Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Ajattelin samantien laittaa uuden ketjun tänne. Jos joku kiinnostuu vanhan Bravan tai Bravon ostamista alle satasella ja sen kunnostamista mahdollisimman pienellä budjetilla, niin täältä tulee faktat tiskiin - ainakin myöhemmin.
Ostin tämän Fiat Brava 1.8:n vuosimallia 1998, 70 eurolla espoolaiselta, pientä autokorjaamoa pitävältä mieheltä. Lyhyesti sanottuna auto oli täysi pommi ja mekaanikko ainakin yritti olla kertomatta mitään autosta. Kahden renkaan pultitkin olivat sormin pyöriteltävissä. En toki ollut ainut juuri tästä autosta kiinnostunut. Luultavasti halpa hinta, iso moottori ja automaattinen ilmastointi olivat houkuttavia. Näistä ei tietenkään mikään toiminut: moottori vuosi öljyä kaikista tiivisteistä. Ilmastoinnin kompuraa oli hankala saada käyntiin, jäähdyttimet murenevat käsiin ja letkuliitokset eivät varmasti ole tiiviitä. Surkeat kitkarenkaat. Sisältä muoviosat ovat kärsineitä ja halkeamia kaikkialla. Luojan kiitos sähköikkunat pelittää.

Auton ostamiseen ja siirton paloi lopulta 150 euroa. Fiksuinta oli hinaa auto ajokunnossa olevalla 1.4 Bravalla.

Oli ilmiselvää, että projektiin täytyy hankkia edes kohtuukunnossa oleva moottori. Tällainen irtosi 200 eurolla Tampereelta. Moottorilla oli ajettu myyjän mukaan 130 tkm ja päätin irroittaa ennen kauppoja sylinterikannen ja vilkaista sylinterien kunnon. Minun kohdalleni sylinterikannen purkaminen oli hyvä, koska halusin samalla vaihtaa kannentiivisteen sekä nähdä sylinterit. Miksiköhän muuten 130 000 km kirjoitetaan 130 tkm, kun se on 130 Mm eli megametriä?

Moottorin vaihto oli ensikertalaiselle hieman hankalaa. Useita tunteja paloi kuitenkin vetoakselin tuen kanssa, joka oli jatkuvasti tiellä. Tuen poistamiseen olisi pitänyt poistaa oikea vetoakseli kokonaan. Ongelmana tässä oli saada ulomman nivelen 32 tai 34 millinen mutteri pois, joka myös jäi paikoilleen. Perhana, kun olisi kunnon paineilmalaitteet... 8-)

Käytetyllä moottorilla oli varsin hyvännäköinen kytkin, joten päätin olla vaihtamatta osia uusin. Nyt myöhemmin kaduttaa, etten vaihtanut edes kytkinlaakeria. Kytkimen kanssa ajattelin, että 130 tkm ajetulla moottorilla kytkimen pitäisi olla joko erittäin uusi tai erittäin käytetty, koska eikö noilla kilometreillä kytkinrempan pitäisi lähestyä?

Moottori meni kasaan Motonetin kannentiivisteellä. Hintaa 32 euroa. Tiedän, saatan myöhemmin joutua tekemään kansirempan ihan vain hetken säästöostosten nimissä. Enkä epäilisi kannentiivisteen pettämistä lainkaan, sillä en ensimmäistä kertaa tasohiottanut sylinterikantta tai lohkoa. Tasoittelin ja putsailin kannen ja lohkon pintaa vain leveillä raapimaterillä. Syöpymiä ei oikeastaan ollut kannessakaan kummemmin. Katsellaan, miten pitkälle näillä säästöillä pääsee: kannet tasohiomatta ja motonetin kannentiiviste: a winning combination.

Nyt ollaan siinä pisteessä, että uusi moottori on imu-, pako- ja sähkösarjoja vaille paikoillaan. Ostin myös käytetyn laturin erikseen, jonka pelkään edelleen olevan sopimaton, mutta saa nähdä. Ohjaustehostimen pumpun kanssa on myös ongelmia. Jostain syystä pumpun pyörä jumittuu täysin, kun pyörän kiristää pumppuun kiinni. En tiedä mikä jumittaa pyörän ja hankaa vastaan. Äh... Selviää kait huomenna. Kaikkien pulttien pitäisi olla paikoillaan ja kiristettynä...

Tein neljästä 2,50 mm^2 kaapelista, toivottavasti riittävän paksun piuhan laturin ja startin väliin. Äkkiä katsottuna 10,0 mm^2 kestäisi 50 ampeerin virran jatkuvana, joten kröhömn... Paikalla on 70 ampeerin laturi? :mrgreen:

Epäilen edelleen laturin yhteensopivuutta... Auton sähkösarjassa oleva laturin varoitusvalojohdossa oli valmiiksi M6 pulttiin menevä rengasliitin. Ostamassani laturissa on M8 pultilla paikka varoitusvaloliittimelle. Harmittaa vieläkin tuo epävarmuus laturin kanssa. Jos homma olisi selvä, voisin laittaa samantien imusarjan imuputkineen paikalle ja alkaa käynnistelemään moottoria.

Sitten jäähdytysnesteet, öljyt ja öljynsuodatin ja tiivistesilikoni yhteensä noin 50 euroa. Ideana on laittaa koneeseen halvat motonet-öljyt ja huuhtoa kone. Vasta sitten laadukkaat täyssynteettiset öljyt sisään. Tähän mennessä on siis palanut noin 432 euroa. Vinkkejä saa antaa nyt jo ilmastoinnin huollossa ja korjaamisessa. Onneksi minulta löytyy valmiina toimiva ilmastoinninkompura.
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Amatööri virheitä lisää. Laturi onneksi sopi täydellisesti paikalleen. Varoitusvalolle oli M5 liittimelle paikka... Ohjaustehostin jumitti, koska pyörän pulteissa ei ollut noin millin paksuisia prikkoja. Kaikki onneksi kunnossa.

Täytyy vielä ylistää eper.fiatforum.com -sivustoa. Ilman sitä kasaaminen olisi täysin mahdotonta, paitsi henkilöiltä, jotka jaksavat laittaa kaikki mutterit ja pultit talteen sekä nimetä ne. Kaikkien pulttien ja muttereiden koot sekä kierteet löytyvät sivustolta.

Auton pitäisi lähteä käyntiin huomenna tai viimeistään ylihuomenna. Olen kuitenkin huolestunut ajoituksesta, koska ajoitusmerkit eivät ole millilleen paikoillaan. Kertokoon kuvat tarkemmin:
Kuva
Kuva
Olen todella varovainen ja pelkään typeriä virheitä. Olisi tässä vaiheessa naurettavaa tuhota moottori pikkuvirheen vuoksi, jos väärää ajoitusta voi sellaiseksi kutsua.

Toinen seikka, joka on huolena, on öljynpaine. Olen laittanut hieman yli nelisen litraa öljyä moottoriin ja laittanut uuden suodattimen. Jostakin moottorinrakennuskirjasta tai -videosta olen käsittänyt, että startilla pitäisi antaa öljyn kiertää moottorissa ennen käynnistämistä. Kuuluuko öljynpainevalon sammua startilla kääntäessä moottoria eli pystyykö startti luomaan tarpeeksi painetta? Minun tapauksessani en saanut öljynpainevaloa lainkaan sammumaan, vaikka pyörittelin starttia kymmenisenkin sekuntia.

Piti lisätä, että laturi maksoi postikuluineen 40 euroa. Yhteensä on palanut noin 472 euroa.
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Oh crap...
Nyt kun tarkemmin mietin, en ole lainkaan varma kuinka alunperin ajoitin koko moottorin. Apuna oli ainoastaan pyörien valmiit valkoiset merkit, mutta en löydä netistä lainkaan ohjeita ajoittamiselle. Haynesin manuaalissa kerrotaan ohjeet yläkuolonkohdan hakemiselle ensimmäisessä sylinterissä eikä siitä taida olla kauheasti apuja. Pitäisi varmaan ostaa nokka-akselien lukituspalat vai olisiko täällä 1.8 moottoreita kasanneilta antaa vinkkejä ajoituksen löytämiseen?
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Nokissahan ei ole kiilaa joten ainoa oikea tapa ajoittaa kone on lukkopalojen kanssa (ellei ole itse tehnyt niitä oikeesti hyviä ja luotettavia tussimerkkejä, ja muistaa miten ne on laitettu, eikä hihnapyörät ei ole olleet irti). Ykkönen YKK:hon ja palat paikalleen, ja vaikka nokkapyörät vielä löysälle. Joten nyt mars lukkopalojen hankintaan (tai vuokraamiseen)
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Kiitos neuvosta.
Tällainen tuli ostettua:
http://www.ebay.co.uk/itm/261418691322
Hintaa oli noin 34 euroa, mutta hyvä ostos. Täytyy katsella, jos joku muu sattuu tarvitsemaan samoja lukituspaloja.

Projektiin palanut 506 euroa :P

Vielä ensimmäiseen viestiini olisi pitänyt lisätä "ennen ja jälkeen kuvat".
Vanhan moottorin sylinteri: Kuva


Ja vaihdetun moottorin sylinteri: Kuva

Nyt vain sormet ristiin ja toivomaan, että ajoituksen säädön jälkeen kaikki toimii niin kuin pitää.
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3373
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Huomio kiinnittyi ylemmässä kuvassa olevaan tiivistemassapurseeseen. Nyt on putkilotiivistettä tullut reippaalla kädellä. Ulkopuolella tuo ei haittaa. Sisäpuolella lienee samanlainen purse. Kun pötkö irtoaa, se löytyy öljypumpun imusihdistä. Ja kun näitä irtoaa usea, kohta on sihti tukossa => öljypumppu ei saa öljyä => voitelu lakkaa => :shock: :cry:
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Laitan ajoituksen kokonaan uusiksi, kun lukituspalat saapuvat brittien saarilta. Yritin olla varovainen tuon silikonin kanssa, mutta sitä on pursunut ulkopuolelle jonkin verran. Täytyy tsekkaa menikö venttiilikoneiston puolelle samanlaisia nokareita.

Uusi kannentiivistesarja maksaisi noin 75 euroa. Se olisi varmaankin seuraavaksi fiksuin hankinta. Saisi venttiilikopan tiivisteen lisäksi kaikki muutkin ja uusi kansipahvi jäisi odottamaan vanhan palamista.

Kun ajoitus on kunnossa ja moottori on tiivis, kone lähtee hurisemaan. Odotan aika jännittyneenä ensimmäistä katsastusta. Olisi ihmeellistä, jos minun ei tarvitsisi vaihtaa yhtäkään iskaria tai ohjausniveltä. Luojan kiitos jarrut toimivat edes jotenkin.
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Ajoitus on moottorissa tällä hetkellä päin metsää. Kiellän jyrkästi jokaikistä ihmistä maanpäällä olemaan laittamatta moottorin ajoitusta niin kuin kuvissa näkyy. On siis vain tuuria, että männät ja venttiilit eivät osu toisiinsa. 1.4 moottorin voi ajoittaa merkeillä: nokkapyörässä on kiila ja ajoitusmerkki, jonka täytyy olla sylinterikannen yläreunalla pakopuolella. Kampiakselille on oma merkkinsä ajoituksen muovikotelolla. 1.8:ssa on ajoitusmerkki kampiakselille muovikotelossa, mutta nokka-akseleita varten ei ole merkkejä. Nokkapyörissä toki on sellaiset, mutta niitä ei voi ajoittaa merkeillä.

En sitten tiedä, olisiko mahdollista ajoittaa moottori laittamalla ensin kampiakseli YKK:aan ja sitten kääntämällä imupuolen nokka-akselin nokat juuri ensimmäisen sylinterin yli ja pakopuolen nokan juuri avaamaan saman sylinterin pakoventtiilin. Kuinka tarkka tällaisissa säädöissä voi olla? Totta kai neuvoisin kaikkia samaa moottoria remppaavia säätämään ajoitukset lukituspaloilla.

Kyllä tuo 1.4 on älyttömän paljon helpompi huoltaa. Vain yksi nokka-akseli, ei ohjauspyöriä ajoituksessa, todella paljon tilaa työskennellä. Esim. jakohihna remppa on paljon helpompi tilan ja yksinkertaisuuden vuoksi. Myös imusarja on huomattavasti helpompi poistaa 1.4 kuin 1.8 moottorista ja siten startinkin vaihto on simppeli työ. Esim. 1.8 moottorissa laturia vaihdattaessa Haynesin manuaali neuvoo hoitamaan operaation moottorin alakautta ja löysäämällä moottorin takatuen, jotta laturin saa pujoitettua alta.
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja wellu »

Cimi kirjoitti:En sitten tiedä, olisiko mahdollista ajoittaa moottori laittamalla ensin kampiakseli YKK:aan ja sitten kääntämällä imupuolen nokka-akselin nokat juuri ensimmäisen sylinterin yli ja pakopuolen nokan juuri avaamaan saman sylinterin pakoventtiilin. Kuinka tarkka tällaisissa säädöissä voi olla? Totta kai neuvoisin kaikkia samaa moottoria remppaavia säätämään ajoitukset lukituspaloilla.
Ei onnistu. Päin helevettiä se on tuolloinkin...
Käy jostain korjaamolta kysymässä lainaan ne lukituspalat. Säästää hermoja, vaivaa, bensaa ja rahaa.
Cimi kirjoitti:Kyllä tuo 1.4 on älyttömän paljon helpompi huoltaa. Vain yksi nokka-akseli, ei ohjauspyöriä ajoituksessa, todella paljon tilaa työskennellä. Esim. jakohihna remppa on paljon helpompi tilan ja yksinkertaisuuden vuoksi. Myös imusarja on huomattavasti helpompi poistaa 1.4 kuin 1.8 moottorista ja siten startinkin vaihto on simppeli työ. Esim. 1.8 moottorissa laturia vaihdattaessa Haynesin manuaali neuvoo hoitamaan operaation moottorin alakautta ja löysäämällä moottorin takatuen, jotta laturin saa pujoitettua alta.
Niin, muutoin se onkin ihan susi kone (oma mielipide).
Minkä huollan, sen korjaan...
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Cimi »

wellu kirjoitti:
Cimi kirjoitti:En sitten tiedä, olisiko mahdollista ajoittaa moottori laittamalla ensin kampiakseli YKK:aan ja sitten kääntämällä imupuolen nokka-akselin nokat juuri ensimmäisen sylinterin yli ja pakopuolen nokan juuri avaamaan saman sylinterin pakoventtiilin. Kuinka tarkka tällaisissa säädöissä voi olla? Totta kai neuvoisin kaikkia samaa moottoria remppaavia säätämään ajoitukset lukituspaloilla.
Ei onnistu. Päin helevettiä se on tuolloinkin...
Käy jostain korjaamolta kysymässä lainaan ne lukituspalat. Säästää hermoja, vaivaa, bensaa ja rahaa.
Cimi kirjoitti:Kyllä tuo 1.4 on älyttömän paljon helpompi huoltaa. Vain yksi nokka-akseli, ei ohjauspyöriä ajoituksessa, todella paljon tilaa työskennellä. Esim. jakohihna remppa on paljon helpompi tilan ja yksinkertaisuuden vuoksi. Myös imusarja on huomattavasti helpompi poistaa 1.4 kuin 1.8 moottorista ja siten startinkin vaihto on simppeli työ. Esim. 1.8 moottorissa laturia vaihdattaessa Haynesin manuaali neuvoo hoitamaan operaation moottorin alakautta ja löysäämällä moottorin takatuen, jotta laturin saa pujoitettua alta.
Niin, muutoin se onkin ihan susi kone (oma mielipide).
Lukituspalat ovat jo matkalla ja toivon, että tulevat postiin mahdollisimman pian. Täytyy malttaa olla koskematta ajoitukseen... :D
Menee ohi aiheen, mutta... Lueskelin tuota Haynesin manuaalia ja puristuspaineiden mittaamista sekä muistelin viime kesällä ottamiani mittauksia tuosta 1,4 koneesta. Muistaakseni yhdella sylinterillä oli 15% pienempi puristuspaine verrattuna muiden sylinterien keskiarvoon. Haynesin manuaalissa vihjastiin, että sylinteri, jolla on noin 20% pienempi puristuspaine, saattaa johtua kuluneesta nokka-akselista. Ajattelin testata tätä vaihtamalla kesän tullen toisen nokka-akselin tilalle. Mielestäni moottori pyörii ikäisekseen varsin normaalisti eikä paine-ero tunnu haittaavan. Voiko vain yksi sylinteri olla kulunut näin paljon? Alkaa kuuleman perusteella hieman pelottaa, hajoaako koko rompe käsiin. :?

Aloin miettimään muutenkin tuon 1.4:n kulutusta. Sen pitäisi olla pienikulutuksisin moottori kaikista, 1,2:sta 2,0:aan. Täällä on jo puhuttu asiasta: http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=1&t=15342.
Puhutaan, että 1,4:n kulutus olisi huono ja esim. 1,2:sen olisi hyvä. Voi helvetti... Täytyy testaa itsekin joskus, kuinka paljon 100 km lenkkiin palaa bensaa. Voisi olla mielenkiintoinen projekti heittää 1.2 kone 1.4:n tilalle? Toisaalta siinä pitäisi kaikki vaihtaa bensapumpusta pakoputkeen :(
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja wellu »

Osittain sulanut tai karstainen venttiili voi myös aiheuttaa yhden pytyn paineen laskun. Ilman väärinkäyttöä tai valmistusvikaa harvemmin yksittäin pytyt kuluvat väljiksi.

1.2 on omasta mielestäni paras moottori noista Brava/o moottoreista. Omassa mielessä 1.6 16v ja 1.2 16v on ikäänkuin "rintarinnan", mutta tiedän kokemuksesta tuon 1.2:sen olevan oikealla ajotyylillä todella bensapihi ja kokoisekseen kiitettävän sitkeä. Lisäksi siitä lähtee todella seksikkäät imuäänet vapaavirtaus filtterillä (ja huomaa kyllä moottorin käytöksessäkin). 8-)
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
ose
GFF
Viestit: 285
Liittynyt: 17.08.2005 19:24
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja ose »

Meilläkin oli 1,4 12 V Brava, kulki mielestäni vähällä, alle 6 l jos ei possuttanut hirveästi. Kun antoi kunnolla monoa ja pyrki agressivisesti eteenpäin bensaa meni jopa 8 l/100 km. 163000 km mennessä ei mitään ongelmia, on ilmeisesti sellainen kone jossa pitää olla hyvät öljyt ja vaihtaa ajallaan. Nyt 1,8 Marea farkku, alle 7,5 ei juuri mene, ehkä oikein siistillä kaasunkäytöllä menisi alle 7 litran.
Bravo Multijet 8 V menee riskistikkin käskien 5,5 litralla.
Osmo Keränen
Fiat Marea 1,8 Fiat Granduca Elegant 2,8 idtd -99. Ford Focus sw 1,6 -00
exät; Stilo 1,6 sw, Bravo MJET 8V, Brava 1,4, Tempra 1,6 MPI SW, Ducato 13 2,5, Regata 85 Weekend,L Prisma 1,6 i,127 Stella, Ritmo 1,7 D,Mirafiori 1,6 L (1,6 TC)
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Mun 1,6:selle lyhytiskuiselle tahtoo bensa maistua. Noin litran imee oma kombinaatio enempi sataselle gasoa vs pitkäiskuinen 1,6.
Sellasta alta ysiä menee satasella. Yhdentoista pintaan 85 litkulla. Allekirjoituksen marealla testattu.
Riskisti tuota ei kannata käskeä on pyörre tankissa.

1,2:set menee ihan jees lukemilla :D

Joo älä cimi ronki nokkia ennekö olet saanu lukituspalat. Hemmetin helppoa se on ilman palojakin laittaa nokat kohdilleen mut vaatii vähän kokemusta. Periaate on niinkin yksinkertainen eli venttiilit saksaa ykkösen ykk:ssa ja nelonen työvuorossa.
Ja hyvä olis olla heittokello millä kattoo venttiilinoston painimesta.
1,6 koneessahan tämä ei alkuperäisellä ratkaisulla onnistu.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
VTO
Viestit: 1441
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja VTO »

-97 mallin 1,6 farkku Marealla ajoin aikoinaan 178 tkm "kestotestin" kulutuksella 7,3 l/100km. Autossa ei ollut lohkolämmitintä ja oli aina kadun varressa. Kaupunkiajoakin mukana ihan kohtuullisesti.
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Ja lisää ongelmia. Startti on päättänyt lopettaa toimintansa, joten se lähtee vaihtoon. Tarkemmin katsottuna molemmat tämän moottorin nokka-akselit näyttävät hieman kuluneilta. Lähes jokainen nokka kiltää ja näyttää hieman pyöristyneiltä, kuvia myöhemmin muiden mielipiteitä varten. Mitähän maksaisi käytettynä tai uutena oikeasti hyvät nokka-akselit, jotka eivät ole kuluneita? Surkea tuuri, että minun kohdalle on tullut jo kaksi surkeaa 1.8 kantta... :(
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Vastaa Viestiin