Auto viimein jälkitarkastukseen. Airbagit toimii.
Mutta ei mennyt läpi. Katsastaja totesi, että 1,8 kN ja 1,7 kN ovat aika roimat voimat takajarruille. Kerroin, että tässä mobiilissa on ALB-jarrut, jonka jälkeen katsastaja nosti auton ylös ja katsoi pakoputken takana olevaa paineensäädintä. Tämä siis oli aivan ruosteessa. Toinen katsastaja loikkasi ylhäällä olevaan autoon, paineli jarrupoljinta eikä paineensäädin liikkunut lainkaan. Tämän takia hylkäys. Toinen katsastajista kävi vielä ajamassa pienen lenkin eikä vakuuttunut. Ainut korjauskehiitus tuli ikkunoista, joita ei pysty laskemaan. Tämä johtuu siitä, että poltin sulakkeen poisaessani niitä älyttömiä airbag-valo virtelmiä. Muitakin sulakkeita on ehkä palanut.
Nyt kuitenkin hanskat tiskiin. Ei riitä voimat katsastus-korjaamo-katsastus-korjaamo-katsastus -pompotteluun. On todella harmi, ettei korjaamolla alunperin huomattu mitään vikaa jarruissa. Uusia paineensäätimiä saa tarjota, mutta korjaukset jatkuvat aikaisintaan toukokuussa...
EDIT: No tietysti nyt jälkeenpäin katkerana kysyn, saako paineensäätimen perusteella hylätä autoa? Kaksi katsastajaa ei siis oikeastaan keksineet aluksi edes mitään perustetta hylkäämiselle, joten he päätyivät olemaan laittamatta etujarrujen tuloksia ja voimia ollenkaan ja laittoivat "jarrujen olevan takapainoiset". Ärsyttää...