Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja Stefa »

1,8 lohkoon 1,4 kampura, pitkät kiertokanget ja vaikka jotkut mopon männät. Kanteen vielä kovat nostajat, niin pitäisi aika hauska kombinaatio olla :roll: Arpatilla taisi joku pikkuisen vammainen 1,8 olla. Voisi sillä ainakin mallailla jos kiinnostaa.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Oikeastaan tuo 1.4 kansi on vain sellainen, josta haluaisin eroon ja pikaisesti. Toivottavasti arpati vilkuilee tätä projektia vielä. :D

Vinkkinä kaikille, että tuo kunnostettu kansi saattaa olla myytävänä pian.
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Tuo tuplatulppa systeemi on perseestä [(uskoon ken tahtoo) ei oo muuten uskon asia...] :mrgreen:
Lyhyellä teorialla parantaa moottorin hyötysuhdetta ja kulutusta aivan perkeleesti, mutta. Todellisuudessa ei tee noin kuten voidaan alfan twinspark koneiden tarvitsemista bensamääristä havaita.

1,4 kantta ei kyllä ketään viisas halua. Tai jos aluromuna arpatille niin ei sitten mitään :D

Leimamiehelle vaan alfan 1,4 16 vee tehtaanlaisena niin homma skulanneen päästöjenkin puolesta :roll:
Vaihtaa autoa lienee helpompaa :roll:

Tosin mä olen käyttänyt konttorilla fireuunoja joissa ollut sohoja että tc koneita kiinni ja läpi menneet niin että napsahti. Ha ha haa :lol:
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Mutta olisiko siis jokin kansi, jonka voisi laittaa vain plug and play tyylillä tähän 1,4 moottoriin? Kukaan ei ole ainakaan vielä tunnustanut tehneensä tämän tyyppistä kannenvaihtoa.
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Avatar
mikah
Viestit: 1073
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja mikah »

Stefa kirjoitti:1,8 lohkoon 1,4 kampura, pitkät kiertokanget ja vaikka jotkut mopon männät. Kanteen vielä kovat nostajat, niin pitäisi aika hauska kombinaatio olla :roll: Arpatilla taisi joku pikkuisen vammainen 1,8 olla. Voisi sillä ainakin mallailla jos kiinnostaa.
Niissä piruissa on erikokoiset runkolaakerit.. Alfan 1,6 16v koneessa on sitten samat kun 1,4:ssa. 1,6:nen 1,8:sta on itsellä suunnittelussa. Mitoiltaan Punto KitCarin konetta vastaava, sehän on tehty nimenomaan 1,8:sta. Eli Punton veivejä vastaavat H-profiilit löytyy jo ja niihin laakerit, samaten Alfan 1,8 moottorin aihio. Mäntiä saa valmiina Wösneriltä. Kampiakseli pitää sorvata ja koneistaa pienemmille laakereille, että saa iskun samaksi kun kitcarissa.

Kannattaa unohtaa se kannen vaihto tuohon alakertaan. Ja siviiliautoon sitä et voi pistää. 99,9 prosenttia katsastusmiehistä huomaa eron...
Laitat sitten koko tekniikan 1,8:sta tai ostat valmiiksi sellaisella koneella olevan auton, niin pääset moninkerroin halvemmalla..
Fiat Stilo Abarth -02
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Samaa mieltä mikah:n kanssa - siviiliautoon ei mitään järkeä. Kilpuriin eri juttu jos tekee ss1400:sta. Eikä tarvii yhtään ihmetellä et miksi se kitcarin kone on tehty tosta eikä esmes sohopohjasesta 1.6:sta. Kyllä ton kansi vaikuttaa niin paljon fiksummalta...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
mikah
Viestit: 1073
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja mikah »

Kansi näyttää tosiaan oikein hyvältä. Imusarjan pätkästä kun kattoo sisään, niin näkee melkein koko venttiililautasen... Ei tarvitse nostaa imukanavia.. Vaikuttaa huomattavasti paremmalta kun vanha TC pohjainen 16v. Ja samaa kantta / konetta käytetään myös Grande Punto S2000:ssa. Ja siinä nyt kuitenkin VAPAASTIHENGGITTÄNÄ 275 heppaa.. Ei taida TC 16v kannella onnistua, tai ei ainakaan olisi kovin ajettava moottori. Tuossa siis 275hv/8250 ja vääntö 250Nm/7000. Ja kaasuläppään on joku mitta säännöissä. Luokitustodistus on nyt hukassa, mutta olisiko ollut 1X64mm. Ja lohkona käytetään Punto HGT:n 1,8:a.
Fiat Stilo Abarth -02
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Tosta koneestaz tullut tosiaan mieleen että ei oo virittäjät taineet ihan tajuta viel sen potenttiaalia. Ja vielä jos ottaa sen verran tuoreen kannen että on muuttuva venttiilinajoitus niin lisää vielä mahiksia. Yksneloseen kyllä ihan liian isot kanavat jos ei tee tosi kireetä...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
mikah
Viestit: 1073
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja mikah »

Noita muuttuva nokkaisia kansia on ollut alusta asti, mutta niitä ei käytetä noissa "voima moottoreissa". Tai on niissä sama kansi, mutta ajoituksenmuuntimen tilalla on jäykkää rautaa. Varmasti lisäisi alavääntöä, mutta ilmeisesti on sitten haettu kestävyyttä siihen kohtaan kun moottori todella pyörii koko ajan siellä 8000 tuntumassa. Onhan toi kansi ihan eri planeetalta kun joku ylistetty GT korollan vastaava. Onhan se kymmenen vuotta tuoreempaa suunitteluakin. Korollan kansi vaan nykyään on ainoa oikea tonninelisatasen sprinttiauton nokalla tai perässä, kun eivät ole paremmasta vielä kuulleet... Ja saahan jo F-ryhmään tehdä joitakin autoja tuolla kaksilitraisella moottorilla. eli siis periaatteessa tuo Punto S2000 moottori nokalle ja menoksi. Tosin kaasuläppä on silloin vapaa..
Ja ei tuo tarleteissa käytetty 4K tai 5K ole oikeasti yhtään mitään. Sitä vaan on kehitetty niin paljon, että siitä on saatu "hyvä". Varmasti Fiatin SOHC olisi parempi aihio, mutta kun siihen ei ole panostettu nykyaikaista kehitystyötä yhtää verrattuna tohon tojotan työntötankomoottoriin. Jos SOHO:on aletaan laittamaan aihioista hiottuja nokkia ja aletaan ajamaan niitä oikein penkissä urakalla, niin taatusti jää tarletin moottrit toiseksi.

Tuohon omaan 1,6 16v projektiin sopivia osia on tullut missattua pariin otteeseen.. WTCC Alfan (yli 300hv) nokat oli halvalla myynnissä, mutta mietin liian kauan. Niissä oli nokka melkein yhtä leveä kun se toinenkin puoli... Niistä olisi Virtasen Mauri saanut hiottua sopivat. Ja sitten oli justiin kunnollinen kilpa pakosarja samaan moottoriin, mutta myyjä sähäili ja meni lopulta satasella..
Fiat Stilo Abarth -02
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja Stefa »

mikah kirjoitti:
Stefa kirjoitti:1,8 lohkoon 1,4 kampura, pitkät kiertokanget ja vaikka jotkut mopon männät. Kanteen vielä kovat nostajat, niin pitäisi aika hauska kombinaatio olla :roll: Arpatilla taisi joku pikkuisen vammainen 1,8 olla. Voisi sillä ainakin mallailla jos kiinnostaa.
Niissä piruissa on erikokoiset runkolaakerit.. Alfan 1,6 16v koneessa on sitten samat kun 1,4:ssa. 1,6:nen 1,8:sta on itsellä suunnittelussa. Mitoiltaan Punto KitCarin konetta vastaava, sehän on tehty nimenomaan 1,8:sta. Eli Punton veivejä vastaavat H-profiilit löytyy jo ja niihin laakerit, samaten Alfan 1,8 moottorin aihio. Mäntiä saa valmiina Wösneriltä. Kampiakseli pitää sorvata ja koneistaa pienemmille laakereille, että saa iskun samaksi kun kitcarissa.

Kannattaa unohtaa se kannen vaihto tuohon alakertaan. Ja siviiliautoon sitä et voi pistää. 99,9 prosenttia katsastusmiehistä huomaa eron...
Laitat sitten koko tekniikan 1,8:sta tai ostat valmiiksi sellaisella koneella olevan auton, niin pääset moninkerroin halvemmalla..
Oletkos ihan varma tuosta? Korjaamomanuska sanoisi runkokauloja samoiksi, mutta kiertokankien alasilmät olisi pienemmässä pienemmät. Eli kampura menisi lohkoon suoraan, mutta kiertokanget pitäisi olla spesiaalit. Tosin moisessa konversiossa olisi väkisinkin..

Siitä yhtämieltä, että vähäpäästöiseen siviiliautoon ei maksa vaivaa, mutta johonkin harrastevehkeeseen mikä ettei. Härski vapari-kasi tulisi hienosti :D
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja Stefa »

väisänen kirjoitti:1,4 kantta ei kyllä ketään viisas halua. Tai jos aluromuna arpatille niin ei sitten mitään :D
Ei kukaan viisas, mutta joku onneton voi tietysti jopa ajaa moisella kehonsiirtimellä. Saahan noita koko autoja kuitenkin lähes ilmaiseksi, joka ei tosin myöskään motivoi korjaamaan.
mikah kirjoitti:Kansi näyttää tosiaan oikein hyvältä. Imusarjan pätkästä kun kattoo sisään, niin näkee melkein koko venttiililautasen... Ei tarvitse nostaa imukanavia.. Vaikuttaa huomattavasti paremmalta kun vanha TC pohjainen 16v. Ja samaa kantta / konetta käytetään myös Grande Punto S2000:ssa. Ja siinä nyt kuitenkin VAPAASTIHENGGITTÄNÄ 275 heppaa.. Ei taida TC 16v kannella onnistua, tai ei ainakaan olisi kovin ajettava moottori. Tuossa siis 275hv/8250 ja vääntö 250Nm/7000. Ja kaasuläppään on joku mitta säännöissä. Luokitustodistus on nyt hukassa, mutta olisiko ollut 1X64mm. Ja lohkona käytetään Punto HGT:n 1,8:a.
Croftin jotain juttuja lukenut 5-mukisen kannesta, mikä lie aika liki samaa disainia, ja se taas ei taida pitää tuota kantta oikein minään. Jotain selitti, että liian loiva sisäkaarre ei toimi ja tarvisi isommat venttiilit ja kanavan, eikä saanut 5-pyttystä virtaamaan juuri enempää mitä vanha 16V tc-pohjainen vakiona. Tiedä sitten.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja arpati »

Stefa kirjoitti:
väisänen kirjoitti:1,4 kantta ei kyllä ketään viisas halua. Tai jos aluromuna arpatille niin ei sitten mitään :D
Ei kukaan viisas, mutta joku onneton voi tietysti jopa ajaa moisella kehonsiirtimellä. Saahan noita koko autoja kuitenkin lähes ilmaiseksi, joka ei tosin myöskään motivoi korjaamaan.
mikah kirjoitti:Kansi näyttää tosiaan oikein hyvältä. Imusarjan pätkästä kun kattoo sisään, niin näkee melkein koko venttiililautasen... Ei tarvitse nostaa imukanavia.. Vaikuttaa huomattavasti paremmalta kun vanha TC pohjainen 16v. Ja samaa kantta / konetta käytetään myös Grande Punto S2000:ssa. Ja siinä nyt kuitenkin VAPAASTIHENGGITTÄNÄ 275 heppaa.. Ei taida TC 16v kannella onnistua, tai ei ainakaan olisi kovin ajettava moottori. Tuossa siis 275hv/8250 ja vääntö 250Nm/7000. Ja kaasuläppään on joku mitta säännöissä. Luokitustodistus on nyt hukassa, mutta olisiko ollut 1X64mm. Ja lohkona käytetään Punto HGT:n 1,8:a.
Croftin jotain juttuja lukenut 5-mukisen kannesta, mikä lie aika liki samaa disainia, ja se taas ei taida pitää tuota kantta oikein minään. Jotain selitti, että liian loiva sisäkaarre ei toimi ja tarvisi isommat venttiilit ja kanavan, eikä saanut 5-pyttystä virtaamaan juuri enempää mitä vanha 16V tc-pohjainen vakiona. Tiedä sitten.
Nimenomaan. Itselläkin moinen 270 tkm ajettu ajossa enkä ole ajatellut panostaa yhtään :D Suodattimen olen vaihtanut pariin otteeseen öljyjen vaihdon jälkeen kun epäilen että on hilettä jo koneessa jonkin verran... Öljykorkin alla oleva pakonokka siis jo aika hyvässä vauhdissa menossa sileäksi... Bensaa menee kyllä 7.5 l sadalla ja vikavalo palaa väliin. No ei ole paljoa ajoja niin en viitsi murehtia kun leimaa on vielä pitkälti. Jos sais leimaan mennessä tehtyä tuon 1.2 16V bravon jarrut kuntoon niin ajelee sitten sillä jatkossa...

Niin toi 1.8 kansi / kone olisi hyvä? Täytyykin sitten vilkaista mitä tuossa 1 pytyssä on käynyt eli saako vielä korjattua. No alakerran liikkuvat luulis ainakin saavan ja vaihteiston tosta mareasta jos innostuu moista säätämään. Helpompaa tosin hakea kokonainen auto taas :lol:
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
mikah
Viestit: 1073
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja mikah »

Stefa kirjoitti: Oletkos ihan varma tuosta? Korjaamomanuska sanoisi runkokauloja samoiksi, mutta kiertokankien alasilmät olisi pienemmässä pienemmät. Eli kampura menisi lohkoon suoraan, mutta kiertokanget pitäisi olla spesiaalit. Tosin moisessa konversiossa olisi väkisinkin..
Juu, muistin väärin. Eli 53mm runkolaakerit molemmissa.
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja Cimi »

En muista aloitinko ketjua tästä aiheesta, mutta kyselin joskus mittariston vaihtoa kahden täysin eri Bravan, Bravon tai Marean välillä. Projektini, jossa piti vaihtaa mittaristo sellaiseen, jossa olisi kierroslukumittari onnistui täydellisesti - pitänee vaihtaa vain jotkut palaneet polttimot vielä. Erittäin helppoa työ ja tiellä oli vain vajaa kymmenen ruuvia.

Unohdin kokonaan kirjoittaa, että mittarison mukana tuli ongelma: vanhan auton kilometrit. Eli pystynkö ottamaan vanhasta mittaristosta jonkin komponentin ja siirtämään sen uuteen mittaristoon, jonka mukana tulisi vanhat kilometrit. Katsastaja varmaan ihmettelee, kun on vuodessa tullut 130 000 kilometriä ajettua :mrgreen:
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Avatar
K_V127
Viestit: 94
Liittynyt: 12.02.2009 14:12
Paikkakunta: Hankasalmi AS.
Viesti:

Re: Moottorin kunnostamista Brava 1.4 12V

Viesti Kirjoittaja K_V127 »

Munkin Bravoon on mittaristo vaihdettu, sillon kun sen ostin... iha vaan vanhan hajoamisen takia...
on varmaan aika monimutkanen homma saada kilometrit tommosesta siirrettyä, kun ei noita taida saada oikeen koodattuakaan, niinkuin uusia autoja...
varmaan jonkun muistipiirin siirtämällä onnistuis :?: mut ei ainakaan mun ammattitaidolla :D
Itellä kilometrit tippu 100 000km eli todellinen lukema on n. 240 000km, kun mittarissa on 138 000km eikä ainakaan meillä ole katastuksessa mitään kysellyt :D toki jos joskus auton myyn eteenpäin niin kerron todellisen lukeman... vaikkei sillä ainakaan mun kokemuksen mukaan juuri väliä ole...
noin töiden puolesta olen huomannut, että auton saa jo pienillä kilometreillä tosi huonoon kuntoon, jos on oikein huonosti pidetty... kun taas hyvin pidetty 400 000km ajettu voi olla ihan hyvä peli...
Karo Kuusinen
-Fiat Tipo 1,6ie -93
-Volvo V70 D5 -05
- VW Golf 1,9 tdi variant
-Fiat Ritmo 1,7 D -83
EX. autot: -Fiat Tipo 1,4 -90 -Fiat 127 900 -79 -Fiat Stilo 1,6 MW actual -03 -Skoda felicia 1,3 -95
-Fiat Bravo 1,6 -99 -Mitsubishi grandis -04
Vastaa Viestiin