Eka fiat - Uno Fire -89

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Ville500
Viestit: 80
Liittynyt: 28.09.2013 15:02

Re: Eka fiat - Uno Fire -89

Viesti Kirjoittaja Ville500 »

Nyt on Unos talvirenkaat ja pölykapselit paikoillaan. Ihmeesti siistiytys ilme! Taas tankilla käyty ja kulutus tasan 6l/100km. Tankin koko vissiin 35l?
Ville500
Viestit: 80
Liittynyt: 28.09.2013 15:02

Re: Eka fiat - Uno Fire -89

Viesti Kirjoittaja Ville500 »

Kevät alkaa lähenemään. Fiat toiminu luotettavasti kohta 5tkm. Päätin palkita hänet pikku päivityksellä:
-luisin ralliratti
-uudet takavalot
-uudet etuvilkut
-uusi maski
-uudet stilon 15" peltivanteet
-uudet stilon pölykapselit
-195/45/15 renkaat
+ muuta fiksailua
tuollaiset pölärit:
Kuva
Viime päivityksestä olikin jo aikaa...
Ville500
Viestit: 80
Liittynyt: 28.09.2013 15:02

Re: Eka fiat - Uno Fire -89

Viesti Kirjoittaja Ville500 »

Tuli virosta vähä uutta osaa:
Kuva
Ville500
Viestit: 80
Liittynyt: 28.09.2013 15:02

Re: Eka fiat - Uno Fire -89

Viesti Kirjoittaja Ville500 »

Kuva
Kuva

Pesun jälkeen päätin pitää pöllärit paikoillaan. Samalla teippasin takasivulasiin "I LOVE TEBOIL <3" tarran. :D
Uudet rekisterikilvet löysi paikkansa ja tietty uudet ruuvit ja valkoset hatut niihin. Vielä madallus, myllytys, kovavaha ja se luisin ralliratti. Ai että on makia ajella emännän kanssa auringonlaskuun. 8-)
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Eka fiat - Uno Fire -89

Viesti Kirjoittaja wellu »

Pöllärit istuisi, jos eivät "tulisi ulos". Nyt kun näkyy "huuli" niin aavistuksen hassun näköinen.

Muutoin oikein hieno uuno. Paras etuvetoinen auto ajaa talvella. :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
Ville500
Viestit: 80
Liittynyt: 28.09.2013 15:02

Re: Eka fiat - Uno Fire -89

Viesti Kirjoittaja Ville500 »

wellu kirjoitti:Pöllärit istuisi, jos eivät "tulisi ulos". Nyt kun näkyy "huuli" niin aavistuksen hassun näköinen.

Muutoin oikein hieno uuno. Paras etuvetoinen auto ajaa talvella. :lol:
Vielä kun saan sen kiiltämään kunnolla. Joo noi renkaat on hiukan venyt, mut livenä näyttää mukavan härskiltä. Noi uudet rekisterikilvetkin teki todella paljon siistimmäksi auton. Ja hyvinhän tuo on palvellut, ostettaessa oli karvan vajaa 118tkm ja nyt on yli 123tkm taulussa.
Viime tiistaina ajelin illalla keskustan läpi ja vieresestä jenkki farkusta heiluteltiin avaamaan ikkunaa.. Kaks jätkää aivan innoissa huusi "Vitu hieno uuno!" :lol: Rakentavaa palautetta. :)
Ville500
Viestit: 80
Liittynyt: 28.09.2013 15:02

Re: Eka fiat - Uno Fire -89

Viesti Kirjoittaja Ville500 »

Tuli tässä vielä mieleen, et naapurilla on seissyt nurmikolla kesästä asti -04 punto.. Ei oo leimattu, akku kuollu, eikä konepelti aukea... Pitäisköhän ostaa pois? Siitä sais sisustan varmaan muokattua unoon sopivaks. 8-) Jos vielä talvikumit olis hyvät, ni kaksstaa vois maksaakkin... En oo käyny kyttäämäs lähempää, mut naapuri sitä kiros kesällä. Jos siinä on jotku muut ku siniset penkit, niin vois harkita. :roll:
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3373
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Eka fiat - Uno Fire -89

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Punainen väri on haalistuvaa sorttia. Myllytys muuttaa ulkoasua huomattavasti. Tietenkin kunnon vaha heti päälle. Maskiin pitäisi saada kromatut poikkiraidat.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Ville500
Viestit: 80
Liittynyt: 28.09.2013 15:02

Re: Eka fiat - Uno Fire -89

Viesti Kirjoittaja Ville500 »

Nipa kirjoitti:Punainen väri on haalistuvaa sorttia. Myllytys muuttaa ulkoasua huomattavasti. Tietenkin kunnon vaha heti päälle. Maskiin pitäisi saada kromatut poikkiraidat.
Jep. Viimeksi jäi vahaamatta myllytyksen jälkeen... Maskin poikkiraidat meinasin teipata punasella. Mulla on vähän mietintä kesken sen suhteen.
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Eka fiat - Uno Fire -89

Viesti Kirjoittaja wellu »

Ville500 kirjoitti:Tuli tässä vielä mieleen, et naapurilla on seissyt nurmikolla kesästä asti -04 punto.. Ei oo leimattu, akku kuollu, eikä konepelti aukea... Pitäisköhän ostaa pois? Siitä sais sisustan varmaan muokattua unoon sopivaks. 8-) Jos vielä talvikumit olis hyvät, ni kaksstaa vois maksaakkin... En oo käyny kyttäämäs lähempää, mut naapuri sitä kiros kesällä. Jos siinä on jotku muut ku siniset penkit, niin vois harkita. :roll:
Voi olla tuon ikäisessä puntossa jo niin "korkea" hytti, ettei kojelaudan alle jäisi kuin muutama kymmenen senttiä jalkatilaa, tai sitten kojelauta on puolessavälissä lasia. :lol:
Uunon kojelautahan on maailman käytännöllisimpiä liikkuvine tuhkakuppeineen? Jopa mittarivalot (kaikki niistä) vaihtaa alle minuutissa. :lol:


Jos jonkun Fiatin haluaisin, niin nimenomaan ykköskorinen FIRE-uuno. Helpohkot viritysmahdollisuudet ja tajuttoman bensapihi ja hyvä auto ajaa (kokoisekseen siis, taittuu kuin ajatus). mk2:sen kojelauta on mielestäni hieman paremman näköinen, joten mk1-uuno + mk2-kojelauta + paras mittaristo (kierrosluku ym. mittarit) = oma harrasteauto. 8-)
Minkä huollan, sen korjaan...
KonstaapeliMurina
Viestit: 74
Liittynyt: 28.05.2013 22:04
Paikkakunta: Kouvola

Re: Eka fiat - Uno Fire -89

Viesti Kirjoittaja KonstaapeliMurina »

olis se niin mukavaa kun olis oma uno kiiltävä, niin tylsä tuommoinen mattamusta. maksaa vaan se maalautus niin perkeleesti.
Fiatin omistaja vuodesta 2013

Uno 45 vm.86 "amisauto"
Ville500
Viestit: 80
Liittynyt: 28.09.2013 15:02

Re: Eka fiat - Uno Fire -89

Viesti Kirjoittaja Ville500 »

wellu kirjoitti:
Ville500 kirjoitti:Tuli tässä vielä mieleen, et naapurilla on seissyt nurmikolla kesästä asti -04 punto.. Ei oo leimattu, akku kuollu, eikä konepelti aukea... Pitäisköhän ostaa pois? Siitä sais sisustan varmaan muokattua unoon sopivaks. 8-) Jos vielä talvikumit olis hyvät, ni kaksstaa vois maksaakkin... En oo käyny kyttäämäs lähempää, mut naapuri sitä kiros kesällä. Jos siinä on jotku muut ku siniset penkit, niin vois harkita. :roll:
Voi olla tuon ikäisessä puntossa jo niin "korkea" hytti, ettei kojelaudan alle jäisi kuin muutama kymmenen senttiä jalkatilaa, tai sitten kojelauta on puolessavälissä lasia. :lol:
Uunon kojelautahan on maailman käytännöllisimpiä liikkuvine tuhkakuppeineen? Jopa mittarivalot (kaikki niistä) vaihtaa alle minuutissa. :lol:


Jos jonkun Fiatin haluaisin, niin nimenomaan ykköskorinen FIRE-uuno. Helpohkot viritysmahdollisuudet ja tajuttoman bensapihi ja hyvä auto ajaa (kokoisekseen siis, taittuu kuin ajatus). mk2:sen kojelauta on mielestäni hieman paremman näköinen, joten mk1-uuno + mk2-kojelauta + paras mittaristo (kierrosluku ym. mittarit) = oma harrasteauto. 8-)
Meinasinkin pelkkiä penkkejä. Kojelauta on kyllä näppärimpiä keksintöjä! Varsinkin drive in mestoissa, kun vedettään mättöä romanttisesti autos. :mrgreen:
Laitoin tollasen ratin:
Kuva
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Eka fiat - Uno Fire -89

Viesti Kirjoittaja wellu »

Unossa penkin kiinnitys on semmoinen "mielenkiintoinen" vipuhässäkkä. Edessä on saranoitu putki, joka kiertää lenkin lattian rajassa. Takana on saranoidut "tukivarret" jotka liukuvat kiskoissa. Tällä mekanismilla penkki nousee liikutettaessa eteenpäin ja laskee liikutettaessa taaksepäin.

Veikkaisin, että punton mekanismi on täysin toisenlainen ja iso työ saada uunoon sopimaan. Tosin mene ja tiedä. Eihän se ole kuin leikkaa&liimaa menetelmä... :roll:

Mutta jos mukavia penkkejä haluat, niin unohda punton penkit. :mrgreen: Omalla 183cm varrella ja (aikanaan) 110kg massalla yli 150km yhtäjaksoinen ajaminen Puntolla (mk2) tuotti selkäkrampin.

Mullois nyt halavalla kuule tiijjossa Fiat Tempran penkit! Beiget "blyyshi"-penkit käsinojalla! Niissäkin tosin kiskot täysin erilaiset kuin uunossa, mutta kaikki lienee tehtävissä... :roll:
Minkä huollan, sen korjaan...
Ville500
Viestit: 80
Liittynyt: 28.09.2013 15:02

Re: Eka fiat - Uno Fire -89

Viesti Kirjoittaja Ville500 »

wellu kirjoitti:Unossa penkin kiinnitys on semmoinen "mielenkiintoinen" vipuhässäkkä. Edessä on saranoitu putki, joka kiertää lenkin lattian rajassa. Takana on saranoidut "tukivarret" jotka liukuvat kiskoissa. Tällä mekanismilla penkki nousee liikutettaessa eteenpäin ja laskee liikutettaessa taaksepäin.

Veikkaisin, että punton mekanismi on täysin toisenlainen ja iso työ saada uunoon sopimaan. Tosin mene ja tiedä. Eihän se ole kuin leikkaa&liimaa menetelmä... :roll:

Mutta jos mukavia penkkejä haluat, niin unohda punton penkit. :mrgreen: Omalla 183cm varrella ja (aikanaan) 110kg massalla yli 150km yhtäjaksoinen ajaminen Puntolla (mk2) tuotti selkäkrampin.

Mullois nyt halavalla kuule tiijjossa Fiat Tempran penkit! Beiget "blyyshi"-penkit käsinojalla! Niissäkin tosin kiskot täysin erilaiset kuin uunossa, mutta kaikki lienee tehtävissä... :roll:
Suurin helpotus niissä punton penkeissä on se et ne löytyy tosta näköetäisyydeltä. :lol: Pystyypähän tutkimaan millasia muutoksia pitää tehdä. :)
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Eka fiat - Uno Fire -89

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Mulla on selkä kohtuutarkka penkeistä, ja jos nyt Punton (I-koppa) penkit ei parhautta olekaan, niin kyllä niillä pärjää. Apella oli aikoinaan -06 Mazda 6, ja vaikka se muuten oli yllättävänkin hyvä matka-auto (ei pelkästään japsiksi), niin selkä mulla tuli ihan järkyttävän kipeäksi siinä joka kerta. Missään ole tavannut niin surkeita penkkejä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin