Maxxxed's Lancia Delta HPE 20v

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Fiatmaster
Viestit: 329
Liittynyt: 12.11.2006 21:30
Paikkakunta: Alavus

Re: Maxxxed's Lancia Delta HPE 2.0 16v 1995

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Kyllä oltiin ainakin japsiclubeilla helisemässä, kun olen laittamassa oldis toyotaani italiaanon 5-sylinteristä tekniikkaa. Ainahan niitä mielensäpahoittajia riittää :lol:
Minkäs teet kun puitteet valmiina ja pienemmällä vaivalla/rahalla saa omasta mielestä parempaa.

Tälle projektille annan kyllä volvon tekniikasta ison plussan :thumb:

Jos vain mahdutettua saa, niin kyllähän tuo koppa kulkee kiitettävästi
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
Maxxxed
Viestit: 212
Liittynyt: 11.02.2013 23:54
Paikkakunta: Kuusisto
Viesti:

Re: Maxxxed's Lancia Delta HPE 2.0 16v 1995

Viesti Kirjoittaja Maxxxed »

Wesulius kirjoitti:Mitäs tästä ollaan sitte rakentamassa?
Katuautoa? 2L vapari on kyl aika mopo. kun oikeen virität ni saat ehkä 240hv = mopo tuon painoisessa autossa ja ei mee enää päästöistä läpi.
Eikös volvolla ole 3L 6konekin , siinä alkais olee jo sopivasti voimaa ja äänikin aivan eri luokkaa. kadulle ja miks ei radallekin.
Mutta kyllä tuon painoinen auto vaatii ahtimen, noin pienellä koneella.(henkseli vetoinen vois olla ihan jees ni on helppo ajaa)
Meillä bmw:ssä e30 1.8 16v nyt 196hv 6650rpm ja 234Nm 5550rpm auto painaa 920kg + kuljettaja. ja on kyllä mopo.
Paikaltaan kyllä 0-100km/h alle 6sec. , mutta pidemmällä suoralla huutaa paljon voimaa lisää.

Volvossa on helvetin lyhyt tukivarsi edessä joka rata-autossa on ISO -
Ja puttijako 4-5x108 itse vaihtaisin navat 5x112 tai mieluiten 5x120 ni alkaa löytymään vanteitakin.
Mites volvon vaihteistoon löytyy perävälityksiä?radalla vapari huutaa aika lyhkästä perävälitystä 4.5/1-5/1
Jos rata-autoa teet niin ei mitään järkeä käyttää vakio ecua, eikä kyllä vakio autossakaan, menee säätäminen liian vaikeaksi.

Takajarrujen ei tarvtse olla 300mm , ellet sitten jätä etujarru kokonaan pois. :mrgreen:
Tuohon että mitä rakentamassa niin toivon mukaan valmista joskus, ahdettu myös ollut vaihteeksi mielessä. Siltikin volvon tekniikalla, navat vaihdan joo mutta käytän volvon 5x108 jos niitä vanteita ajattelee niin 16" löytyy kyllä etuvedon ja takavedon specseillä varmasti tarpeeksi. :)
Tuo välitys juttu, onhan volvossa suhteellisen pitkät, ei tosiaan lyhyimmästä päästä.

Ecu linja tällähetkellä olisi aftermarket vaikka ahdettuna volvon omakin toimii ihan hyvin. Ei kuitenkaan siinä määrin etteikö kannattaisi sitä vaihtaa.

Nuo takajarrut, saahan sinne pienemmän laikan jos siltä tuntuu mutta paineensäädin auttaa paljon. Eteenhän tulee D2:sen 6-mäntäiset. :)

Siviilikilpinen lelu tästä tulossa, omaksi iloksi radalle leikkikalu. :) taitaa olla reaalisin mitä voi tästä odottaa. :)

Rehellisestä kilpa-autosta tästä olis ollu edes aihioksi ja niin monessa asiassa oikastu tehty vaikean kautta jotta saa kilpiin vielä. :) 249.6hp saa olla potkua että saan katsastettua. :)
Tuleva kilpuri
Lancia Delta II HPE 20v

Volvo V60 T5 R-Design 2015 käyttöauto
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Maxxxed's Lancia Delta HPE 2.0 16v 1995

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tuo apurungon vaihto/muokkaus. Kannattanee ennen lopullista muokkausta miettiä tukivarret ym. Valmiiksi. Nyt sulla on loistava tilaisuus hieroa pyöränkulmat rata-ajoon sopivaksi
Minkä huollan, sen korjaan...
Maxxxed
Viestit: 212
Liittynyt: 11.02.2013 23:54
Paikkakunta: Kuusisto
Viesti:

Re: Maxxxed's Lancia Delta HPE 2.0 16v 1995

Viesti Kirjoittaja Maxxxed »

Fiatmaster kirjoitti:Kyllä oltiin ainakin japsiclubeilla helisemässä, kun olen laittamassa oldis toyotaani italiaanon 5-sylinteristä tekniikkaa. Ainahan niitä mielensäpahoittajia riittää :lol:
Minkäs teet kun puitteet valmiina ja pienemmällä vaivalla/rahalla saa omasta mielestä parempaa.

Tälle projektille annan kyllä volvon tekniikasta ison plussan :thumb:

Jos vain mahdutettua saa, niin kyllähän tuo koppa kulkee kiitettävästi
Kiitos! :)
Tuleva kilpuri
Lancia Delta II HPE 20v

Volvo V60 T5 R-Design 2015 käyttöauto
Avatar
Magnum2300
Viestit: 62
Liittynyt: 04.10.2003 19:18

Re: Maxxxed's Lancia Delta HPE 20v

Viesti Kirjoittaja Magnum2300 »

Ei kai tuo edes ole ensimmäinen italialainen Volvon tekniikalla. Eikö rallisprintkisoissa pyörinyt joskus reilu 10 vuotta sitten keltainen Ritmo Volvon 10-venttiilisellä vitoskoneella?
Maxxxed
Viestit: 212
Liittynyt: 11.02.2013 23:54
Paikkakunta: Kuusisto
Viesti:

Re: Maxxxed's Lancia Delta HPE 20v

Viesti Kirjoittaja Maxxxed »

Magnum2300 kirjoitti:Ei kai tuo edes ole ensimmäinen italialainen Volvon tekniikalla. Eikö rallisprintkisoissa pyörinyt joskus reilu 10 vuotta sitten keltainen Ritmo Volvon 10-venttiilisellä vitoskoneella?
Kaveri jutteli et ainakin Paraisten suunalla oli sellanen. Keltainen ritmo volvon 5cyl tekniikalla
Tuleva kilpuri
Lancia Delta II HPE 20v

Volvo V60 T5 R-Design 2015 käyttöauto
Avatar
matti
GFF
Viestit: 456
Liittynyt: 27.02.2004 00:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Maxxxed's Lancia Delta HPE 20v

Viesti Kirjoittaja matti »

Oisko ollu Hanhisuoannon Samin ritmo Vammalasta?
pessimisti ei pety.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Maxxxed's Lancia Delta HPE 20v

Viesti Kirjoittaja -HH- »

^Sehän sillä ainakin silloin aikoinaan ajeli.

Onhan ne takaveto-Volvon koneet suosittuja olleet varsikin noissa soratouhuissa (RC ja Jokkis), tosin kuutioitahan niissä on yleensä selkeesti enemmän kuin kaksi litraa. Ja samoin niiden askeja ja periä on käytetty paljon kun ilmeisen vahvoja, ja välityssarjoja sekä lukkoja on hyvin saanut. Joten eihän tuossa mitään kummallista sinäänsä että Volvon tekniikkaa käytetään. Mutta ihan samaan tapaan noita Fiat/Lancia TC:tä käytetään niissä samoissa hommissa, ja niillä pärjätään. Tietotaitoa kyllä löytyy kotimaastakin kireän (ja ilmeisesti vielä kestävänkin) 16v-koneen rakentamiseen. Mutta toki jokainen valitsee sen tekniikan mikä tuntuu itselleen parhaalle.

Mutta muutama kysymystä herää. Miten tuollaiseen Volvon etuvetoaskiin saa välityssarjoja koska senhän se käytännössä tarvii jos koneena on "kovaa ja korkealta" -vapari. Lukko ei nyt varmaan ole ongelma. Koneena tietysti tulee mieleen että miksi vaan kaksilitrainen kun tuollaista muutosta aletaan tekemään, miksei samalla jotain isompaa kun kerran niitä on tarjolla (millään ei saa helpommalla lisää voimaa vaparista kuin kuutioilla, ja väännökäs kone on tietysti kivampi ja helpompi ajaa). Ja millaiset laskelmat konttorille pitää esittää noista apurunkojen, koneenkorvien ja alustanosien sovittamista, oletko selvitellyt? Uudessa V8-magazinessä oli nyt juttua siitä RX-7 Mazdasta johon oli näiden uusien määräysten mukaan tehty tekniikanvaihto Chevyn pikkulohkolle, kannattaa lukea sekin ajatuksella.

Kyllähän tätäkin topicia mielenkiinnolla seurataan, ja enemmän huolissaan olisin jos ei olisi yhtään soraääniä tullut tekniikan valinnasta. Ihan sama juttuhan se muillakin merkkifoorumeilla on että "vääränmerkkisen" käytöstä tulee ihan varmasti soraääniä, ja niin pitääkin. Muuten ei ole tunnetta mukana ;) . Aika maltilla täällä kyllä asiaan on kommentoitu.

Yksi mikä tulee tietty tulee kanssa mieleen on se että mitä tapahtuu tulevaisuudessa jos autosta haluaa eroon. Veikkaan että italoautoharrastajat ei kovin innokkaita Volvo-tekniikalla olevasta Lanciasta, ja mahtaako käydä samoin Volvo-harrastajienkin kanssa ettei italokoppa kiinnosta? Toki eihän näitä myyntiä varten rakenneta vaan omaksi iloksi.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Maxxxed
Viestit: 212
Liittynyt: 11.02.2013 23:54
Paikkakunta: Kuusisto
Viesti:

Re: Maxxxed's Lancia Delta HPE 20v

Viesti Kirjoittaja Maxxxed »

Palaan tuohon sovitteluun kun oleellista. :) Apurunkoja saa x määrän hitsata/korjata. Ei varmaan suoranaisesti muokata, mutta olen laittamassa 95% koko volvon apurungon tuohon, takakiinitykseen todennäköisesti yhdistän apurungot. Katsotaan kun siihen päästään. :)

Autosta ei tule vapaasti hengittävää. En ole perehtynyt volvon manuaalien välityksiin. Radalla kun olin ahvenistolla T-5R:än kyydissä 390hp penkitetty perusvelityksin niin ei ollu ongelmalliset välit. Mutta 250hp vaparille olisi pitkät ellei moottori kirtäisi sitten n. 9000rpm jotta voisi ajella isoilla kierroksilla. Mikä olisi varmasti huomioitu kun tollasta olisi rakentanut.

Tästä kaavaillaan 1050kg/1100kg väliin valmiina. Ja tehoarvio 350-400hp n. 3500rpm johdilta täyttä laulua. Palaillaan tuohonkin kun se moottori on tehty.


Asiasta kukkaruukkuun. Nyt mainitsin että tulee ahdettu. Eilen sopisin kaupat 855 T5 automaatista, jenkkituonti.
Auto tulee vähän purettuna harrastajalta. Lisäksi tähän pakettiin ostin D5 manuaali laatikon jossa 850 T-5R:än Quaife torsen lukko. Niin on bolt on. Polkimet, keppi, vaierit jne kaikki tulee myös samasta osoitteesta. :) Netistä helposti ohjeet jotka jo luettu muutamaan kertaan, näillä sähkösarja ja muutokset tehdään Automaatista - manuaaliksi. :)

Sain hyvän diilin ja laatikko oli oleellisin tässä! Jonkun matkaa yli 1200e joutuu "köyhtymään" kaikkineen. :)
Kytkimeksi todennäköisesti ostan samalta ystävältä teetetyn teräspyörän, parenman asetelman ja massalevyn. =)

Moottori tulee olemaan 2.3l T5, T-5R/R riippunee saatavuudesta kun ajankohtaista. Takokaluin ofc. Kovalla kannella ja perus setupilla vaparin nokilla jne. :)

Tuossa pientä suunitelmaa. Ja peruuttamattomia päätöksiä :)
Tuleva kilpuri
Lancia Delta II HPE 20v

Volvo V60 T5 R-Design 2015 käyttöauto
Maxxxed
Viestit: 212
Liittynyt: 11.02.2013 23:54
Paikkakunta: Kuusisto
Viesti:

Re: Maxxxed's Lancia Delta HPE 20v

Viesti Kirjoittaja Maxxxed »

Joku kun kyseli mitä tuo 5cyl tinakone painaa. Niin luin tuossa hieman : According Volvo documentation the B5234T engine including aux devices and oil is between 388 and 419 lbs.
Eli apulaitteineen ja öljyineen n. 388lbs - 419lbs väliltä. Kiloina 176kg -> 190kg Tässä lienee mukana ilmastoinnin kompura, ahdin yms. :)

Mitäs painaa tuo 16V TC apulaitteineen ja öljynkera? :shock:
Tuleva kilpuri
Lancia Delta II HPE 20v

Volvo V60 T5 R-Design 2015 käyttöauto
Maxxxed
Viestit: 212
Liittynyt: 11.02.2013 23:54
Paikkakunta: Kuusisto
Viesti:

Re: Maxxxed's Lancia Delta HPE 20v

Viesti Kirjoittaja Maxxxed »

Kuva

Mikäs se siihen tupsahti :D
Tuleva kilpuri
Lancia Delta II HPE 20v

Volvo V60 T5 R-Design 2015 käyttöauto
Maxxxed
Viestit: 212
Liittynyt: 11.02.2013 23:54
Paikkakunta: Kuusisto
Viesti:

Re: Maxxxed's Lancia Delta HPE 20v

Viesti Kirjoittaja Maxxxed »

Tänään laitoin 855:sen pukeille ja pyöräytin kaverin siirtopyörät alta pois. :) Siinä pällistelin autoa joka suunnasta..
En mä vaan pällistellyt, nappasin mä etukelkan irti. :)

Muutama kuva
Kuva
Kuva

Vaatii hivenen pesua :lol:
Kuva
Tän kun saa putsattuu niin voi jo kokeilla sopiiko mitenkään paikalleen. :)

Tälläistä tänään :)
Tuleva kilpuri
Lancia Delta II HPE 20v

Volvo V60 T5 R-Design 2015 käyttöauto
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Maxxxed's Lancia Delta HPE 20v

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kerrohan sitten kun olet sovitellut, että meneekö mitenkään.

Kun eikös tässä deltassakin ole se ns. "puolittainen" apurunko alunperin?

Mitenkäs moottorin korkeus, meinaatko saada niin alas kuin menee? Kuivasumpullahan öljypohjaa saa hitusen matalammaksi (muistaakseni), tosin vetopyörästö tulee todella alas nuissa etuveto volvojen askeissa (tainno yhtä alas kuin muissakin, mutta lohko/öljypohja ei niinkään alas vrt. laatikkoon).

Ootko jo väriä miettinyt? Volvo BTCC vai MARTINI RACING?
Minkä huollan, sen korjaan...
Maxxxed
Viestit: 212
Liittynyt: 11.02.2013 23:54
Paikkakunta: Kuusisto
Viesti:

Re: Maxxxed's Lancia Delta HPE 20v

Viesti Kirjoittaja Maxxxed »

wellu kirjoitti:Kerrohan sitten kun olet sovitellut, että meneekö mitenkään.

Kun eikös tässä deltassakin ole se ns. "puolittainen" apurunko alunperin?

Mitenkäs moottorin korkeus, meinaatko saada niin alas kuin menee? Kuivasumpullahan öljypohjaa saa hitusen matalammaksi (muistaakseni), tosin vetopyörästö tulee todella alas nuissa etuveto volvojen askeissa (tainno yhtä alas kuin muissakin, mutta lohko/öljypohja ei niinkään alas vrt. laatikkoon).

Ootko jo väriä miettinyt? Volvo BTCC vai MARTINI RACING?
Väri on päätetty aikaa sitten. Valkoista, martini teipein.

Apurunko tarttee pestä ennen kun sovitan. Mittailin rullamitalla, takakiinnikkeet sopii samaan kohtaan jossa lancian lma tuo puolittainen kiinni. Eli koriin. Etunmaiset sopii aika suoraan samaan kohtaan johon tulee alunperin moottorin/vaihteiston kiinitykset (runkoaisoihin) niihin rakennan tornit johon pultata kiinni. :)

Moottori/vaihteisto on ylempänä kuin kelkka. Joten en usko ongelmaan. En tosin oo mitannut moottorien korkeus eroa. Volvon kone inan on vinossa. :)
Tuleva kilpuri
Lancia Delta II HPE 20v

Volvo V60 T5 R-Design 2015 käyttöauto
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Maxxxed's Lancia Delta HPE 20v

Viesti Kirjoittaja wellu »

Joko projektikertomus loppui? :|
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin