Fiat 1800B

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Mjuh
Viestit: 4
Liittynyt: 26.11.2013 21:54

Fiat 1800B

Viesti Kirjoittaja Mjuh »

Päivää että pätkähti! Uusi harrastelija ilmottautuu.

Menin tuossa loppukesästä ostamaan tuollaisen kanttisen Fiiatin vuodelta -64. Melko siistissä kunnossa oleva värkki, ei tällä tietoa mitenkään ihan kauhiasti hitsailtavaa. Auto seissyt vuodesta -93 lähtien ja melkoosen hyvin massattu aikoinaan ettei ihan kauheita hitsauksia ole odotettavissa. Museopeliksikin auton voisi väsäillä mutta saa nyt nähdä kuinka käy. Tähän mennessä pistetty purkaen pitkälti kaikki pois ja hinkkailtu massoja irti, pieniä yllätyksiähän siältä alta luonnollisesti löytyi muttei mitään kauheita. Seuraavaksi auto lähteekin hiekkapuhallukseen. Koitan laitella tänne tekstiä aina välillä kun ehdin/muistan. Mikäli joillain pyörii nurkissa kyseiseen vehkeeseen erinäisiä osia niin laittele YV:tä

Auto ostettaessa
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Jotain kuvia puretusta pelistä
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Varaosa-autoki sattuu olemaan, Fiat 1500L tai 1800A, tosin seissyt nurmikolla yhden 30 vuotta että ei oikeen noita peltiosia siitä saa mutta jotain pisteosia kuten ehjä tuulilasi, etuistuin (koska tuohon oli vaihdettu tod.näk. 2300:n etuistuin kun kiinnikkeitä oli jouduttu patentoida ja tuhkakupit on sijoitettu selkänojiin) yms.
Kuva
Kuva
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Fiat 1800B

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Mukavaa nähdä vanhemman kaluston projektia. Auto näyttää ikäisekseen hyväkuntoiselta.
Tervetuloa kööriin :D
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 1800B

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Onkohan tuo varaosa-auto sama mitä katselin nettiautosta pari vuotta sitten. Olisin tarvinnut lähinnä kapselit niin ei kehdannut, kun edellisetkin varaosabiilit seisoo edelleen heinikossa purkamatta.
Eli voisin olla kiinnostunut ostamaan pari kapselia jos joutaa, kunto ei ole tarkka ei tule museoautoon.

Juu ja onnittelut persoonallisesta projektista!
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Fiat 1800B

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Terve,

minulla on -64 1300 (116c) ja osiksi -65 1500 (116c) henkilömallit vanhemmalla korilla. Aika paljon olen osia kerännyt, uusia kannattaa haalia rompetoreilta jos vielä löytyy ja italian ebay.it on nettisanakirjan kanssa halpa ja hyvä lähde kaikille varaosille. Onnea projektiin! 1500/1800 on hieno arvoauto. Milletrecentostani on juttua osoitteessa http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=30896
Mjuh
Viestit: 4
Liittynyt: 26.11.2013 21:54

Re: Fiat 1800B

Viesti Kirjoittaja Mjuh »

Joo oli tuo varaosarompe myynnis tuas pari vuotta sitte jos joku olisi tarvinnu varaosiksi. Mutta nyt tosiaan ku tuli ostettua ittelle tommonen niin ei tarvi enää toistakaan myydä pois. Ja kyllä mä parit kapselit sulle voin kaupitella.
Cicatrix
Viestit: 364
Liittynyt: 07.07.2004 10:58
Paikkakunta: Kni

Re: Fiat 1800B

Viesti Kirjoittaja Cicatrix »

Hyvä että vanhoja isoja Fiatejakin uskalletaan harrastaa. Suomen teillä ei ole koskaan liikaa isoja Fiateja.
Aikoinaan on ollut, muotitermiä lainaten, premiumluokan auto. Ehkä sen takia harvalla on tunnesidettä menneisyydestä innoittamassa auton harrastamiseen kuten ns, kansanmalleilla.
passato 4x600,850,2x131,3P,X1/9 e presente 2x600, Y10,AR156
Mjuh
Viestit: 4
Liittynyt: 26.11.2013 21:54

Re: Fiat 1800B

Viesti Kirjoittaja Mjuh »

No niin jos vähä päivittelis. Autolle ei oo mitään oikeen silmiin pistävää tapahtunu tänä aikana oikiastaan, massat oon saanu hinkattua kaikki pois (ja ylläreitähän löytyi vinopino), ovet, listat, letku, putket yms. purettu ja vähä istuimia purettu. Autoa on joskus aikoinaan pökätty edestä, takaa ja sivuiltakin, ja osaa paikoista on korjailtu vähä sinne päin joten koitetaan nuokin asiat laitella kuntoon. Pistin purkaen siis takapellin, koska peräloosterin takapoikkipalkkia pitää hieman uusia.
Kuva

Tuossa kuvaa takaistuimen alta ja lattiasta hiottuna pellille.
Kuva

Istuimen purkua. Penkkeihin vaihdetaan kaikki uudet jouset ja verhoillaan näillä näkymin valkosella nahalla (ammattilaisen toimesta tietysti).
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Etuistuin tulee olemaan tällä tietoa muunnos 1800:n ja 2300:n istuimesta. Istuinosa on 1800 jolloin kiinnikkeet täsmää lattiaan ja selkänojat 2300:n. Jotenkin kivemman näköiset ku 1800:n selkänojat.

Tuossa vielä kuvaa vanteesta testattuna paikoille.
Kuva
Vastaa Viestiin