Milletrecento

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

No nyt on alkanut kyllä poltella Milletrecenton tekeminen. Täytyy kaivaa säästöpossu esille ja täytellä sitä talvea varten. Postista putkahti läjä Polski-Fiatin leimoilla varustettuja moottorin ja kaasuttimen tiivisteitä, minkä lisäksi Forumin kautta löytyivät ilmeisesti Polski-Fiat 1500:n KYB-merkkiset takaiskunvaimentimet. Oikeastaan tämä projekti odottelee aloitustaan sen vuoksi, etten ole vielä päässyt kauppoihin eräästä varaosa-autosta, jonka ehjemmästä tekniikasta rakentaminen olisi tarkoitus aloittaa. Uusia ja käytettyjä osia olen kerännyt jo yli tuhannella eurolla varastoon, joten enää ei voi peräytyäkään koko hankkeesta! Olen myös hiljalleen kypsytellyt ajatusta, että projektiautoon tulisi suoraan kaaret sisälle, kun kummankin raatoni sisustat ovat niin huonot. Tietysti olisin kiinnostunut ehjistä ja homeettomista penkeistä, jos jollekulle olisi sellaiset jääneet tuurilla talteen.

Tätä kirjoitellessa kyllä tekisi mieli lähteä viikonloppuna jo irroittelemaan kattoverhoilua peltitöiden jatkamiseksi, mutta taloprojekti kyllä lykkää sitä varmasti lokakuulle.

Katon oikomiseen eli lämmittämiseen ajattelin rohkeasti käyttää Bilteman kaasupoltinta butaanikaasulla ja kuumailmapuhallinta pillimäisellä suuttimella, niillä saa kuitenkin noin 700 asteen lämmön aikaiseksi ja toivon mukaan vähemmän vahinkoa harjoitellessa...

Tässäpä hieno esikuva omalle projektille: http://www.cckhistoric.com/fiat-abarth- ... ing-road/#
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Tunkilla ja vastakappaleilla toki ensin pahimmat ylös, sitten apumies pitämään dollyä ja kutistusvasaralla sekä lämmöllä siistimmäksi. Key to Metal Bumbing -kirja on oiva apu. Ohessa suora linkki tuohon äskeiseen innoittajaan: http://abarthcarsuk.com/blog/2013/09/go ... acing-car/ Ahvenistoa tällä olisi sitten joskus tarkoitus kiertää. Valitettavasti ne aiemmat kuvat argentiinalaisesta 1500TS-kilpurista silloin joskus ovat kadonneet FiatForumin kaaduttua, kaivan joskus takaisin.
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

No, olen kiertänyt myös Alfa Romeo F12 ambulanssilla samaa rataa. Katsotaan nyt miten tuon korin oikominen onnistuu. Eiköhän sille ohjaukselle ole konstit, jos projektin sille asteelle saa, että edes kulkee. Hyödyntää vaikka Giuliasta simpukan tai teettää paremman välityksen. Joskus 1996 on ilmeisesti 1500:nen ollut Grand Racessä mukanakin, kuulisin mielelläni tuosta yksilöstä lisää. Kuvia katosta löydät tästä ketjusta! Eiköhän pohjasta tule rapsutettua vanhat massat ja puhallettua ruosteet pois, kun sen aika tulee. Pirusti on muutakin puhallettavaa kuitenkin. Sisätilan lattia on nyt hiottu pellille ja todettu lähes ruosteettomaksi, auto kun on viettänyt vuosikymmeniä tallissa ja sillä on perikunnan mukaan oikeasti ajettu alle 30.000. Lattialla sijaitseva vaihdekeppi olisi myös kiva, vaikka sitten jostain FSO:sta tai 1500 Spiderista?
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Hyvä tietää, jarruosat ovatkin seuraavana ostoslistalla. Italian ebaystä noita saa kyllä aika mukavasti ja suhteellisen halvalla. Koitan ensi kerralla tallilla käydessä kaivaa vanhat kumit esille, niin voin ottaa kuvia ja mittoja. E-baystä niitäkin tietysti näkee, mitat vain useimmiten puuttuvat. Minun 1300:n jarrut oli purettu 1980 ämpäriin, joka oli sittemmin täyttynyt vedellä! Siksi tuon 1500:n hain Huittisista. Se on kyllä vähän harmillisen hyvä, lattia toki ruosteinen (joku on jo leikannut jalkatiloja auki ja auto on sitten seissyt ulkona vuosia), mutta kaikki osat tallessa. Voisin sen ehkä joskus myydä eteen päin, jahka saan omat osatarpeet kartoitettua.

Varmaan pitäisi sellainen Polle (yök, pyydän anteeksi) löytää, josta tosiaan saisi ryöstettyä askin keppeineen pelteineen ja muuta hyödyllistä. Toisaalta rattivaihde kuuluu tähän malliin, vaikka kummallinen keksintö onkin. Perävälityksien erojakin pitäisi vähän lueskella, minulla on onneksi Autobooksin Fiat 1300/1500 -korjauskirjan uusintapainos ja tehtaan varaosakirja roippeiden haalimisessa apuna. Luulisi 1300:sessa olevan sopivan tiheät välit, ellei sitten Pollesta löytyisi vielä huimemmat?

Mieluusti kuuntelen myös muitakin vinkkejä ja kokeuksia sukulaismallien osien sopivuudesta. Toistaiseksi auto kuitenkin vain odottaa aikaansa, pitäisi tuo 128:kin taas laittaa ajokuntoon. Viime ajat olen lähinnä kitannut ikkunoita Perniössä, kun suinkin olen vapaille päässyt.
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Tietysti jos tulisi vastaan joku paskakuntoinen 1500 Spider, jonka korista vielä saisi raaserin tehtyä, niin olisihan se jotain. Ulkomailta ei mielestäni kannata hakea kuin hyviä yksilöitä, eikä se tässä ole nyt ajatuksena, vaan nimen omaan mm. peltihommien treenaaminen.
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Taivuttava se on ja liityttävä jäseneksi FSO-Klubiinkin, on sen verran paljon asiaa tuolla Neuvostossa. http://www.fso-klubi.net/keskustelu/
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Viikonloppuna olisi tarkoitus käydä katsomassa useampaakin 116-sarjan Fiattia, kun taas innostuin. Tänään pitäisi piipahtaa pajalla irroittelemassa kattoverhoilua. Reunat saa varmaan esille ruuvimeisselillä listoja avaten, muistaakseni oli aika siististi peitetty. Kangas on ehjä, vaikka hieman pussittaa, joten saan olla varovainen sen kanssa...
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

128 ja asemaprojekti pitävät kiireisinä, mutta taustalla olen edelleen kerännyt osia tähän projektiin. Talvi-Heikistä löytyi jarruosia ja uusi kytkinpaketti. Yhtä varaosa-autoa yhä haikailen. Naapurissa on myös FSO Polle, josta voisi saada hyödynnettyä paljon, minkähänlaiset välitykset siinä on? Pitänee kysellä FSO-neuvostolta. Netistä löysin erittäin hyvän tehtaan pdf:n, jossa on neljätoista sivua teknisiä taulukoita kunnostuksen tueksi ja workshop manualin jatkeeksi. Hukkasin linkin, mutta lisään kun löydän!
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Projekti aloitettu tuulilasin ja kattoverhoilun poistolla. Kävin ruostereiät korista läpi, seuraavaksi vihdoin tervettä peltiä tilalle. Kuskin lattia kyllä kannattaisi ehkä prässätä kokonaan uusiksi. Seulaa muistuttavassa keulapellissä on hitsattavaa enemmän kuin koko muussa korissa, sen lisäksi myös etujalkatilojen vesireikien alue oli paikattu lasikuidulla. Kattoa ajattelin aluksi nostaa tunkeilla ja puuvasteilla, sitten lämmöllä kuntoon.
Liitteet
Etulattia
Etulattia
2014-03-29_19.19.01.jpg (148 KiB) Katsottu 13029 kertaa
Lokasuoja
Lokasuoja
2014-03-29_21.10.15.jpg (136 KiB) Katsottu 13030 kertaa
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Kauhea polte päästä jatkamaan tätä, taidanpa huomenna hioa kattopellit ja ryhtyä tunkkaamaan. Uudet alahelmat taisi löytyä, mutta irtonaiselle 1300 keulapellille olisi kova tarve, vaikka vähän ruosteiselle, kunhan on suora.
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

1300 ja 1500 haettu omalle tontille odottamaan makasiinin korjausten valmistumista, kohta kelpaa tehdä peltitöitä omassa vaikka kylmässä tallissa! Osiakin on tullut hankittua, foorumin kautta mm. uudet 125P käsijarruvaijerit, jotka ovat ilmeisesti samat 1300:ssa, sekä pitkän harkinnan jälkeen kuvan mittaristo, kerrankos se taas kirpaisi, mutta... Joskus Googlella löysin samanlaiset mittarit jonkun perulaisen pimpatun 1500:sen hirvityksen sisustasta sinisiksi maalattuina, noh... Noita sitten ehkä täydennän keräämilläni Veglian lisämittareilla, sitten joskus. Mutta kierroslukumittari nyt vain oli perusteltu hankinta tähän projektiin. Periaatteessa suunnitelmiin sopisivat myös levitetyt Fiatin 4x98 13" peltivanteetkin, varsinkin jos niihin saisi alkuperäiset pölykapselit kiinni, vaikka nuo Milletrecenton nykyiset vanteet ovatkin aika ajanmukaiset.

Sitten pitäisi etsiä ehjä lattiakepillinen vaihteisto, rattivaihteen nivelteen kunnostaminen voi olla aika urakka. Käyköhän 125/132/Pollen aski, sisuskalut tulisivat varmaan tästä 1300:sesta.
Liitteet
Siatan lisävarustemittaristo
Siatan lisävarustemittaristo
1500tsmittarit.jpg (17.27 KiB) Katsottu 12627 kertaa
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja VTO »

125P oli takaa levyjarrullinen, joten käsijarruvaijerin sopivuudesta en olisi kovin varma. Itse laitoin Ladan vaijerin, joka on hieman pitempi. Lyhemmän etupään "vetotangon" tekeminen kierretangosta ratkaisi asian kuitenkin siististi. e-bayssa taitaa olla täsmälleen oikeaa mittaakin saatavana.

Ainakin Polskin / Pollen vaihteisto menee suoraan paikalleen. Reikä vaan lattiaan keppiä varten.
jkiuru
GFF
Viestit: 564
Liittynyt: 11.02.2003 17:56
Paikkakunta: Lahti

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja jkiuru »

1300ti kirjoitti:Periaatteessa suunnitelmiin sopisivat myös levitetyt Fiatin 4x98 13" peltivanteetkin, varsinkin jos niihin saisi alkuperäiset pölykapselit kiinni, vaikka nuo Milletrecenton nykyiset vanteet ovatkin aika ajanmukaiset.
CMR pyöreäreikäisellä 5,5x13" tehdastekoisella "käännetyllä" vanteella 115/116 milletrecento/millecinquecento kapseli
IMG_1630.JPG
IMG_1630.JPG (79.87 KiB) Katsottu 12533 kertaa
IMG_1629.JPG
IMG_1629.JPG (84.14 KiB) Katsottu 12533 kertaa
Jouni Kiuru
aloitteleva Fiat-ropaaja vaikka tittelit, onneksi,
poistettiinkin
jkiuru
GFF
Viestit: 564
Liittynyt: 11.02.2003 17:56
Paikkakunta: Lahti

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja jkiuru »

Vertailun vuoksi alkuperäismallisella vanteella:
Liitteet
IMG_1918p.jpg
IMG_1918p.jpg (77 KiB) Katsottu 12533 kertaa
IMG_1917p.jpg
IMG_1917p.jpg (77.2 KiB) Katsottu 12533 kertaa
aloitteleva Fiat-ropaaja vaikka tittelit, onneksi,
poistettiinkin
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Milletrecento

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Olikos se niin, että 850 Sport Coupeen noita oli tehty? Tuollaiset olisivat hienot, kun Mlletrecenton esitteissä on aina valkosivurenkaat ja ehkä kasiin sopivammat Mille Migliat ovat kuitenkin 70-luvun mallia. Jos tuo oli myynti-ilmoitus, niin sovitaan kaupat!
Vastaa Viestiin