127 mk1 1973

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
mikaai
Viestit: 47
Liittynyt: 17.08.2012 20:49

Re: 127 mk1 1973

Viesti Kirjoittaja mikaai »

Pitää kokeilla bensalla ja rätillä, mietin just ihan samaa että ruiskulla jos vielä levittäs ensin liukenemaan hetkeksi. Poistan massan ihan siitä syystä että se on pahasti halkeillutta ja paikoitellen ei ole juuri ollenkaan tuossa vihreässä maalissa kiinni. Massaa ajattelin laittaa jatkossa vain lokareihin ja helmoihin, tai minne nyt kivisuihkua yleensä voi tulla. Muuten taidan antaa jäädä tuolle epoksipinnalle (senkin pitäisi kestää melkoisia kolhuja pinnan rikkoontumatta, mutta testataan tämä ensin).
127 mk1
mikaai
Viestit: 47
Liittynyt: 17.08.2012 20:49

Re: 127 mk1 1973

Viesti Kirjoittaja mikaai »

No niin hitsaukset aloitettu. Ei taida kuvia kehdata laittaa näkyville, näillä taidoilla + täytelankakoneella ei tahdo tulla siistiä saumaa millään. Tuohon koneeseeni saisi suojakaasun, mutta piru että on kalliita nuo co2 pullot joten jäi hankkimatta.

Status: takapää autosta alkaa olla voiton puolella. Takalokareista helmojen päät meni vaihtoon molemmilta puolin + jonkun verran oli noussut ylöspäin saumoja pitkin. Samalla tein helmoista sellaiset ettei kura jää seisomaan lokarin kulmaan. Muut löydökset: a) Apukuskin puolelta tein iskarin yläpään osittain uusiksi, saumasta löytyi hieman ruostetta kuten joku täällä aiemmin uumoili. Kuskin puoli OK. b) Kuskin puolelta taas bensatankin täyttöletkun ympäristöä meni uusiksi.
Etupäätä hieman jo tutkiskelin tarkemmin, ja vähän helpommalla näyttäisi siellä pääsevän.
127 mk1
mikaai
Viestit: 47
Liittynyt: 17.08.2012 20:49

Re: 127 mk1 1973

Viesti Kirjoittaja mikaai »

Tein hankinnan ja ostin 39e:n automaattisesti tummenevan hitsausmaskin. Tuotos kasvoi ainakin kaksinkertaiseksi ja sauman laatu viisinkertaiseksi, eli hyvä hankinta. Mielestäni toimii hyvin tuon hintaiseksi vehkeeksi, ainoa huono puoli on että painoa on luokkaa 500g ja sen takia hieman meinaa tippua alaspäin otsalta.

Samalla ostin kuparipäällysteistä täytelankaa - kun saa palamaan niin palaa hyvin ja tekee siistiä jälkeä, mutta pienikin epäpuhtaus saa räiskettä aikaan selvästi enemmän kuin perinteinen täytelanka. Ja ei käryä niin paljon, mutta kokonaisuutena ei kuitenkaan ole selkeästi parempi kuin perinteinen lanka.
127 mk1
mikaai
Viestit: 47
Liittynyt: 17.08.2012 20:49

Re: 127 mk1 1973

Viesti Kirjoittaja mikaai »

No niin, talviunilta ollaan herätty ja hiljalleen tarkoitus jatkaa touhuamista. Eilen aloittelin etupään läpikäyntiä ja se ei niin paljoa uutta peltiä näyttäisi kaipaavan.

Hiljalleen alkaa lähestyä aika, jolloin pitäisi alkaa katselemaan alustaan uutta osaa. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan ostopaikoista, niin kotimaasta kuin ulkomailta. Tein nopean inventaarion, ja käytännössä kaikki alustan nivelet ja puslat menee vaihtoon. Suurin menoerä kuitenkin lienee iskarit, joten erityisesti niiden hankintapaikkaan liittyvät vinkit on lähes kullan arvoisia :). Jarrupuolella hieman yllätyksenäkin kaikki osat on hyvässä käyttökunnossa, vaatii toki läpikäynnin.

Laitellaan kuvia kunhan kamera joskus tulee mukaan talliin.
127 mk1
Avatar
JaLLu
Viestit: 200
Liittynyt: 23.10.2007 21:39
Paikkakunta: Salo

Re: 127 mk1 1973

Viesti Kirjoittaja JaLLu »

mikaai kirjoitti:...pitäisi alkaa katselemaan alustaan uutta osaa. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan ostopaikoista, niin kotimaasta...
Motonet.
mikaai kirjoitti:...kuin ulkomailta.
Ebay.
Fiat, petojen sukua - susi jo syntyessään.
https://garagekainola.kuvat.fi/kuvat/
mikaai
Viestit: 47
Liittynyt: 17.08.2012 20:49

Re: 127 mk1 1973

Viesti Kirjoittaja mikaai »

Laitetaanpas parit kuvat välistä. Takapään laitosta ei juurikaan ole kuvia, mutta alla olevan näköistä pintaa tulee kun vetää Epitar 2k epoksilla.

Kuva

Tänä aamuna puuhastelin pari tuntia ja laitoin toisen etukulman nippuun. Heittelen kevyesti pohjamaalia hitsattuihin kohtiin kun jokin alue alkaa olla kuosissa, jotta ei ruostu heti. En oikein vielä tiedä miten tekisin jatkon, vedänkö epoksin ja sen päälle vasta paklaukset kun epoksi kunnolla kuivanut. Vai pakkeli paljaalle pellille ja sitten epoksi. Molemmille menetelmille tuntuu löytyvän kannattajansa.

Kuva

Yllä olevassa kuvassa näkyy miten koko etupellin alalaita menee uusiksi, alla kuva tästä. Hitsailin tuohon lattaraudan jo valmiiksi kiinni, pintapelti vielä puuttuu. Ajelin rälläkällä pois vanhan 3x pellistä tehdyn jäykisteen joka oli ruostunut pahasti. Hankalinta on saada muotoiltua kotioloissa pintapelti ilman kunnon vehkeitä, tuossa on niin pitkä palanen että ihan jo pelottaa.

Kuva

Ja vielä sisäpuolelta. Melkosta "palkoa" tulee meikäläisen hitsatessa. Hommasin suojakaasupullonkin ja se kyllä auttaa paljon, mutta ei se vielä ammattilaista tee :P

Kuva
127 mk1
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8341
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 127 mk1 1973

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

No ei tuo nyt ihan kamalalle näytä, hetkittäin on hyvääkin kohtaa. Yleensä ei uskalla hitsata riittävän isolla virralla, kun sulan lukutaito ei ole huipussa niin solahtaa sitten läpi. Mutta silti lisää tehoa laitteeseen ja yrittämään, isolla virralla vie pistoolia jouhevasti eteenpäin. Jos meinaa sulaa niin pitää sekunnin taukoja ja tekee pätkissä, ei kuitenkaan anna sauman punoituksen sammua välillä. Langannopeutta voi kanssa kokeilla pienentää sauman madaltamiseksi mutta halvat hitsauskoneet ei tahdo poltaa kunnolla pienillä langannopeuksilla.
Kommentit siis näin itseoppimispohjalta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
mikaai
Viestit: 47
Liittynyt: 17.08.2012 20:49

Re: 127 mk1 1973

Viesti Kirjoittaja mikaai »

Hommat etenee hiljalleen, hieman on verkkaista touhua kun viikosta tuntuu aina loppuvan tunnit. Hitsihommat alkaa olla tehty, toisen oven alalaita on ainoa fiksattava kohde. Toki yllätyksiä voi vielä tulla.

Tässäpä kuvaa keulasta, tässä ihan "raakana" kun en jaksanut alkaa siistimään jälkeä sen kummemmin, teen sen myöhemmin. Loppujen lopuksi tein keulapalan kolmesta osasta, hitsasin kotelon sisään tukipalat saumojen kohdalle jotta muoto edes jokseenkin säilyi.

Kuva

Tuon jälkeen olen siirtynyt sisäpuolelle jossa sisälattiat otin käsittelyyn. Menetelmä karkeasti näin: 1. rälläkän teräslaikalla pohja puhtaaksi 2. Liisteriin imeytetyllä sitruunahapolla pari-kolme vuorokautta käsittelyä 3. Puhdistus 4. Epitar 2k epoksi pohjaan

Tässä apukuskin puoli sitruunahappo käsittelyssä. Tulee muuten pirun hyvä tuolla, lähtee joka huokosesta yms. ruoste pois mistä ei mekaanisella tavalla saa.

Kuva

Tässä lopputulosta takaosasta, tosi pölynen pinta tosin

Kuva

Aloitin myös yksittäisten osien uittamisen n. 5% sitruunahappo liemessä. Tässä eka testin ennen ja jälkeen kuvat jousesta, muutaman vuorokauden uittelun jäljiltä. Tosi hyvin toimii myös tässä, toki paksumpi ruoste täytyy mekaanisesti poistaa mutta muuten tehokas puhdistamaan.

Kuva
127 mk1
mikaai
Viestit: 47
Liittynyt: 17.08.2012 20:49

Re: 127 mk1 1973

Viesti Kirjoittaja mikaai »

Alustan osia olen myös hommaillut. Sopivasti AD:ssa oli poistossa paljon 127:n alustan osia ja lähti todella halvalla, alle motonetin hintojen. Alustasta nyt puuttuu enää iskunvaimentajat ja takatukivarren puslat noin ulkomuistista.
127 mk1
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: 127 mk1 1973

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Kannattaa muuten tiedostaa, että hapottaminen haurastuttaa karkaistuja teräksiä, joista hyvänä esimerkkinä jousiteräs! Saattaa jouset sanoa riksrakspoks hapottelujen jälkeisessä käytössä. Siksi jouset ja moottorinosat kannattaa putsata muilla keinoin, vaikka mekaanisesti, ja enintään nopea hapotuskäsittely.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
mikaai
Viestit: 47
Liittynyt: 17.08.2012 20:49

Re: 127 mk1 1973

Viesti Kirjoittaja mikaai »

Luigi kirjoitti:Kannattaa muuten tiedostaa, että hapottaminen haurastuttaa karkaistuja teräksiä, joista hyvänä esimerkkinä jousiteräs! Saattaa jouset sanoa riksrakspoks hapottelujen jälkeisessä käytössä. Siksi jouset ja moottorinosat kannattaa putsata muilla keinoin, vaikka mekaanisesti, ja enintään nopea hapotuskäsittely.
No hemmetti, lueskelin "vetyhauraudesta" yms. asioista kun tutustuin aiheeseen, mutta näköjään unohdin koko homman. Kiitos muistutuksesta, noh sitruunahappo on sen verran mietoa evästä että toivotaan että vahinkoa ei ole tullut...
127 mk1
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: 127 mk1 1973

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Samaa vetyhaurastumista voi tapahtua myös korkealujuuksisia kappaleita (kuten 10.9 pultteja) galvanoidessa. Siihen sain ohjeeksi uunittaa niitä 180°C lämmössä pari-kolme tuntia heti galvanoinnin jälkeen. Korkeampi lämpö voi vaikuttaa lujuuteen, joten lämpöjen kanssa kannattaa olla tarkkana. Silti jätän vähänkin kriittisemmät osat käsittelemättä. Tässäkin tapauksessa voisi yrittää korjata mahdollista vahinkoa uunilla, joskin vetyhaurastuminen lienee jo edennyt sen minkä etenee, kun aikaa on kuitenkin tainnut mennä. Sitruunahappokin sitä kuitenkin aiheuttaa, vaikka onkin sinällään "mieto" happo.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8341
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 127 mk1 1973

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Muutama vuosi hyllyssä korjannee vetyhaurauden itsekseen. Pulttiteollisuus taitaa käyttää jotain alipaine-uuneja. No ei taida toimia kumpikaan vaihtoehto tässä..
Olikos tuo liisteri ihan vain tapettiliisteriä vai mitä? Mahtaako sitruunahapon putsaus olla helpompaa tai vähemmän tarkkaa kuin fosforihapon, onko kellään kokemusta? Itse kun olen käyttänyt vain fertania mutta se on loppu ja jotain halvempaa voisi kokeilla. Sitruunahappoa taitaa emäntä saada ostettua töistä muutaan kilon ämpäreissä.
Kuvassa etuhelma näytti hyvälle.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3373
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: 127 mk1 1973

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Mitenkäs ruosteenpoistoon käy kidesooda&akkulaturi? Sillä ei liene metalliin vaikuttavia ominaisuuksia.
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=2&t=7676&50572
Ilo seurata tällaisia kertomuksia. Kun saisi joskus siivottua tallin, sieltä ehkä löytyy projektikuntoinen valkoinen 128 :oops:
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
mikaai
Viestit: 47
Liittynyt: 17.08.2012 20:49

Re: 127 mk1 1973

Viesti Kirjoittaja mikaai »

Nipa kirjoitti:Mitenkäs ruosteenpoistoon käy kidesooda&akkulaturi? Sillä ei liene metalliin vaikuttavia ominaisuuksia.
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=2&t=7676&50572
Ilo seurata tällaisia kertomuksia. Kun saisi joskus siivottua tallin, sieltä ehkä löytyy projektikuntoinen valkoinen 128 :oops:
Itse unohdin sähkön käytön nopeasti, muistaakseni tuottaa sen verran vaarallisia kaasuja jotta tuntui fiksummalta jättää kokeilematta.

Minä kun luulin että minulla on talli sekaisin, mutta sinulla se vasta tuntuu olevan jos tallistasi ehkä löytyy 128 :lol:

Jees, projekti jatkuu ens maanantaina hiekkapuhalluksella. Puhalletaan pohja, etulokarit ja konehuone puhtaaksi eli jäljellä olevat paikat joita käsipelissä ei saa kunnolla tehtyä. Perse edellä puuhun tässäkin, jos olisin puhalluksen hinnan kysynyt etukäteen niin olisin puhalluttanut koko auton kerralla ja unohtanut käsipelissä tussaroinnin. Mutta tulipahan harrasteltua joka on projektin tarkoitus, oman työn tuntihintoja ei lasketa.
127 mk1
Vastaa Viestiin