HeviGeeTee

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: HeviGeeTee

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Stefa kirjoitti:Mun puolesta ei kyllä EBC paljoa kehuja saa.. Varmaan jossain tuning-kamppeessa ihan ok, missä suurin huoli on pitää vanteet puhtaina, mutta ei noilla kyllä kovaa ajeta. Eivät enää vastaa s-posteihin mitään. Ei ole levyistäkään kadonnut pintaa yhtään noilla bluestuffeilla, eli eivät kovin hääviä kamaa. Toinen satsi Ferodoja pätkähti tänään kotiovelle, ihanan kallista, mutta toimii.

Laitetaan nyt miten kulki:


Tuohon on kello pysäytetty ja kyllä se menee kovempaakin. Jos vanhat merkit vielä toimii, niin jo vähän viileämpi päivä auttaa jonniin verran.

Joko jykän porukka on kaivanut ässät hihasta ja ruuvannut auton alle?
Mä olen unskia ajanut ihan perus boshin paloilla , "ihan" hyvin on topannut , tosin viimeksi huomasin , että pyrki lukitsemaan oikeaa takapyörää.
Jarrupaineen säädin on jumissa joten jarruttelin vähän varovaisemmin ja kas kummaa kello tykkäsi hyvää...
On racing mintexit hankittuna, suolasia ovat joten ei vielä kehtaa alle pistää..
Jaa niin tää turbo unski on ihan vakio jarruilla , tosin jäähy puten vedin sinne jonnekin levyjä päin...
jykä
Viestit: 140
Liittynyt: 18.10.2006 22:55

Re: HeviGeeTee

Viesti Kirjoittaja jykä »

Stefa kirjoitti:Tuohon on kello pysäytetty ja kyllä se menee kovempaakin. Jos vanhat merkit vielä toimii, niin jo vähän viileämpi päivä auttaa jonniin verran.

Joko jykän porukka on kaivanut ässät hihasta ja ruuvannut auton alle?
No mut katos vaan....ihan reilu 1.40 alitus ;) en mä nyt mistään ässistä tiedä, mut joo bravo on tallissa..... pientä parannusta odottelemassa, saas nähä miten se toimii käytännössä :roll:
Avatar
Jokari
Viestit: 668
Liittynyt: 19.07.2007 22:17
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: HeviGeeTee

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kaverilla on EBC Yellowstuff palat ratakilpurissa. Edessä 330x28mm laikka, takana 280x10. Ei minkäänlaisia ongelmia jarrujen kanssa. Jarrut on aika lähellä samaa tehossaan kuin ajaisi tiiliseinää päin.

Toisaalta Ferodo ei myöskään ikinä ole huono valinta. DS3000 varsinkaan.

Mun mielestä jos näissä hommissa tulee itku jostain jarrupalasarjan hinnasta, niin tuskin harrastus on oikea. Siis tämä ihan yleisellä tasolla tähän jarrupalakeskusteluun. On kuitenkin sen verran kriittisesti ajoturvallisuuteen vaikuttava tuote.
Understeer is definitely a crime -Colin Mcrae
jykä
Viestit: 140
Liittynyt: 18.10.2006 22:55

Re: HeviGeeTee

Viesti Kirjoittaja jykä »

Nii sen verran viel tähän jarrupala juttuun niin meidän bravossakin on EBC Yellowstuff-palat. Ainakin vielä ollaan ihan tyytyväisiä oltu...
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: HeviGeeTee

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Isompi laikka varmasti jeesaisi. Jos miettii pinta-aloja ja momenttivarsia, niin joka milli halkaisijassa auttaa. Kokeillaan nyt turbo grooveilla ja 3000 ferodoilla. Tuskin ajotavassakaan on mitään pahasti pielessä kun jarrujen häipyily on huomattu muidenkin toimesta. On meilläkin takana yellowstuffit ja kyllä ne siellä pelaa.

Onhan se niin, että jos mahdollisimman halvalla tahtoo harrastaa, niin motorsportti on ihan väärä laji. Monasti myös tonni koneessa ei tunnu missään, mutta satanenkin jarruissa tekee pahaa. Itse yrittää kehittää aina eniten rajoittavaa kohdetta ja yllättäen se ei ihan heti ole se voiman puute. Vaikka kyllähän se mietityttää, että jos normipalat on muutamissa kympeissä, niin miten parempi pala voi olla parin sadan huitteilla.. Toki noiden markkinat on marginaaliset, mutta silti. En kyllä tiedä onko noissa jotain kallista spesiaaliamateriaalia/-kemikaaleja joilla tuo hinta selittyy.

Tosin näillä kokemuksilla nyt tuo 3000 Ferodo ei häivy. Vielä vaan pitää saada lämpöä pois, ettei muut rojut ylikuumene.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: HeviGeeTee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Se isomman laikan merkitys on todella iso kuten Stefa jo tuumaskin, samoin monesti noissa isommissa satuloissa on myös isompi pala jolloin palakin pääsee helpommalla.

Kyllähän vakiosta jarrupaloistakin löytyy hyviä lämpöä kestäviä mutta ne pitää sieltä löytää, osa on ihan paskoja että kolmen jarrutuksen jälkeen jarrut katoaa. Mut menekki niin paljon pienempi noilla erikoispaloilla että hinta jää väkisikin korkeaksi, samoin tuotekehityskustannukset ei taida olla ainakaan pienemmät kuin vakiopaloilla. Ja materiaali ei ole varmastikaan halvempi, joten kyllä siinä noille kalleemmille hinnoille on selitystä. Samoin onhan vakiopaloissakin hintahaitari iso. Mutta kuten oon aiemminkin kirjuuttanut niin mielestäni väärä paikka säästää... Jokari on asian ytimessä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: HeviGeeTee

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Onhan se jo itsekkin todettu mitä liian huono pala tekee pahimmillaan. Itsekkin kun vain töiden puolesta jonkinlaisia ostoja pyörittelen, niin välillä huvittaa kun alihankkija myy tavaraa nelosen kertoimella. Ei tarvinne arvata ostanko suoraan toimittajalta.. Voi näissä motorsporttikamoissa olla vähän samaa, mutta jos ei muualta saa, niin mitäs teet. Eikä se toisaalta ole kun reilun päivän bensat,
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: HeviGeeTee

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Mita tuo bravo painaa?
Mulla uunossa vakiolevyt 240mm jähdytetty edessä ja 227mm jäähdyttämätön takana.
Ei ole ollut mitään ongelmaa jarrujen kuumenemisen kanssa.
Toki etujarruille on 70mm tuuletus putket.
auto painaa kuskin kanssa noin 850kg.

Nuo 3000 vaatiikin sitten jo lämpöä toimiakseen kunnolla. Kestääkö "vakiolevyt" sen ja miten kauan?
Eli kunnon jarrulevyä kaveriksi.
Vakio satula on valurautaa, se ei johda/haihduta lämpöä kuin alumiininen racing satula, ja suojakumit ei käryä,ja tiivisteetkin kestää sitä lämpöä.
Lopulta huomaa , että on ajauduttu aika kauas 200€ hinnasta ehkä noin 25x200€.
Sitte olisvielä netakajarrut,että balanssi pysyy,kun jarrut lämpeävät.
teräspunos teflon letkut on tietysti hommattuna myös.
Isompi tilavuuksinen satula vaatii isomman pääsylinterin, jne.....jne...
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: HeviGeeTee

Viesti Kirjoittaja Stefa »

1190 kg on tehtaan ilmoitus ja käsittääkseni tuo olisi tyhjänä. Voisi keventelyjen jälkeen olla aika liki tuota kuskin kanssa. Onhan tuossa jäähdytysputket meilläkin. Sen kokoiset mikä nyt sumarin reiästä justiinsa mahtuu :roll:

Ei nuo 3000:t huonot ole kylmänäkään. Ei tarvitse mitenkään erikoisesti huomioida kun radalle lähtee. Toistaiseksi on normi tarvikelevyt pärjäilleet vaikka ovat kyllä kuumaa saaneet. Nyt mulla on tuossa lattialla EBC:n turbo groove levyt odottelemassa. Noilla ainakin väitetään saavan 100-astetta lämpöä pois. Onhan ne ainakin hienon näköiset 8-) Vähän on myös alkanut arveluttaa, että onko nuo nyt alla olleet halpislevyt edes orkkisten veroiset jäähdytykseltään. Täytyy noita vähän tutkia kun purkaa pois.

Olisi tarkoitus vähän vähentää lämmön johtumista satulaan pikku kikoilla. Jos sitten alkaisi pölysuojat kestää.

Teräspunosteflonit on ollut tallilla jo jonkin aikaa, mutta on jäänyt toistaiseksi laittamatta. Nyt voisi nuokin heittää alle kun joutuu nesteet lorottelemaan ulos kuitenkin.

Kuupastahan sitä saisi suht helpolla hyvät jarrut, mutta yritetään nyt vielä kituuttaa noilla vakioilla ja pysyä 15" pyörissä.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
parrurasva
Viestit: 39
Liittynyt: 20.06.2014 22:16

Re: HeviGeeTee

Viesti Kirjoittaja parrurasva »

Joo jotenkin hassua ehkä sanoa:
Jarrut on vääräpaikka säästää.
Niihin voi upottaa helpolla tonneja ja paljon. Eli useamman kuukauden kokoperheen safkat.

No ne niistä rahamiehet on rahamiehiä ja hyvä että niitäkin löytyy 8-)

. Onko muuten tietoa miten nämät sport jarrulevyt eroavat vakioista??
Entäpä esimerkiksi brembon vakiolevyt. Oliskohan ne yhtään parempia kuin vaikkapa QH. QH ei oo missään nimessä huono.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: HeviGeeTee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Eikös ton ikäisessä oo rekisteriotteen painossa jo kuski mukana, ja vähän nesteitä. Mut sama juttu aikoinaan roadsport-kasissa, ei turbo-Unskin etujarruja saatu koskaan häviämään, takanahan tuossa oli 38mm liukupalasatulat 227:lla levyllä. Kampe painoi about saman kuin Wesun Tuuno.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: HeviGeeTee

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Parru: turbo grooveissa on vissiinkin avarammat ilmakanavat. Onhan noissa eloksointikin, ettei ruoste tuki röörejä pitemmän päälle ja toki myös uria ja monttuja pinnassa kaikenmaailman kaasuja hukkaamassa.

HH: Ei ny ole otetta käsillä, mutta muistaakseni siinä saattoi olla jotain 13XX kiloa. Tuo 1190 on korjaamomanuskasta. Voisihan tuon joskus huvikseen käyttää vaa'allakin. Painava taitaa kuitenkin olla. Ihmettelen kyllä miten jotkut voi ajaa jotain ESaa suht nopeillakin kamppeilla 15" vanteella ja suht normi paloilla.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: HeviGeeTee

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Omassa kasissa ja Mikon 3P:ssä (molemmat n. 850kg + kuski) Tie Unon etujarrujen raja tuli Apparalla jossain hiukan alle 1.40 aikojen kohdalla, kun ajetaan siviilirenkaalla ja ilman jäähdytysputkia. Alastaro tuntuu olevan oman kokemukseni mukaan vielä kovempi rata jarruille...

Ainakaan Brembon uritetut levyt eivät kestäneet lämmön siirtoa 164:n alla, vaan murtuivat laikan juuresta Alastarolla. Nuo TurboGroovet sitä vastoin ovat kestäneet hyvin satunnaista rataleikkiä.
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: HeviGeeTee

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Eilen olin ahvenistolla ulkoiluttamassa unskia , olin havaitsevinani pientä etujarrujen häipymistä tarun mutkan jarrussa , voi olla tosin , että jarrutin liikaakin.
Eihän tuolla reiun sata heppasella tuunolla tartte paljo jarruun koskee hidasttu jo pelkästään kääntäessä niin paljon vaikka olis läppä seljällään. :mrgreen:
Etupäässä pidon puutetta, varsinkin jos kaasua nostaa, jotain täytyy keksiä.
Enemmän mietityttää mitä kuskille pitää tehdä , meinnaan tuossa vuoristoradassa tulla vattalle paha olo... :? ¨
ISO + oli se , että emäntä pelkäs unskin kyydissä , kun mutterivrtityksen kyydissä ei... ja väitti unskia noopeemaksi.
Ehkä mutkissa.... , mut suorilla ei tod....
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: HeviGeeTee

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Otetaas sen verta tarkennusta ,et jarrujen pieni heikentyminen jouhtui loppuun ajetuista paloista.
Näköjään boschilaiset kestivät vajaa 500km rata-ajoa.
Hätäseen arvioituna mulla menee siis 3-4 srj vuodessa.
Nyt on racing mintexit paikallaan ajettu sisään 4 kierrosta sitten , täysiä jotain 10, hyvin toimii , tosin ei osaa sanoa eroa 4x halvempii boschin paloihin, ehkä kestää pidempään tai sitten ei.
Vastaa Viestiin