127:n uusi tuleminen

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Kas perhanaa, kävikin noin. Kympin aikaan siellä pyörähdin mutta eipä ollut Tapion autoa eikä seiskaa...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Mäki siellä pyörähdin 21.30 - 21.45 välin vähän säätämässä megasquirttia mutta lähdin testilenkille kun ei ketään näkynyt :) Ehkä parempi ajotus ens kerralla meillä, tai sit pitää suunnata tiistain yleistapahtumaan, missäs se nykyään Kupittaalla jossain?

Sain säädettyä megasquirtin pätkimisen melkein pois potikoiden avulla, niin että nyt kone kiertää rajottimelle asti joka on 8500rpm kohdalla eikä meno tuntuis siihen vielä loppuvan. Mutta edelleen kone pätkäisee ehkä jossain 6000-7000rpm välillä niin että pienemmillä vaihteilla siitä pääsee yli mutta kolmosella alkaa olla jo vaikeaa. Siinä on vaan se paha että kun ne potentiometrit on siinä asennossa missä vika on lähes poissa niin auto ei enää jaksa startata kun signaalin pitäis olla vahvempi startin kierroksilla... vaikeeta
http://www.fiat127.net
Avatar
tapi0
GFF
Viestit: 889
Liittynyt: 03.09.2010 02:47
Paikkakunta: Vahto

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja tapi0 »

Joo tosiaan pomo soitti viiden maissa et nyt äkkiä töihin. Oli eräs auto hajonnut Keravalle ja piti sinne lähteä. Nyt äskö vasta tulin siltä reissulta takas kotiin.
Oisko sit ehkä tiistaina uus yritys siel Kupittaalla?
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Joo voishan sitä ihmetellä kupittaalla sitten, missä se tapahtuma taas tarkalleen ottaen onkaan ja mihin aikana? Olen työreissulla sillon taas itse Lahden suunnalla mutta mun pitäis ehtii kyllä illaks takas.
http://www.fiat127.net
Avatar
tapi0
GFF
Viestit: 889
Liittynyt: 03.09.2010 02:47
Paikkakunta: Vahto

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja tapi0 »

http://www.tsmry.fi/uutiset/55" onclick="window.open(this.href);return false;
HARRASTEAJONEUVOTAPAAMISET KUPITTAA
Harrasteajoneuvot väriin, kokoon, valmistusmaahan tai pyörien lukumäärään katsomatta kokoontuvat jälleen tulevana kesäkautena Kupittaalla Blombergin aukiolla. Tärkeintä on hauska yhdessäolo ja harrastuksen koko kirjon esittely. Kupittaalla tavataan kuukauden viimeinen tiistai klo 18.00 alkaen. Tapaamispäivät ovat 27.5., 24.6., 29.7., 26.8. ja 30.9.2014
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Joo tulen jos vaan suinkin kerkeän paikalle, pitäs ehtii ellei tuu ylläreit.

Mut nyt huomasin yhden jutut mikä kuulostaa jo aika PRO:lta, että tässä koneessahan on myös nokka-akselin asentotunnistin, oon niin alottelija näiden megasquirt juttujen kans etten tosin tiedä onks siitä apua tän mun käymishäiriön poistossa jos sen saa ton kampiakselin tunnistimen kaveriks ni pääsis eroo ehkä pätkimisestä - en tiedä, mutta otan selvää :D

Oon luullu sitä koko ajan nakutustunnistimeks kunnes nyt kun selasin VR antureita ni alko löytymää jotai nokka-akselin asentotunnistimia myös ja alko näyttämää kovasti samalta ku mun "nakutusanturi" jota oon käyttäny lähinnä maadostuspisteenä tähän asti :D
http://www.fiat127.net
Avatar
tapi0
GFF
Viestit: 889
Liittynyt: 03.09.2010 02:47
Paikkakunta: Vahto

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja tapi0 »

No eikös nakutustunnistin ole yleensä lohkossa kiinni. Tuo löytämäsi tunnistin on ilmeisesti sitten kannessa?
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Onko sulla VR-anturi johdotettu suojatulla kaapelilla? Esimerkiksi autoantennin koaksiaalipiuha kävisi tähän. Tehtaanlaisissa Digiplex- ym. johtosarjoissa on käytetty suojattua johtoa. Ja onhan anturin + ja - oikeinpäin? Ainakin Marellin antureihin plussa on merkitty liittimeen. Millainen anturi on käytössä?

Lisäksi VR-anturin johto pitäisi vetää mahdollisimman kaukaa sytkäjärjestelmän suurjännitteisistä osista ja anturin maa kytketään pelkästään boksiin, ei moottorin.

Yhdessä jenkkikamppeessa joskus oli tuon kaltainen ongelma ja siellä sitten näkyi moottorin kipinästä johtuva häiriö jokaisen hampaan pulssin välissä, jolloin kierrosten kasvaessa boksi rupesi yhtäkkiä näkemään pulssit ja siten kierrosluvun tuplana. Sanomattakin oli selvää, että suhtkoht vakiokuntoiselle V8:lle tehdyissä säädöissä ollaan äkkiä rajoittimen puolella.

Jos signaalin pienentäminen potikalla auttaa häiriöön, vaikuttaisi siltä että juuri tällaisesta häiriöongelmasta olisi tässä kyse.

Harmi että noi Kupittaan tapahtumat on tiistaisin. Nytkin olisin keskiviikkoiltana Turkkuseen tulossa loppuviikoksi ja viikonlopuksi... :cry: Voin tietysti ottaa oskilloskoopin mukaan, jos haluat että vilkaistais tuota anturin antamaa signaalia. Se kertois kyllä enemmän kuin tuhat arviota.

Jos anturin antama signaali on kovin häiriöinen niin lisäanturin käyttö ei välttämättä auta. Kampuran anturi vissiin on alkuperäisessä tai muuten kunnollisessa kiinnikkeessä, eli ei pääse mekaanisesti värähtelemään?

Nakutustunnistinta näkee sekä kanteen että lohkoon asennettuna, Fiatinkin tuotteissa...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Terve, laitoin tuonne Finsquirtin puolelle myös tästä häiriöstä vähän laajemmin juttua ja siellä on nyt spekuloitu mikä vois olla vikana. Anturi on suojattu ja maadoitettu vain Megan päästä, piuhatkin on oikein päin - on kokeiltu myös toisinpäin mutta toimi vaan huonommin. Piuhaa menee turhan läheltä puolaa kun sitä on vaikea vetää erittäin kaukaa siitä, sitä on tosin kokeiltu kädellä ilmassa pitäen hetkellisesti irrottaa niin kauas puolalta kuin mahdollista ( ihan kohtuu kauas ) mutta se ei vaikuttanut.

http://www.finsquirt.net/forum/viewtopi ... 385#p49385" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolla pohditaan nyt kun tuossa tuntuu jännite ainakin megalogin mukaan laskevan välillä jopa alle 12V, että se vois olla syynä tuottamaan myös häiriöitä. Pitää mitata myös millaista jännitettä tuonne puolalle tulee, jos se ei vaan saa tarpeeks virtaa.

Mulle sopii kyllä oskilloskoopin kanssa tutkiminen tottakai. Ja on se tosiaan nokka-akselin asentotunnistin, tuossa kannessa pyttyjen välissä - suoraan toisen nokan päällä. Mutta sitä ei kai tuossa megan kanssa niin tarvita edes, käytetään kai sekventiaalisen syötön kanssa lähinnä tjs.

Huomenna ajattelin mittailla jännitteitä, mutta ilmoittele Ville kun olet maisemissa niin tutkitaan oskilloskoopilla myös, voin kahvit ja pullat tarjota :)
http://www.fiat127.net
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Vaikuttaisi kyllä erittäin erikoiselle paikalle nokan asentotunnistimelle tuo venttiilikopan keskellä. Nokassa pitäisi olla jonkinlainen hammastus tietysti sitä varten. Eikös sulla ole ollut tuo kansi purettuna, mitä nokassa näkyi tuon kohdalla?

Nakutustunnistinkin sijaitsisi luultavasti lähempänä lohkon ja kannen yhtymäkohtaa tai lohkossa, tuossa kohtaa venttiilikoppaa venttiilien raplatus on kuitenkin suurta ja se usein häiritsisi tunnistimen toimintaa.

Mutta tosiaan, ei sitä normi hukkakipinän kanssa tarvita vaan tullaan juttuun kampuran puuttuvan hampaan tunnistimella. Sekventiaalista ruiskutusta tai erillispuolia varten se yleensä on.

Pitää vilkaista tuota finsquirtin keskusteluakin.

Vaikutan loppuviikosta siinä Pahaniemen alueella (Vienolan kaupunginosan lähellä, suht lähellä satamaa) mutta katsellaan kuinka treffaillaan. Skooppi tarvii tietysti verkkosähkön, joten varmaan helpoiten tuossa 'kotona'. :lol:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
seat127
Viestit: 17
Liittynyt: 08.08.2012 15:25

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja seat127 »

Kyllä se on nokanasento tunnistin siinä keskellä kantea. Lukee imunokan lukitus uraa. Omassa 16v seiskassa se on käytössä, jotta sequential ruiskutus mahdollinen.
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Jooh, olin täs työreissus pari päivää ja kun tulin työpaikan pihaa ni oli rengas tyhjentyny itteksee siin. Siin o jotai cacaa vissii vantees, ku ostin renkaat ja vanteet ni toi oli tyhjä mut täyttämällä sen se piti kyl ilmat sisällää kunnes yks kerta ku ajoin huoltoaseman pihaa ni se piti pientä pihinää ku ilma tuli renkaan ja vanteen välist pois, kävin kahvilla ja ajoin sen ilmapisteelle ni siin se ei enää sit pihissykkää ja paineetki oli viel OK, vähän ylitäytin sitä sit varmuuden vuoks ja tarkkailin tilannetta kunnes joku päivä sit kävin taas katsomas tilannetta ja laskin sen paineita 2.8bar -> 2.6bar ku se ei ollu vuotanu mut se oli vissii virhe. Siel o varmaa jotai kakka vanteen sisäpinnalla ni ei tiivistä kunnolla.

Siin meni sit niin kauan säätäes ku piti eka lähtee ostaa ilmapistooli mittarilla biltemasta ja ku pääsin takas ni työpaikan pikkukompura oli nii surkeen pien ettei se jaksanu poksauttaa sitä takas vanteelle ni lähdin sit ostamaa venttiilineulatyökaluu et saan venan pois et saa nopeemmin ilmaa sisää - ei menny vanteelle siltä vaikka autoki oli tunkattu ylös, ei siin sit auttanu ku irrottaa koko rengas ja mennä toisee hallii isomman kompuran luo ni se jakso painaa sen verran nopeesti ilmat renkaasee et se tiivisty, mut ei poksahtanu hiljallee pieneni vaa pihinä ja lopult loppu kokonaa/tiivisty, ei hyvä.

Mut sen aikaa siin meni et pääsin kupittaalle vasta vähä ennen kasii ni ei siel kauheesti porukkaa enää ollu ja moottorikin pätki ku viimestä päivää :D

Tosin tässä oli tullu juttuu tuol Finsquirtin puolella et vois johtua vaa liian pienistä jännitteistä se megan sekoilu ja mittasinkin tossa jännitteitä, akulla ja konehuoneen virranjakoblokilla oli viel 14V+ mut megan releillä enää vajaa 12.xV - jakoblokilta releille on vaan 20-30cm matkaa ja virta kuljee 4mm piuhoilla niille mutta ne on vissii vaa jotenki paskat/huonosti kiinni blokissa vaikkei heilukaan pahasti, ei olis tommosta osannu epäillä aluks kyl. Pitää fiksata ne niin että tulee 14v niillekin ja kattoo jos tää vaikka alkas toimii :D
http://www.fiat127.net
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Niin, siellä voi olla vielä sellaisia jännitteenvaihteluitakin mukana jotka ei yleismittarilla näy... Johdotus kannattaa tosiaan käydä läpi mittarin kanssa ja jännitteitähän voi mittailla myös eri piuhojen ja kytkentäpisteiden yli.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Juu, nyt tuli uusittua megan releille 6mm2 piuha, jännitteet nous niin että nyt toisella releellä on 13.9V ja siitä eteenpäin myös puolalla 13.9V ainakin tyhjäkäynnillä, ei pystynyt yksin kaasuttelemaan ja mittaamaan kun on nii pahassa/ahtaassa paikkaa kaasuvipu. Jännitteet tosiaan nousi tuolla, mutta ei vaikuttanut mitenkään. Koskas Ville on maisemissa, ehtiikö huomenna iltapäivällä / illalla tutkiskelemaan? Vai onko viikonloppu parempi?
http://www.fiat127.net
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Pistän yv:tä... Tietokonetta ei tullut matkaan joten jos dokumentit boksista ja ruiskusysteemustä ottaisit mukaan... :-)
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin