131 Supermirkku

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
36weberkaasutin
Viestit: 99
Liittynyt: 06.02.2013 15:54

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja 36weberkaasutin »

^^^Öljy laitetaan moottoriin eikä auton pohjaan :roll:

Mirafiori on komia! Voi kun omakin kiinnostus löytyisi tuota kasia kohtaan :| Vvieri käy tällä tuomassa inspiraatiota naapuripitäjään? ;)
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Auto on ollut tasalämpöisessä tallissa joten ehkä sitten vaan oon leiponut massaa turhan paksulti. En mä kuitenkaan aikaisemmin ole millään tökötillä moiseen ilmiöön törmännyt. Tai ehkä tuon merkkisestä massasta on viime aikoina poistettu jokin ihmiskuntaa uhkaava ainesosa, ja laatu on siten huonontunut. :mrgreen:

Kunhan saan tuon leimaan niin kyllä sillä olis tarkoitus kierrellä naapurikuntiin ja kaueammaksikin. Pohjanmaan Harrasteautoilijoiden kokoontumisetkin alkavat varmaan taas kunhan kelit paranevat... Eikös siinä olis hyvä motivaattori, saada sekalaiseen seurakuntaan lisää Italian värejä? :)
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
viatmies
Viestit: 286
Liittynyt: 11.10.2005 09:16
Paikkakunta: varsinaista suomea

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja viatmies »

Olikos massa ruiskutettavaa vai pensselöitävää? Tietää välttää. Bilteman massaan olen kyllä ollu ihan tyytyväinen, sellasta pensseli kamaa missä jotain kumirouhetta joukossa on pysyny pehmosena kaks vuotta,kesäautossa kylläkin. Tapana on laittaa massapurkki patterille lämpeemään ennen sivelyä.
Aika työläs vaan pensselöidä.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Muistelen että olis käyny joskus noin, kun alla oleva maali ei ollut täysin kuivunut. Mutta voihan se olla paksuus tms. Mulla on tuol vanha tölkki dinitrolin massaa ja ihan hyvin se on toiminut, tosin lähinnä laitan sitä kun on pieni reikä joka pitää saada piiloon.. muuten mennään ruiskutettavalla.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Tectylin kotelosuojassa vastaavaan oon joskus törmännyt, ja vanhassa Tiikeri-massassa mutta ei nekään ihan vuodessa-kahdessa moista ole tehneet. Mutta liika paksuus on aina noissa pahasta, ja tosiaan alla olevan maalin pitää olla aina kunnolla kuivunut. Monesti se kestään yllättävän pitkään ainakin 1-komponettimaalilla...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Oon nyt käyttänyt tuota ksyleenipohjaista maalia ja välissä on mennyt usein vuorokausia, joten maali on kyllä varmuudella ollut kuivaa tuossa tapauksessa. Pensselöitävä Dinitrol siis kyseessä. Kuivunut pinta vaikuttaa hyvin kovalta.

Täytyy seurata, kuinka noiden ruiskutettujen käy.

Samassa pohjassa on myös Tectyliä, jossa ei vastaavalla tavalla siveltynä ole esiintynyt tuota ongelmaa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Minun kokemukset pensselimassoista on aika surkeat, halkeilevat ja tarttuvat huonosti. Ruiskumassoilla onkin menty jo vuosikymmen.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
fiatman2
GFF
Viestit: 2084
Liittynyt: 22.08.2004 19:40
Paikkakunta: Hollola

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja fiatman2 »

Kotelomassaa ruiskii sen vanhan massan päälle,imeytyy ja pehmittää sitä vanhaa pohjassa kiinni olevaa,.ja sitten lisää uutta päälle.
Jari Salmensuo
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ruiskumassojen pariinhan sitä juu itsekin tässä on oltu siirtymässä, nyt kun hankin massaruiskunkin...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja VTO »

Olen laittanut ämpäriin llähes kiehuvaa vettä ja sutimassapurkin sinne 10 minuutiksi. Jälki j kiinnipysyminen parantuu selvästi kun massa kuumaa sudittaessa.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Etuvalot tuli kunnostettua. Ruoste oli päässyt iskemään vanhoihin puuruuveihin, joilla joku lasit oli aikoinaan kiinnittänyt ja ne ovat katkeilleet muovin sisään. Onneksi niihin alkujaan muovikantaisiin ruuveihin vastanneet muoviset vastakkeet ovat tässä rakenteessa metalliholkkien sisässä M6-kierteellä. Tarvitsi vain polttaa muovit pois holkkien sisuksista jolloin ruostuneet ruuvinpäätkin putosivat pois automaattisesti. Sitten vain kierteet puhtaiksi kierretapilla ja tilalle rosteriset kuusiokolopultit... Tuohon tyyliin aikoinaan tein 127:n takavaloillekin.

Lampun kannat ja liittimet olivat myös ruosteessa, pettäneiden ruuviviritysten vuoksi vettä ja kuraa oli tietysti päässyt sisään.

Käsijarrun vaijeri tuli viriteltyä paikalleen. Vielä pitäisi miettiä, millä suojaisi kardaanitunnelin seutuvilta lähtevien vaijerinkuorien päät ettei niihin heti menisi ensimmäiset sadevedet. Joku vaseliinilla täytetty kumipussi siihen pitänee vissiin ympärille viritellä. Autossahan on levyjarrujen takia Croman käsijarruvaijerin takapätkä. Sen etupäälle myös tehtiin vähän kiinnikerautaa.

Jarruputket takana tuli myös kiinnitettyä nyt kunnolla korirakenteisiin. Taka-akselissa kulkevasta jarruputkesta on luovuttu ja taka-akselin jarrupiirin T-haara on sen sijaan korissa. Jarruletkut menevät sitten korista suoraan molemmin puolin satuloille niinkuin levyjarrullisissa yleensäkin. Liukuvat satulat kun tarvitsevat muutekin pätkät jarruletkua. Ehkä pitäis ottaa tästäkin rakenteesta kuva...
Liitteet
etuvalot
etuvalot
sIMG_1810.jpg (85.77 KiB) Katsottu 6778 kertaa
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
jppakarinen
Viestit: 49
Liittynyt: 15.04.2013 18:11

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja jppakarinen »

komea auto on. itsellä joskus nuorempana vm 82 super 2l tc koneella.nyt käyttökuntoon entisöity racing vm 80.viime kesänä eka leima 27 vuoteen siihen autoon. ajokelit lähestyy.
fiat 131 racing -80
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kusipojan suuttimien kanssa oli vähän ihmettelemistä. Vanhat suuttimet ovat kehnossa hapessa, ja sopivan pieneen reikään asentuvia tarvikesuuttimia ei oikein heti tahtonyt löytyä. Muistelin että 127:aan löytyi aikoinaan helposti. En millään viitsisi alkaa kalvamaan asennusreikiä isommiksi.

Piltsusta jäi käteen jotkin Vollen suuttimet, jotka tosin suihkii turhan vaakatasoon. Nyt ne on kuitenkin paikallaan, rumasti veistettyinä ja vinoon asennettuina, kai noilla silti leimalle voi mennä ennenkuin löytyy paremmat.

Jostain kiinalaisesta kamppeesta alkujaan haalitun pesurisäiliön pumppu oli ruostunut jumiin seisonnan aikana. Aattelin sitten yhdistää sen funktion valojen pesurin säiliöön, niin ei tarvisi kahta, varsinkaan pannuhuonetta tukkimaan, valojen pesurin säiliö kun on näppärästi lokasuojan sisässä...
Motönetistä löytyi sopivan oloinen pumppu numerolla 12-1220. Johonkin natsihetekaan vissiin tarkoitettu...

Homma etenee muiden kiireiden takia tällä hetkellä nihkeästi mutta toisaalta huononipa ajokelitkin niin, ettei kesärenkailla muutenkaan olisi liikenteeseen asiaa.

Nyt kun etuvalotkin on valmiina, niin valonpesurin letkujen asennuksen jälkeen voisi oikeastaan etupuskurin asentaa paikalleen. Toinen etuvalon liitin tarvitsisi kumitutin suojakseen rikkoutuneen tilalle. Pitäänee tuohon jotain viritellä...

Takaa lopulta vain peruutusvaihteen valo oli pimeänä, kun vaihtelin ensin kaikki muut (5W polttimot) uusiin. Ne eivät kestä näemmä käytettyinä varastointia. Pakkivalon vika löytyi apukuskin puoleisen jalkatilan kautta kulkevan johdotuksen liittimestä. Varustin sen kokonaan uusilla abikoilla. Sieltä lähti virtalukon +12V vielä jonnekin eteenpäinkin, mutta johto oli poikki ja pää teipattu. Mokomaa johtoa ei kylläkään kytkentäkaavioista löytynyt lainkaan...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jos vain intoa riittää, niin suuresti suosittelen pissapojan suuttimiksi esim. Biltemasta löytyviä Volvo V70 "sumuja". Ne sumuttavat joo melko vaakatasoon, mutta viilailemalla rungon peltiä vasten tulevaa osaa kaltevammaksi, saa sumun ylemmäksi. Käyttöautossa aivan ylivoimaiset.

Minulla meni täysin hermo noihin "ruikin 3-4 pissivanaa lasille" ja jokaisessa autossa on nyt sumut. Säästää vettäkin kun ei tarvitse kuin suhauttaa ja koko lasi on märkä.

Tosin volvo-ihmiset ovat sanoneet, ettei biltsun malli toimi kunnolla ja pitää olla originaalit. Voin sanoa että ihan yhtä paskat ne 18€ maksaneet originaalit oli, joten nyt on paikoillaan bilteman vastaavat. Suutin on aika herkkä epäpuhtauksille.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 131 Supermirkku

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Taitavat olla juurikin nuo kuvailemasi Piltsun suuttimet. Ne tulee lämppärin ritilän kohdalle joten taittelu ei oikein tuu kyseeseen, jotenkin ne nyt kuitenkin paikallaan siinä pönöttää. Ehkä pitää kokeilla sitä viilaa. Pitäisi vetää letku loppuun asti ja asentaa pumppu niin pääsee ruiskimaan. 8-)
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin