Fiat Daily 35-8 elvytys

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Fiat Daily 35-8 elvytys

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Sorruin ostamaan otsikon mukaisen vanhan pakettiauton, koska kyllästyin vetämään harrasteautoja köykäisellä Transporterilla ja omalle pakulle on käyttöä jatkuvasti vanhaa taloa kunnostaessa. Sen piti siis paradoksaalisesti järkevä ja halpa, mutta myös italialainen ja jollain tapaa hieno, mieluusti raskaampi ja vanhempi. Hyvään Ducatoon kun kuitenkin saisi laittaa monta tonnia niukista remonttirahoista kiinni ja ne halvat ovat kaikki joko ajettu loppuun tai muuten rikottu jo piloille. Kun samaan aikaan luovuin 238-aihiosta ja omistamani vielä vanhempi Alfa Romeo F12 ei sovi kuin juhla-ajoihin, päädyin katselemaan Ivecoja. Vanhoista Volkkareista ja Transiteista kun
oli jo liikaa kokemusta.

Ostamani yksilö on yhtä vanha kuin omistajansa ja korissa riittää hitsaamista siellä täällä. Se on kuitenkin ollut vielä elokuussa katsastettu ja auto oli ajokuntoinen, joten en viikon monologisen itsetutkiskelunkaan jälkeen saamut estettyä itseäni moisen painajaisen ostamiselta.

Tämä kirjoitus alkoi ostoilmoituksena, joten toistetaan tässä samaa kuin ilmoitudpalstalla: Tarvitsen vm. 1979 Fiat 35 F.8:n korjauskäsikirjan sekä osia, mm. korotetun korin ehjät takaovet toimivalla lukolla, virtalukon avaimella, korjauspeltejä (pyöränkaaret) ja ehjän tuulilasin tiivisteineen. Myös kulutusosat kiinnostavat. Autoni toimii mutta on aika reikäinen jo. Tarjoa!
Liitteet
35-8 ilmoituksessa
35-8 ilmoituksessa
fiat-iveco-5029578_b_ce9e3143dd357b74.jpeg (52.57 KiB) Katsottu 13632 kertaa
Fiat F.8
Fiat F.8
fiat-iveco-5029578_b_3f49f69108024bd1.jpeg (55.78 KiB) Katsottu 13899 kertaa
Viimeksi muokannut 1300ti, 06.12.2012 20:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
LIMPPU
Viestit: 26
Liittynyt: 26.05.2011 18:41

Re: O: Fiat Iveco 35 F.8 osia

Viesti Kirjoittaja LIMPPU »

jarrukengät,jarrupalat,kytkinlevy pitäis löytyä 050-3428299
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Fiat Daily 35-8 elvytys

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Kiitos viesteistä!

Onko näistä kaikista ruostuneet takaovet ensin? Minulla ovet lukitsee narunpätkä, joka on pujotettu lukon tilalle syntyneistä rei'istä lävitse. Korjaan sen varmaan rautakaupan salvoilla ja munalukolla. Autossa on pyöräkoteloissa sekä pitkin kylkiä reikiä kymmeniä, jotka aion hepata piiloon ja Miranolia päälle.Pyöränkaaretkin saan kyllä väännettyä itse. Positiivista on, että runko ja voimansiirto ovat ehjiä, jarrut ja valot toimivat (no vilkkua ei aina saa päälle), joten kyllä tästä vielä remonttipaku elvytetään.

Hakumatka Nakkilasta oli aivan hirveä. Siis ikinä en ole moista kokenut satojen auton raatojen parissa! Pakkanen tippui jo aamulla ja lopulta pääsin lähtemään viiden maissa. 30 km metsätien auto kulki hyvin, mutta heti 8-tielle päästyäni polttoainelinja alkoi jähmettyä huolimatta lisäämästäni puolitankillisesta talvilaatua ja jäätymisenestoaineista. Samalla lämmitin lakkasi toimimasta. Jatkoin huoltoasema kerrallaan kohti Turkua jalat jäässä ja lusikka lattiassa. Raumalla piti lämmitellä tunti ABC:lla(kassalla tuijotettiin kun ostin hytisevänä kahdet sukat ja jäänestoa! Lopulta auto hyytyi yhdeksän (!) jälkeen Laitilan ja Mynämen rajalle, jossa oli kiva odotella hinausapua toista tuntia.
Viimeksi muokannut 1300ti, 06.12.2012 20:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Fiat Daily 35-8 elvytys

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Niin no tuolta mobilistin Raatteentieltä selvisin kuitenkin kotiin ja autokin saatiin tuotia Laitilan kautta hinausauton lavalla FiLaRon pihaan Turkuun, jonne sen jätin huoltoon. Saavat vaihtaa ainakin polttoainesuodattimet ja virtalukon, ennen kuin uskallan jatkaa siirtoajoa kohti Perniötä. Tavoitteena on saada auto paikattua kevääksi leimakuntoon, ruosteiset tuulilasin kehys ja takaovet tarjoavat kyllä haastetta. Paku saa siis vielä muutaman vuoden lisäaikaa, jotta saan kuskattua rakennnus
    tarvikkeita kyliltä kotiin...
    Viimeksi muokannut 1300ti, 06.12.2012 20:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
    Sämpy
    Moderaattori
    Viestit: 8333
    Liittynyt: 16.04.2004 22:33
    Paikkakunta: Renko

    Re: O: Fiat Iveco 35 F.8 osia

    Viesti Kirjoittaja Sämpy »

    ...pahoin pelkään että jos tutkit pohjan puolelta, huomaat että helmat ja lattian reunat eivät sisällä peltiä sen vertaa että saisi uutta kiinni.. mutta jos leiman saa niin mitä siitä.
    Tässähän on muuten siitä erikoinen lämppäri, että hana on termostaattiohjattu eli kennon sisäpuolella hytissä on mittaosa josta menee metallilanka hanan sisään. muuten tuossa lämppärissä ei ole mitään ihmeellistä. puhalliosa irtoaa kai klipseillä konehuoneen puolelta ja sisäosa on parilla ruuvilla tuliseinän takana, lähtee kokonaisena kunhan kojelaudan irrottaa. Mutta siinä ei ole kuin pari välivipua ja läpät jalkatiloihin.
    polttoaineen imupuolen vuodot on aika yleisiä, mikä kerryttää ilmaa suodattimille eikä tahdo lähteä käyntiin. Ja siirtopumpussa on kumiset 1-suuntaventtiilit jotka katkeaa.
    taka-akselin kumistopparit rungossa on yleensä hävinneet.
    Ja mulla oli takaovet siinä kunnossa että tippuivat syliin, pistin -78:sta hevossillan tilalle ja se tuossa kasinelosessa on vieläkin. Ovet meni romukasaan.
    Peruskorihan on likimain sama kuin ekassa neliövaloisessa joista voi löytyä parempia peltiosia.
    Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
    www.saminosat.net
    viatmies
    Viestit: 286
    Liittynyt: 11.10.2005 09:16
    Paikkakunta: varsinaista suomea

    Re: O: Fiat Iveco 35 F.8 osia

    Viesti Kirjoittaja viatmies »

    Nyt kun näistä Ivecosta jutustellaan niin olikos näissä vaihdelaatikko käännetyllä kaaviolla eli ykkönen alhaalla ikään kuin sportGetragissa missä niitä nyt on ollu( Bmw m3, mb 190 2.3-16v). Vai millanen kaavio näissä on? Onko näissä 35 8 ,ZF:än laatikko? Tällästä laatikkoa miettisin joskus ladaan mutta jäi suunnittelu asteelle.
    Sämpy
    Moderaattori
    Viestit: 8333
    Liittynyt: 16.04.2004 22:33
    Paikkakunta: Renko

    Re: O: Fiat Iveco 35 F.8 osia

    Viesti Kirjoittaja Sämpy »

    Valmistajasta en tiedä, mutta 5-vaihteisessa on ykkönen vasemmalla takana ja pakki vasemmalla edessä (tai päinvastoin?) ja pykälät 2-5 sitten normaalissa H-kaaviossa. Ykkönen on todella tiheä ja liikkeellelähtö tehdäänkin normaalisti kakkosella. 4-vaihteista ei ole tullut tutkittua kun meni auto lopulta suoraan varaosiksi. Mutta aika iso mötikkä tämä aski on eikä varmaan kauhean kevyt.
    Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
    www.saminosat.net
    Avatar
    1300ti
    GFF
    Viestit: 1039
    Liittynyt: 21.09.2004 11:11
    Paikkakunta: Perniö

    Fiat Daily 35-8 elvytys

    Viesti Kirjoittaja 1300ti »

    Tämä ketju kannattaisi siirtää projektiosioon talteen!

    35-8:ssani on tosiaan kuvatun kaltainen viiden vaihteen kaavio. Välitys on todella tiheä, eikä korkea kaappi kulje yli 80km/h, joka tuntuu jo ihan hirveältä kyydiltä. En kyllä keksi, miksi henkilöautoon moista kannattaisi laittaa, onhan se ehkä kestävä, mutta uusia osiakaan tuskin enää saa.

    Ostin Motonetista hehkut, pyyhkijät ja laturin hihnan ensalkuun. Sipoosta löytyi uusi tuulilasi, ovet ja ohjaamon romupeltejä purettavaksi. dieseltankin korkin avaimella kun vielä löytäisin, jopa uuden!
    Viimeksi muokannut 1300ti, 06.12.2012 21:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
    viatmies
    Viestit: 286
    Liittynyt: 11.10.2005 09:16
    Paikkakunta: varsinaista suomea

    Re: O: Fiat Iveco 35 F.8 osia

    Viesti Kirjoittaja viatmies »

    Jos vaihdelootassa on valurautaset kuoret niin sitten alkaa olla jo henkilöautoon vähän liikaa. Taitaa olla zf ja getrag laatikoita johon vielä tuurilla/etsimällä saa esim laakerit, mutta fiatin sileäkylkinen alkaa olla jo haastava jos uusia laakereita tarvii.
    Kestää varmaan tupla tehot oikein käytettynä ladankin laatikko mutta jos jotain turbo viritelmiä alkaa tekemään niin sitten asia erikseen.
    Sämpy
    Moderaattori
    Viestit: 8333
    Liittynyt: 16.04.2004 22:33
    Paikkakunta: Renko

    Re: O: Fiat Iveco 35 F.8 osia

    Viesti Kirjoittaja Sämpy »

    Siirsin tän projekteihin.. jos kehtaat tehdä tuonne ostopalstalle uuden ilmoituksen, jätin sinne vielä varjoaiheen mutta kopsaa vaikka eka viesti sinne tai voin minäkin sen tehdä niin poistetaan sitten varjoaihe. Tai palautetaan tämä takaisin jos toimenpide ei miellyttäny. Niin ja onnistuin kai sössimään ekan viestini pois ketjusta mutta mokaamalla oppii, sanotaan..

    Mitähän siellä oli.. paitsi että näissä tehdas keksi PVC-kalvon pohjassa, mutta lopullisen tuotteen pelti oli kelvotonta laatua niin seuraus on, että kun kalvo menee vähänkin rikki alkaa kalvon takana varsinaiset oksidijuhlat ja pelti häviää liki silmissä. Valitettavasti kalvo on niin sitkeä että pysyy ehjänä jolloin asiaa ei huomaa päällepäin, kunnes kopauttaa vasaralla jolloin selviää ettei siistin näköisen kalvon takana ole peltiä enää laisinkaan.

    Rungon kanssa ei yleensä ole ruosteongelmia.

    Ja banjossa oleva jarrupaineensäätimen nivel ruostuu jumiin, mutta on muistaakseni vakio M8 kierteellä jolloin kuulatyyppinen teollisuusnivel käy suoraan tilalle.

    etujarrut on melko vaikeat kun on nelimäntäiset valurautasatuloilla ja männät tosi lähekkäin jolloin kunnollsia pölysuojia ei ole mahtunut vaan tuppaavat irtoamaan tai ovat metallirenkaalla kiinni joka ruostuu pois tai jumittuu olleen liki yhtä puuta satulan kanssa. Takajarrut on erilaiset riippuen onko yhdet vai paripyörät, ainakin käsijarrumekanismin osalta. Mulla on 2-pyöräisen käsijarruvaijeri uusi mutta siinä on nappulat päissä ja paripyöräisessä taisi olla lenkit.

    Niin ja se takakenkien alasäätö on aika vekkuli, sen unohdinkin. Tuosta nykyisestä liotin sen toimimaan molemmin puolin mutta ei ollut helppoa. Sen saa kyllä purettua kokonaan kun vaan liottaa ja lämmittää. Muistaakseni sisimpänä on kenkiä vasten nojaavat tapit joissa kierre ulkona, sitten ne hammaskehät jotka kiinni putkissa joissa sisäkierre ja uloimpana putki jossa hammaskehät taas pyörii. Ongelma on yleensä se, että uloimman putken ja hammaskehien väli on jumiutunut, jolloin molemmat hammaskehät pyörivät yhtäaikaa. Eli vaikka itse kierteet pyörisivätkin ja tapit jotka nojaavat kenkiin pysyisivät pyörimättä kuten kuuluu, niin kun molemmat hammaskehät pyörii niin toinen puoli kun säätyy kengät lähemmäs, säätyvät vastaavasti toiselta puolen kauemmas. Eli pitää saada uloin putkiliitos kiertymään, jotta toinen hammaskehä pysyy paikoillaan kun toista säätää.

    Niin ja näitä pyöreelamppusia on kolmea eri malli, ekoissa on erilaiset ovi-ikkunat eli pienet tupakki-ikkunat kuten mun -78:ssa ja sun -79:ssä. Mulla on varaosa-autossa jopa kromatut ovenkahvat.
    Sitten kakkosmallissa on jo tupakki-ikkunat saman korkuiset kuin ovi-ikkunatkin ja peilit muistaakseni kiinni ovessa vain ikkunan alla. Kojelauta musta kun ekassa on harmaa ja mittaristo erilainen, lisämittarit ripoteltu erilleen kun ekassa ne on koottu yhteen isoon. Kakkosmallissa on ikkunaveivit ym. kivan värikkäitä, mun -84:ssa kirkkaan punaiset.
    Kolmosmallissa sulakerasia, tuo 1-2 mallien murheenkryyni, on siirretty jo sisälle kojelaudan alle kuskinpuolelle ja sisustamuovit on vaalean ruskeat. Ikkunaveivit ja kaikki samaa tylsää väriä.
    Sitten tulikin jo suorakaidevaloilla varustettu malli, jossa peltikori on vielä melko sama. 1990-2000. Sen jälkeiset onkin jo melko erilaisia.

    Aika hyvä vetopitokin näissä on ja lyhyt ykkönen on monasti hyvä. Muistan kun haettiin useampaa autoa Tervakoskelta ja ekaksi Hiacella niin koitettiin kiskoa Racingia jossa renkaat jumissa eikä Toitsalla tullut siitä mitään vaikka kuinka otti vauhtia. Vikalle keikalle otin sitten Iveco 35.8:n ja köysi kiinni, kytkin ylös ja siellähän se perässä raahautui ettei edes tuntunut.

    Se mikä eniten haittaa, niin nelosen ja vitosen väli on aika iso. Nelosella ei oikein kehtaa vinguttaa yli 75km/h mutta mäkiin vitonen on aivan liian iso loikkari. Eli pitää antaa hyytyä alle tuon 75 ja sitten heittää vasta pienempää vaihdetta. Tää on vähän kuin Fiat 126 eli pitää oppia kaasuttamaan oikein, kaasu pohjassa ei saa kuin kauheesti savua aikaiseksi, paras vääntö löytyy kun osaa painaa just pikkasen "yli".

    No laitetaan kuvakin takaisin tänne. Tämä siis nykyisin mulla käytössä, "kolmossarjan" 49.10 jota ei taidettu myydä Suomessa lainkaan, tämä on tuotu Ruotsista. Moottori nykyään ilman ahdinta mutta yllättävän hyvin tuo menee. Kyllä mä oon liki satasta näillä ajellu ja autotraileriakin on tullut kiskottua tuolla 35.8:lla eikä se paljoa perässä tuntunut. Ilmanvastus vaikuttaa enemmän, siksi leikkasinkin tästä nykyisestä pressukapellin rungon 35cm matalammaksi. Lava tässä on n. 2,3 x 4,3 metriä, kantavuus 2000 kg ja perälaitanostimen kapasitetti 800kg.
    Liitteet
    Iveco pienennetty2.jpg
    Iveco pienennetty2.jpg (90.52 KiB) Katsottu 13713 kertaa
    Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
    www.saminosat.net
    Avatar
    1300ti
    GFF
    Viestit: 1039
    Liittynyt: 21.09.2004 11:11
    Paikkakunta: Perniö

    Re: O: Fiat Iveco 35 F.8 osia

    Viesti Kirjoittaja 1300ti »

    Hienoa, lähetin uuden ostoilmoituksen. Lauantaina käyn Sipoosssa purkamassa tuulilasin ja peltejä eräästä lavamallin hytistä. Jos sen kopissa olisi ollut takaseinä, olisin ostanut koko hytin. Nyt vain leikkaan lokasuojat ja tuulilasin kehyksen talteen, etuovet, maskin valoineen ja konepellin saan kuulemma samaan kauppaan. Helpottaa sekin korjausta, kun voin pitää pakun nipussa ja hitsata luukut etukäteen rauhassa. Täytyy muistaa purkaa myös konepellin vaijeri talteen, omani on katki...

    Mutta jos Varsinais-Suomen lähettyviltä löytyisi lavamallin ohjaamo, voisin harkita koko korin vaihtoa. Autoni alusta kun on hyvässä kunnossa. Toisaalta samalla vaivalla kabiiniksi voisi muuttaa jonkun 50-luvun Austinin pakettiauton kopin!
    Sämpy
    Moderaattori
    Viestit: 8333
    Liittynyt: 16.04.2004 22:33
    Paikkakunta: Renko

    Re: Fiat Iveco 35 F.8

    Viesti Kirjoittaja Sämpy »

    Fiksasin otsikkoa.. kuten siinä kadonneessa viestissä taisin sanoa, keulakappale tosiaan irtoaa melko helposti. Muistaakseni molemmilla sivuilla kolme ruuvia lokasuojiin, joita ei tarvinnut irrottaa kokonaan vaan pelkästään löysätä. Ja olikohan alhaalta rungossa parilla pultilla vai muistelenko jäähdyttäjää? Ja lokasuojat on oven välistä muutamalla pultilla. En nyt muista olikohan joku pultti hytin puolelta. Ja lisäksi tietysti reunasta jotka on näkyvissä kun nokkapellin avaa.
    Niin helppoa on kumminkin, että irrottaisin aina keulan jos pitää jotain remonttia tehdä moottoriin.
    Sitä en edes tiedä miten lokasuojan alareunat puskurin takana on alunperin, mun yksilöistä kun ne on hävinneet kaikista. Tuosta sinisestäkin oli lokasuojan reunat hapantuneet, mutta leikkasin kaikki sellaset osat pois -> ei ruostetta katsastuksessa :mrgreen:

    Ovien ruuvit tuppaa olemaan aika tiukassa, jotkut ei ole iskumeisselilläkään lähteneet.

    Olishan se hienoa jos joku tämmönen fiat-hyttinenkin säästyis, myöhemmät kun on kaikki ivecoja.. Itsekin tosin mietin tuon -84:sen kanssa avolavahytin vaihtoa mutta sitten tuli tää kuorkki myyntiin. Ja -78 taitaa olla toivoton tapaus ainakin tuolla hytillä.

    Eikös tämmönen keltainen ollut joskus entisöitynä Tammelassa tai jossain? Ei ollut sinä vuonna kameraa mukana.
    Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
    www.saminosat.net
    Avatar
    1300ti
    GFF
    Viestit: 1039
    Liittynyt: 21.09.2004 11:11
    Paikkakunta: Perniö

    Re: Fiat Daily 35-8 elvytys

    Viesti Kirjoittaja 1300ti »

    Ei ihan kaikki, Suomessa on yksi muistaakseni vuosimallin '82 Alfa Romeo AR8 Gamma, valkoinen pakettiauto. Sellaisen maskin kun löytäisi!

    Iski piheys ja hain tarvikeliikkeestä polttoainesuodattimet, haen varmaan pakun pois huollon pihalta sunnuntaina. Jakohihnan vaihto kannattaisi ehkä silti teettää takuun takia, mutta 120 euron sarja vs. auton hintaa kovempi korjaamolasku saa miettimään.

    Tämä yksilö on konehuoneesta päätellen ollut punainen ja omistajan käsikirjassa on huolto-ohjeman alussa merkintä Hankkija, Tampere, 1980. Tämä on vielä Autonovon tuoma, uudemmat Ivecothan toi Sisu!
    Sämpy
    Moderaattori
    Viestit: 8333
    Liittynyt: 16.04.2004 22:33
    Paikkakunta: Renko

    Re: Fiat Daily 35-8 elvytys

    Viesti Kirjoittaja Sämpy »

    Muistaakseni jakohihnan vaihto oli todella helppo. Edellämainituista syistä, eli keula kannattaa purkaa suosiolla ja samalla voi tehdä paljon muutakin, kuten huoltaa laturin. Jos saa sen pultit auki.. Itsellä tuo olisi edellyttänyt koko jalan purkamista irti lohkosta ja siinä on erilaisia vesiputkiakin kiinni, joten jäi tekemättä.
    Tässä on varmaan jo vetokoukku valmiina?
    Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
    www.saminosat.net
    Avatar
    1300ti
    GFF
    Viestit: 1039
    Liittynyt: 21.09.2004 11:11
    Paikkakunta: Perniö

    Re: Fiat Daily 35-8 elvytys

    Viesti Kirjoittaja 1300ti »

    Jep, kyllä hihnanvaihto onnistuu itsekin jahka saan auton tallille. Naftafiltterien vaihto oli helppoa, nauratti kyllä omistajan vihon ohje: 1.) Vaihda suodattimet B 20.000km ja C 60.000 km välein, 2.) avaa ilmausruuvit A ja 3.) ilmaa käsipumpulla. Selkeää, kun vain keksi mistä pumpata ja mihin uudet tiivisteet kuuluivat. Ei ollut ihme, että meno hyytyi, kumpikin suodatin oli täysin tukossa mustasta vaseliinin kaltaisesta parafiinin ja lian seoksesta! Lopuksi vielä koneelle lähtevän linjan banjoliitimen kierteet katkesivat kiertäessä, mutta otin väliaikaisesti sen prikat pois ja kierre riitti juuri ja juuri pitämään letkun kiinni. Täytyy hakea uusi liitin kun ehdin, mutta nyt pääsin ajamaan pakun keskustan läpi perille. Kippasin tankkiin myös kahden valmistajan lisäaineet, joiden pitäisi puhdistaa suuttimia ja ruiskutuspumppua sekä ehkä vähentää savutusta. Motonetin valikoiman perusteella noissa on "hiilivetyjä" eli tarkkaan kun lukee, niin löytyy ksyleenin merkki - no, ehkä noissa on jotain hienoa muuta mukana, kunhan kokeilin.

    Nyt kun koria on ehtinyt paremmin katsoa, niin ei se aivan toivoton -päältäpäin- ole. Tässä on tosiaan koukku myös paikallaan. Toisin kuin ensin ajattelin, takaovetkin saa kyllä vielä suhteellisen hyvin pelastettua. Tarvitsen vain vasemman oven puoleiset osat lukosta niin ne saa suljettua.

    Sipoosta purin eräältä Dailyihin hurahtaneelta Fiat harrastajalta matkailuauton raadosta etlokasuojien jämät, keulapellin maskilla, konepellin, tuulilasin ynnä muuta.
    Vastaa Viestiin