Kesäauto Fiat 124 Spider

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Kesäauto Fiat 124 Spider

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Kuva

Avoautokelit alkaa olla ohi, aika pistää Spider talliin ja aloittaa projekti. Kesä tuli tällä eräältä foorumilaiselta hommatulla Spiderilla pörräiltyä ja tutustuttua auton ominaisuuksiin. Mittariin kertyi vähän toista tuhatta mailia lisää. Auto on siis vm 1979 Fiat 124 Spider CS2 TC2000 koneella. Amerikasta aikoinaan uitettu Saksaan, jossa ollut ajossa n 10 v. Sen jälkeen tuotu Suomeen, ollut kahdella omistajalla itä-Suomessa ja nyt siis keväästä lähtien mulla.

Ajatus oli ajella autolla kesä ja ruveta syksyllä käymään autoa läpi ja laittamaan mieleiseksi. Ennestään tuohon on jo pientä parannusta tehty. Jousitusta on madallettu ja jenkkien saastehärvelit poistettu. Kaasariksi vaihdettu Weberin 34ADF ja pakosarja on mallia eurooppa. Etupenkit on kunnon kasari Recarot. Liekö Saksan vuosina laitettu, mutta sopii hyvin autoon. Auton kunto on osoittautunut melko hyväksi. Kone tuntuu toimivan nätisti ja kori sekä alusta on hyvässä kunnossa. Ruostetta ei ole löytynyt vasta kuin vähän takalokarien kaarista. Maalipinta on jonkun verran jo kulahtanut, mutta muuten suorapeltinen yksilö on kyseessä. Katsastus meni läpi kun vähän päästöjä säädettiin ja kehuja tuli hyvästä korista.

Pientä murhetta toki kesäänkin mahtui. Lämmöt ei mainannut pysyä kurissa alkukesästä, kunnes selvisi että Spiderin jäähdytysjärjestelmä pitää ilmata keula ylhäällä, jotta kaikki ilmataskut saadaan pois. Pientä harmia aiheutti myös automaattiryypyn toiminta välillä ja muutama pieni sähkövika. Pakoputki vuotaa ja kolisee. Isoimpana vikana loppukesästä ilmeni että kolmosvaihde tipahtelee pois päältä kun kaasua höllää. Ilmeisesti vaihteensiirtäjä kulunut.

Kaikenkaikkiaan Spider tuntuu mukavalta autolta ajaa. 2l kone kuljettaa autoa ihan rivakasti ja madallettu alusta tuntuu ihan urheilulliselta, tosin montut tuntuu aika tavalla läpi. Simpukkaohjaus on tietysti vähän suurpiirteinen. Paljon kyseltiin kesällä että mikä auto tuo on. No eihän näitä kovin paljoa teillä näy. Maailmalla näitä sitten kyllä on ja sen näkee osatarjonnassa. Melkein mitä vaan saa jopa uustuotantona.

No mitäs tästä sitten tehdään? Ajatus oli käydä ensin tekniikkaa läpi. Vaihteisto pitää ainakin fixata, tutkia löytyykö lisää ruostetta, jarrut, letkut ja sähköt tarkistaa. Entisöinti ei kiinnosta eikä juuri kannatakaan, koska autoa on jo jonkin verran muutettu. Ulkomuotoa on tarkoitus muuttaa 124 Abarth näköiseksi. Kunnon Abarth replicaa tästä ei saa, kun tekniikka ja kori on kuitenkin melko paljon erilaisia kun oikeassa CSA mallissa, joten säilytän tässä kohtaa itselläni jonkunmoisen taiteilijan vapauden. Eli nuo jenkkien longhorn-puskurit saa kyytiä. Tilalle tulee Abarth malliset pikkupuskurit. Peileiksi vaihtuu Vitalonin pisarat. Tavarateline ja jenkkien sivuvalot lähtee pois ja väritykseksi vaihtunee punamusta. Inspiraatiota tuonut mm nämä kuvat:
Kuva
Kuva


Vanteet on vielä vähän mietinnän alla. Cromodoran CD66 tai CD30 ois aika komeita. Tosin nuo alla nyt olevat orkkis Cromodoratkin kyllä miellyttää silmää. gr4 konepelti lisävaloineen on vielä harkinnassa. Levikkeitä en kuitenkaan tuohon rupea laittamaan. Pyrin pitämään muutokset sellaisina että jos joku haluaa joskus palauttaa auton alkuperäisasuun, niin se on tehtävissä. Koneelle tuskin ensi vaiheessa teen muuta kuin pientä puhdistusta ja vaihdetaan letkuja ja kuluvia osia. Kulku riittää itselle aika kivasti noinkin.

Vähän on jo osia haalittu:

Kuva
Ebaystä löytyi alkuperäispakkauksissa tyyliin sopivia Veglia Borlettin mittareita ”Choice of Ferrari”

Kuva
Marellin kärjetön sytkä

Kuva
Puskureiden mukana lähtevien vilkkujen tilalle jotain uutta. Vanhemman mallin koriin tulevat orkkisvilkut maksaa ihan törkeästi, yli 300eur. Classic motorshown parkkiksella bongasin valkoisen spiderin jossa oli 124 sedanin vilkut. Ne sopii mielestäni tuohon aika hyvin ja on vähän samanoloiset kuin ralliversiossa, joten semmoiset tuli hankittua. Abarth puskurit tuossa paikallaan myös mallin vuoksi. Tuota etupeltiä pitää vähän oikoa. Kävi pieni vahinko kun keulaa tunkkailtiin syylärin ilmauksen aikana :oops:

Kuva
Autoa siistiessä takalokarin sisältä löytyi yllätys: puoliksi juotu kaatopullo! No kaadettu tätä ei kuitenkaan ole. Ehkä tuo onkin sitten sähkövikapullo...

Aikataulusta sen verran että eiköhän sitä perinteiseen tyyliin panna vappuajelut tavoitteeksi. Katsotaan nyt mitä talven aikana kerkiää tekemään, yritetään ajaa taas ensi kesä ja sitten seuraavana talvena jatketaan.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Kesäauto Fiat 124 Spider

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Saako täällä esittää ehdotuksia? Tai oikeastaan enemmän rajoituksia.. mutta mielipiteensä on kullakin kellään ei sitä oikeaa. Eli jotain muuta kuin kovin yleinen kasari-abarth-mustaraita-lisävalo-bumbum? Vaikka tuonkaltaista kuin voorumille ilmestynyt hieno 126 italianväreissä? Taikka sitten nyky-VW-tuuninkityyliä? Tai vanhempaa tyyliä mutta hiukan erilailla kuten TrooPerkeleen 850 (kuvat tais olla kuvablogissa kun en löytäny..) jossa kapeaa italianväriraitaa 70-luvun tyyliin ja maukas mutta ei abarth 2-värimaalaus. Eli hiukan rohkeampaa ja massasta erottuvaa tyyliä.
Toki jokaisella on visio unelma-autostaan ja sen mukaanhan sitä on mentävä. Eipä mun Superikaan mitenkään kasari-bumbumista erotu. Toki siinä on kyseessä aidot säilyneet osat jotka olleet koko ajan autossa kiinni, mutta silti.. :oops:
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Kesäauto Fiat 124 Spider

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Ilman muuta ideoita saa heitellä, mutta toki teen lopulta niinkuin itse haluan :D Omaa silmää tuo punamusta väritys on vaan miellyttänyt kaikista eniten. Massasta en nyt tiedä, kun ei täällä Suomessa noita Abartheja tai replikoida taida juurikaan olla. Sen yhden historic-passitetun replikan tiedän. Muut on enimmäkseen orkkiksia tai puskurit pois tuunauksia, joten tuosta massasta varmaan tulee ihan varmasti kotimaan teillä erottumaan. Ja ehdottomasti 70-80 luvun tyyliin. Ei mitään blingblingejä tähän autoon tule.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Kesäauto Fiat 124 Spider

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Blingblingit meni jo, eikös semmonen kliini korin originaalimuotoja korostava tyyli ole nyt enemmän pinnalla. Näyttävillä vanteilla toki, mutta harvemmin nekään mitään kromattuja on.

Tarkoitan että tämmöisen perinteisen:
Kuva

Sijaan jotain tämmöistä:
Kuva

Mutta kun tyylitaju pettää voi tulla tämmöistä:
Kuva
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Kesäauto Fiat 124 Spider

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Sämpyn kanssa samoila linjoilla. Juu ei niitä Aparaatti-"replicoitakaan" Suomessa liiaksi ole mutta tuollainen Sämpyn esittämä tyyli olisi tosiaan vielä parempi. Esmes tuo ruskea väri on mun mielestä todella hyvä tuollaisen maltillisen "tuning"-laitoksen toteuttamiseen. Äkkiä tuo puna-musta väritys vielä huutaa tuota kovaa kattoa kaveriksi...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Kesäauto Fiat 124 Spider

Viesti Kirjoittaja Eejii »

No niin rojekti lähti oikeasti käyntiin. Vähän eri päästä kuin alkuun oli tarkoitus, mutta ehkä hyvä aloitella tämmöisestä helposta. Eli rupesin siistimään kojelaudan alla repsottavia johtoja ja samalla selvittämään paria sähkövikaa ja päädyinkin tekemään samalla mittaristoa. Tuo alkuperäinen jalovanerijäljitelmä ei oikein silmää miellyttänyt, jokunen mittarikin orkkistaulussa jää ratin kehän taakse piiloon ja lisämittareille ja parille kytkimelle piti saada johonkin paikat. Tämmöinen mittariston prototyyppi tuli vanerista sahailtua: Kuva

Samalla tuli spreijattua se Rosso Corsalla... En ole vielä päättänyt jääkö se tuommoiseksi vai muutanko vielä asettelua tai väriä. Toisaalta jotenkin pirtsakan näköinen tuo punainen ja sopinee tulevaan väritykseenkin. Aika hurjia kooltaan nuo vanhat orkkiskytkimet. Hätävilkkukatkaisijaankin taisi tulla 6 tai 7 johdinta. samoin nuo mittarivalaistuksen säätöpotikka ja pyyhkijänopeuden säätöpotikka on tuommoisia pikkulapsen nyrkin kokoisia. Vievät aikapaljon tilaa tuolla takana ja sijoittelu on hankalaa
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Kesäauto Fiat 124 Spider

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Tämä taas pikkuhiljaa edistyy. Kojelauta koossa:
Kuva

Viikonloppuna lähti pata nokalta. Homma sujui lopulta aika kivuttomasti. Letkut, kaapelit, syyläri ja kardaani irti. Pakosarjan ruuvit oli ainoat jonka kanssa sai tapella, muut lähti ihan hienosti, ja sitten koko kone-laatikkoyhdistelmä ketjutaljan varaan, pientä pujottelua ja sieltähän se Turismo Compezione nousee:
Kuva
Kuva

Pata irrotettuna laatikosta:
Kuva

Ja täällä tyhjää täynnä:
Kuva

Homma jatkuu sitten paikkojen puhdistelulla. Kytkimessä oli vielä vähän pintaa, mutta menee vaihtoon kun nyt on irti.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Kesäauto Fiat 124 Spider

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Mittari paneelin ruuvit pisti silmään. Saisko tuoho jotkut siistimmät ruuvit? Sorvaa siihen puiset kuvut?

Puna/musta väritys ois kyllä komia.
Bravo t-jet
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Kesäauto Fiat 124 Spider

Viesti Kirjoittaja Eejii »

sampsulisami kirjoitti:Mittari paneelin ruuvit pisti silmään
Ruuvit on noi Spiderin alkuperäiset mittarin kiinnitys sormiruuvit. Olishan nuo varmaan saanut jollain klipsi tms virityksellä kiinni ilman että olisi mitään ruuveja näkyvissä. Pitää nyt katsoa tuleeko tuohon vielä jotain muutoksia tehtyä muutenkin. Hanskalokeron kansikin tuossa vähän irvistää vielä.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Kesäauto Fiat 124 Spider

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Jaa jaa.. Taitaa tuo punainen väri korostaa noita ruuveja. hmm

Tuo hanskalokero näyttää joo vinossa olevan, onkos tosa mimmonen sarana systeemi et voiko sitä jotenkin säätää?
Bravo t-jet
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Kesäauto Fiat 124 Spider

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Taitaa saranoita varovaisesti vääntelemällä oieta tai mennä pahempaan suuntaan... Kummempia säätöjä ei ole.

Italiasta tuli Ricambirossocorsalta gr4:sen konepelti. Tai eihän se mitään peltiä ole. Oisko sitten konelasikuitu... Suht hyvää jälkeä kuituosaksi. Jonkun verran kittaamista ja hiontaa tiedossa, mutta melko hyvin istuu jo nyt paikalleen. Vähän veltto se kylläkin on. Pitäisköhän tuohon jotain vahviketta kehitellä. Saranoiden kiinnitys tuottanee ehkä päänvaivaa myöhemmin. Ihan räyhäkkään näkönen omasta mielestä vaikka valkoisena noissa kuvissa vielä vähän hyppääkin silmille.

Kuva

Kuva

Tuolta Ricambirossocorsalta löytyy muuten italiaanoihin ja varsinkin Fulviaan kaikenlaista osaa ja hyvää palvelua saa myös suomeksi. Paketti meinasi kertaalleen hävitä matkalla ja juuri kun olivat laittamassa uutta matkaan, niin alkuperäinen putkahti esille Suomessa.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Kesäauto Fiat 124 Spider

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Moottoria puhdisteltu. Pinelineä, patapataa, karhunkieliä, hammasharjoja on kulunut. Lohko maalattu ja tiivisteitä vaihdettu jakopäähän, öljypohjaan ja vesipuolelle. Uusi jakoremmi ja kiristin, venttiilikopat. Venttiilivälykset tsekattu. Seuraavaksi pitäisi kaasari putsailla ja porata siihen nippa jakajan vakuumiletkulle. Tsekata startti ja laturi. Sitten pääsee konehuonetta siistimään.

Kuva Kuva
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Kesäauto Fiat 124 Spider

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Pannuhuone sai väriä. Näyttää tuossa valaistuksessa kännykameralla vähän oranssimmalta kuin oikeasti onkaan.

Kuva

Johtotehtäviäkin taitaa olla edessä. Varsinkin startin ja laturin välinen kaapeli (kuvassa vihertävä) on käynyt vähän kuumana joskus, kun eristeetkin on osin sulaneet. Mekaanista kulumaakin löytyy.

Kuva
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Kesäauto Fiat 124 Spider

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Päivitykset jäänyt vähälle, kun ei kovin näkyvää ole saanut aikaiseksi. Paljon muuta kuitenkin. Vaihdelaatikko kävi kunnostettavana ja sinne vaihdettiin kolmosen ratas, siirtäjä, synkrot ja laakereita. Kytkin ja paineasetelma on vaihdettu. Sähköjä uusittu. Etuhelmapelti on uusi. Kaasari putsattu. Startti sai uudet hiilet, helat ja solenoidin. Vaihdettu kaikkea pientä kuluvaa. Nyt odottaa moottori ja vaihdelaatikko tallin lattialla paikalleen laittoa. Sen jälkeen pääsee muistelemaan mihin mikäkin johto ja letku kuuluu. Vaikka niitä yritinkin merkata, niin aina löytyy joku piuha mallia "mikähän se tämä oli". Maalaus pohjatöineen antaa vielä odottaa itseään. Ihan vapuksi ei tämä niin valmiiksi tullut kuin piti. Toivottavasti käyntiin edes saadaan ja pieni lenkki jo silloin tehtyä. Maalarin aikatauluista riippuen pitää nyt miettiä ajellaanko vielä alkukesä vähän rujon näköisellä Spiderillä vai alanko jo purkamaan biiliä maalauskuntoon. Kelit lämpenee ja tiellekin tekisi mieli.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Kesäauto Fiat 124 Spider

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Kuva

Sinnehän se moottori sujahti... No vähän enemmän toki piti punnertaa että sai tuon paikalleen yhtenä pakettina vaihteistoineen. Ketjutaljalla, tunkilla ja sidontaliinoilla kikkailemalla se lopulta sinne paikalleen meni ilman pahempia vaurioita. Jokunen naarmu maalipintaan ja vähän useampi käsiin. Nyt vielä letkuja, johtoja ja syyläri paikalleen niin pääsee kokeilemaan lähteekö korjailuista huolimatta käyntiin. Vanha pakosarja vuoti niin tilalle tuli RR:n peltisarja. Melkoisesti tilaa vievä tuo putkihäkkyrä on. Pitää varmaan askarrella alumiinilevystä sille lämpösuoja, kun jakaja, puola ja lämppärin letkut on aika likellä.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Vastaa Viestiin