Kesäauto Fiat 124 Spider

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Kesäauto Fiat 124 Spider

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Taka-akselikin pääsi eilen takaisin paikalleen putsattuna ja maalattuna. Olikin melkoisen sitkeää scheisseä kauttaaltaan, mutta hyvä tuli. Puslat oli ihan hyvät, joten niitä en ruvennut vaihtamaan. Just kun rupesin maalaamaan akselia, niin radiosta kajahti Rollareiden Paint It Black..

Tässä ennen ja jälkeen:
KuvaKuva

Ja akseli jousineen ja iskareineen paikallaan:
Kuva

Loctite loppui kesken niin on mutterit vielä kiristämättä. Sitten takajarrujen kimppuun.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Kesäauto Fiat 124 Spider

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Rupesin laittelemaan sisätiloja kuntoon. Tein "takapenkin" uudelleen vanerista ja upotin tuonne apukuskin penkin taakse päävirtakatkaisijan. Tämä on ihan hyvä olla olemassa, kun luotto noihin 35v vanhoihin italialaissähköihin ei mikään kova ole. Tuossa tuo on näppärästi ulottuvilla, eikä vorotkaan välttämättä huomaa, jos ottaa kahvan mukaan. Samassa kolosessa on nyt 12v pistorasia vaikka kännylaturille.
Kuva

Mattojen alle olin jo aiemmin vilkaissut ja todennut että bitumit on joistakin kohdista rapistunut ja ruostetta niissä taitaa olla. Noita kun aloin rapsuttelemaan pois niin aika karsean näköistä jälkeä alkoi paljastumaan.

Kuskin jalkatila näyttää tältä:
Kuva

Ja apukuskin tältä:
Kuva

Melkoisesti pintaruostetta, mutta reikiä ei ihme kyllä ole kuin muutama sormen pään kokoinen. Korkea aika on kyllä putsata ja laittaa kuntoon nämä. Ei varmaan hirmu kauan olisi tarvinnut odotella, niin olisi lattia ruvennut häviämään. Samalla vaihdan myös bensalinjat, joissa myös näkyi jo syöpymiä. Taidan jättää ensi alkuun bitumit yms pois tuolta lattialta. Saapahan kuivattua lattiat helpommin, eikä mitään jää muhimaan jos pääsee kastumaan. Ehkä kardaanitunnelin päälle voisi jotain eristettä laittaa, kun siihen ei vesi jää seisomaan. Avoautossa pohjan meluneristyksellä ehkä ei ole niin väliä, kun mekkalaa kuuluu muutakin kautta. Saahan ne sinne myöhemmin jos on tarvis.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Kesäauto Fiat 124 Spider

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Vähän laiskasti tullut päiviteltyä tänne, mutta eilen sain Spiderin taas liikenteeseen. Pohjan ruostevauriot tuli keväällä korjattua ja pohja maalattua sisältä. Laitoin kangasmattojen alle kylppäriin tarkoitettua ritilämattoa, jotta matot ei jää mahdolliseen veteen lillumaan. Nyt on helppo tsekata tilanne ja kuivata tarvittaessa. Bensalinjat tuli myös uudet laitettua.

Eilisen koeajon jälkeen huomasin että öljyä tiputtelee enemmän kuin viime kesänä. Ainakin öljypohjan tiivisteestä nyt tiputtaa. Tähän on vaihdettu joskus Argentan siipimallinen öljypohja, jonka irrottaminen kun moottori on paikallaan taitaa olla hiukan hankalampi homma :evil: Mahtaiskohan jollakin tiivistysmassalla saada paikattua tuon väliaikaisesti, jos jättäisi öljypohjan irroituksen syksylle? Ei oikein kiinnostaisi näin heti ajokauden alussa ruveta purkamaan autoa. Ideoita kellään purkkaratkaisuksi? Varovasti kiristelin ruuvia vuotokohdan luota, mutta tiiviste lähti jo pullahtamaan ulospäin, joten vuoto luultavasti pahenee noin.

Samalla kun öljyvuotoa tutkin niin huomio kiinnittyi etupalkkiin jossa oleva alustamassa/maali/muu sotku oli yhdestä kohtaa vähän oudosti murtunut. Rapsuttelin mönjän pois ja sieltä altahan paljastui murtuma palkissa :x
Kuva

Oiskohan tuo seurausta noista autossa olleista katkomalla madalletuista jousista? Alusta tuntui ainakin hirmuisen kovalta niillä. No tuon saan huomenna hitsattua. Hyvä kun löytyi. Ikävämpi jos olisi eturipustus pettänyt ajossa.

Kaikki muu tuntui pelaavan ihan mainiosti. Ajettavuus parani huomattavasti uusilla jousilla ja iskareilla. Enää ei lyö kuopat läpi niin pahasti kun ennen.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Kesäauto Fiat 124 Spider

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Etupalkki on nyt hitsattu:
Kuva

Öljyvuotokin taisi tulla paikattua. Laskin öljyt pois ja löysäsin paria öljypohjan ruuvia. Kuivasin öljyt pois mahdollisimman hyvin ympäriltä ja tiivisteen/lohkon/öljypohjan välistä pahvinpalalla ja Bräkleenillä, kunnes öljyä ei tuntunut saumoissa olevan. Sitten pursotin Permatex Ultra Blackia rakoihin ja tiivisteeseen, kiristin ruuvit ja vielä pakkeloin lohkon ja öljypohjan välin tiivisteineen tuolla Permatexilla. Vuorokausi kuivumista, öljyt koneeseen ja auto käyntiin. Ei vuoda enää. Ei tuosta varmaan ikuinen tullut, mutta jos nyt tämän kesän kestäisi, niin korjataan sitten talvella paremmin. Vaikutti aika hyvältä tavaralta tuo Ultra Black. Paketin mukaan syöpääkin saattaa aiheuttaa, joten eiköhän se silloin tehokasta ole... Kumihanskat parempi vaan olla käsissä.

Lauantaina pitäisi lähteä Puruvettä kiertämään 179 muun autovanhuksen kanssa. Toivottavasti korjaus kestää ja sadepilvet pysyy loitolla että pääsisi ilman kattoakin ajeleen.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Kesäauto Fiat 124 Spider

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Spider sai taas leiman. Päästöjen takia tuli ensin hylky ja ajokieltoa. Tuulilasiin tuli tarra ajokiellosta "merkittävän ympäristöhaitan" takia :shock:

Ihan rikolliseksi tässä itsensä tuntee kun ajelee lähes Talvivaaraan verrattavalla liikkuvalla ympäristökatastrofilla... no vähän säätöä ja nyt saa taas luontoäiti huokaista helpotuksesta.

Vähän oli lisäksi napinaa etupyörän laakerista, yhdestä jarruletkusta ja valojen suuntaamisesta, mutta näistä ei merkintöjä laitettu. Lisäksi Fiude vähän mieltä osoittaakseen ruikki päästömittauksen ajan jäähdytysnestettä konttorin lattialle, kun olin ilmauksen yhteydessä jättänyt paisarin liian täyteen :lol:

Vähän helpommalla tuntuu kyllä tämmöisellä leima irtoavan, kun jollain muulla ropposella jossa on noita pikkuvikoja. Katsuritkin kaksissa miehin kyseli kaikenlaista autosta ja ihmettelivät Fiatin tekniikkaa. Harmittelivat oikein kun piti hylky antaa.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Kesäauto Fiat 124 Spider

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

No eihän noita rikkoontuvia osiakaan ole paljoa. Ja omalla konttorilla asenne on aika pitkälti, että harrastelaitteet on ruostumisensa ruostunut. Eli jos jossain on vähän ruostetta, niin se tuskin leviää koko pohjan reiäksi ennen seuraavaa katsastusta. Että katotaan sitten ensi vuonna..

Aina on ollut mukava leimailla harrastevekottimia.

Niin ja ehkei talvivaarakaan nyt ole ihan maineensa veroinen.. ei kannata uskoa kaikkea mitä lehdissä ja varsinkin yleisöpalstalla lukee. Ainakaan jos juo vapaaehtoisesti Lidlin kivennäisvettä.

Hyvä jos päävirtakatkaisijan sai hyttiin. Omissa laitteissa on enimmäkseen konehuoneessa, ei niin näppärä. Toki silläkin saa kylmäksi kun auto jää useammaksi päiväksi talliin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Kesäauto Fiat 124 Spider

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Tämäkin pääsi taas vaihteeksi talliin Seiskan tilalle. Huonojen kelien takia suunniteltua vähäisemmälle jääneet kesäajelut meni ihan hyvin. Öljypohjan purkkapaikkaus kesti siitä kohdasta mistä oli liimalla paikkailtu, mutta alkoi vuotamaan toisesta kohdasta... Nyt pitää talven aikana ottaa öljypohja pois ja liimailla uusi tiiviste kunnolla. Saa nähdä miten homma hoituu, kun meinasin yrittää tehdä sen irroittamatta konetta. Periaatteessa pitäisi onnistua löysäämällä koneen kiinnitykset ja nostamalla konetta vinssillä pari senttiä. Mahdollisesti pitää myös poikkipalkkia löysätä. Tässä kun vaan on öljypohjana tuo Argentan siivekäs wokkipannu, niin ruuveihin pääsy ei ole ihan niin helppoa kuin originaalissa.

Muuta ToDo listaa talveksi:
-Kojelaudasta tehdään kolmosversio, johon laitellaan euroversion nopeus-, ja lämpömittarit. Mailit ja Fahrenheitit saa kyytiä.
-radiokonsolia meinasin miettiä uusiksi
-sähköiset ikkunanostimet paikalleen
-uudet ovipahvit
-yksi jarruletku pitää vaihtaa
-etupyörän laakerit (ehkä)
-ruostereikä löytyi vielä pyöräkotelosta, mikä pitää paikata
-tavaratilaan uusi matto, joka yltää myös laidoille
-tupakki-ikkunan tiiviste pitää vaihtaa
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Kesäauto Fiat 124 Spider

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Vähänlaisesti saatu aikaiseksi talvella, mutta pientä päivitystä. Kojelaudasta tein uuden version. Ebaysta löytyi euromallin mittarit, mutta kun paketti saapui niin selvisi että nopeusmittari olikin made in CCCP. Eli ilmeisesti Lada 1500S:n mittari. No kehystä lukuunottamatta lähes samannäköinen kuin Fiatin, joten vaihdoin kehyksen vanhasta ja ei kun paikalleen. Lämpö ja bensamittarit oli sentään aito Veglian kamaa. Mittarit asettelin vähän uudella tavalla, joten nyt ei jää bensamittari ratin kehän taakse piiloon.

Kuva

Sähköiset tarvikeikkunannostimet asensin ja uudet ovipahvit. Nostimet toimii vähän nihkeästi, mutta mukavampi käyttää napista kuin kurotella apukuskin veiviin yksin ajaessa.

Kuva

Sitten hankalin homma eli öljypohjan tiivisteen vaihto. Spiderissä alapalkin ja öljypohjan välissä on vain vajaa sentti tilaa, joten öljypohja ei mahdu suoraan tulemaan pois. Eli homma hoituu siten että poistetaan ensin koneesta vedet ja öljyt. Lämppärin letkut irti tulipellistä ja downpipe irti pakosarjasta. Sitten vaihteiston kiinnike löysälle ja moottorin kiinnikkeet auki. Tämän jälkeen tunkkasin varovasti moottoria ylös n pari senttiä ja varmistin sen paikallaan pysymisen ripustamalla moottorin sidontaliinalla tallin kattoon. Nyt sitten ölypohjan pultteja auki. Paljoa ei tilaa edelleenkään ollut, varsinkin kun mulla on tuo Argentan siivellinen pannu, mutta sieltähän tuo juuri ja juuri mahtui nyt tulemaan. Vakiopannun kanssa kuulemma joutuu myös irroittamaan oljypumpun imujalan, mutta tässä ei tarvinnut. Seuraavaksi sitten tiivistyspintojen putsaus Bräkleenillä ja tiiviste ja Permatexiä väliin. Sitten pääsee taas tiputtamaan koneen paikalleen ja osat kiinni.

Kuva

Nyt pitäisi vielä vaihtaa yksi jarruletku ja sitten alkaisi olla ajokunnossa. Ennen katsastusta pitää sitten vielä paikata tuo yksi ruostereikä pyöräkotelosta, mutta siihen on vielä pari kuukautta. Kohta pääseekin varmaan Unon kimppuun.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Vastaa Viestiin