Sivu 9/13

Re: Fiat 127 -79

Lähetetty: 08.07.2018 08:44
Kirjoittaja Sämpy
Ihan noi toimii, mutta varsinkin se plastic padding todella tarkka puhtaudesta. "rätillä tinneriä" ei yleensä riitä, pitää huolella hioa ja harjata jos kohteessa on vähänkään likaa. Sitten on pitänyt.

Tästä tulee sivujuonena mieleen, Rangen messinkisyyläristä repesi täyttöruuvi. Koitin sitä kaasuliekillä ja syyläritinalla kiinnittää, mutta ei ollut alustusainetta, edes juotospastaa niin ei siitä mitään tullut. Vaan tämä harjaus ja töhöttely oli putsannut pohjan niin perusteellisesti, että kun laitoin lopuksi tulpan kiinni epoksilla, on se pysynyt kiinni jo monta vuotta.

Re: Fiat 127 -79

Lähetetty: 08.07.2018 09:22
Kirjoittaja A Bart
tovayryn kirjoitti:Wanha konstihan on palamainen mäntysuopa. Kestää ikämiesten mukaan tovin aikaa, vaikkakin hullulta kuulostaa.
Kestää n. viikon tankissa, tai seuraavaan vesisateeseen.
SItten uusittava pala kovaan, ai mistäkö tiedän :roll:

Re: Fiat 127 -79

Lähetetty: 22.07.2018 13:50
Kirjoittaja RHR
Tankki tuli nyt paikattua kemiallisella metallilla ja hyvin tuntuu pitävän toistaisesti. Vesipumppu tuli kans vaihdettua ja perjantaina pyöräytettiin kone käyntiin. Vielä pitää ventiilit säätää ja jarrut ilmata ennen kuin pääsee ajelemaan. Puristukset tuli mitattua ja olivat 11-13kg välis.

Re: Fiat 127 -79

Lähetetty: 07.01.2019 13:41
Kirjoittaja RHR
Niin se vaan ehti metsästyskausi alkaa (ja jatkuu edelleen), ennenkun ehdittiin tätä tarjota konttorille, ja jossain vaiheessa loppu syksyä lykättiin auto takas talliin, kun ei mitään tapahtunut. Kilvet on kyllä jo konttorilla odottamassa, eli sen puoleen siellä päässä olis kaikki valmista.

Jarrujen ilmauksen yhteydessä ilmeni ongelma että etujarruputkia ei saatu banjoilla pitämään turbo Unon satuloissa kun näihin ilmeisesti menee letku suoraan kierteellä. Paikallisessa ralli pajassa väännettiin sitten teräspunosletkut etupäähän, jotka nyt vihdoin ja viimein ehdittiin käydä vääntämässä autoon alle, ja päästäis jarruja ilmaamaan ja ihmettelemään mikä on jarruissa seuraava vuoto paikka. No ei niitä kyllä enää oikeasti pitäisi olla, mutta aina nämä yllättää.

Ventiilit tuli säädettyä, mutta vieläkin kuuluu moottorista sivuääntä, eli seuraavaksi menee jakoketju vaihtoon kun ei ole mitään tietoa kuinka vanha on. Apparin vetarin kumi pitäs vaihtaa, mutta todennäköisesti otetaan kone ja laatikko irti vielä jossain välissä ja vaihdellaan vähän muitakin osia ja tiivisteitä samalla kun pakkaa muodostumaan sallittua suurempaa öljyläikkää auton alle. Aivan sisä kuiviksihan näitä ei vissiin saa.

Ulkoisesti puskurit pitäs vielä jossain välissä kunnostaa loppuun ja sitten voiskin jo tarjota leimalle. Toivottavasti päästään jo tänä keväänä yrittämään.

Re: Fiat 127 -79

Lähetetty: 19.08.2019 08:52
Kirjoittaja RHR
Kylläpä on taas ollut rauhallista. No oikeastaan tuli pienittyä ja myytyä yks läpi mätä Stella osina ja sen kanssa vierähti aikaa enemmän kun oli suunnitelmissa. Jälkiviisaana vois todeta että olis pitänyt viedä Stella jonnekin odottamaan ja tehdä tämä kilpiin ennen sitä. No sitä jälkiviisautta voi olla monessakin asiassa, mutta pointti on se että projekti jatkuu taas omaan verkkaiseen tahtiin.

Moottori vuotaa sen verran öljyä ja myös ilmeisesti jakopään ketjusta kuuluu sivu ääntä, että se pitää käytää pois tilastaan jossain vaiheessa ennen katsastusta. Löyhästi tähän liittyen tuli hommattua Sportin mittaristo kierrosluku- ja vedenlämpötilamittareilla, ja tämä tuli ajatuksena nyt laittaa samalla kiinni. Mittariston pesu ja purku on aloitettu, mutta onko kenelläkään kokemuksia tuon mittariston etumuovin maalaamisesta? Tuossa oli joku ruiskinut pinnan hienosti appelsiinille. Minkälaista maalia tulisi käyttää ettei samat haasteet toistuisi mitä edellisellä maalarilla? Tietysti maalaamatontakin etumuovia saa tarjota jos joltain sellainen varastoista löytyy.

Re: Fiat 127 -79

Lähetetty: 19.08.2019 08:55
Kirjoittaja A Bart
Ompas komia, mistä noita saa?

Re: Fiat 127 -79

Lähetetty: 19.08.2019 09:29
Kirjoittaja Eejii
RHR kirjoitti: Minkälaista maalia tulisi käyttää ettei samat haasteet toistuisi mitä edellisellä maalarilla? Tietysti maalaamatontakin etumuovia saa tarjota jos joltain sellainen varastoista löytyy.
Ostin aikoinaan omaan sporttiin mittariston jonka kehys oli maalattu pinkiksi. Hioin enimmät pois ja maalasin hopealla ihan perus spraymaalilla ja onnistui hienosti. Tuossa kuvassa näyttää kun se olisi maalattu kosteassa tai pinnassa ollut rasvaa tms. Näyttäisi että on pinta hylkinyt maalia, kun on noita kuplia ja laikkuja, joten jotain epäpuhtautta lienee ollut.

Re: Fiat 127 -79

Lähetetty: 19.08.2019 09:31
Kirjoittaja Sämpy
Silikonia pinnassa ja maalattu eka kerros märäksi. Pitää vetää ensin harso ja antaa sen kuivua hetken. Se tekee tartunnan varsinaiselle maalikerrokselle.

Re: Fiat 127 -79

Lähetetty: 19.08.2019 13:06
Kirjoittaja RHR
A Bart kirjoitti:Ompas komia, mistä noita saa?
Itsellä ei oo kokemusta onko tätä mallia ollut tarjolla muissa kuin Sportissa, mutta kyllä näitä käytettynä aina silloin tällöin liikkuu.

Nyt tulikin sitten mietinnän paikka. Ajatuksissa oli maalata tuo kehys mustaksi, kuten perus seiskassa on ja mitä tuossakin on nyt joku yrittänyt tehdä, mutta Eejiin kommentin jälkeen hokasinkin että tämähän on vissiin Sportissa oikeasti hopean värinen, mutta onko näitä ollut muissa versioissa mustana? Ihan niin kuin tuota reunaa ei olisi joka paikasta kunnolla maalattu vaan se olisi alkuperäisellä pinnalla osista paikoin mikä olis musta.

No sportti kopiota tästä ei olla tekemässä, eli sen puolesta vois olla mustakin mutta toisaalta toisko mittaristolle lisä arvoa että olis alkuperäisen mukainen. Pitää vähän zoomailla mistä oma silmä pitää ja edetä sen mukaan.

Re: Fiat 127 -79

Lähetetty: 19.08.2019 13:14
Kirjoittaja kappa12
Kuva

Joo, sportissa on alunperin harmaa kehys.

Tuskin lienee suurikaan rikos maalata mustaksi. Ainakin se on parannusta nykytilaan. Tai, olis mulla edelleen se jalopuujäljitelmäkin olemas, vaihdetaan :lol:

Re: Fiat 127 -79

Lähetetty: 19.08.2019 13:17
Kirjoittaja RHR
Mä nakkaan sulle tuonne Stellan koppaan jalopuujäljitelmä vaihdekepin nupin mukaan niin sittenhän sulla on täys setti :lol:

Re: Fiat 127 -79

Lähetetty: 19.08.2019 13:21
Kirjoittaja kappa12
Voi kiitos.

Re: Fiat 127 -79

Lähetetty: 19.08.2019 14:50
Kirjoittaja RHR
Nyt kun katsoi tarkempaa kuvaa niin hopean värinen on ainoastaan tuo suorapinta, sitten nuo viistetyt osuudet mittareiden reunoilla on mustat.

Re: Fiat 127 -79

Lähetetty: 28.08.2019 10:21
Kirjoittaja RHR
-99 on tämä poistettu kilvistä ja sitten oli ollut yhden syksyn peltoautona. Sen jälkeen ei ole ajettu kunnes maanantaina tuli ekat sadat metrit ajettua. Tuntuipa hienolta vaikka jarruista ei oikein ollut tietoa ja tyhjäkäyntikin on vielä vähän hukassa. Sen verran startti otti itseensä että lopetti jossain vaiheessa starttailun. No startti asiaan pitää paneutua taas kun ehtii ja jarrut pitää varmaankin ilmata uusiksi.

Mittariston etupaneelin maalaus onnistui muuten hyvin, mutta joihinkin paikkoihin alle jäänyt maali rupes kuplimaan eli pitää saada joka paikasta muoville ja sitten väriä pintaan.

Re: Fiat 127 -79

Lähetetty: 30.10.2019 21:17
Kirjoittaja RHR
Vihdoinkin onnistui tuo mittariston etupaneelin maalaus niin että ei pinta ruvennut kuplimaan. Nyt pitäs vaan miettiä millä mittarin laittaisi takaisin kasaan. Alkuperäinen ratkaisu olis vissiin sulattaa vähän mittariston sisällä olevia tappeja siten että lasi ja metallilevy pysyisi paikoillaan. Kai tuon vois jollain liimallakin saada pysymään.

Auto siirrettiin alku viikosta ekaa kertaa ajamalla talliin takaisin (tähän asti ulkoillut työntämällä). Siihen ne ajelut sitten loppuikin. Nyt on kansi pöydällä ja menossa paloiksi. Tiivisteet pitää koneeseen vaihtaa että saa vähän öljyvuotoja kuriin. Samalla käydään kansi läpi. Vaurioita ei oo tähän asti löytynyt muutakuin ykkösen tulpan reiästä oli kierteet mennyt. Sylinterit oli sen verran hyvässä kunnossa, että jos öljypohjasta päin ei yllätyksiä tule vastaan jätetään alakerta muuten koskematta.

Kone remontin jälkeen pääsis sitten paikailemaan parit ruoste reijät, mitkä varmaan pitää olla katsurille mennessä paikattuna.