Kesäauto Fiat 124 Spider

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Vode131
GFF
Viestit: 1930
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Kesäauto Fiat 124 Spider

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Onnea projektin valmistumisen johdosta! Hyvän näköinen laite.

Niin ja Peroni on muuten tosi hyvää olutta. ;)
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Kesäauto Fiat 124 Spider

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Kiitoksia. Vaikka eihän nämä ikinä valmiiksi tule. Syksyllä jatketaan hommia alustan parissa ja liuta pikkuparannuksia on mielessä muuallekin.

Leima sitten irtosi toisella yrittämällä ja pakollinen torikierros on jo tehty. Tuntui päät kääntyvän...
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Kesäauto Fiat 124 Spider

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Tässä vähän kuvia lisää tännekin.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Pari pientä paikkaa pitää vielä fixata koeajelujen jälkeen. Lämppärin letku menee liian läheltä pakosarjaa ja oli ruvennut käryämään. Se pitää vaihtaa ja yrittää saada kulkemaan kauempaa, vaikka ahdas on paikka. Öljyä tuntuu myös tiputtelevan jostain, enemmän jos on pysäköitynä keula alamäkeen. Oiskohan öljypohjasta.

Muuten pelaa ihan hyvin. Käynnistyy tosi paljon nätimmin kuin viime kesänä. Koneen käyntiäänessä pientä siritystä/säklätystä. Maalarikin pisti sen merkille. Mistähän voisi johtua? Miten tarkka tuo TC on venttiilivälyksille? Parissa imuvenassa oli vielä välystä 0,55 eli vähän liikaa.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
Jokari
Viestit: 668
Liittynyt: 19.07.2007 22:17
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Kesäauto Fiat 124 Spider

Viesti Kirjoittaja Jokari »

0.40+ kun laittaa imu ja pako 0.45+-0.05 niin rapina loppuu.
Understeer is definitely a crime -Colin Mcrae
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Kesäauto Fiat 124 Spider

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Ja jos alle sen meinaa niin ei kannata , sitte hävii nokka akselista.
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Kesäauto Fiat 124 Spider

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Mustan värinen vaimennin sopii hyvin :)

Onko tekniikka puoli valmis?
Bravo t-jet
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Kesäauto Fiat 124 Spider

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Jokari kirjoitti:0.40+ kun laittaa imu ja pako 0.45+-0.05 niin rapina loppuu.
Hyvä juttu. Säädetään noin. Mitenhän muuten noi venttilikopan kannet saisi tiukattua niin että pitää öljyt sisällä? Tuntuu että kumitiiviste alkaa pullahtamaan välistä pois jo ihan pienelläkin kiristyksellä.
sampsulisami kirjoitti:Mustan värinen vaimennin sopii hyvin :)

Onko tekniikka puoli valmis?
Joo, vaimennin oli saanut vähän punaista ja mustaa maalauksessa, niin vetäsin sen sitten näkyviltä osin mustaksi.

Tekniikka on valmis, noita muutamia em pikkujuttuja lukuunottamatta. Vaihteisto pelaa rempan jälkeen taas. Ensi talvena sitten tsekataan akselistot puslineen ja iskarit, sisustaa voisi vähän fixailla, laittaa sähköikkunat toimimaan, kojelaudasta tulee ehkä parannettu versio, jotain sähköjä vielä uusiksi... Ensi vuonna pitää olla kyllä valmista jo vappuna.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Kesäauto Fiat 124 Spider

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Eejii kirjoitti: Mitenhän muuten noi venttilikopan kannet saisi tiukattua niin että pitää öljyt sisällä? Tuntuu että kumitiiviste alkaa pullahtamaan välistä pois jo ihan pienelläkin kiristyksellä.
Empä ole omakohtaisesti koskaan törmännyt moiseen ongelmaan. Onkohan koppien tiivistepinnat suorat? Sen teidän että jotkut ovat koppia halkaisseet jos ovat kiristäneet kovin piukkaan. Aika löysään mä aina oon ne jättänyt...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Kesäauto Fiat 124 Spider

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Kyllä ne suorat on. Tsekkasin lasia vasten ennenkuin laitoin nuo. Voihan se olla että olen liian kireälle niitä yrittänyt vetää ja ne saa oikeasti ollakin aika löysällä kuten sanoit laittaneesi.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Kesäauto Fiat 124 Spider

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kun pistää silikonia ei tartte vääntää kierteitä sileiksi. Jos tiiviste on oikean paksuinen, eikös pulti pohjaa kun kireys on kohdillaan. Ja pulttien kantojen alla oikean paksuiset massatiivisteet.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Kesäauto Fiat 124 Spider

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Juu en tiiä onko mitä silloin tehty kun noita on jotkut halkaiseet tosiaan kiristämällä. Mutta tosiaan niin se taisi pystykoneessakin olla että ei pitäisi saada liian piukkaan kuten Sämpy mainitsi, siis kun käyttää orginaaleja koppia.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Kesäauto Fiat 124 Spider

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Nythän tuossa on tarvikekopat, joten pultinreiän ja tiivistyspinnan välinen mitta voi periaatteessa heittää. Enkä tietysti tiedä onko noissa tiivistesarjoissa mittaheittoja valmistajien kesken. No, laitetaan vielä silikonia ja kokeillaan hakea sopiva tiukkuus.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Kesäauto Fiat 124 Spider

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Vielä on ajelukelejäkin ollut jäljellä. Vähän uusia kuvia:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Kesäauto Fiat 124 Spider

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Tätäkin taas laitellaan. Apukuskin puolella eturipustuksen puslat ja nivelet alkoi olla heikossa hapessa. Helpompaa on vaihtaa koko tukivarret kun ruveta äheltämään puslia irti. Tukivarret ei tähän niin kovin paljoa maksa. Samalla ajatus oli josko jousitusta saisi muutenkin parannettua. Jousia katkomalla madallettuna tuo on alustaltaan aika kova ja kun noita monttuja täällä päin riittää niin ajattelin josko asiaan saisi parannusta tehdastekoisilla madallusjousilla ja paremmilla iskareilla. Saksasta löytyi paketti jousia ja Osravin iskareita kohtuu hintaan: http://schiminsky.de/zen//index.php?mai ... ts_id=1868" onclick="window.open(this.href);return false; . Takajouset on progressiiviset, ehkä se vähän pehmentää peräpäätä?

Uusia osia on mukava asentaa. Samalla putsaillaan ja maalataan paikkoja nätemmiksi.
Kuva

Kuskin puolella puslat oli ihan hyvät, joten ne saa jäädä. Sitä vastoin tuosta pystykotelosta löytyi ruostepeikon jälkiä. Tuommoinen reikä oli kummallakin puolella koteloa:
Kuva

Nuo pitää putsailla ja hitsata umpeen.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Kesäauto Fiat 124 Spider

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Etupää on nyt koottu. Maavaraa taisi tulla pari senttiä lisää, mikä on varmaan ihan hyvä. Sen verran hankaluuksia oli tuon kanssa kesällä, kun raapi maata välillä.
Kuva

Sitten takapään kimppuun. Taka-akseli on jotenkin rujon näköinen ruosteisena ja likaisena, joten irtihän se piti ottaa. Putsaillaan, maalataan ja vaihdetaan tiiviste tuonne kardaanin päähän. Sieltä tuntuu vuotavan. Puslat taitaa olla vielä kunnossa.
Kuva

Jarrupalatkin pitäisi varmaan vaihtaa... Levyt menee siinä samalla ja huolletaan satulat.
Kuva

Takajouset näyttäisi olevan lepotilassa aika erimittaisia vanhoihin verrattuna, mutta eiköhän nuo kuorman alla vähän tuosta lyhene (toivottavasti)
Kuva
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Vastaa Viestiin