NO H2O:n "Poika" 600 -70 summer car special
NO H2O:n "Poika" 600 -70 summer car special
Esitellään tätä projektia nyt sitten täälläkin....
- Turinoinnit & kuvat kerätty blogin alle, http://fiat-600-scs.blogspot.fi/ -
Tuommoinen sympaattinen pikkupoika kotiutui eräänä viikonloppuna meille, tai tarkemmin sanottuna puoliskolle.
Olen etsinyt hänelle tämmöistä nyt useamman vuoden ajan aktiivisesti ja vähemmän aktiivisesti ja viimein kaikki kolahti kohdalleen tämän yksilön kanssa.
Tämähän ei ole alkuperäinen enää millään muotoa mutta semmoista hauskaa kesäautoahan tässä on etsittykin, sitä tämä totisesti on
Koneena on 127 "tonnikas", edessä näyttää olevan levyt, uusi tuulilasi ja sähköt ilmeisen sekaisin. Kaikenlaista pientä ja isompaa siistimistä tuossa on ainakin yhdeksi talveksi että pääsee kesällä ajelemaan.
Ulkoasusta sen verran että nuo alla olevat vanteet tulevat ajastaan myyntiin (heti kun saan auton talliin), eli jos jota kuta kiinnostaa voi kysellä.
Tähän mennessä tätä projektia ei ole sen ihmeemmin edistetty muuten kuin teorian tasolla, auton tosin pesin yltä, päältä ja alta viikonloppuna. Myös akun laitoin lataukseen.
Kirjoittelen satunnaisen tahtiin tämänkin edistymisestä kunhan pääsen "naprailemaan" tätä kaikessa rauhassa.
- Turinoinnit & kuvat kerätty blogin alle, http://fiat-600-scs.blogspot.fi/ -
Tuommoinen sympaattinen pikkupoika kotiutui eräänä viikonloppuna meille, tai tarkemmin sanottuna puoliskolle.
Olen etsinyt hänelle tämmöistä nyt useamman vuoden ajan aktiivisesti ja vähemmän aktiivisesti ja viimein kaikki kolahti kohdalleen tämän yksilön kanssa.
Tämähän ei ole alkuperäinen enää millään muotoa mutta semmoista hauskaa kesäautoahan tässä on etsittykin, sitä tämä totisesti on
Koneena on 127 "tonnikas", edessä näyttää olevan levyt, uusi tuulilasi ja sähköt ilmeisen sekaisin. Kaikenlaista pientä ja isompaa siistimistä tuossa on ainakin yhdeksi talveksi että pääsee kesällä ajelemaan.
Ulkoasusta sen verran että nuo alla olevat vanteet tulevat ajastaan myyntiin (heti kun saan auton talliin), eli jos jota kuta kiinnostaa voi kysellä.
Tähän mennessä tätä projektia ei ole sen ihmeemmin edistetty muuten kuin teorian tasolla, auton tosin pesin yltä, päältä ja alta viikonloppuna. Myös akun laitoin lataukseen.
Kirjoittelen satunnaisen tahtiin tämänkin edistymisestä kunhan pääsen "naprailemaan" tätä kaikessa rauhassa.
Viimeksi muokannut NO H2O, 25.06.2013 08:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: NO H2O:n "Poika" 600 -70 summer car special
Siisti projekti. Kannattaa vielä tarkistaa ja putsata nuo syylärit huolellisesti sisältä, noihin vanhoihin on kertynyt monesti sellainen skeida joka estää lämmön siirtymisen erittäin tehokkaasti.
Yhteen kuumenemisongelmaan huomasin olevan syynä väärällä offsetilla oleva puhallin, se oli hieman ulkona tötteröstään joten puhallin lietsoi lähinnä sivuille eikä akselinsa suuntaan.
Yhteen kuumenemisongelmaan huomasin olevan syynä väärällä offsetilla oleva puhallin, se oli hieman ulkona tötteröstään joten puhallin lietsoi lähinnä sivuille eikä akselinsa suuntaan.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: NO H2O:n "Poika" 600 -70 summer car special
Siisti on suhteellinen käsite, hirveästi tuota ei uskaltane kaivella, esim. pohja on tehty pienistä lapuista. Myös kupeet loimottavat hiukan joten otaksun pattisalvaa sivellyn sinne tänne ennen maalausta.
Tarkoituksenani oli tänään laittaa nuo syylärit likoamaan ja hieman muutenkin tarkistella noita mitä ovat kummatkin "syöneet".
Meinasin myös laikata tuolta syylärin takaa tuon yhden ilmanohjain pellin pois, oletan ilman ohjautuvan kajuuttaan edelleen sillä voimalla mitä kesäkäytössä tarvitaankin?
Syyläriin minulla on sähköflekti, joka käsitykseni mukaan puhaltaa ilmaa.
Ilmeisesti syylärin flektin anturin voi laittaa alavesiletkuun heti syylärinlähtöön tai sen välittömään läheisyyteen?
Tarkoituksenani oli tänään laittaa nuo syylärit likoamaan ja hieman muutenkin tarkistella noita mitä ovat kummatkin "syöneet".
Meinasin myös laikata tuolta syylärin takaa tuon yhden ilmanohjain pellin pois, oletan ilman ohjautuvan kajuuttaan edelleen sillä voimalla mitä kesäkäytössä tarvitaankin?
Syyläriin minulla on sähköflekti, joka käsitykseni mukaan puhaltaa ilmaa.
Ilmeisesti syylärin flektin anturin voi laittaa alavesiletkuun heti syylärinlähtöön tai sen välittömään läheisyyteen?
Re: NO H2O:n "Poika" 600 -70 summer car special
Tuollainen mekaaninen puhallin on aika väkivahva siirtämään ilmaa. Monesti kun sellainen on korvattu sähköisellä, on lämpöongelmat pahentuneet. Tehoa haaskaavahan alkuperäismallinen kyllä on...
Lähinnä on tärkeää että syylärin ja konetilan alla olevat pellit ovat paikallaan - muuten syylärissä kuumennut ilma pääsee kiertämään uudelleen imupuolelle ja jäähdytys kärsii. Rakennetta tutkimalla ja aivoittelemalla voi koittaa eliminoida tällaisen vahingollisen ilmankierron mahdollisuutta.
Vakionahan tuossa on sellainen systeemi, että puhallin imee ilmaa konehuoneesta ja painaa sitä auton kulkusuunnassa vastakarvaan syylärin etupuolelle. Siellä on sitten sellainen peltikuuppa etupuolella, joka auttaa ainakin siihen ettei syyläristä poistuva ilma tule ajoviimaa vastaan jolloin maantienopeuksilla jäähdytyksen teho kärsisi.
Etumoottorisissa autoissahan (tai muissa joissa jäähdytin on edessä) ajoviima ajaa ilmaa jäähdyttimen läpi. Tuollaisissa puhallinta tarvitaan vain lähinnä kaupunkiajossa. Tässä autossa tilanne on sikäli erilainen että ilman puhallinta ilmaa ei tahdo ollenkaan siirtyä.
Tyypillisesti sähkötuulettimien anturit sijaitsevat jäähdyttimen alaosissa. Tuolloin puhallin pyörii, jos jäähdyttimen läpi jo kulkenut vesi on yhä liian kuumaa.
Lähinnä on tärkeää että syylärin ja konetilan alla olevat pellit ovat paikallaan - muuten syylärissä kuumennut ilma pääsee kiertämään uudelleen imupuolelle ja jäähdytys kärsii. Rakennetta tutkimalla ja aivoittelemalla voi koittaa eliminoida tällaisen vahingollisen ilmankierron mahdollisuutta.
Vakionahan tuossa on sellainen systeemi, että puhallin imee ilmaa konehuoneesta ja painaa sitä auton kulkusuunnassa vastakarvaan syylärin etupuolelle. Siellä on sitten sellainen peltikuuppa etupuolella, joka auttaa ainakin siihen ettei syyläristä poistuva ilma tule ajoviimaa vastaan jolloin maantienopeuksilla jäähdytyksen teho kärsisi.
Etumoottorisissa autoissahan (tai muissa joissa jäähdytin on edessä) ajoviima ajaa ilmaa jäähdyttimen läpi. Tuollaisissa puhallinta tarvitaan vain lähinnä kaupunkiajossa. Tässä autossa tilanne on sikäli erilainen että ilman puhallinta ilmaa ei tahdo ollenkaan siirtyä.
Tyypillisesti sähkötuulettimien anturit sijaitsevat jäähdyttimen alaosissa. Tuolloin puhallin pyörii, jos jäähdyttimen läpi jo kulkenut vesi on yhä liian kuumaa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: NO H2O:n "Poika" 600 -70 summer car special
Jaahas... Tämä sai leiman & kilvet äsken
Katsastus ja koneen (899cc) muuttaminen meni kivuttomasti vaikka ennakko odotuksia ilmassa hieman olikin.
Seuraavaksi joutunee tutkimaan käyntiä sekä vielä ilmaamaan jarruja, jotka tosin ovat vakiojarruja huomattavasti paremmat jo nyt.
Tällä kelillä, +20c, kaupunkiajossa flekti huutaa kokoajan mutta lämmöt pysyvät alle 100c koko ajan. Pitää vielä rakentaa "tuulitunneli" poistoilmalle joten uskon lämpöjen olevan hallinnassa näin kesäisellä säällä.
Projektin ensimmäinen aste siis valmis Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. To bee continued...
Katsastus ja koneen (899cc) muuttaminen meni kivuttomasti vaikka ennakko odotuksia ilmassa hieman olikin.
Seuraavaksi joutunee tutkimaan käyntiä sekä vielä ilmaamaan jarruja, jotka tosin ovat vakiojarruja huomattavasti paremmat jo nyt.
Tällä kelillä, +20c, kaupunkiajossa flekti huutaa kokoajan mutta lämmöt pysyvät alle 100c koko ajan. Pitää vielä rakentaa "tuulitunneli" poistoilmalle joten uskon lämpöjen olevan hallinnassa näin kesäisellä säällä.
Projektin ensimmäinen aste siis valmis Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. To bee continued...
Re: NO H2O:n "Poika" 600 -70 summer car special
Onnittelut leimasta!
Lämmön olisi syytä pysyä alle 90:n normaalissa ajossa...
Lämmön olisi syytä pysyä alle 90:n normaalissa ajossa...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: NO H2O:n "Poika" 600 -70 summer car special
Tuulitunnelin ensimmäinen versio tehty, tosin asentamatta vielä.
Pitää kaivaa infrapunalämpö mittari seuraavaksi esiin ja varmistua mittarin näyttämästä, anturin sijoituksen sekä mittarin valmistajasta (biltema) johtuen en oikein pidä tuota kuin suuntaa antavana.
Viketti myös hieman kiukuttelee käynnin kanssa, kaasarissa oli aika paljon mutua kun sen putsailin illalla. Tänään aamulla kylmänä ei oikein tahtonut käydä ja ryyppy oli hankala käyttää, tuota joutunee illemmalla taas tutkimaan.
Onko kenelläkään näkemystä miten öljynjäähdyttäjän lisääminen järjestelmään auttaisi noiden lämpöjen alassaamiseksi jos se nyt ongelmaksi muodostuu?
Pitää kaivaa infrapunalämpö mittari seuraavaksi esiin ja varmistua mittarin näyttämästä, anturin sijoituksen sekä mittarin valmistajasta (biltema) johtuen en oikein pidä tuota kuin suuntaa antavana.
Viketti myös hieman kiukuttelee käynnin kanssa, kaasarissa oli aika paljon mutua kun sen putsailin illalla. Tänään aamulla kylmänä ei oikein tahtonut käydä ja ryyppy oli hankala käyttää, tuota joutunee illemmalla taas tutkimaan.
Onko kenelläkään näkemystä miten öljynjäähdyttäjän lisääminen järjestelmään auttaisi noiden lämpöjen alassaamiseksi jos se nyt ongelmaksi muodostuu?
Re: NO H2O:n "Poika" 600 -70 summer car special
Kyllä sillä öljynjäähdyttimellä on vaikutusta. Se miten paljon sillä on vaikutusta riippuu jäähyn sijainnista ja koosta.
Re: NO H2O:n "Poika" 600 -70 summer car special
Erilaisia pikkuongelmia edelleen mutta koko ajan paranee.
Eilen vahattu, ovipahvit liimattu vielä sisustan loppu kasaaminen ja lauantaina OTR-tapahtumaan näytille http://www.oldtimerrun.info/
Eilen vahattu, ovipahvit liimattu vielä sisustan loppu kasaaminen ja lauantaina OTR-tapahtumaan näytille http://www.oldtimerrun.info/
- Liitteet
-
- Gulf
- 24062013015_1.jpg (142.12 KiB) Katsottu 4881 kertaa
-
- Gulf
- 24062013013_1.jpg (139.89 KiB) Katsottu 4881 kertaa
Re: NO H2O:n "Poika" 600 -70 summer car special
Perhana kun on hieno! Pitää käydä tutkimassa tarkemmin viikonloppuna Visulahdessa. OTR:ään ollaan tulossa jos ei katsastusmies ota Spiderista tänään kilpiä pois...
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
...Audi Coupe Quattro -89 :?