Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon
-
- Viestit: 1914
- Liittynyt: 09.04.2012 14:39
Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon
Jos bägin poistaa niin kuinka turvavyönkiristimet? eikös nuo pidä ottaa myös pois, koska ilman bägiä kuormittavat liikaa rintakehää törmäyksen sattuessa?
Valaiskaa viisaammat
Valaiskaa viisaammat
Bravo t-jet
Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon
Ei kai kun ne on kaikissa oli tyynyjä tai ei (ainakin bravx ja punto)sampsulisami kirjoitti:Jos bägin poistaa niin kuinka turvavyönkiristimet? eikös nuo pidä ottaa myös pois, koska ilman bägiä kuormittavat liikaa rintakehää törmäyksen sattuessa?
Valaiskaa viisaammat
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
-
- Viestit: 1914
- Liittynyt: 09.04.2012 14:39
Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon
Mjaa no sitten olen kertonut itselleni aivan väärin asian ja kertonut sen nyt foorumille
Bravo t-jet
Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon
Ei kannata uskoa kaikkea , mitä katsastus setä sanoo, vaan pyytää varmistamaan asian oikeellisuus jos vähänkään epäilyttää.
Joka asemalta löytyy joku joka oikeasti tietää.
Joka asemalta löytyy joku joka oikeasti tietää.
Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon
Vähän sanaton olo...
Alkupuheeksi sanon, että en usko tyyppivikapuheisiin koskaan. Jos autossa on vika, lähden tutkimaan sitä ensin ja todisteiden perusteella arvioin viat. Vähän sama, kun sanoisi sydänkohtauspotilaan kärsivän masennuksesta, koska se on kansantauti.
Otin toisen mittariston 1,4 Bravasta, johon olin vaihtanut jostakin toisesta Bravasta otetun, kierroslukumittarilla varustetun mittariston. Olisi pitänyt arvata, ettei kuka tahansa lähde kolvin ja kaiutinpiuhan kanssa räpläämään mittaristoa, jos siihen ei olisi syytä. Airbag valo jäi palamaan toimivan mittariston kanssa.
Noh, tietysti läppäri esiin ja juttelemaan airbagin tietokoneen kanssa. Kummajaiseksi en saanut mitään yhteyttä siihen. Yritin yhdistää moottorin ECU:un, johon yhteys pelasi eikä mitään vikakoodeja. Uusi yritys airbagin tietokoneeseen ilman onnistumista.
Puolen tunnin jälkeen luovutin ja päätin kaivaa airbagin tietokoneen esille. Yritin tuoda sen sellaisenaan kuvattavaksi, jotta kamera nappaisi hyvän ja märän kuvan:
http://aijaa.com/HViLsq
http://aijaa.com/DhuCwX
Tietokonetta pyyhkiessä vessapaperi selvästi muuttui jäähdytysnesteen takia vihreäksi.
Ei se mitään. Nyt vaan uutta tietokonetta etsimään. Auto ei mene katsastuksesta läpi, ilman uutta mötikkää. Piti vielä lisätä, että tein erittäin hölmösti, kun lähdin irroittamaan tietokonetta akun ollessa kiinni ja ilman minkäänlaista odotusaikaa. Täytyy tarkistaa 1,4 Bravastani olisiko siinä samanlainen tietokone tilalle. Ja tietysti: täytyy tiivistää jäähdytysnestekanavat.
Alkupuheeksi sanon, että en usko tyyppivikapuheisiin koskaan. Jos autossa on vika, lähden tutkimaan sitä ensin ja todisteiden perusteella arvioin viat. Vähän sama, kun sanoisi sydänkohtauspotilaan kärsivän masennuksesta, koska se on kansantauti.
Otin toisen mittariston 1,4 Bravasta, johon olin vaihtanut jostakin toisesta Bravasta otetun, kierroslukumittarilla varustetun mittariston. Olisi pitänyt arvata, ettei kuka tahansa lähde kolvin ja kaiutinpiuhan kanssa räpläämään mittaristoa, jos siihen ei olisi syytä. Airbag valo jäi palamaan toimivan mittariston kanssa.
Noh, tietysti läppäri esiin ja juttelemaan airbagin tietokoneen kanssa. Kummajaiseksi en saanut mitään yhteyttä siihen. Yritin yhdistää moottorin ECU:un, johon yhteys pelasi eikä mitään vikakoodeja. Uusi yritys airbagin tietokoneeseen ilman onnistumista.
Puolen tunnin jälkeen luovutin ja päätin kaivaa airbagin tietokoneen esille. Yritin tuoda sen sellaisenaan kuvattavaksi, jotta kamera nappaisi hyvän ja märän kuvan:
http://aijaa.com/HViLsq
http://aijaa.com/DhuCwX
Tietokonetta pyyhkiessä vessapaperi selvästi muuttui jäähdytysnesteen takia vihreäksi.
Ei se mitään. Nyt vaan uutta tietokonetta etsimään. Auto ei mene katsastuksesta läpi, ilman uutta mötikkää. Piti vielä lisätä, että tein erittäin hölmösti, kun lähdin irroittamaan tietokonetta akun ollessa kiinni ja ilman minkäänlaista odotusaikaa. Täytyy tarkistaa 1,4 Bravastani olisiko siinä samanlainen tietokone tilalle. Ja tietysti: täytyy tiivistää jäähdytysnestekanavat.
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon
menee se ilman uutta mötikkää katsastuksesta läpi.Ei se mitään. Nyt vaan uutta tietokonetta etsimään. Auto ei mene katsastuksesta läpi, ilman uutta mötikkää.
Oma ainakin meni.
Airbagin valonmukaan ne sen toiminnan tarkistavat katsastuksessa.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon
Itseäni lainaten.Wesulius kirjoitti:Heh , tuskimpa kukaan vahingossa sieltä bagin polttioma on poistanut, kyllä siihen on varmasti syynsä.
oisko niin , että bagin ecu on sökö , saanut vettä niskaansa (vuotava lämppärin kenno) ja valo on sammutettu leiman toivossa.
Syy tähän on se , että jos auto on 98 vanhempi ei tuollaista boxia vain löydy , ei saa edes uutta vaikka pistäisi haisemaan.
Pitäisi vaihtaa johtosarja ja boxi uudempaan.
Jos sulla se 1.4 lainaa siitä rattia jos bägitön.
Noita bägittömiä rattejakin on vaikea löytää..
Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon
Pakko alkaa etsimään uutta airbagin tietokonetta. Ilman sitä airbag-valo jää palamaan eikä auto mene katsastuksesta läpi. Airbag-valo ei jää vain korjauskehoitukseksi, right?
Irroitin 1,4 Bravastani airbagin tietokoneen, joka on erilainen, koodilla 46537777. Voisi huvin vuoksi kokeilla, jos sen pystyisi liittämään tähän projektiautoon, mutta tuskin mokoma toimii.
Jos jollakin on purettuna Bravoja, Bravaja tai Mareoita, niin hakusessa on airbagin tietokone, jossa on ylhäällä koodi 00464793640.
Googlesta löytyy paljon hyviä kuvia kirjoittamalla vain 464793640.
Ulkomailta toki löytyy näitä tietokoneita, mutta en aio maksaa 100 euroa + toimituskuluja Suomeen...
Samalla on hakusessa myös 1,8 moottorin ECU. Täytyyhän sekin tutkia läpi, jos vaikka alkaisi sitä ohjelmoimaan.
Irroitin 1,4 Bravastani airbagin tietokoneen, joka on erilainen, koodilla 46537777. Voisi huvin vuoksi kokeilla, jos sen pystyisi liittämään tähän projektiautoon, mutta tuskin mokoma toimii.
Jos jollakin on purettuna Bravoja, Bravaja tai Mareoita, niin hakusessa on airbagin tietokone, jossa on ylhäällä koodi 00464793640.
Googlesta löytyy paljon hyviä kuvia kirjoittamalla vain 464793640.
Ulkomailta toki löytyy näitä tietokoneita, mutta en aio maksaa 100 euroa + toimituskuluja Suomeen...
Samalla on hakusessa myös 1,8 moottorin ECU. Täytyyhän sekin tutkia läpi, jos vaikka alkaisi sitä ohjelmoimaan.
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon
Vaihda 1.4 airbag johtosarja niin sen ecu käy (ja ehkä kellojousi ja tyyny)
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon
Jostain syystä 1.8:lle on aivan oma ohjainlaitteensa. En osaa sanoa miksi - keskusteleeko nuo ECU:n kanssa vai mitä? Silloin tuskin sopii johtosarjaa vaihtamallakaan.
Se nestevuoto tuskin tulee letkuliitoksista, vaan lämppärin kennosta, joka odottelee vaihtoa.
Se nestevuoto tuskin tulee letkuliitoksista, vaan lämppärin kennosta, joka odottelee vaihtoa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon
Sama keltaisella liittimellä oleva se on kun muissakin vanhoissaLuigi kirjoitti:Jostain syystä 1.8:lle on aivan oma ohjainlaitteensa. En osaa sanoa miksi - keskusteleeko nuo ECU:n kanssa vai mitä? Silloin tuskin sopii johtosarjaa vaihtamallakaan.
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon
No niinpä olikin, tulkkasin taas eperiä väärin. Tosin 46537777:aa ei ole listattu 1.8:lle. Joko se ei siihen sovi, tai sitten 1.8:ia ei vain koskaan tehty 46537777:n kanssa, vaikka se olisi sen kanssa toiminutkin. Jos alkaa virittelemään, niin kannattaa pysyä pois airbagin tulilinjalta.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon
Homma toimii aivan hienosti kun vaihdat kaikki bagin palikat autosta jossa ne toimii! Eli johdot, boksin, sen kierukan ja ratin + vielä etuvyöt jos mareassa sähköllä laukaistavat vyöt. Bravx ja marean välillä on vähän eroa siinä viiksipaketissa eli muistaakseni virittelin jotain tai vaihdoin sen viiksipaketin myös bravasta että sai töötin toimimaan. Bravx viiksipaketissa ei ole tihkun nopeus säätöä tai ainakaan niissä mitä tutkin silloin.
Jos teet retken tänne niin ko osia löytyy kyllä useampaankin autoon ja erilaisilla kokoonpanoilla bravx ja marea + marea weekend.
Irrallaan on kyllä marean boksejakin jotka vois toimia nollaamalla mutta mulla ei ole vielä laitteita noihin ja kaverin korjaamolla eivät päässeet kiinni tuohon järjestelmään. Ts vaihtelin ehjiäkin bokseja toiseen autoon kun siinä oli jossain muussa palikassa jotain häikkää ja sitten vaihdoin lopulta kaikki palikat bravasta kun oli pakko saada auto ajoon... Bagittömia rattejakin löytyy ainakin lainaksi. EDIT: Marean sähköpaukkuvöitä ja johtosarjojakin ym löytyy irrallaan jos tahtoo koittaa ja pääsee järjestelmään sisään.
-98 1.8 16V ecu löytyy myös täältä!
Jos teet retken tänne niin ko osia löytyy kyllä useampaankin autoon ja erilaisilla kokoonpanoilla bravx ja marea + marea weekend.
Irrallaan on kyllä marean boksejakin jotka vois toimia nollaamalla mutta mulla ei ole vielä laitteita noihin ja kaverin korjaamolla eivät päässeet kiinni tuohon järjestelmään. Ts vaihtelin ehjiäkin bokseja toiseen autoon kun siinä oli jossain muussa palikassa jotain häikkää ja sitten vaihdoin lopulta kaikki palikat bravasta kun oli pakko saada auto ajoon... Bagittömia rattejakin löytyy ainakin lainaksi. EDIT: Marean sähköpaukkuvöitä ja johtosarjojakin ym löytyy irrallaan jos tahtoo koittaa ja pääsee järjestelmään sisään.
-98 1.8 16V ecu löytyy myös täältä!
GFF 1518 - 050 354 9376
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon
Ei pitäisi olla tarvetta lähteä sen kummallisempiin muutoksiin. Tänään sain täysin identtisen airbagin tunnistimen postista ja kuluja tuli 35 euroa.
Ongelma vain on se, että uusi tunnistin ei näytä toimivan. Asentaessa tämä tunnistimen valkoinen "lukitusvipu" meni rikki ja lähti kokonaan liittimestä irti. Liitin menee tunnistimeen kiinni ilman vipua, mutta airbagin valo jää palamaan. Kun yrittää tietokoneella yhdistää tunnistimeen, ei vastausta. Testasin, olisiko liittimessä jotakin vikaa ja mittariston airbag-valo muuttuu himmeäksi, jos liitintä vetää hieman pois tunnistimesta, mutta jättää kuitenkin kiinni.
Olisi jo perhana aika saada tää auto katsastettua! Pitäisikö alkaa etsimään palaneita sulakkeita, releitä tai muuta vastaavaa? Vai pitäisikö alkaa etsimään lisää amatööriviritelmiä?
EDIT: Sulakkeet tarkistettu. Samalla löytyi lisää amatöörivirtapiuhaviritelmiä. Samalla löytyi myös sulakeluukun takaa rele, joka roikkui piuhojensa varassa. En tosin keksi mikä tarkoitus näillä kaikilla viritelmillä on ollut. Omituisen paljon viritelmiä yhden lampun vuoksi. Suurin osa virityksistä purettu, mutta airbag-valoa en saa sammumaan. Täytyy alkaa miettimään suunnitelmaa B. Mikä olisi nopein ja helpoin ratkaisu tähän?
Ongelma vain on se, että uusi tunnistin ei näytä toimivan. Asentaessa tämä tunnistimen valkoinen "lukitusvipu" meni rikki ja lähti kokonaan liittimestä irti. Liitin menee tunnistimeen kiinni ilman vipua, mutta airbagin valo jää palamaan. Kun yrittää tietokoneella yhdistää tunnistimeen, ei vastausta. Testasin, olisiko liittimessä jotakin vikaa ja mittariston airbag-valo muuttuu himmeäksi, jos liitintä vetää hieman pois tunnistimesta, mutta jättää kuitenkin kiinni.
Olisi jo perhana aika saada tää auto katsastettua! Pitäisikö alkaa etsimään palaneita sulakkeita, releitä tai muuta vastaavaa? Vai pitäisikö alkaa etsimään lisää amatööriviritelmiä?
EDIT: Sulakkeet tarkistettu. Samalla löytyi lisää amatöörivirtapiuhaviritelmiä. Samalla löytyi myös sulakeluukun takaa rele, joka roikkui piuhojensa varassa. En tosin keksi mikä tarkoitus näillä kaikilla viritelmillä on ollut. Omituisen paljon viritelmiä yhden lampun vuoksi. Suurin osa virityksistä purettu, mutta airbag-valoa en saa sammumaan. Täytyy alkaa miettimään suunnitelmaa B. Mikä olisi nopein ja helpoin ratkaisu tähän?
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Re: Fiat Brava 1.8 viimeinkin ajokuntoon
Ohjata pelkkää lamppua aikareleellä. Tai jollakin säädettävällä ajastimella. Virtoja päälle kääntämällä aktivoi ajastimen.