Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
75 ELX
Viestit: 429
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja 75 ELX »

Cimi kirjoitti: Kun yrittää tietokoneella yhdistää tunnistimeen, ei vastausta.
Millä ohjelmalla yrität lukea koodeja? Ainakin multiecuscan tarvii olla rekisteröity että 464793640 purkin koodit saa nollattua
Mikä olisi nopein ja helpoin ratkaisu tähän?
Vaihdat ecun ja johdot toisesta autosta
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Käytössä on rekisteröity versio fiatecuscan 3.6.2. Ilmaisella versiolla ei pääse lukemaan esim. 1,4 Bravan moottorin tietokonetta, mutta tällä rekisteröidyllä pääsee.

Sitten kai seuraavaksi metsästämään airbagin sähkösarjaa. Sais luvan jo loppua ongelmat.
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Muistelisin että vag-com piuhaan tarvitaan adapteri bagin yhteyden muodostukseen.

En nyt nopealla haulla löytynyt parempaa kuvaa http://www.dodaj.rs/f/p/v9/XAjAAcf/fewfrw.png" onclick="window.open(this.href);return false;
Keltanen taisi olla bägille..
Bravo t-jet
jonik
Viestit: 266
Liittynyt: 12.09.2011 22:25
Paikkakunta: Ähtäri/Seinäjoki

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja jonik »

Punanen on ainakin Puntossa airbagille.
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Yhteys varmasti muodostuisi, jos sähkösarja olisi kunnossa. Kuitenkin 1,4 Bravan airbagin tietokonetta tutkinu monta kertaa ja nollannu vikakoodeja.

Siis airbagin valo mittaristossa palaa, jos tunnistin ei ole kiinni. Jos liitin on tunnistimessa heikosti eikä kokonaan pohjassa, mittariston bagivalo jää palamaan himmeästi. Jos liitin on kokonaan pohjassa, airbagi valo palaa, kuten ilman liitintä.

Käytössä on 3-pin => OBD -adapteri, ja sitten OBD => USB -kaapeli. Tässä OBD-USB -piuhassa on punainen ledi, joka palaa, jos OBD-porttiin tulee + ja - varaus. Ledi palaa, jos liitin on heikosti kiinni, mutta sammuu, jos liitin on kokonaan pohjassa. Eli onkohan tunnistimen liittimessä jotain vikaa, kun maadoitus katoaa liittimen ollessa pohjassa? Tämän tarkemmin en osaa asiaa selittää :D
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
jonik
Viestit: 266
Liittynyt: 12.09.2011 22:25
Paikkakunta: Ähtäri/Seinäjoki

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja jonik »

Millanen tää sun obd-piuha on? KL/VAGCOM on itellä toiminut parhaiten ja tähän tarttee lisäksi sen punaisen adapterin airbagille.
http://www.e-ville.com/fi/18-obd-vikako ... -4091.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisäksi asentaa ajurit koneeseen niin toiminta on taattu.
http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Nämä kaksi löytyvät ja toimivat 1,4 Bravan moottorin ja airbagin tietokoneisiin sekä 1,8 Bravan moottorin tietokoneeseen:
http://www.e-ville.com/fi/18-obd-vikako ... -alfa.html
http://www.e-ville.com/fi/18-obd-vikako ... -4091.html

Juuri tästä sinisestä OBD-VAG-KKL -kaapelista löytyy tuo punainen ledi, joka ei pala, jos tunnistimen liitin on täysin kiinni. Seuraava yritys on puhdistaa liittimiä ja katsella sitten sähkösarjan kuntoa.
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Olen nyt purkanut airbagin tunnistimet ja johtosarjan. Kaikki kolme ovat edessäni ja olen järjestänyt aika erikoisen kokoonpanon:

Kaivoin esiin vanhan 350 watin tietokoneen virtalähteen, josta saan airbagin tunnistimelle 12 voltin virran. Mukana on myös kaikki tarvittavat piuhat tietokoneen ja tunnistimen välille.

Vielä en tosiaan ole saanut vanhaa enkä uutta tunnistinta näkymään Fiatecuscanissa. Tunnistimet saavat virran kolmepinnisestä liittimestä, jossa on kaiken järjen mukaan musta (maadoitus) ja punainen (+12V), mutta mikä rooli on oranssilla pinnillä/johdolla?
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Cimi »

ONNISTUI!!!

Eli oranssijohto on herätejohto.
Vikakoodit käytännössä siirtyivät uuteen tunnistimeen, koska lamppu oli edelleen mittaristossa sörkitty. Siksi vikakoodit ovat:

Jännite liian alhainen
Airbag warning lamp short circuit to +V
Connection to ECU grounding
Airbag warning lamp short circuit to GND or O.C.

Nyt tuo "Connection to ECU grounding" huolestuttaa, koska uskon sen olevan syy, miksi en saa yhteyttä tähän uuteen tunnistimeen autossa. Mikä on pielessä? Koko systeemin pitäisi toimia, koska se toimii myös tälläkin hetkellä nenäni edessä...
Kaiken lisäksi näitä vikakoodeja on järjetöntä lähteä nollaamaan, koska ne tulevat samantien takaisin. Tietysti vikakoodiksi pomppasi puuttuva turvatyyny, joka on kiinni auton ratissa...
Viimeksi muokannut Cimi, 30.11.2014 22:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Avatar
75 ELX
Viestit: 429
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja 75 ELX »

Cimi kirjoitti: "Connection to ECU grounding"
Onko ecun rungossa maadoitus?
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Cimi »

http://aijaa.com/RTN9jm

Kyllä on ja näkyy selvästi, kun otin tuon piirilevyn pois.
Itseasiassa piirilevyn alta löytyi ehkä pari millilitraa jäähdytysnestettä... Kyllä tämän tunnistimen pitäisi kuitenkin toimia, kun kerran siihen pystyi yhdistämään. Täytyy katsoa maadoitukset kuntoon. Samalla taidan sulkea koko tunnistimen tiivistesilikonilla - pieni vakuutus tulevaisuuteen...
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Avatar
75 ELX
Viestit: 429
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja 75 ELX »

Missä liittimessä on punainen, musta ja oranssi johto?

Mun romuissa tulee airbagin 3 pin liittimeen 2 johtoa: vaaleansininen plus johto ja tummansininen vikavalon johto (uudemmissa toinen johto on keltainen).
Maajohto on ecun vieressä pultin alla ja toinen maadoitus on ecun kuoren kautta kun se on pultattu kiinni.
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Auto viimein jälkitarkastukseen. Airbagit toimii.

Mutta ei mennyt läpi. Katsastaja totesi, että 1,8 kN ja 1,7 kN ovat aika roimat voimat takajarruille. Kerroin, että tässä mobiilissa on ALB-jarrut, jonka jälkeen katsastaja nosti auton ylös ja katsoi pakoputken takana olevaa paineensäädintä. Tämä siis oli aivan ruosteessa. Toinen katsastaja loikkasi ylhäällä olevaan autoon, paineli jarrupoljinta eikä paineensäädin liikkunut lainkaan. Tämän takia hylkäys. Toinen katsastajista kävi vielä ajamassa pienen lenkin eikä vakuuttunut. Ainut korjauskehiitus tuli ikkunoista, joita ei pysty laskemaan. Tämä johtuu siitä, että poltin sulakkeen poisaessani niitä älyttömiä airbag-valo virtelmiä. Muitakin sulakkeita on ehkä palanut.

Nyt kuitenkin hanskat tiskiin. Ei riitä voimat katsastus-korjaamo-katsastus-korjaamo-katsastus -pompotteluun. On todella harmi, ettei korjaamolla alunperin huomattu mitään vikaa jarruissa. Uusia paineensäätimiä saa tarjota, mutta korjaukset jatkuvat aikaisintaan toukokuussa...

EDIT: No tietysti nyt jälkeenpäin katkerana kysyn, saako paineensäätimen perusteella hylätä autoa? Kaksi katsastajaa ei siis oikeastaan keksineet aluksi edes mitään perustetta hylkäämiselle, joten he päätyivät olemaan laittamatta etujarrujen tuloksia ja voimia ollenkaan ja laittoivat "jarrujen olevan takapainoiset". Ärsyttää... :(
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Avatar
75 ELX
Viestit: 429
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja 75 ELX »

Cimi kirjoitti:saako paineensäätimen perusteella hylätä autoa?
Saa

Kannattaa kokeilla liikutella ja rasvata säätimen vipua että liikkuu hyvin ja kokeilla liikkuuko sisuskalut kun painaa jarrua
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja arpati »

No ei siitä säätimestä kannata murhetta kantaa vaan antaa lekaa ja irrotusöljyä, harvemmin ne männät jumittaa vaan se ulkoinen sanka joka siis kuten lattarauta joka lykätään hahloon ja lukitus läpipultilla (sarana) ja tuo liitos ruostuu jumiin kun sinne kumin sisään ei lopulta jää kuin suolapaskaa... Tuo lattarauta sitten painaa hiukan saranasta ylöspäin olevaa tappia joka painaa mäntiä.

Toinen olennainen osa on se jousi eli onko sitä edes enää jäljellä? Yleensä ne kuluu sangasta poikki ja tippuu matkalle... Uusiakin säätimiä sai motonetista ts orkkis boschia eli sellaisen joskus jo ostin varalle - en vaan ole tarvinnut vielä kun kaikki on saatu toimimaan kun saanut saranakohdan liikkeelle. Maksoi muistaakseni hiukan alta satasen.

Tossa pari kuvaa tempraremontista mutta eiköös se ollu ihan samanlainen mareassakin... Pakoputki tais olla tässä pois tieltä kyl ja sangan otin irti ja herkistelin kosanilla liikkuvat + hitsasin yläpäähän paksun neliskanttisen prikan kun oli reikä kulunut... Kumi sitten täyteen vaseliinia niin toimii maailman tappiin...

Kuva

Kuva
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Vastaa Viestiin