Tässä on aina välillä kutkutellut et kasaisin vuosien varrella nurkkiin kertyneistä osista jonkun "jääautoon" sopivan vaparikoneen. Tarkoituksena tehdä hauskanpitokone melko edullisesti mutta ei kuitenkaan hälläväliä asenteella. Noh aihioksi otin vuonna -02 viimeksi ajossa olleen 2 litraisen fiat tc koneen jossa silloin 40mm. tuplat, peltisarja, kevyt vauhtipyörä reseptillä noin 140hv.
Nyt koneeseen tulee hieman korkeapuristeisemmat 84,6mm. vakiomännät, noin 1mm. plaanattu lohko ja pienemmillä palotiloilla oleva kansi joilla puristukset nousee noin ysistä hieman yli yhteentoista. Kansi vaan oli alkujaan ihan onnettoman kokoisilla 30m. imukanavilla joten porttaustöihin oli ryhtyminen mutta kohtuu pieniksi jätän vieläkin kanavat. Venttiilit tulee vakiot 41,8 ja 36mm.
Imusarja on kohdistettu kanteen ja kaasuttimien imupuolelle imutorvilevyihin hitsataan kaverin prässäämät torvet. Myös nokka-akselit vaihtuu taannoin foorumilta löydettyihin kireämpiin ja vauhtipyöränä tulee olemaan isommalla 228mm. kytkimellä varustettu kevennetty versio. Kansi rupeaa olemaan kohtapuoliin portattu ja odottaa uusia ohjureita ja seetien koneistuksia.
http://vode131.kuvat.fi/#/kuvat/Turismo++Competizione/
Pysty Tc:n piristystä
Pysty Tc:n piristystä
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Re: Pysty Tc:n piristystä
Mielenkiintoinen projekti. No itellä on vähän samaan tapaan tehty kone Trapantissa. Tosin tuossa on isoilla patilla olvat männät, ja lohkoa ei oo sheivattu.
Jotenkin itse innostun nykyään pienemmistä kanavista kuin esmes tuossa on. Ne Trapantin vakiokanavat on aika isot jo mielestäni.
Millaiset nenut ne on? Reilu 11-rutut tarvii jo suht kireet nokat. Mulla on mielestäni hiukan vajaat 11 rutut, ja ei täytetyt hiotut nokat (305ast/ vajaa 11 nostoa) niin nakun kanssa ei ihan oo ongelmia vielä. Tosin paljealue ei oo mikään tiukka.
Ootko tutkinut onko nuo imutorvet hitsattavaa maskua?
EIköhän tollasessa 215mm kytkinkin riittäisi... On vaan kevyempi.
Jotenkin itse innostun nykyään pienemmistä kanavista kuin esmes tuossa on. Ne Trapantin vakiokanavat on aika isot jo mielestäni.
Millaiset nenut ne on? Reilu 11-rutut tarvii jo suht kireet nokat. Mulla on mielestäni hiukan vajaat 11 rutut, ja ei täytetyt hiotut nokat (305ast/ vajaa 11 nostoa) niin nakun kanssa ei ihan oo ongelmia vielä. Tosin paljealue ei oo mikään tiukka.
Ootko tutkinut onko nuo imutorvet hitsattavaa maskua?
EIköhän tollasessa 215mm kytkinkin riittäisi... On vaan kevyempi.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: Pysty Tc:n piristystä
Pienikanavaisesta saa vissiin paremman tehtyä, kun isokanavaisesta. Ainakin jos uskoo vorssan kansiseppiä.
Auto tykkää kun sillä ajetaan.
Re: Pysty Tc:n piristystä
Abarth Ritmon isokanavainen kansi löytyisi myös kunnostettuna ja ajamattomana hyllystä. Sillä puristussuhde olisi tullut noin 9,6-1 niin ajattelin sen olevan nuukanlaisesti näille nokille. Lisäksi tuo imusarja on melko pienillä kanavilla ja kaasuttimissakin vain 34mm. kurkut niin ajattelin isojen kanavien menevän vähän "hukkaan" tässä moottorissa.
Nokat on samat kuin tämän topicin moottorissa. http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=10932
-YKK:ssa imu auki 4mm, pako 2.5mm
-258astetta 1.27mm nostolla, 10.4mm.
Täyden noston asteita en ole mittaillut mitä noilla em. arvoilla tulee, mutta eiköhän ne selviä kun kasailee kannen nippuun.
Nokat on samat kuin tämän topicin moottorissa. http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=10932
-YKK:ssa imu auki 4mm, pako 2.5mm
-258astetta 1.27mm nostolla, 10.4mm.
Täyden noston asteita en ole mittaillut mitä noilla em. arvoilla tulee, mutta eiköhän ne selviä kun kasailee kannen nippuun.
Hieman loivemman sisäkaarroksen tuohon pienikanavaiseen saa tehtyä, kun kanavan lattia on valmiiksi ylempänä.HeikkiJ kirjoitti:Pienikanavaisesta saa vissiin paremman tehtyä, kun isokanavaisesta. Ainakin jos uskoo vorssan kansiseppiä.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Re: Pysty Tc:n piristystä
Joku vuosi sittenhän nimimerkki Meltdown näytti kuvia isokanavaisesta kannesta, josta oli täytetty kanavan sisäkaarta jollain kitillä. Helpompaa tietysti kuin hitsaaminen, mutta kesto voi olla rajallinen.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Pysty Tc:n piristystä
Kyllä täällä on tuosta imukanavan nostosta paljonkin ollut juttua, hyvällä mäihällä saattaa saada esiin vielä kaivettua. Imukanavaa kannattaa tosiaan nostaa ja kanavan lattiaa on joskus täytettykin (tuossa Kimmon tapauksessa kitillä mutta tais sekin siellä pysyä). Tuolla saadaan kuitenkin vältettyä kannen pahin rajoite virtausta ajatellen.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -