Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Neverth
Viestit: 353
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Neverth »

Mulla on yksi säädin ollut hyllyssä pari vuotta (käyttämätön) kun ostin omaa autoa varten motonetistä (Bosch). Näyttää vielä että olisi saldoa.

Totesin vain että pitäis apurunko tiputtaa vaihtoa varten joten ajattelin ensin kokeilla vielä elvytystä.
Vanhan sai korjattua tökkäämällä pienen reiän kumisuojaan ja siitä pistämällä ruostespreitä ja rasvaa neulalla sisään samalla vääntöraudalla vipua liikutellen edestakas.
Tarpeeksi kun nitkutteli niin herkisty. Deltalta ostin uuden jousen siihen säätimen ja kallistuksenvakaajan väliin viime vuonna, ei ollut edes pahanhintainen (kai jotain 9 - 15e luokkaa).

Yhdessä katsastuksessa katsoivat tuon vivun liikkumisen, sama katsastaja ei osannut käyttää kytkintä ja jarrudynolta lähtiessä kytkin haisi, idiotteja kun ovat.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja wellu »

Mulla oli aikanaan Unossa kans tuo "vipumallin" säädin jumissa.

Ei jarruttanut takapyörillä ollenkaan, otin ronskin otteen vivusta ja väänsin... "PAM!". Pamahti toiseen ääriasentoon ja jätin siihen kun ei parkkipaikalla kiinnostanut rassata.

Oli muuten takapainoiset jarrut sen jälkeen, mutta sehän palkittiin lumpparirallin 3-sijalla ihan loppuun ajetuilla nastattomilla nastarenkailla. :mrgreen:
Minkä huollan, sen korjaan...
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Varmaan kaikista fiksuinta olisi lähteä saamaan vanhaa paineensäädintä toimimaan. Katsastaja kyllä yritti painaa sitä sorkkaraudan voimin, mutta ei onnistunut. Täytyy ottaa ruosteenirroitussprayta mukaan ja yrittää vielä itse.

Halvin paineensäädin, jonka löysin netistä olisi noin 62 euroa. Asennustyö korjaamolla noin tunnin eli noin 60 euroa.
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

No se on tosi rivakka asennus.. eikös tässä ole autohistorian veemäisin paikka, varsinkin jos juntturit ei aukee suosiolla ja joutuu putkia uusimaan, niin on melkein väkisin akselin tiputtaminen alas? Ja säätimen kiinnitysraudatkin voi olla lahonneet??
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Irrotusöljyä päivittäin kunnolla ja muutaman päivän liotuksen jälkeen yrittämään.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Jarrupaineensäädin korjattu. Sitä irroittaessa huomasin, että takajarruputket vuosi, joten vaihdoin kaikki takajarruihin menevät putket uusiin. Tänään oli katsastus, joka hylättiin:

Jarruputki, ylimääräinen liitos, hylätty

Etuvalo, ei toimi, vasen edessä, korjauskehotus
Jarruvalo, ei toimi, kaikki, hylätty

Helmakotelo, ruostevaurio, hylätty
Pohjalevym ruostevaurio, hylätty

Etupyörän laakerointi, välyksellinen, vasemmalla edessä, korjauskehotus

Oli aika vaikea olla ottamatta tuota jarruputken liitos -juttua suoraan vittuiluna. Jarrudynamometristä tuli eteen 2,5 kN ja 2,2 kN sekä taakse 1,5 kN ja 1,4 kN. Päästöt oli täysin kunnossa. Sattuiko mulle vastaan näsäviisas tai pikkutarkka katsastaja vai kitisenkö vain turhasta? Katsastaja huomautti liian monesta liitoksesta, jolloin sanoin, että alkuperäisessä putkessa niitä oli taakse kaksi per linja. Itse asensin kolme. Tästä sitten kysyin, mistä katsastaja voi tietää, kuinka monta liitosta siellä saa olla? Tähän hän vastaa ja osoittaa yhtä liitosta: "tuon ei ainakaan kuulu olla tuossa."
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Tähän samaan törmäsin Äksyn jarruja laittaessani. Onneksi vihjeen antoi varaosamyyjä. Ylimääräisiä liitoksia ei saa olla.
http://www.trafi.fi/filebank/a/13249871 ... usteet.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kohta 1.1.12. "Letkussa tai putkessa ylimääräinen jatkos.Hylätty / Korj.keh "
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Sitten lähtee yksi liitos per putki pois. Toisaalta olisin voinut vain valehdella, että alkuperäisessä oli kolme liitosta per putki, koska katsastaja ei olisi sitä voinut tietää. Pienestä on kiinni, että saisi auton ajoon... :(
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Vastaa Viestiin