Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V
Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V
Vanhasta mittaristosta ei löytynyt ainakaan EEPROM muistia eli olen hieman kusessa tuon mittarilukeman kanssa. Muuten kyllä kaikki toimii.
Tältä 60 kW:n härveli näyttää sarjat kiinni:
Imusarja lähtee saa pesun ja toivottavasti jotakin, pitäisi keksiä vain mitä?
Pakosarja saa jotakin hornimaalia. Ihan mitä tahansa, kunhan se ei näytä ruosteiselta.
Lohko saa vielä hieman kuumakestomaalia, kunhan tulee lämpimämmät kelit.
Tältä 60 kW:n härveli näyttää sarjat kiinni:
Imusarja lähtee saa pesun ja toivottavasti jotakin, pitäisi keksiä vain mitä?
Pakosarja saa jotakin hornimaalia. Ihan mitä tahansa, kunhan se ei näytä ruosteiselta.
Lohko saa vielä hieman kuumakestomaalia, kunhan tulee lämpimämmät kelit.
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V
Pakosarjaa ehdin tänään raapimaan puhtaaksi. Pinnalle on ehtinyt ajan mittaan tulla jonkinkokoinen kerros ruostetta, eli se pitäisi raapia tai hakata irti. Imusarjaa myös hioin puhtaammaksi - kuvia ei ole tällä kertaa. Ajattelin loput osat viedä puhallutettavaksi ja sitten kiillottaa sarjat. En tiedä tuleeko jäljestä hieno, mutta ainakin näkyy, että jotakin on tehty.
Laitoin aikaisemmin kuvan sylinterikannen pakokanavasta, jossa näkyi pieni valuliitos. Tänään huomasin imusarjassa olevan valuliitos, joka saattaa oikeasti heikentää virtausta. Sellaiset kannattaisi ilmeisesti hioa pois?
Olisiko mitään virittämistä tai muuta puuha, jota voisi tuolle koneelle vielä tehdä? Kannen vaihtaminen jääköön haaveeksi, sillä todennäköisesti tuo moottori menee johonkin Bravoon tai Bravaan.
Laitoin aikaisemmin kuvan sylinterikannen pakokanavasta, jossa näkyi pieni valuliitos. Tänään huomasin imusarjassa olevan valuliitos, joka saattaa oikeasti heikentää virtausta. Sellaiset kannattaisi ilmeisesti hioa pois?
Olisiko mitään virittämistä tai muuta puuha, jota voisi tuolle koneelle vielä tehdä? Kannen vaihtaminen jääköön haaveeksi, sillä todennäköisesti tuo moottori menee johonkin Bravoon tai Bravaan.
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V
Moottoripyörän mustassa pakosarjassa olen kokeillut vaikka mitä ja tosiaan se normi alumiinihorna on paras. Ne 800 C kilikolit palaa pois. Noin budjettiratkaisuista, mistään black satineista en tiedä. Lohkossa kestää ihan miranol mun kokemuksen mukaan, jotkin kai myös vasaralakkailee.
Ne valuröpöt kannattaa siistiä pois vaikka jollain karkeahkolla virsikirjalla. Samalla katsoo miten imusarja istuu kanteen, eli jääkö liitokseen pykälää. Yksi kohta on myös jossa läppärungon virtaus kääntyy kanaviin. Tuohon kannattaa tehdä mahdollisimman iso R. Voit myös nostaa läppärunkoa jollain spacerilla hieman.
Ne valuröpöt kannattaa siistiä pois vaikka jollain karkeahkolla virsikirjalla. Samalla katsoo miten imusarja istuu kanteen, eli jääkö liitokseen pykälää. Yksi kohta on myös jossa läppärungon virtaus kääntyy kanaviin. Tuohon kannattaa tehdä mahdollisimman iso R. Voit myös nostaa läppärunkoa jollain spacerilla hieman.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V
Itellä black satin pakosarjassa ja ainakin toholla kesti kuumentaa punahehkuun, eikä meinannutkaan irrota.Stefa kirjoitti:Moottoripyörän mustassa pakosarjassa olen kokeillut vaikka mitä ja tosiaan se normi alumiinihorna on paras. Ne 800 C kilikolit palaa pois. Noin budjettiratkaisuista, mistään black satineista en tiedä. Lohkossa kestää ihan miranol mun kokemuksen mukaan, jotkin kai myös vasaralakkailee.
Ne valuröpöt kannattaa siistiä pois vaikka jollain karkeahkolla virsikirjalla. Samalla katsoo miten imusarja istuu kanteen, eli jääkö liitokseen pykälää. Yksi kohta on myös jossa läppärungon virtaus kääntyy kanaviin. Tuohon kannattaa tehdä mahdollisimman iso R. Voit myös nostaa läppärunkoa jollain spacerilla hieman.
Eka sarjan hiekkapuhallus, että saadaan kaikki huokoset hyvin auki ja sitten kunnollinen pesu vahvalla liottimella. Sen jälkeen käsittely enää puuvillahanskoilla tai vastaavilla, kunhan ei paljain sormin. Sitten ruiskulla ohut kerros black satiinia pintaan ja antaa kuivua vuorokauden. Sitten lopuksi tämä alussa mainittu "paisto". Laitoin sarjan roikkuun puusta ja aloin kollektorista päin ajaan liekkiä sisään koko ajan vähän kasvattaen liekin kokoo. Lopussa tuli joka rööristä liekkiä ulos ja koko komeus hehku punasena. Kiinni on ja pysyy
Fiat Uno Turbo
Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V
Kaasutohollako paistoit?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V
Kaksi projektia, ilmastoinnin kompressorin jalka ja moottorin kunnostaminen, yhdessä:
Kyllä oli lohkon kierteet surkeassa kunnossa. Ruostetta, öljyä ja hiekkaa vaikka kuinka paljon.
Kyllä oli lohkon kierteet surkeassa kunnossa. Ruostetta, öljyä ja hiekkaa vaikka kuinka paljon.
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V
Voitko valaista hieman tuota lyhyttä teoriaa, miksi tuplatulppasysteemin pitäisi parantaa hyötysuhdetta?väisänen kirjoitti:Tuo tuplatulppa systeemi on perseestä [(uskoon ken tahtoo) ei oo muuten uskon asia...]
Lyhyellä teorialla parantaa moottorin hyötysuhdetta ja kulutusta aivan perkeleesti, mutta. Todellisuudessa ei tee noin kuten voidaan alfan twinspark koneiden tarvitsemista bensamääristä havaita.
Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V
Juu. Ohjeet sanoo, että pitäs viikon sisään aineen kuivumisesta polttaa/käynnistää moottori, että aine palaa kiinni. Voi alkaa kerään kosteutta, jos ei polta kiinni ja varastoi pitkään. Sitten saattaa polttovaiheessa lähtee aine irti pinnasta.vvieri kirjoitti:Kaasutohollako paistoit?
Fiat Uno Turbo
Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V
RiTo kirjoitti: Voitko valaista hieman tuota lyhyttä teoriaa, miksi tuplatulppasysteemin pitäisi parantaa hyötysuhdetta?
Osakuormalla sytytysennakko on myöhäisempi kahdella tulpalla vs yhdellä.
Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V
Veljen Alfa kyllä twinsparkkina on suorituskykyynsä nähden taloudellinenkin, enkä muutenkaan näe mitään ongelmaa tuossa rakenteessa. 1.8:ksi tosi pirteä moottori. Viritysnäkökohdista mielekkyys voi olla tietenkin toisenlainen tuon nimenomaisen kannen osalta, mutta ei twinsparkki kilpamoottoreissa mitenkään harvinainen ole ollut.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V
Vanhat (ei-kat) twin sparkithan ne oli aikalaisekseen huomattavankin taloudellisia suorituskykyynsä nähden, mutta uudet saasteenestotekniikat taisivat lopulta syödä tuplakipinän hyödyt.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V
Tuo edellä mainitsemani oli 156:nen joten mitään viimeisimpiä saasteenestoja siinä ei tiettykään mukana ole vaikka kattikoneinen kylläkin...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V
Aaah... Kevät tulee ja projektit jatkuu. Suunnitelmissa olisi tämä moottori laittaa nykyiseen 1.4 Bravaani vain siksi, koska en saanut moottoria myytyä. Periaatteessa näin hyödyn tehdystä työstäni eniten: moottori on oikeasti mahdollisimman tiivis ja hyväkuntoinen eikä todennäköisesti polta öljyä tai vuoda mitään minnekään. Mahtavaa vielä, kun omistaa moottorinosturin.
Kasailin öljypumpun tiivisteineen kiinni, mutta en millään saanut kampiakselin öljypumpun, oikean puoleista tiivistettä pois. Tiiviste hajoaa, jos sitä yrittää kammeta pois. Voisiko jokin öljy tai rasva saada tiivisteen irtoamaan? Tiiviste on aivan h******in kovaa kiinni...
Kasailin öljypumpun tiivisteineen kiinni, mutta en millään saanut kampiakselin öljypumpun, oikean puoleista tiivistettä pois. Tiiviste hajoaa, jos sitä yrittää kammeta pois. Voisiko jokin öljy tai rasva saada tiivisteen irtoamaan? Tiiviste on aivan h******in kovaa kiinni...
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )