verrokkipaperit ja Punton 1.2 16v koneen vastaavat paprut että saa homman eteenpäin. Löytyiskö joltain kuka on vastaavan koneen laittanut seiskaan, multa on päässeet jo seiskan omatkin verrokkipaperit hukkumaan vaikka sellaiset olen joskus omistanutkin.
Loppuun vielä erityiskiitokset Greenthingille ja Cruisingnight.fi Tatulle kun ovat autelleet vähän joka välissä siinä kohtaa kun oma osaaminen on loppunut
mulla onkin tästä mun kopperosta jo ainakin yks topicci täällä mutta ajattelin aloittaa uuden kun tää on lähtenyt taas elämään uuteen suuntaan. Viimeks tais tulla kirjotettua jotai kolmisen vuotta sitten ja sen jälkeen on ajeltu vähän vähemmän ja rahaa, aikaa ja hermoja kulutettu auton kanssa sitäkin enemmän. Pariin vuoteen ei oo oikeestaan ajettu ku pari sataa km, mutta jos tänä vuonna sitten.
Suurin aika ja vaiva on nyt mennyt siihen, että väänsin tällaisen putputtimen pellin alle, 1.2 16v:
Koneella on kaverina Lancia Y10 5v vaihteisto. Tarkoituksena oli saada pari lisäheppaa vanhaan verrattuna niin ei tuota viitsinyt vakiona pitää, eli siitä se sitten lähti se parin vuoden tallissa istuminen.
Moottorinohjauksena pätkii ja nykii Megasquirt MS3 hukkakipinäpuolalla ja prätkän läppärungoilla. Läppärunkoja varten piti cnc-koneistaa kannen kanssa yhteensopiva imusarja. Tässä pari kuvaa tuosta imupuolesta ja kannesta, joka tuli myös portattua, ei tosin itse:
kansi portattuna
imusarja koneistettuna
imusarja ja kansi yhdessä
Prätkän läppärunko TPS anturilla ja suuttimilla
imusarja läppärungolle päin
läppärungolle piti tehdä ilmanputsarit ja samalla imutorvet, torvet olin tehnyt jo joskus valmiiksi ja ne sattui sopimaan tismalleen oikeankokoisina tähän projektiin, mulla on noita useampia eri pituisia niin 3D tulostin tällaiset laipat, joista toiseen tein paikan myös imuilman lämpöanturille, siitä ei tosin ole hyvää kuvaa nyt tarjolla. Oli vähän hankalan mallinen toi laippa kun siinä on joku prätkän imukotelon tiiviste-rengas kohouma ympärillä niin piti hifistellä ja 3D tulostaa sopiva kun se oli mahdollista. Torvet vaan pujotetaan paikalleen ja tiivistetään aluksi ainakin teipillä ja kun sopivan pituiset torvet löytyy testaamalla niin ne voi sitten vetää vaikka jollain mömmöllä kiinni jos tarpeen.
Ja sitten piti virittää torville sopiva putsari, se löyty Pipercrossilta ja se toimii niin että torvet pujotetaan tuossa löyssä sienimäisessä suodattimessa olevista rei'istä sisään ja lukitaan paikalleen alumiinilevyllä joka puristaa suodattimen imutorvien ja levyn väliin lukiten sen paikalleen. Ilman levyä se olis ollut ihan löllö ja vaan heilunut torvien päällä miten sattuu.
Ja sitten tehtiin tämä ruma pakosarjakin jossain vaiheessa, iha itte. En osaa edelleenkään hitsata vaikka fiatin omistajana luulis jo oppineen. Toi oli todella ilkeä sovittaa konehuoneeseen, eikä sitä saa paikalleen tai pois ilman että auto on pylväsnosturilla ja samaan aikaan kone roikkumassa katosta, tosi ikävä laittaa paikalleen. Siellä on vaan niin älyttömän ahdas rako koneen ja korin välissä - ei muuten mutta kun kallistuksenvakaajatanko menee suorana siitä keskeltä rajaten käytettävissä olevan tilan alle puoleen. Sen lisäksi putken täytyy tehdä S-mutka että se ylettyy menemään öljypohjan syvennyksestä oikealta paikaltaan. Tää oli moottorin paikalleen sovittamisen ohella yks ahdistavimmista hommista, eikä siitä hyvä tullut, ei mitään mahdollisuutta saada ainakaan omilla taidoilla ja vakio taivutusäteen mutkilla saman mittasia noista putkista. Pitäis melkein teetättää erilainen kallistuksenvakaaja tai luopua siitä kokonaan ja toteuttaa alusta eri tavalla, niin että siellä olis paremmin tilaa putkille, harmitti kun piti tehdä "paska". Nyt siellä on hajurakoa vain millejä putkesta kallistuksenvakaajaan ja lohkoon.
Tässä kuva siitä raosta, josta pakosarja piti pujottaa mahtumaan, sitä ahtautta ei tästä ehkä ihan käsitä. Mutta siinä kohtaa kun putken saa ensin käännettyä tuolta vähän sivusta oikealta öljypohjan ja vaihteiston välistä niin sen pitää nousta jyrjästi ylös ja sitten onkin vastassa jo lohko joka kaartuu sen tielle niin että sen pitää alkaa heti väistämään sitä taas. Sellaista luikertelua.
Tässä alhaaltapäin. Mainitsin jo tuossa että pakosarjan saa paikalleen vain nostamalla auto ilmaan, irroittamalla koneen ja nostamalla sen roikkumaan katosta, sen jälkeen pakosarja pujotellaan alakautta paikalleen ja vääntelemällä konetta lasketaan se erittäin vaivalloisesti paikalleen tuonne koloon. Tätä ei auta yhtää se että koneessa on liikkumavaraa paikallaan ollessakin vain millejä. Ja se hauska juttu tulee siinä kohtaa kun tästä tarkkasilmäisimmät näkee etä tuolla putken ja vaihteiston välissä on keskellä alatukipalkki. Se laitetaan tuonne väliin vasta sen jälkeen kun kone ja pakosarja on jo konehuoneessa paikallaa, eikä mahdu liikkumaan. Se on jo sellainen homma, etten viitsi edes puhua siitä
Sitten muuten on vähän madallettu keulaa uusilla jousilla, 200 sedan volvon vakio takajouset, edelliset oli mondeon jouset mutta liian jäykät. Sitä ennen oli 200 farkkuvolvon takakuormajouset, sanomattakin aika jäykät. Mutta nää on suht OK.
Moottorista vielä muuten; nokat on vakioista hiottu Virtasella, niin että ne vastaa kannen virtauksia. Tehoa niiden puolesta pitäis tulla sen mitä olis muutenkin tullakseen ja muutoinkin sopia tähän käyttöön ja koneeseen. Vauhtipyörä on kevennetty ja paketti tasapainotettu. Muut viriviri niksipirkkajutut tuossa tais tullakin jo kuvien muodossa.
Tässä nyt lyhykäisyydessään mitä on tehty, kuvia ja tarinaa riittää kyllä mutta kirjoittelen sitten lisää jos joku innostuu erityisesti jostain aiheesta. Nyt oli liian pitkä stoori kerralla kirjotettavaks
Tällä hetkellä auto odottelee muutoskatsastusta, pitäis kaivaa 127 sportin verrokkipaperit ja Punton 1.2 16v koneen vastaavat paprut että saa homman eteenpäin. Löytyiskö joltain kuka on vastaavan koneen laittanut seiskaan, multa on päässeet jo seiskan omatkin verrokkipaperit hukkumaan vaikka sellaiset olen joskus omistanutkin.
Loppuun vielä erityiskiitokset Greenthingille ja Cruisingnight.fi Tatulle kun ovat autelleet vähän joka välissä siinä kohtaa kun oma osaaminen on loppunut
http://www.fiat127.net
Re: 127:n uusi tuleminen
Komeaa jälkeä! Mukavaa kuulla taas tästäkin autosta...
Nimim. kallistuksenvakaajan sijaintiin itsekin kypsähtänyt...
Nimim. kallistuksenvakaajan sijaintiin itsekin kypsähtänyt...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: 127:n uusi tuleminen
Nonii, nyt on leimat paperissa ja saa ajaa uudella moottorilla Nyt on isoin ongelma kun megasquirt ottaa komentoja VR-anturilta ja siinä signaalissa on häiriötä, joka tuntuu olevan tosi hankala tapaus. Se anturi kun lukee 60-2 hampaista kampiakselin ratasta ja isoilla kierroksilla se alkaa näkemään enemmän puuttuvia hampaita kuin niitä onkaan, kaikki perinteiset kikat ja säädöt on kokeiltu mutta sitä ei tunnu saavan pois Paikallaan ottaa kierroksia aika korkeallekin ennenkuin se härö iskee mutta ajossa tulee jo aiemmin. Tulee kuin kierrostenrajoitin vastaan tai muuten vaa röpöttää niin ettei kiihdy. Pitää ehkä asentaa siihen megaan jonkin muunlainen VR-ohjaus kuin megan oma, jotkut ovat muunlaisia modauksia tehneetkin ja kai toimii.
Se olis siitä vaan kiinni ja vaihdelaatikon synkroista jotka ei toimi että pääsis päästelee vähä railakkaammin.
Se olis siitä vaan kiinni ja vaihdelaatikon synkroista jotka ei toimi että pääsis päästelee vähä railakkaammin.
http://www.fiat127.net
Re: 127:n uusi tuleminen
Ois kyl mielenkiintost nährä iha elävänä tää. Vaiks joku lauantai ehtoo koulukaru apsil?
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Re: 127:n uusi tuleminen
kyllähän tätä voi ihmetellä, ei oo viel ihan kyllä viimeset silaukset tehty siisteyden osalta mutta suurinpiirtein on palikat kasassa kyllä. Tämäkin lauantai käy, kunha ei mee vormuloitten ja lätkäpelien kans päällekkäi
http://www.fiat127.net
Re: 127:n uusi tuleminen
Kupittaan tapaamisetkin alkaa tiistaina... Mut jos huomenna meette niin ilmoittakaa sit
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: 127:n uusi tuleminen
Nähty livenä Raision keskustassa eilen. Kuorma-Auton (IVECO) hyttiin ääni kuullosti ihan ok:lta.
Re: 127:n uusi tuleminen
No oiskos tänää 21.30 tuol apsil sit hyvä? Sit ois lätkäki loppunu.Mafia kirjoitti:kyllähän tätä voi ihmetellä, ei oo viel ihan kyllä viimeset silaukset tehty siisteyden osalta mutta suurinpiirtein on palikat kasassa kyllä. Tämäkin lauantai käy, kunha ei mee vormuloitten ja lätkäpelien kans päällekkäi
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Re: 127:n uusi tuleminen
Täällähän on pirusti Vahtolaisia. Missä te kaikki asutte oikeen? Yhden fiude harrastajan Vahdolta tiiän mutta onkohan se kukaan teistä?
Re: 127:n uusi tuleminen
Joo kai siel vois 21.30 ihmetellä siel abc:llä, äänet on tosiaa edelleen aika kovat jos kaasuu erehtyy koskemaan. Saa nähdä saako vieläkää ajaa ahvenistolla, siel oli ennen vaan yks ehkä 35cm pituinen läpivirtauspönttö, laitoin sen kaveriks toisen ehkä 50cm pituisen. Tyhjäkäynnillä on tosi laimeankin kuulonen oikeestaan mutta ku avaa hanat ni aika mekkala lähtee edelleen. Ruskolla, eli melkein vahdolla tääkin on rakenneltu eli siel on ilmeisesti hyvä Fiatin olla
http://www.fiat127.net
Re: 127:n uusi tuleminen
Seuraa ensi kerralla TERMEX-selluvilla tarroilla olevaa kuorma-autoa, voit ehkä löytää perille.
Re: 127:n uusi tuleminen
Jaa jaa valpperissa päin asut? Kyllähän minä sitten tiiän hyvinkin kun tulee siitä ajettua välillä ohi. Ei meillä ole kauheasti välimatkaakaan.
Re: 127:n uusi tuleminen
Perskele. Mulle tuli työesteitä, niin älkää mua sinne apsille sitte odottako tänää.
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Re: 127:n uusi tuleminen
taidan nyt ajaa sen kautta ilta-ajeluna, jos siellä joku on ni sit ihmetellää
http://www.fiat127.net