127:n uusi tuleminen

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Levy on nyt täällä testattuna ja kasattuna, laita sun osoitetiedot vaikka yv:llä niin lähettelen kirjekuoressa?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Noniin, kiitos Villen nyt tää toimii tää masiina niinku pitäis :) Uusi VR-ohjaus on nyt tinattuna boksiin lisälevyn muodossa ja pätkimiset loppu siihen, tuntuu vetävänkin aika pirusti nyt tää kikkare. Alko jostai syystä vissii bensanpaineen säädin ellen väärin kuule, pitämää hirveetä vihellystä. Siitä vois ehkä laskee vähän paineita, suuttimet käy turhan kovil paineil ku oli aluks pelko et niist loppuu tuotto ni on vähä ylikovat paineet kun ne näytti riittävän ainakin aiemmalla - pätkivällä ajolla.

Ärsyttävä viheltävä ääni tosiaa, vähä samanlainen ku laturin hihna luistais koko ajan, mutta enemmän semmonen vihellysmäinen. En tiiä mikä senki nyt sit innosti alottamaa, se vaan sopii tän auton kuvioon et ku jotai korjaa ni joku muu paikka repsahtaa yllättäen sillä sekunnilla..

Eikä oo läppärii tosiaan nyt käytössä mutta pitää joltain lainata ku emäntä varasti säätöläppiksen mukaansa kun lähti käymään reissussa.Pitää katsoo taas seoksia ja ihmetellä mitä siel konees tapahtuu nyt kun ei oo ongelmia :)

Toi vaihteisto vaan on ihan susi, nelonen ei pysy silmässä ku tasasella ja kolmonen nelonen ja vitonen rutisee sillee et siel ei oo käytännös synkroi ollenkaa.

Ja sellanenki ajoa vaikeuttava vika että toinen eturengas vuotaa itseksee ilmat ulos ku joku on rikkonu renkaan huulen rengaskoneel sillee et siit o lähteny pieni pala irti. Sen pystyy kyl täyttää sen renkaan isol kompural mistä ei lopu tuotto - se rengas kun on tyhjä ni se vuotaa siitä huulen reunan kolosta ilmaa ulos mut jos on tarpeeks tuottoo ni se alkaa täyttymää ja ku renkaan huuli alkaa ottaa muualtakin kiinni ku reunasta ni se pitää. Mutta ajossa ku töyssyis ja kanttereiden yli ajaa ni se aina tussautaa ilmaa ulos ja sit ku on vähä päälle 1bar enää jäljel ni se alkaa vuotaa kokoajan ja tyhjenee hetkes. Aika hazardi - pitää vaihtaa nopee ku voi tyhjentyy jossai motaril ni sit on huulivanteet solmus ja auto ojas pahimmas tapaukses.

Onneks noita 195/45/14" renkaita ei kasva puissa käytettyinä ni pitää ostaa uudet vissii.
http://www.fiat127.net
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Noniin, nyt on uudet renkaat olemassa, eri paria vaan ku takanakit mutta väliäkös sen ku kohta nämäkin menee sileeks varmaan :) Pitää huomenna yrittää saada joku niistä harvoista rengaspajoista, jotka on lauantaina auki ni laittaa nää vanteille, ei oo vissii ihan helppoo ku on nii pienet kumit ja ylilevee vanne.

Sit pääsee taas testailee, pitää vaa selvittää mistä toi bensanpaineen säätimen ujellus johtuu, tosi ikävä ääni.
http://www.fiat127.net
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Mafia kirjoitti:Noniin, nyt on uudet renkaat olemassa, eri paria vaan ku takanakit mutta väliäkös sen ku kohta nämäkin menee sileeks varmaan :) Pitää huomenna yrittää saada joku niistä harvoista rengaspajoista, jotka on lauantaina auki ni laittaa nää vanteille, ei oo vissii ihan helppoo ku on nii pienet kumit ja ylilevee vanne.

Sit pääsee taas testailee, pitää vaa selvittää mistä toi bensanpaineen säätimen ujellus johtuu, tosi ikävä ääni.
http://www.rhp.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kerro terveisiä Veskulta.
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Wesun suosittelemat tais pitää lomapäivää, mut sain vaihdettua :)

Hirveen metsäs ei oo enää seokset ainakaa täyskaasul mut osakaasul riittää viel vähä tekemistä, puhumattakaa siitä et pitäs saada MAP-säätö toimimaa ku se vetää semmosta vuoristorataa et oon ottanu toistaseks pois käytöstä, sais matka-ajos ja muutenki seokset toimii paremmin ku se olis käytössä.

Pari kertaa kokeilin jo tuhota näitä uusii renkaita ja ihmetellä et mites tää oikein lähtee, tässä nyt yks kokeilu motarin rampilta ( ei ees alamäkeen ) :D
http://youtu.be/gtft2svKWUQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Lähtö on vaikee ku se sutii, paljon. Melkein tuntui että lähes ilman kaasuu liikkeelle ja asteittain lisää kaasuu olis paras ( kuten videolla ), ettei se sudi ihan tolkuttomasti. Tuntu jotenki et nää renkaat ei pidä liikaa sutimisesta vs. meneminen. Jos antaa liiaks sutia ni meno kärsii. Nyt on kierrosrajoitin 8200rpm mut se on liian alhaalla, joutuu vaihtaa turhan aikasin. Varmaa ainaki 500rpm korkeemmal vois pitää rajottimen, kiertää kyl yli 9000 mutta ei jotenkin ainakaan ihan näin alkuun uskalla vedättää kun totuttelee vasta. Dynos uskaltas paremmin kun näkis paremmin mis kohtaa teho alkaa laskemaan ettei huudattais turhaa liian pitkällekään.

Bensanpaineensäädinkin lopetti ulinan itsekseen pienen ajelun jälkeen, onneks.

Nyt suurin ajamista haittaava asia on konepelti, joka on kuin pallopurje +80km/h vauhdeissa eikä sillä uskalla ajaa ( ja joo - eikä saiskaan ) isommallakaan tiellä ylitäpöö ku se aivan varmasti tietyssä pisteessä repeis irti, pitää jotain tehdä sille sitten seuraavaks. Vituttaa / hirvittää motarilla normivauhdissakin kun se on toistakymmentä senttiä kaarella keskeltä, näyttääki varmaan ihan dorkalta ulospäin :D
http://www.fiat127.net
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kuulostaa ihan tasan just samalta kuin oma 903cc seiska vaparifiltterillä ja sytkän säädöllä! Ainoastaan sun nopeusmittarias vaivaa joku, se nousee sinulla aika ryökäleen nopeasti! :mrgreen:

Todella hieno projekti!
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Heh, itsellä pääsi aina omassa 127:ssa konepelti salvasta irti ja oli sellaisessa n. 20 asteen kulmassa kun isommilla nopeuksilla kiihdytteli. Onneksi etupäästä saranoitu. No, näkipä samalla että pannuhuoneessa ei näy mitään hälyttävää.. :mrgreen:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Nonii, alkaa olee aika laittaa tää talviunille. Parisen tuhatta kilometriä vaan saanu kasaan vaikka ajellu kaikki ajot kesällä tän kanssa, olis voinu käyttöauton laittaa puolestaan seisontaan. Kävin nyt pirruuttaa kokeilee dynossa mitä viisari näyttää, mutta tottakai oli Murphy matkassa ja mun eikä dyno-kaverin läppäri kumpikaan suostunu juttelee megan kanssa / tunnistanu kaapeleita. Tiedä sit mikä oli.. ainaki omas läppäris joku mystinen ajuri-ongelma kun olin täs välis asentanu usb käyttösen OBD mittari ni sen ajurit oli korvannu myös ton megan kaapelin ajurit eikä huolinu niit vanhoi ajureit enää millään sen obd ajurin tilalle..

Lopputulos oli kuitenkin se ettei autoo päästy missään vaiheessa säätämään eikä seoksii mittaamaan, sen verran tiesin seoksista että ne on varman päälle pikkasen rikkaalla ja sytkä samoin - niitä just piti hioo täs dynossa mut eihän siitä mitään tullu.

Vedettiin sit kumminkin sokkona yks veto ja se on tässä linkin videolla sitten:

http://youtu.be/5yJsI0MXvPo" onclick="window.open(this.href);return false;

138hp / 149Nm - mutta kaveri sano että sen huomaa siitä et tarvii lisää ennakkoo ja tosiaan käy vähä rikkaal, ei nyt päästy kokeilee mitä siit irtoo ihan täydessä iskussa mutta todennäköisesti noin 145hp. Käyn varmaa keväällä uudestaa kunha tää ATK-puoli on varmasti toimintakunnossa.

Yritin jotai 0-100 aikoja mittailla, ne pyörii jossain 6.5s nurkilla. Mut 1->2 vaihdossa menee rapiat 0.7 . 0.8 sekuntia :D Se on nii tohjona toi loota et se ei anna vaihtaa vaihdetta voimallakaan ennenkuin kierrokset tippuu "hänelle" sopivalle tasolle ku ei synkrot pelitä. Mut.. jos saa uuden lootan ja hyvän lähdön ni kyl se varmaa sinne 5s puolelle putoaa tuokin aika :)
http://www.fiat127.net
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Hyvin on potkua, ja mun mielestä jo yllättävän matalalla kierrosluvulla huipputehot. Antais viitettä siitä että reserviä lisätehoillekin vielä on. :D
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Mafia
Viestit: 683
Liittynyt: 26.05.2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 127:n uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja Mafia »

Joo tossa oli tosiaan putsaritkin paikallaa ja vanhassa nekin rajotti jonku 2hp tjs. noi on viel likaset koko kesän ajetut. Kansi ei vaan virtaa ku oliks se 149hp tjs. Et ku ottaa putsarit pois ja hienosäätää megan ni ollaa jo melkei kyl niis tehois mitä voi tulla. Mut vääntö on kyl hyvä - alhaalta asti sama vääntö, ilmankos sil voi ajellaki vitosel 50kmh -> joka tilantees, se kun on ainoo vaihde mikä ei vingu ni ajan aina sillä ;D

Siin videon lopussa siis näkyy tehokäyrät.

Haluis kyl enemmänki tehoo ku sen noin 145 tjs, mitä siitä sit täydes tikissä tuleekaan. Mut kannelle joutus tekee jotai aika radikaalia et siitä saa enemmän irti. Kanavat vaan on kuitenkin niin pienet ja sen malliset et niit joutus nostaa ja täyttää tms. vähä "isompaa" tekee et sais paremmas kulmas tulee venoille. Mut nyt pitäs tehdä jotai alustalle ku tuntuu et jos olis yhtää lisää tehoo ni se pelkästään sutis, katotaa jos ens kesäks ostais astetta leveemmät kumit jos se auttas - tai tokkopa siin isoo eroo tulee 195 -> 205, mut ei haittaakaan.
http://www.fiat127.net
Vastaa Viestiin