NO H2O:n "Poika" 600 -70 summer car special

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
NO H2O
Viestit: 21
Liittynyt: 10.01.2013 21:13
Paikkakunta: Born in the S.A.V.O

NO H2O:n "Poika" 600 -70 summer car special

Viesti Kirjoittaja NO H2O »

Esitellään tätä projektia nyt sitten täälläkin....

- Turinoinnit & kuvat kerätty blogin alle, http://fiat-600-scs.blogspot.fi/ -

Tuommoinen sympaattinen pikkupoika kotiutui eräänä viikonloppuna meille, tai tarkemmin sanottuna puoliskolle.

Olen etsinyt hänelle tämmöistä nyt useamman vuoden ajan aktiivisesti ja vähemmän aktiivisesti ja viimein kaikki kolahti kohdalleen tämän yksilön kanssa.

Tämähän ei ole alkuperäinen enää millään muotoa mutta semmoista hauskaa kesäautoahan tässä on etsittykin, sitä tämä totisesti on :-D

Koneena on 127 "tonnikas", edessä näyttää olevan levyt, uusi tuulilasi ja sähköt ilmeisen sekaisin. Kaikenlaista pientä ja isompaa siistimistä tuossa on ainakin yhdeksi talveksi että pääsee kesällä ajelemaan.

Ulkoasusta sen verran että nuo alla olevat vanteet tulevat ajastaan myyntiin (heti kun saan auton talliin), eli jos jota kuta kiinnostaa voi kysellä.

Tähän mennessä tätä projektia ei ole sen ihmeemmin edistetty muuten kuin teorian tasolla, auton tosin pesin yltä, päältä ja alta viikonloppuna. Myös akun laitoin lataukseen.

Kirjoittelen satunnaisen tahtiin tämänkin edistymisestä kunhan pääsen "naprailemaan" tätä kaikessa rauhassa.
Viimeksi muokannut NO H2O, 25.06.2013 08:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: NO H2O:n "Poika" 600 -70 summer car special

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Siisti projekti. Kannattaa vielä tarkistaa ja putsata nuo syylärit huolellisesti sisältä, noihin vanhoihin on kertynyt monesti sellainen skeida joka estää lämmön siirtymisen erittäin tehokkaasti.

Yhteen kuumenemisongelmaan huomasin olevan syynä väärällä offsetilla oleva puhallin, se oli hieman ulkona tötteröstään joten puhallin lietsoi lähinnä sivuille eikä akselinsa suuntaan.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
NO H2O
Viestit: 21
Liittynyt: 10.01.2013 21:13
Paikkakunta: Born in the S.A.V.O

Re: NO H2O:n "Poika" 600 -70 summer car special

Viesti Kirjoittaja NO H2O »

Siisti on suhteellinen käsite, hirveästi tuota ei uskaltane kaivella, esim. pohja on tehty pienistä lapuista. Myös kupeet loimottavat hiukan joten otaksun pattisalvaa sivellyn sinne tänne ennen maalausta.

Tarkoituksenani oli tänään laittaa nuo syylärit likoamaan ja hieman muutenkin tarkistella noita mitä ovat kummatkin "syöneet".

Meinasin myös laikata tuolta syylärin takaa tuon yhden ilmanohjain pellin pois, oletan ilman ohjautuvan kajuuttaan edelleen sillä voimalla mitä kesäkäytössä tarvitaankin?

Syyläriin minulla on sähköflekti, joka käsitykseni mukaan puhaltaa ilmaa.

Ilmeisesti syylärin flektin anturin voi laittaa alavesiletkuun heti syylärinlähtöön tai sen välittömään läheisyyteen?
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: NO H2O:n "Poika" 600 -70 summer car special

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tuollainen mekaaninen puhallin on aika väkivahva siirtämään ilmaa. Monesti kun sellainen on korvattu sähköisellä, on lämpöongelmat pahentuneet. Tehoa haaskaavahan alkuperäismallinen kyllä on...

Lähinnä on tärkeää että syylärin ja konetilan alla olevat pellit ovat paikallaan - muuten syylärissä kuumennut ilma pääsee kiertämään uudelleen imupuolelle ja jäähdytys kärsii. Rakennetta tutkimalla ja aivoittelemalla voi koittaa eliminoida tällaisen vahingollisen ilmankierron mahdollisuutta.

Vakionahan tuossa on sellainen systeemi, että puhallin imee ilmaa konehuoneesta ja painaa sitä auton kulkusuunnassa vastakarvaan syylärin etupuolelle. Siellä on sitten sellainen peltikuuppa etupuolella, joka auttaa ainakin siihen ettei syyläristä poistuva ilma tule ajoviimaa vastaan jolloin maantienopeuksilla jäähdytyksen teho kärsisi.

Etumoottorisissa autoissahan (tai muissa joissa jäähdytin on edessä) ajoviima ajaa ilmaa jäähdyttimen läpi. Tuollaisissa puhallinta tarvitaan vain lähinnä kaupunkiajossa. Tässä autossa tilanne on sikäli erilainen että ilman puhallinta ilmaa ei tahdo ollenkaan siirtyä.

Tyypillisesti sähkötuulettimien anturit sijaitsevat jäähdyttimen alaosissa. Tuolloin puhallin pyörii, jos jäähdyttimen läpi jo kulkenut vesi on yhä liian kuumaa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
NO H2O
Viestit: 21
Liittynyt: 10.01.2013 21:13
Paikkakunta: Born in the S.A.V.O

Re: NO H2O:n "Poika" 600 -70 summer car special

Viesti Kirjoittaja NO H2O »

Jaahas... Tämä sai leiman & kilvet äsken 8-)

Katsastus ja koneen (899cc) muuttaminen meni kivuttomasti vaikka ennakko odotuksia ilmassa hieman olikin.

Seuraavaksi joutunee tutkimaan käyntiä sekä vielä ilmaamaan jarruja, jotka tosin ovat vakiojarruja huomattavasti paremmat jo nyt.

Tällä kelillä, +20c, kaupunkiajossa flekti huutaa kokoajan mutta lämmöt pysyvät alle 100c koko ajan. Pitää vielä rakentaa "tuulitunneli" poistoilmalle joten uskon lämpöjen olevan hallinnassa näin kesäisellä säällä.

Projektin ensimmäinen aste siis valmis 8-) Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. To bee continued...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: NO H2O:n "Poika" 600 -70 summer car special

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Onnittelut leimasta!

Lämmön olisi syytä pysyä alle 90:n normaalissa ajossa...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
NO H2O
Viestit: 21
Liittynyt: 10.01.2013 21:13
Paikkakunta: Born in the S.A.V.O

Re: NO H2O:n "Poika" 600 -70 summer car special

Viesti Kirjoittaja NO H2O »

Tuulitunnelin ensimmäinen versio tehty, tosin asentamatta vielä.

Pitää kaivaa infrapunalämpö mittari seuraavaksi esiin ja varmistua mittarin näyttämästä, anturin sijoituksen sekä mittarin valmistajasta (biltema) johtuen en oikein pidä tuota kuin suuntaa antavana.

Viketti myös hieman kiukuttelee käynnin kanssa, kaasarissa oli aika paljon mutua kun sen putsailin illalla. Tänään aamulla kylmänä ei oikein tahtonut käydä ja ryyppy oli hankala käyttää, tuota joutunee illemmalla taas tutkimaan.

Onko kenelläkään näkemystä miten öljynjäähdyttäjän lisääminen järjestelmään auttaisi noiden lämpöjen alassaamiseksi jos se nyt ongelmaksi muodostuu?
-Tate-
Viestit: 58
Liittynyt: 29.11.2008 15:54
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: NO H2O:n "Poika" 600 -70 summer car special

Viesti Kirjoittaja -Tate- »

Kyllä sillä öljynjäähdyttimellä on vaikutusta. Se miten paljon sillä on vaikutusta riippuu jäähyn sijainnista ja koosta.
NO H2O
Viestit: 21
Liittynyt: 10.01.2013 21:13
Paikkakunta: Born in the S.A.V.O

Re: NO H2O:n "Poika" 600 -70 summer car special

Viesti Kirjoittaja NO H2O »

Erilaisia pikkuongelmia edelleen mutta koko ajan paranee.

Eilen vahattu, ovipahvit liimattu vielä sisustan loppu kasaaminen ja lauantaina OTR-tapahtumaan näytille :D http://www.oldtimerrun.info/
Liitteet
Gulf
Gulf
24062013015_1.jpg (142.12 KiB) Katsottu 4881 kertaa
Gulf
Gulf
24062013013_1.jpg (139.89 KiB) Katsottu 4881 kertaa
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: NO H2O:n "Poika" 600 -70 summer car special

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Perhana kun on hieno! Pitää käydä tutkimassa tarkemmin viikonloppuna Visulahdessa. OTR:ään ollaan tulossa jos ei katsastusmies ota Spiderista tänään kilpiä pois...
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Vastaa Viestiin