1992 Fiat Uno Turbo i.e Racing -entisöintiä(kö)

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Pikku-Taukka
GFF
Viestit: 303
Liittynyt: 09.06.2008 15:48
Paikkakunta: Mynämäki

1992 Fiat Uno Turbo i.e Racing -entisöintiä(kö)

Viesti Kirjoittaja Pikku-Taukka »

Kalusto lisääntyy... Nyt tarttui liiveihin tuollainen 92-mallinen 1.4-litrainen "Racing-mallinen" Turbo-Uno. Alkuperäinen Suomi-auto, 118 tkm mittarissa. Seissyt konevikaisena vuodesta 2003. Kesän ja syksyn aikana ajattelin hipistellä kuntoon. Palataan asiaan.

Kuva
Marko "Pikku-Taukka" Hannula
Mynämäki
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 1992 Fiat Uno Turbo i.e Racing -entisöintiä(kö)

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Onko tietoa, mitä moottorista on hajonnut?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Pikku-Taukka
GFF
Viestit: 303
Liittynyt: 09.06.2008 15:48
Paikkakunta: Mynämäki

Re: 1992 Fiat Uno Turbo i.e Racing -entisöintiä(kö)

Viesti Kirjoittaja Pikku-Taukka »

vvieri kirjoitti:Onko tietoa, mitä moottorista on hajonnut?
Kansi on hajonnut. Uusi kansi, venat + muut kilkkeet on. Männät vaihdettu. Alakerrassa joku kronklaa, kone ei pyöri kunnolla. Avaukseen ja analysointiin...
Marko "Pikku-Taukka" Hannula
Mynämäki
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 1992 Fiat Uno Turbo i.e Racing -entisöintiä(kö)

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Sohon uudemmat kannet vissiin voi kehittää venttiiliseetien väliin halkeaman mutta ei sen noin radikaaliin poikimiseen pitäisi johtaa... vai onko mennyt nokkahihna poikki?

Mutta niinhän se kannattaa tehdä että käy koko kattilan läpi. Onneksi sohokone on varsin ongelmaton ja osiakin on hyvin saatavilla.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Pikku-Taukka
GFF
Viestit: 303
Liittynyt: 09.06.2008 15:48
Paikkakunta: Mynämäki

Re: 1992 Fiat Uno Turbo i.e Racing -entisöintiä(kö)

Viesti Kirjoittaja Pikku-Taukka »

vvieri kirjoitti:Sohon uudemmat kannet vissiin voi kehittää venttiiliseetien väliin halkeaman mutta ei sen noin radikaaliin poikimiseen pitäisi johtaa... vai onko mennyt nokkahihna poikki?

Mutta niinhän se kannattaa tehdä että käy koko kattilan läpi. Onneksi sohokone on varsin ongelmaton ja osiakin on hyvin saatavilla.
Käsittääkseni nokkahihna mennyt poikki. Katsotaan jos tässä parin viikon aikana saataisiin asiaan parempi selvyys.
Marko "Pikku-Taukka" Hannula
Mynämäki
Avatar
Pikku-Taukka
GFF
Viestit: 303
Liittynyt: 09.06.2008 15:48
Paikkakunta: Mynämäki

Re: 1992 Fiat Uno Turbo i.e Racing -entisöintiä(kö)

Viesti Kirjoittaja Pikku-Taukka »

Do dii. Pikkuisen taas on venähtäneet aikataulut mutta nyt alkaa Uno olla muttereina.

Helmat on näköjään joskus vaihdettu ja voi hyvä J****a! Jos et osaa hitsata pätkääkään, niin jättäisit sen jonkun toisen tehtäväksi. Ristus mitä jälkeä! Pari pientä ruostepaikkaa tarvitsee itse laittaa. Noissa helmojen korjaamisessa meneekin sitten viikko tai kaksi...

Koneen ahdistukseen ei tullut vielä selvyyttä mutta kaikki aikanaan.

Ja sitten kysymys asiaan vihkiytyneille: Onkos tämä 1.4-litrainen ollut "virallisesti" maahantuojan tuontiohjelmassa, kun en oikein mistään löydä tietoa ko. kamppeesta noin niin kuin på finska? Autolehtien koeajoja tms. oheiskrääsää mitä näiden ohella kuuluu ja pitää harrastaa?
Marko "Pikku-Taukka" Hannula
Mynämäki
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: 1992 Fiat Uno Turbo i.e Racing -entisöintiä(kö)

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Mulla piti olla tällaiseen myös uusia sumareita. oliskos ne ollu vähän alta satkun kun ostin.
Ihan vaan niinkö sivuhuomautuksena kun en kummiskaan enään huomenna muista ja alkuperäiset on kummiskin särki... :oops:
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Pikku-Taukka
GFF
Viestit: 303
Liittynyt: 09.06.2008 15:48
Paikkakunta: Mynämäki

Re: 1992 Fiat Uno Turbo i.e Racing -entisöintiä(kö)

Viesti Kirjoittaja Pikku-Taukka »

väisänen kirjoitti:Mulla piti olla tällaiseen myös uusia sumareita. oliskos ne ollu vähän alta satkun kun ostin.
Ihan vaan niinkö sivuhuomautuksena kun en kummiskaan enään huomenna muista ja alkuperäiset on kummiskin särki... :oops:
Aika ehjiltä itse asiassa näyttivät. Pitää testata, kun alan taas autoa kasaamaan.

Kuvia ei nyt tähän hätään ole mutta lisään niitä tuonnempana.

1. Muutama pieni ruostepaikka tuli laitettua ja edelliset paikat siistittyä. Auto tuli eilen maalarilta, päällä uusi alkup. 140 Rosso Corsa.

2. Kone on purettu. Alakerran pyörimättömyyden syyksi paljastui kaikessa yksinkertaisuudessaan ruoste. Kampura oli ruostunut parista kaulasta. Nyt on kampura koneistamolla kiillotettavana / hiottavana. Alkuperäiset nokka-akselikehto ja nokka-akseli ovat paskana tuon remmin katkeamisen myötä. Autossa tuli mukana uusi kehto ja akseli mutta eivät ne tähän sovi... Tilasin eBaystä (halvalla) 1.4-litraisen Mk1 Punto GT:n kehdon ja akselin. Pitäisi vissiin sopia, vai kuinka.

Laitan tässä tosiaan myöhemmässä vaiheessa kuvia kun jatkan projektikertomustani.

Sitten vielä: Urbaanilegenda kertoo, että näitä 1.4-litraisia Racingejä olisi Suomeen tullut vain kaksi, jotka molemmat esittelyautoiksi. Pystyykö joku vahvistamaan tämän ja tietääkö joku missä on se toinen?
Marko "Pikku-Taukka" Hannula
Mynämäki
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: 1992 Fiat Uno Turbo i.e Racing -entisöintiä(kö)

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Eikös Punto ole suorasytyksellä, eli siinä ei ole jajaa nokan päässä lainkaan?

Sopiiko tuohon 1.3:sen kat-mallin Turbo-Unon nokkapukki, sellainen on mulla purkuosana nokkineen.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Pikku-Taukka
GFF
Viestit: 303
Liittynyt: 09.06.2008 15:48
Paikkakunta: Mynämäki

Re: 1992 Fiat Uno Turbo i.e Racing -entisöintiä(kö)

Viesti Kirjoittaja Pikku-Taukka »

Ippe kirjoitti:Eikös Punto ole suorasytyksellä, eli siinä ei ole jajaa nokan päässä lainkaan?

Sopiiko tuohon 1.3:sen kat-mallin Turbo-Unon nokkapukki, sellainen on mulla purkuosana nokkineen.
Tämä on katsos 1.4-litrainen härpäke. En minä vaan tiedä. Luotettavasta lähteestä saamani tiedon mukaan kone on sama kuin GT-Puntossa. Käsittääkseni.
Marko "Pikku-Taukka" Hannula
Mynämäki
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 1992 Fiat Uno Turbo i.e Racing -entisöintiä(kö)

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Pikku-Taukka kirjoitti:
Ippe kirjoitti:Eikös Punto ole suorasytyksellä, eli siinä ei ole jajaa nokan päässä lainkaan?

Sopiiko tuohon 1.3:sen kat-mallin Turbo-Unon nokkapukki, sellainen on mulla purkuosana nokkineen.
Tämä on katsos 1.4-litrainen härpäke. En minä vaan tiedä. Luotettavasta lähteestä saamani tiedon mukaan kone on sama kuin GT-Puntossa. Käsittääkseni.
EI ole sama uunossa on 112 pollea kun puntosaa 136... puntossa kiukkusempi nokka-akseli ... , puntossa on hukkakipunalla sytytys kuin myös uunossa , puntossa on motronikin ruisku , uunossa l-jetti, venttiilikoppa pn uunossa erilainen , kuin myös koko sylinterin kansi
Eroa on vaikka kuinka.
Vastaa Viestiin