Cimi kirjoitti: Pyysin häntä kuitenkin tarkistamaan ja vuotoa ei ollut missään kanavassa ollenkaan. Kaikki venttiilit ovat tällä hetkellä ainakin täysin tiiviitä. Vielä hieman läppäämistä ja kansi on Bueno!
Niin oli minunkin kannessa venttiilit tiiviit kylmänä... Mutta kun moottori lämpeni tilanne muuttui. Kyllä siitä vikaa aikalailla haettiin, mutta ohivuotomittaus kuumana sen lopulta paljasti. Ventiili pääsee hiukan kääntymään ohjurissa ja siksi pitää kylmänä, mutta kun kansi kuumenee, niin ei pidä enää. Se kansi on niin ontto palotilan alta että se vaan ei pysy suorassa.
Niin ja uusia kannen pultteja et tarvitse, elleivät ole syöpyneet, mutta osta heti kunnollinen kannentiiviste. EI mitään motonetin normaalia pahvia. Kunnollisen tiivisteen merkkejä mm. Payen, Victor Reinz, Elring.
Fiat Stilo Abarth -02
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Cimi kirjoitti: Pyysin häntä kuitenkin tarkistamaan ja vuotoa ei ollut missään kanavassa ollenkaan. Kaikki venttiilit ovat tällä hetkellä ainakin täysin tiiviitä. Vielä hieman läppäämistä ja kansi on Bueno!
Niin oli minunkin kannessa venttiilit tiiviit kylmänä... Mutta kun moottori lämpeni tilanne muuttui. Kyllä siitä vikaa aikalailla haettiin, mutta ohivuotomittaus kuumana sen lopulta paljasti. Ventiili pääsee hiukan kääntymään ohjurissa ja siksi pitää kylmänä, mutta kun kansi kuumenee, niin ei pidä enää. Se kansi on niin ontto palotilan alta että se vaan ei pysy suorassa.
Niin ja uusia kannen pultteja et tarvitse, elleivät ole syöpyneet, mutta osta heti kunnollinen kannentiiviste. EI mitään motonetin normaalia pahvia. Kunnollisen tiivisteen merkkejä mm. Payen, Victor Reinz, Elring.
Elring onkin minullekin tuttu. Tuli onneksi laitettua sen kannentiiviste omaan Bravaani silloin, kun tein siihen kansirempan. Tulee maksamaan tuo Elringin ylätiivistesarja enemmän kuin itse moottori http://www.ebay.co.uk/itm/Head-Gasket-S ... 0375841802
Muutama osa pitäisi viedä pesulle ennen maalaamista ja pakosarjan pitäisi saada lasikuulakylpyä, joten voi olla, että vien samalla kannen venttiilit hiottavaksi toivoen, että mitään ohivuotoja ei tulisi pitkään aikaan. Matkaa on vielä muutenkin jonkin verran valmiiseen moottoriin, sillä koitan ronkkia ja saada mahdollisimman paljon maalia ja rasvanpoistoaineita pois lohkosta ja sen kanavista. Kaipa voisin käyttää uudelleen vanhat kannenpultit
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Vielä piti kysäistä, että kuinka paljon näillä moottoreilla oli ajettu, kun ne alkoivat lämpiminä vuotamaan ohi venttiilien?
Öljypumppu alkaisi olla maalattu ja se tulee pian moottorin kylkeen takaisin kiinni. Mietin vain, että pitäisikö minun hankkia alkuperäinen öljypumpun tiiviste vai riittäisikö vain laadukas silikoni? Oletettavasti en ole saamassa öljypumpun tiivistettä tuon Elringin tiivistesarjan mukana. Olisiko muita vinkkejä öljyn tiivistämiseen? Tämän moottorin venttiilikoppa oli ainakin vuotanut pahasti ja liannut koko moottorin, joten se täytyy tukkia keinolla millä hyvänsä.
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
OK
Olisikohan minun moottorillani ajettu kuitenkin lähemmäs 100 tkm? Purin juuri ja putsailin jakohihnankiristintä, joka vaikuttaisi olevan vaihdettu joskus sekä olleen aika pitkään moottorissa? Vanhassa kiristimessä lukee "Made in Canada", kuten uudessa QH:n kiristimessäkin sekä vanha kiristin oli hyvin likainen ja öljyinen.
Edit: Eihän Fiatit kestä mitään, jos ne alkaa menemään rikki jo noin aikaisin...
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Kaikki 12 tattia avattu, putsattu ja laitettu kiinni. Pitäisi vielä saada kaikki ruuvipenkkiin kiinni ja sitten laittaa hatut kunnolla paikalleen.
Tuossa on vielä kuva ylemmästä sylinteristä. Kävi mielessä, että ylemmän sylinteri läpi voisi porata hyvin pienen reiän, josta nokka-akseli ja keinuvivut saisivat enemmän öljyä, mutta sitten muistinkin, etteivät nostimet voisi roiskia öljyä nokka-akselille etäisyyden takia. Olen huomannut, että joissakin nostimissa on pieni "öljyallas" sekä pidempi jousi alemmassa sylinterissä.
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Cimi kirjoitti:Edit: Eihän Fiatit kestä mitään, jos ne alkaa menemään rikki jo noin aikaisin...
Aiheeton yleistys yhden p*skan moottorityypin perusteella.
Minä varustaisin remontin yhteydessä tuon alakerran 1.8-koneen 16v hatulla, mutta jos tähtäimessä oli pelkkä moottoriremppa niin sitten on tietysti eri juttu.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Cimi kirjoitti:Edit: Eihän Fiatit kestä mitään, jos ne alkaa menemään rikki jo noin aikaisin...
Aiheeton yleistys yhden p*skan moottorityypin perusteella.
Minä varustaisin remontin yhteydessä tuon alakerran 1.8-koneen 16v hatulla, mutta jos tähtäimessä oli pelkkä moottoriremppa niin sitten on tietysti eri juttu.
Tarkoititko 1.8 sylinterikannella? Jos se on mahdollista, niin totta hemmetissä lähden sitä tekemään.
Katsoin joskus Fiat eperforumilta, että 1,4 ja 1,8 lohkot olivat aika erilaisia.
Tähtäimessä on periaatteessa remontti, kunnostut, virittäminen ja kaikenlainen kokeilu.
edit: mikah:lla ei ole ollut tätä moottorityyppiä, mutta muita Fiatteja näyttäisi löytyvän
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Kyllä se 1,8 16v Fiatin kansi siihen päälle sopii. Tosin männät pitää sitten sovitella puristus-suhteen ja ventiilien kolojen osalta. Ja voi siihen pultata vaikka Alfan 16v tuplatulppa kannen kiinni. Samaa sukua ovat nekin. Ja voihan siihen sitten sovittaa samalla sen 1,8:n alakerrankin... Kaikkia noita löytyy kyllä tallista.
Ja Alfasta löytyy myös 1,4 16v moottori, joka taasen on alakerraltaan lähellä 1,4 12v moottoria.
mikah kirjoitti:Kyllä se 1,8 16v Fiatin kansi siihen päälle sopii. Tosin männät pitää sitten sovitella puristus-suhteen ja ventiilien kolojen osalta. Ja voi siihen pultata vaikka Alfan 16v tuplatulppa kannen kiinni. Samaa sukua ovat nekin. Ja voihan siihen sitten sovittaa samalla sen 1,8:n alakerrankin... Kaikkia noita löytyy kyllä tallista.
Ja Alfasta löytyy myös 1,4 16v moottori, joka taasen on alakerraltaan lähellä 1,4 12v moottoria.
Aivan ällistyttävää, että ne sopivat!
Voitko kertoa vaikka jonkin automallin, jossa olisi tuo Alfa 16v tuplakipinä kansi? Myyn välittömästi nykyisen koneistetun ja maalatun kannen huitsin nevadaan ja hankin vähintään DOHC kannen.
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
No, esimerkiksi 156:n 1.8 ja kai 2.0:kin twinspark-malleissa on. Varoituksen sananen tietysti täytyy antaa siitä, että heti kun alkaa säveltämään jotain muunlaista kuin tehtaalta on tullut, tulee kosolti yllätyksiä ja rutkasti lisää työmäärää. Lopputulos on kylläkin silti usein vaivan arvoinen.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
vvieri kirjoitti:No, esimerkiksi 156:n 1.8 ja kai 2.0:kin twinspark-malleissa on. Varoituksen sananen tietysti täytyy antaa siitä, että heti kun alkaa säveltämään jotain muunlaista kuin tehtaalta on tullut, tulee kosolti yllätyksiä ja rutkasti lisää työmäärää. Lopputulos on kylläkin silti usein vaivan arvoinen.
Olen kuullut aika paljon kehuja tuosta TwinSpark -tekniikasta, joten sellaisen kun saisikin laitettua tuohon lohkoon.... Onko tämä siis varmaa yhteensopivuustietoa ja onko kellään kokemusta näinkin rohkeasta sylinterikannen vaihdosta?
Jos siis ajatellaan, että laittaisin Fiat 1,8 16V sylinterikannen vanhan tilalle, niin uudessa kannessa tulisi mukana monipisteruiskutus. Eli mukana pitäisi vaihtaa myös ECU ja sähkösarja? Sitten olisi pakoputkiston muutosta myös?
Mitenkäs jakohihna-asiat? Jos 1,8 16V kansi on kiinni 1,4 12V lohkossa, niin joutuisin hankkimaan 1,8 litraisen moottorin jakohihnan ja/tai kiristimen?
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
kyllä se kansi siihen mahis on laittaa mutta plug-and-play se ei taida ihan olla. Yhdessä vaiheessa tota tuli mietityä tietyistä syistä mutta jäi kokeilematta. 1.4:sta taitaa puuttua osa öljynpaluukanavista?
Ei muuta kun teet tollasen ja kerrot meille muillekin että miten se onnistui. Leimalla kanssa voi tulla haastetta kun tollanen on omavalmistemoottori ja vaatii sen "vtt" päästömittauksen.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
-HH- kirjoitti:kyllä se kansi siihen mahis on laittaa mutta plug-and-play se ei taida ihan olla. Yhdessä vaiheessa tota tuli mietityä tietyistä syistä mutta jäi kokeilematta. 1.4:sta taitaa puuttua osa öljynpaluukanavista?
Ei muuta kun teet tollasen ja kerrot meille muillekin että miten se onnistui. Leimalla kanssa voi tulla haastetta kun tollanen on omavalmistemoottori ja vaatii sen "vtt" päästömittauksen.
Onkohan kuinka todennäköistä, että katsastaja huomaa kannen ja venttiilikopan olevan erilaiset kuin normaalisti? Koko projekti jää siihen, jos tuo vtt päästömittaus on suoritettava - se on kallista.
Täytyy odottaa, jos sattuisi tulemaan myynti-ilmoitusta 1.8 kannesta tai purkuautoa. Yhteensopivuudessa pelottaa eniten jakopääasiat. Luulisi, että moottori kuitenkin toimisi paremmalla kannella, kun on jo pelkästään venttiileitä enemmän.
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )