Pysty Tc:n piristystä

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Pysty Tc:n piristystä

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Tässä on aina välillä kutkutellut et kasaisin vuosien varrella nurkkiin kertyneistä osista jonkun "jääautoon" sopivan vaparikoneen. Tarkoituksena tehdä hauskanpitokone melko edullisesti mutta ei kuitenkaan hälläväliä asenteella. Noh aihioksi otin vuonna -02 viimeksi ajossa olleen 2 litraisen fiat tc koneen jossa silloin 40mm. tuplat, peltisarja, kevyt vauhtipyörä reseptillä noin 140hv.

Nyt koneeseen tulee hieman korkeapuristeisemmat 84,6mm. vakiomännät, noin 1mm. plaanattu lohko ja pienemmillä palotiloilla oleva kansi joilla puristukset nousee noin ysistä hieman yli yhteentoista. Kansi vaan oli alkujaan ihan onnettoman kokoisilla 30m. imukanavilla joten porttaustöihin oli ryhtyminen mutta kohtuu pieniksi jätän vieläkin kanavat. Venttiilit tulee vakiot 41,8 ja 36mm.

Imusarja on kohdistettu kanteen ja kaasuttimien imupuolelle imutorvilevyihin hitsataan kaverin prässäämät torvet. Myös nokka-akselit vaihtuu taannoin foorumilta löydettyihin kireämpiin ja vauhtipyöränä tulee olemaan isommalla 228mm. kytkimellä varustettu kevennetty versio. Kansi rupeaa olemaan kohtapuoliin portattu ja odottaa uusia ohjureita ja seetien koneistuksia.

http://vode131.kuvat.fi/#/kuvat/Turismo++Competizione/
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Pysty Tc:n piristystä

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Mielenkiintoinen projekti. No itellä on vähän samaan tapaan tehty kone Trapantissa. Tosin tuossa on isoilla patilla olvat männät, ja lohkoa ei oo sheivattu.

Jotenkin itse innostun nykyään pienemmistä kanavista kuin esmes tuossa on. Ne Trapantin vakiokanavat on aika isot jo mielestäni.

Millaiset nenut ne on? Reilu 11-rutut tarvii jo suht kireet nokat. Mulla on mielestäni hiukan vajaat 11 rutut, ja ei täytetyt hiotut nokat (305ast/ vajaa 11 nostoa) niin nakun kanssa ei ihan oo ongelmia vielä. Tosin paljealue ei oo mikään tiukka.

Ootko tutkinut onko nuo imutorvet hitsattavaa maskua?

EIköhän tollasessa 215mm kytkinkin riittäisi... On vaan kevyempi.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
HeikkiJ
Viestit: 778
Liittynyt: 11.06.2006 13:53

Re: Pysty Tc:n piristystä

Viesti Kirjoittaja HeikkiJ »

Pienikanavaisesta saa vissiin paremman tehtyä, kun isokanavaisesta. Ainakin jos uskoo vorssan kansiseppiä.
Auto tykkää kun sillä ajetaan.
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Pysty Tc:n piristystä

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Abarth Ritmon isokanavainen kansi löytyisi myös kunnostettuna ja ajamattomana hyllystä. Sillä puristussuhde olisi tullut noin 9,6-1 niin ajattelin sen olevan nuukanlaisesti näille nokille. Lisäksi tuo imusarja on melko pienillä kanavilla ja kaasuttimissakin vain 34mm. kurkut niin ajattelin isojen kanavien menevän vähän "hukkaan" tässä moottorissa.

Nokat on samat kuin tämän topicin moottorissa. http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=10932
-YKK:ssa imu auki 4mm, pako 2.5mm
-258astetta 1.27mm nostolla, 10.4mm.

Täyden noston asteita en ole mittaillut mitä noilla em. arvoilla tulee, mutta eiköhän ne selviä kun kasailee kannen nippuun.

HeikkiJ kirjoitti:Pienikanavaisesta saa vissiin paremman tehtyä, kun isokanavaisesta. Ainakin jos uskoo vorssan kansiseppiä.
Hieman loivemman sisäkaarroksen tuohon pienikanavaiseen saa tehtyä, kun kanavan lattia on valmiiksi ylempänä.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Pysty Tc:n piristystä

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Joku vuosi sittenhän nimimerkki Meltdown näytti kuvia isokanavaisesta kannesta, josta oli täytetty kanavan sisäkaarta jollain kitillä. Helpompaa tietysti kuin hitsaaminen, mutta kesto voi olla rajallinen.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Pysty Tc:n piristystä

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kyllä täällä on tuosta imukanavan nostosta paljonkin ollut juttua, hyvällä mäihällä saattaa saada esiin vielä kaivettua. Imukanavaa kannattaa tosiaan nostaa ja kanavan lattiaa on joskus täytettykin (tuossa Kimmon tapauksessa kitillä mutta tais sekin siellä pysyä). Tuolla saadaan kuitenkin vältettyä kannen pahin rajoite virtausta ajatellen.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin