Sämpy kirjoitti:Muutama vuosi hyllyssä korjannee vetyhaurauden itsekseen. Pulttiteollisuus taitaa käyttää jotain alipaine-uuneja. No ei taida toimia kumpikaan vaihtoehto tässä..
Olikos tuo liisteri ihan vain tapettiliisteriä vai mitä? Mahtaako sitruunahapon putsaus olla helpompaa tai vähemmän tarkkaa kuin fosforihapon, onko kellään kokemusta? Itse kun olen käyttänyt vain fertania mutta se on loppu ja jotain halvempaa voisi kokeilla. Sitruunahappoa taitaa emäntä saada ostettua töistä muutaan kilon ämpäreissä.
Kuvassa etuhelma näytti hyvälle.
Ihan perus tapettiliisteriä. Sitruunahappoa ei tarvitse erikseen neutraloida eli vesihuuhtelukin (+nopea kuivaus) riittää, olen kuitenkin suorittanut kevyen pesun emäksisellä pesuaineella jolla samalla saan sitruunahapon & "liisterimäskin" pois.
Fosforihaposta ei ole kokemusta...
mikaai kirjoitti:Itse unohdin sähkön käytön nopeasti, muistaakseni tuottaa sen verran vaarallisia kaasuja jotta tuntui fiksummalta jättää kokeilematta.
En tiedä myrkyistä mutta todennäköisesti ainakin vetyä syntyy joten siinä mielessä tuo on hyvä tehdä ulkosalla. Hyvä pointti muuten, taidan putsata jouset tuolla...
Tuon menetelmän heikkous on se että jos kappaleessa on myös puhdasta metallipintaa niin virrantiheys tuppaa keskittymään sille alueelle eli ruosteiset kohdat jäävät paitsioon. Kannattaa vähän sutaista maalia ennen uittamista, jos paljaita metallikohtia on.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Mukavasti tuntuu muutamia vuosia sitten AlfaBBS:sään neuvomani sitruunahapon käyttö leviävän. Liisterin voi korvata perunajauholla lkiisseliä tehdessä, mutta isommat osat olen upottanut ulkona muovilaatikkoon, jossa on ollut noin 6% seos, joskus vahvempikin. Kesän pätteeksi liuoksen voi kaataa maahan, mutta perään kannattaa kipata kalkkia ja paljon vettä stabiloimaan maaperää. Muussa tapauksessa happo polttaa maassa kauan, eikä mikään kasva siinä kohtaa sillä aikaa.
Oleellista on pestä osista kaikki rasva ja mieluusti rapsuttaa isoimmat ruostepalat jo etukäteen irti, niin liuos pysyy hyvänä. Kumihanskat ja suojalasit käteen, jos happoa joutuu iholle se pitää sammuttaa pian eli huuhtelemalla pitkään vedellä, muuten kutiaa ja kirvelee seuraavana päivänä vietävästi.
Kidesoodaa eli lipeää kannattaa suosia alustanosien kaltaisissa esineissä, joissa ei ole herkkiä yksityiskohtia esimerkiksi valurautaisia uuninluukkuja kannattaa puhdistaa hitaammala sitruunahapolla. Lipeä on todella tehokas ja nopea, kymmenen minuuttia "Kodin putkimiehen" 6% seoksessa riittää puhdistamaan maalin ja alla olevan ruosteen. Huonona puolena lipeä syö myös puhtaan metallin sen jälkeen, joten kelloa kannattaa tarkkailla osia kylvettäessä. Lipeän reaktiota voi sähkön sijasta nopeuttaa sekoittamalla seoksen kattilaan tai tynnyriin, joka on nostettu keittolevyn päälle, sillä mieto lämpö kiihdyttää prosessia huomattavasti. Sitten muistutan vielä, että lipeä on tappavaa myrkkyä, jota ei pidä hengittää ulkonakaan! Tarkoitus ei ole siiis keittää lipeää!
...sitten vielä muistutan, että kumpikaan ei sovi kevytmetalleille, jotka haurastuvat pilalle. Alumiinivanteidenpesuaine on oksaalihappoliuos, jossa on 5% ionittomia tensidejä eli siinä on pesuaineita joukossa. Happokylpyyn voisi kokeilla omalla riskillä vaikka astianpesuaineen lisäämistä.
Fosforihappoa en ole kokeillut sekoitella itse, mutta sitäkin saa apteekista. Rostoff on ilmeisesti juuri fosforihappoa tunkeutumista parantavassa naftassa, jos olen oikein ymmärtänyt, eli hyvin toimii.
Fosforihappoa saa myös esim. Motonetistä sieltä myyntitiskiltä Annitrol-tuotenimellä tai halvemmalla vaikkapa täällä foorumin yrityspuolella vaikuttavalta myyjältä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
No niin, pohja, etulokarit ja konehuone puhallettu. Tässä pikaisesti pari kuvaa puhalluksen jäljiltä + pohjamaalattuna. Puhalluksen suoritti http://www.kainuunsoodapuhallus.fi/ ammattitaidolla ja harrastajaystävälliseen hintaan.
Pohja on nyt epoksilla maalattu ja ajatukset alkavat siirtyä alustan kasaamiseen jotta saisi renkaat alle ja projektissa seuraavaan vaiheeseen. Tähän liittyen perustin ostopuolelle "puutelistan", jossa kaikenlaista 127:n osaa olisin ostamassa. Ostoilmoitus: http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=13&t=32129
Kunhan käyn kameran kanssa tallissa, täytyy ottaa kuvia pohjasta.
Osat alustaan on hankittu ja aloitin alustan kasailua. Matkaan tuli yllätys - raidetanko ei ole alkuperäinen 127:n. Pitänee hommata jostain käytetty, alkuperäinen raidetanko kun hommasin jo raidetangon päät + suojakumit. Tai sitten vain selvittää mistä vehkeestä raidetanko on ja hommata siihen uudet osat.
Mulla on sellainen käsitys että murtsikan ja seiskan (ja ties minkä) raidetangot ovat periaatteessa samoja, mutta vaihtelevat jonkin verran vuosimallien mukaan, ainakin kolmea erilaista taitaa löytyä, raidetangon päitä on ainakin erilaisia eri vuosimalleihin ja suurin eroavaisuus on niiden pituudessa.
Juu näyttäisi raidetangon laatikossa olevan vuosiluvut 71-81 eli mk1 ja mk2 on samat. Mittasin vielä että mk1/mk2:n raidetangonpään kierre on M12 ja tuon minun ei-alkuperäisen raidetangon M14 - olisko tuo sitten mk3:n raidetanko?
Tässäpä kuvaa pohjasta. Ja käsittelyhän oli a) hiekkapuhallus b) 2-komponentti epoksi c) kotelonsuoja + alustamassa päälle lokareihin, palkkeihin ja sinne minne suurempia kivisuihkuja voisi tulla. Niin ja tietysti kotelonsuoja-aineet suihkuttelin palkkien yms. sisälle, josta muistona nuo valumat pitkin pohjaa.
Homma etenee hiljalleen kohti alustan kasaamista, nyt olen puhdistellut ja maalaillut lähes kaikki vanhat hyödynnettävät osat. Iskunvaimentimia ei löytynyt uusia järkihintaan, kun sain uusien hinnat tietoon niin vanhathan yllättäen vaikuttivat ihan toimivilta .
[quote="mikaai"]Juu näyttäisi raidetangon laatikossa olevan vuosiluvut 71-81 eli mk1 ja mk2 on samat. Mittasin vielä että mk1/mk2:n raidetangonpään kierre on M12 ja tuon minun ei-alkuperäisen raidetangon M14 - olisko tuo sitten mk3:n raidetanko?
Motonetin luettelo antaa vanhaan M14x1 ja pituudeksi 21cm, uudempaan 82-> (eli ne III-koriset) tuo 15cm pitkä M12x1,5... Eli olet tainnut nyt saada vaan väärät RT-päät.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -