Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Tästä alkaa Fiat Bravasta puretun moottorin uudelleen rakentaminen. Moottori on ostettu arpatilta, kiitos vielä kaupoista. :)

Tähän moottori jäi, kun arpati oli poistunut paikalta ja jatkoin moottorin putsaamista:
Kuva

Vielä tarkempi kuva:
Kuva

Sitten pari kuvaa sylintereistä. Olin todella yllättynyt, että hoonausjäljet näkyvät edelleen näinkin selkeästi :o :
Kuva Kuva

Voisiko siis olla, että kone on tosiaan koneistettu joskus vai onko edellinen omistaja yksi niistä harvoista, jotka osaavat öljyt vaihtaa oikein ja ajoissa?

Jokatapauksessa, koska kone on näinkin hyvässä kunnossa, en taida uskaltaa lähteä vaihtamaan ainakaan runkolaakereita. Kone on kuitenkin purettu ja esillä, joten vaihdan ainakin männänrenkaat ja kiertokankien laakerit. Tarkoitus on myös puhdistaa moottori hyvin ja maalata se kuumakestomaalilla. Olen hieman kahdenvaiheilla siitä, että pitäiskö alumiinikansi ja venttiilikoppa kiillottaa vai maalata? Jääpi nähtäväksi. :)
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Männänrenkaatkaan tuskin ovat kuluneet jos sylinteriputket on hyvässä kunnossa.
Monessa paljon ajetussa koneessa näkyy aina hoonausjäljet. Yläreunasta ne sitten kuluvat jos ovat kuluakseen.
Pelkkä männänrenkaiden vaihto on mun mielestä ei hyvä juttu. Ai miksikö. Noh. Sylinteriputki lasittuu eli sylinteriputken pintaan muodostuu "kulumaton" pinta. Näinollen uudet männänrenkaat eivät hioudu milloinkaan sylinteriputken muotoon ja koneesta tulee huohottavainen.
Taasen jos kotihoonaat putket niin ei niistä oikein silloinkaan tule hyvät.

Mä en ole koskaan onnistunut rakentamaan koneesta tiivistä kuin panemalla pannuun ylikokomäntää.
Mut se olenkin minä, tällainen tumpelo poropeukalo :oops:
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Käsittääkseni sylinterit tosiaan ovat varsin hyväkuntoiset: naarmuja ei näy yhtäkään kuvissa ja hoonausjäljet ovat todella selvät. Joten männänrenkaatkin jäävät vaihtamatta?

Entäs KK ja RK laakerit? Olen tilannut muutaman paketin plastigaugea, jolla voi mitata todella kapeita välyksiä. Olisiko siis moottorille hyvä vaihtaa kaikki laakerit, kun kone on pukilla? Käsitin niin, että kone ei pitänyt sivuääniä, mutta arpati epäili, että laakerit voivat olla kuluneet. En ainakaan itse keksi muita parannustoimenpiteitä? Öljypohjan ainakin avaan ja putsaan kunnolla: löytyy varmasti jonkinverran alumiini-rautasilppua.
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja väisänen »

No laakerit erottaa silmämääräisesti ovatko kuluneet.
Jos laakeripukin avaa ja laakereita liikuttelee niin fiksumpi vaihtaa uudet kuin latoa vanhoilla.
Välysliuskoilla erottaa sitten onko esim. pukin puolikas venahtanut jos ei T-mittaa löydy.
Samaten jos männänrenkaiden asentoa muuttaa niin sillon on ehkä parempi vaihtaa ne.
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Ja jatkoa:

Öljypohja on maalattu punaiseksi kuumakestomaalilla:
Kuva

Sitten öljypohjan alta:
Kuva
Metallisilpun määrä kiinnosti, jota ei löytynyt paljon. Pari palasta löytyi imuputkesta. Seuraavaksi olisi lohkon maalaaminen.

Erittäin tärkeä kysymys!: Kuinka saan öljypumpun irti, kun pitäisi irroittaa kampiakselirattaan pultti, joka on vasurikierteillä ja momenttia löytyisi päälle 300 Nm? Kompressoria ei löydy. Vahingoittuuko kampiakseli, sen laakerit tai pukit, jos pidän vauhtipyörän puolelta kampiakselin paikallaan ja väännän pultin toiselta puolelta auki? En pysty ikinä maalaamaan lohkoa kunnolla, jos öljypumppu ei irtoa.
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja arpati »

Jees olin itsekin vähän ihmeissäni kun sylinterit oli ilman pykälää... Vaihtoehtoina on joko että tuo kone ei vaan helposti kuluta pyttyjä tai sitten koko kone oli vaihdettu vähän ajettuun purkumoottoriin eikä vain kansi nokkineen. No en kehdannut enää kysellä kun auton ostosta jo pari kk joten kk laakereita avaamalla selviää saitko tuurilla aivan priiman alakerran :lol: Nokka ja painimet oli aivan ok kaikin puolin ja ne myin tosiaan jo toisaalle aikaisemmin...
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Olen toisaalta kallistumassa siihen, että en avaisi pukkeja ollenkaan ja tarkistaisi laakereita. Jos ne ovat moitteettomat, joutuisin ostamaan uudet laakerit ja mitoittamaan ne. Toisaalta olisi ainakin helpottavaa tietää, että kaikki laakerit, kaulat ja pukit ovat kunnossa... Jos mitoitan Plastigaugella välyksiä ja avaan pukkeja, laitan sitten tuloksia tänne. ;)
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
ÄSSÄ
Viestit: 442
Liittynyt: 11.12.2012 08:46

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja ÄSSÄ »

Cimi kirjoitti:Ja jatkoa:

Öljypohja on maalattu punaiseksi kuumakestomaalilla:
Kuva

Sitten öljypohjan alta:
Kuva
Metallisilpun määrä kiinnosti, jota ei löytynyt paljon. Pari palasta löytyi imuputkesta. Seuraavaksi olisi lohkon maalaaminen.

Erittäin tärkeä kysymys!: Kuinka saan öljypumpun irti, kun pitäisi irroittaa kampiakselirattaan pultti, joka on vasurikierteillä ja momenttia löytyisi päälle 300 Nm? Kompressoria ei löydy. Vahingoittuuko kampiakseli, sen laakerit tai pukit, jos pidän vauhtipyörän puolelta kampiakselin paikallaan ja väännän pultin toiselta puolelta auki? En pysty ikinä maalaamaan lohkoa kunnolla, jos öljypumppu ei irtoa.
pistä avain ruuvin päähän ja koppaat terävän laakin siihen avaimeen, jos kerta pulttikonetta ei voi käyttää puuttuvan iliman takia :idea:
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Puuttuu lisäksi keino pitää kampiakseli paikallaan varsinkin, kun vauhtipyörä on irti. Omistan siis toki kompressorin ja pulttipyssyn, mutta ne ovat toisella puolella Suomea mökillä. Huomenna näkee mitä saa aikaiseksi.
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Öljypumppu viimeinkin irti kovan väännön jälkeen. Aluksi tuli myös ruikittua ruosteenirrotusöljyä ja hieman lämmiteltyä kaasupolttimella, mutta turhaan kait - irroitusöljy ei pystynyt valumaan prikankaan ohi.

Sanotaan näin, että vetonivelen mutteri on vaikeampi irroittaa kuin kampiakselin pultti, jos moottori on pukilla. Toisaalta, jos moottori on konehuoneessa ja vauhtipyöräkin on kiinni, on irroitus myös silloin helpompi. Sain kampiakselin pidettyä paikallaan laittamalla kaksi vauhtipyörän pulttia kiinni ja jättämällä pukin ja pulttien väliin räikän.
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Ja sitten positiivinen yllätys:
Kuva Kuva

Kuvissa on kolmannen kiertokangen pukin puoleinen laakeri. Oma analyysini on, että öljynsuodatinta olisi saanut vaihtaa useammin, sillä laakerissa näkyy syvä naarmu. Lisäksi pukki on käsittääkseni kiristetty liian tiukalle, koska laakeri on kulunut pohjalta eikä sivuista.

Sitten kampiakselin kaula kyseisen laakerin alta:
Kuva Kuva

Ei naarmun naarmua. Kuva on aika tarkka, sillä kaulan päältä pystyy erottamaan paperijämiä, jolla pyyhin öljyä pois.

Nyt alkoikin sitten jännittämään se, tulenko koskaan onnistumaan moottorin kasauksessa niin, että öljyn sekaan ei pääsisi maalia, puhdistusaineita tai muita kuona-aineita. Pelkään pahoin, että saan kaikki laakerit naarmuille, jos en saa lohkon öljykanavia puhtaiksi. Tein typerästi, kun aloitin koko projektin ulkona.

Pitäisikö minun samalla heittää uudet std laakerit? Paranisiko moottorin elinikä uusilla laakereilla?
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Ihan normilta noit kaikki laakerit vaikuttaa.
Kyllä mulla on aina jäänyt jonnekin sontaa ja kakkaa kun olen kasannut koneita.
Purkaessa sitten huomaa kun joidenkin laakerien laakerimetalliin on uponnut pikku kikkareita. Nääs "virikoneita" kun joutuu välillä ihan urakalla aukomaan. Eli ei paniikkia.

Eka öljynvaihto+suodatin vaan aikasessa vaiheessa ja aina kylmästä startista rauhallisesti jenkaa ettei öljysuotimen pohjaventtiili aukea ja päästä suodatinpaperin ohi sontia öljykanaviin.
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Mutta jos oletetaan, että lohkon öljykanaviin olisi päässyt CRC:n Motor Cleania, niin pitäisikö minun koittaa saada se pois vedellä? Mitenkäs tuo lohkon maalaaminen: pitäisikö minun ottaa kampiakseli, männät ja kierokanget pois, jotta voin pestä lohkon kunnolla ja sitten maalata? Painepesuria ei ole, eikä viitsisi muutenkaan veden mukana valuttaa öljyjä maahan - tarkoitus olisi kerätä ongelmajätteitä talteen niin paljon kuin mahdollista.

Nyt kun minulla ei ole mitään käsitystä paljonko moottorilla on ajettu, niin paljonko veikkaatte ajomääräksi sylintereistä ja laakereista päätellen?
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Avatar
Uunotin
Viestit: 392
Liittynyt: 04.07.2007 15:10
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja Uunotin »

Cimi kirjoitti:Mutta jos oletetaan, että lohkon öljykanaviin olisi päässyt CRC:n Motor Cleania, niin pitäisikö minun koittaa saada se pois vedellä? Mitenkäs tuo lohkon maalaaminen: pitäisikö minun ottaa kampiakseli, männät ja kierokanget pois, jotta voin pestä lohkon kunnolla ja sitten maalata? Painepesuria ei ole, eikä viitsisi muutenkaan veden mukana valuttaa öljyjä maahan - tarkoitus olisi kerätä ongelmajätteitä talteen niin paljon kuin mahdollista.

Nyt kun minulla ei ole mitään käsitystä paljonko moottorilla on ajettu, niin paljonko veikkaatte ajomääräksi sylintereistä ja laakereista päätellen?
Jos kanavissa on tippa cleaneria, niin en itse ainakaan vettä sinne laittais. Ostat käynnistysvaiheessa jotkut motonetin paskimmat öljyt ja "huuhtelet" koneen niillä. Sitten huuhtelun jälkeen kunnon öljyt + uus filsu koneeseen ja baanalle.
Fiat Uno Turbo
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Uunotin kirjoitti:
Cimi kirjoitti:Mutta jos oletetaan, että lohkon öljykanaviin olisi päässyt CRC:n Motor Cleania, niin pitäisikö minun koittaa saada se pois vedellä? Mitenkäs tuo lohkon maalaaminen: pitäisikö minun ottaa kampiakseli, männät ja kierokanget pois, jotta voin pestä lohkon kunnolla ja sitten maalata? Painepesuria ei ole, eikä viitsisi muutenkaan veden mukana valuttaa öljyjä maahan - tarkoitus olisi kerätä ongelmajätteitä talteen niin paljon kuin mahdollista.

Nyt kun minulla ei ole mitään käsitystä paljonko moottorilla on ajettu, niin paljonko veikkaatte ajomääräksi sylintereistä ja laakereista päätellen?
Jos kanavissa on tippa cleaneria, niin en itse ainakaan vettä sinne laittais. Ostat käynnistysvaiheessa jotkut motonetin paskimmat öljyt ja "huuhtelet" koneen niillä. Sitten huuhtelun jälkeen kunnon öljyt + uus filsu koneeseen ja baanalle.
Asia selvä. Kiitos kovasti vinkistä.
Jos moottorini on kerta näinkin hyvässä kunnossa, niin haluan sen myös pysyvän sellaisena ja pitkään.
Hyvinkään mega-osissa maksaa uudet kk laakerit 31,40 EUR, joten taidan samalla ne vaihtaa ilman kampiakselin koneistusta. Vaikea uskoa, että siitä mitään haittaa olisi. Lisäksi saan ainakin mahdollisimman paljon kuona-aineita ja öljyjä pois.

Lisää aiheesta huomisesta eteenpäin. ;)
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Vastaa Viestiin