Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Vanhasta mittaristosta ei löytynyt ainakaan EEPROM muistia eli olen hieman kusessa tuon mittarilukeman kanssa. Muuten kyllä kaikki toimii.

Tältä 60 kW:n härveli näyttää sarjat kiinni:
Kuva
Kuva

Imusarja lähtee saa pesun ja toivottavasti jotakin, pitäisi keksiä vain mitä?
Pakosarja saa jotakin hornimaalia. Ihan mitä tahansa, kunhan se ei näytä ruosteiselta.
Lohko saa vielä hieman kuumakestomaalia, kunhan tulee lämpimämmät kelit.
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Pakosarjaa ehdin tänään raapimaan puhtaaksi. Pinnalle on ehtinyt ajan mittaan tulla jonkinkokoinen kerros ruostetta, eli se pitäisi raapia tai hakata irti. Imusarjaa myös hioin puhtaammaksi - kuvia ei ole tällä kertaa. Ajattelin loput osat viedä puhallutettavaksi ja sitten kiillottaa sarjat. En tiedä tuleeko jäljestä hieno, mutta ainakin näkyy, että jotakin on tehty.

Laitoin aikaisemmin kuvan sylinterikannen pakokanavasta, jossa näkyi pieni valuliitos. Tänään huomasin imusarjassa olevan valuliitos, joka saattaa oikeasti heikentää virtausta. Sellaiset kannattaisi ilmeisesti hioa pois?

Olisiko mitään virittämistä tai muuta puuha, jota voisi tuolle koneelle vielä tehdä? Kannen vaihtaminen jääköön haaveeksi, sillä todennäköisesti tuo moottori menee johonkin Bravoon tai Bravaan.
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Moottoripyörän mustassa pakosarjassa olen kokeillut vaikka mitä ja tosiaan se normi alumiinihorna on paras. Ne 800 C kilikolit palaa pois. Noin budjettiratkaisuista, mistään black satineista en tiedä. Lohkossa kestää ihan miranol mun kokemuksen mukaan, jotkin kai myös vasaralakkailee.

Ne valuröpöt kannattaa siistiä pois vaikka jollain karkeahkolla virsikirjalla. Samalla katsoo miten imusarja istuu kanteen, eli jääkö liitokseen pykälää. Yksi kohta on myös jossa läppärungon virtaus kääntyy kanaviin. Tuohon kannattaa tehdä mahdollisimman iso R. Voit myös nostaa läppärunkoa jollain spacerilla hieman.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Uunotin
Viestit: 392
Liittynyt: 04.07.2007 15:10
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja Uunotin »

Stefa kirjoitti:Moottoripyörän mustassa pakosarjassa olen kokeillut vaikka mitä ja tosiaan se normi alumiinihorna on paras. Ne 800 C kilikolit palaa pois. Noin budjettiratkaisuista, mistään black satineista en tiedä. Lohkossa kestää ihan miranol mun kokemuksen mukaan, jotkin kai myös vasaralakkailee.

Ne valuröpöt kannattaa siistiä pois vaikka jollain karkeahkolla virsikirjalla. Samalla katsoo miten imusarja istuu kanteen, eli jääkö liitokseen pykälää. Yksi kohta on myös jossa läppärungon virtaus kääntyy kanaviin. Tuohon kannattaa tehdä mahdollisimman iso R. Voit myös nostaa läppärunkoa jollain spacerilla hieman.
Itellä black satin pakosarjassa ja ainakin toholla kesti kuumentaa punahehkuun, eikä meinannutkaan irrota.
Eka sarjan hiekkapuhallus, että saadaan kaikki huokoset hyvin auki ja sitten kunnollinen pesu vahvalla liottimella. Sen jälkeen käsittely enää puuvillahanskoilla tai vastaavilla, kunhan ei paljain sormin. Sitten ruiskulla ohut kerros black satiinia pintaan ja antaa kuivua vuorokauden. Sitten lopuksi tämä alussa mainittu "paisto". Laitoin sarjan roikkuun puusta ja aloin kollektorista päin ajaan liekkiä sisään koko ajan vähän kasvattaen liekin kokoo. Lopussa tuli joka rööristä liekkiä ulos ja koko komeus hehku punasena. Kiinni on ja pysyy ;)
Fiat Uno Turbo
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kaasutohollako paistoit?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Kaksi projektia, ilmastoinnin kompressorin jalka ja moottorin kunnostaminen, yhdessä:
Kuva
Kyllä oli lohkon kierteet surkeassa kunnossa. Ruostetta, öljyä ja hiekkaa vaikka kuinka paljon.
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Avatar
RiTo
Viestit: 198
Liittynyt: 28.01.2004 18:33
Paikkakunta: Laihia

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja RiTo »

väisänen kirjoitti:Tuo tuplatulppa systeemi on perseestä [(uskoon ken tahtoo) ei oo muuten uskon asia...] :mrgreen:
Lyhyellä teorialla parantaa moottorin hyötysuhdetta ja kulutusta aivan perkeleesti, mutta. Todellisuudessa ei tee noin kuten voidaan alfan twinspark koneiden tarvitsemista bensamääristä havaita.
Voitko valaista hieman tuota lyhyttä teoriaa, miksi tuplatulppasysteemin pitäisi parantaa hyötysuhdetta?
Avatar
Uunotin
Viestit: 392
Liittynyt: 04.07.2007 15:10
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja Uunotin »

vvieri kirjoitti:Kaasutohollako paistoit?
Juu. Ohjeet sanoo, että pitäs viikon sisään aineen kuivumisesta polttaa/käynnistää moottori, että aine palaa kiinni. Voi alkaa kerään kosteutta, jos ei polta kiinni ja varastoi pitkään. Sitten saattaa polttovaiheessa lähtee aine irti pinnasta.
Fiat Uno Turbo
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja väisänen »

RiTo kirjoitti: Voitko valaista hieman tuota lyhyttä teoriaa, miksi tuplatulppasysteemin pitäisi parantaa hyötysuhdetta?

Osakuormalla sytytysennakko on myöhäisempi kahdella tulpalla vs yhdellä.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Veljen Alfa kyllä twinsparkkina on suorituskykyynsä nähden taloudellinenkin, enkä muutenkaan näe mitään ongelmaa tuossa rakenteessa. 1.8:ksi tosi pirteä moottori. Viritysnäkökohdista mielekkyys voi olla tietenkin toisenlainen tuon nimenomaisen kannen osalta, mutta ei twinsparkki kilpamoottoreissa mitenkään harvinainen ole ollut.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Vanhat (ei-kat) twin sparkithan ne oli aikalaisekseen huomattavankin taloudellisia suorituskykyynsä nähden, mutta uudet saasteenestotekniikat taisivat lopulta syödä tuplakipinän hyödyt.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tuo edellä mainitsemani oli 156:nen joten mitään viimeisimpiä saasteenestoja siinä ei tiettykään mukana ole vaikka kattikoneinen kylläkin...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Kompressori perillä:
Kuva
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Aaah... Kevät tulee ja projektit jatkuu. Suunnitelmissa olisi tämä moottori laittaa nykyiseen 1.4 Bravaani vain siksi, koska en saanut moottoria myytyä. Periaatteessa näin hyödyn tehdystä työstäni eniten: moottori on oikeasti mahdollisimman tiivis ja hyväkuntoinen eikä todennäköisesti polta öljyä tai vuoda mitään minnekään. Mahtavaa vielä, kun omistaa moottorinosturin.

Kasailin öljypumpun tiivisteineen kiinni, mutta en millään saanut kampiakselin öljypumpun, oikean puoleista tiivistettä pois. Tiiviste hajoaa, jos sitä yrittää kammeta pois. Voisiko jokin öljy tai rasva saada tiivisteen irtoamaan? Tiiviste on aivan h******in kovaa kiinni... :x
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Vastaa Viestiin