127 mk1 1973
127 mk1 1973
Pitkällisen etsinnän jälkeen löytyi harrastepeli pimenevien syysiltojen iloksi. Fiat merkkinä ei ollut ehdoton, vaan kriteereinä oli asiallisen kunnon lisäksi mm. edullinen ylläpito ja osien saatavuus. Mutta kriteereihin sopien löytyi tuollainen -73 mallin 127, 903cc koneella. Auto on seisonut lähes 9 vuotta ja sen kyllä haistaa sisällä ja tuntee jarruissa . Tekniikka vaikuttaa olevan ihan jees, enemmän kyllä kiinnitin huomiota korin kuntoon ostotilanteessa. Lähtee kuitenkin hyvin käyntiin ja kehrää ihan nätisti niin se riittää toistaiseksi.
Mitään kauheita suunnitelmia ei ole, mutta jos syksyn/talven aikana kävisi korin ja alustan läpi, käyttäisi leimalla keväällä 2013.
Homman aloitin poistamalla sisustan hajujen poistamiseksi että korin kunnon selvittämiseksi. Hajut tuntuu laimenevan hyvin kloriittipesulla ja etikalla. Kori vaikuttaa jo melkein liian hyvältä, ainoat huonot kohdat on kuskin oven alalaita ja helmojen takapäät (ei kuitenkaan näyttäisi olevan läpilahot). Toki pintaruostetta löytyy sitten sieltä täältä, mutta ei vakavia määriä. Autoa on suojattu aikoinaan ja se lienee pelastanut osaltaan tätä yksilöä.
Laitetaan sitten muutama kuva, jatkan juttua kun homma syksyn myötä etenee - ensin pitää kuitenkin saada autotalli valmiiksi, lattiasta puuttuu vielä epoksi + sähköjä vähän
Pari yleiskuvaa ensin
Sisustaa ennen pesua:
Sisältä purkamisen jälkeen:
Myös takaiskareiden päät on alkuperäiset ja kovan oloiset edelleen:
Apukuskin ovi täysin ruosteeton, kuskin ovi oli alalaidasta lahonnut:
Konetilaa:
Mitään kauheita suunnitelmia ei ole, mutta jos syksyn/talven aikana kävisi korin ja alustan läpi, käyttäisi leimalla keväällä 2013.
Homman aloitin poistamalla sisustan hajujen poistamiseksi että korin kunnon selvittämiseksi. Hajut tuntuu laimenevan hyvin kloriittipesulla ja etikalla. Kori vaikuttaa jo melkein liian hyvältä, ainoat huonot kohdat on kuskin oven alalaita ja helmojen takapäät (ei kuitenkaan näyttäisi olevan läpilahot). Toki pintaruostetta löytyy sitten sieltä täältä, mutta ei vakavia määriä. Autoa on suojattu aikoinaan ja se lienee pelastanut osaltaan tätä yksilöä.
Laitetaan sitten muutama kuva, jatkan juttua kun homma syksyn myötä etenee - ensin pitää kuitenkin saada autotalli valmiiksi, lattiasta puuttuu vielä epoksi + sähköjä vähän
Pari yleiskuvaa ensin
Sisustaa ennen pesua:
Sisältä purkamisen jälkeen:
Myös takaiskareiden päät on alkuperäiset ja kovan oloiset edelleen:
Apukuskin ovi täysin ruosteeton, kuskin ovi oli alalaidasta lahonnut:
Konetilaa:
127 mk1
Re: 127 mk1 1973
Toivottavasti tuo yksilö pääsee alkuperäiskuntoisena museorekisteröidyksi, eikä joudu liian tarkan entisöinnin kohteeksi
Harvinaisen hyvin säilynyt yksilö, onnittelut löydöstä!
Harvinaisen hyvin säilynyt yksilö, onnittelut löydöstä!
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: 127 mk1 1973
Takaiskarin yläpäät hitsaamattomat Onnea hankinnalle! itsellä vm-79 seitsikko.
Jari Salmensuo
Re: 127 mk1 1973
Hieman on mietinnän alla miten etenen auton kanssa, jotenkin museointi kiinnostaisi mutta mitä sivusta seurannut niin on se tarkkaa touhua. Mutta alkuperäistä kuntoa kohden kunnostus kuitenkin lähtee...
Löysin tuossa autosta vielä huoltokirjankin, ja sen perusteella autolla on ajettu 133tkm. Melkoisen vähän alkuaikoina on kilometrejä tullut, jos en ihan vikaan muista niin 30tkm huollon leima oli -83 vuodelta . Lisäksi mukana tuli "Autoni on Fiat 127"-kirja (offtopic: Haynesin 127:n korjausopasta saa tarjota jos löytyy joutavana).
Löysin tuossa autosta vielä huoltokirjankin, ja sen perusteella autolla on ajettu 133tkm. Melkoisen vähän alkuaikoina on kilometrejä tullut, jos en ihan vikaan muista niin 30tkm huollon leima oli -83 vuodelta . Lisäksi mukana tuli "Autoni on Fiat 127"-kirja (offtopic: Haynesin 127:n korjausopasta saa tarjota jos löytyy joutavana).
127 mk1
Re: 127 mk1 1973
Kannattaa tutkailla ne takaiskaritornin vahvikkeet pyöräkotelonkin puolelta, ettei ole reunoista ruoste hiipimässä peltien väliin. Vähän öljyä tms sinne saumaan sitten pitämään jatkossakin ruosteettomana.
Mutta hieno on, täältä kanssa toive ettei näin hyvin 40 vuotta säilynyttä yksilöä uhrata liialliseen entisöintiin. Uusilla osilla kasattuja ylimaalattuja museoautoja voi tehdä niistä huonommista yksilöistä.
Onko tämä muuten Seat vai Fiat? Muistelen että juuri -73 olisi tullut iso laivalasti näitä Espanjasta. Pari tuhatta kerralla? Niissä oli ovissa pienet kromatut Seat-kyltit ja tyyppikilvessä taitaa lukea Seat?
Mutta hieno on, täältä kanssa toive ettei näin hyvin 40 vuotta säilynyttä yksilöä uhrata liialliseen entisöintiin. Uusilla osilla kasattuja ylimaalattuja museoautoja voi tehdä niistä huonommista yksilöistä.
Onko tämä muuten Seat vai Fiat? Muistelen että juuri -73 olisi tullut iso laivalasti näitä Espanjasta. Pari tuhatta kerralla? Niissä oli ovissa pienet kromatut Seat-kyltit ja tyyppikilvessä taitaa lukea Seat?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: 127 mk1 1973
Todella nätti yksilö!!! ....Näissähän oli alunperin etulokasuojan alaosassa siinä roiskeläpän lähellä teksti SEAT,jos siis oli Espanjasta tullut,ja tyyppikilvessä tais lukea "costrucione Seat". Mutta eihän sillä loppujen lopuksi ole väliä tässä vaiheessa,että onko Italialainen,vai Espanjalainen Yhtä hieno anyway!!!
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-
- Viestit: 1914
- Liittynyt: 09.04.2012 14:39
Re: 127 mk1 1973
Onpas hyvän näköinen yksilö , millainen on pohja?
Pisti silmään nuo virtakaapelit "vahvistimeen"... Olikos mimmoone myyjä entä mitäs tuo maksoi?
Pisti silmään nuo virtakaapelit "vahvistimeen"... Olikos mimmoone myyjä entä mitäs tuo maksoi?
Bravo t-jet
Re: 127 mk1 1973
Täytyy varmistaa tuo Seat hommeli tyyppikilvestä, mutta ainakin papereissa valmistaja on Fiat (vai onko se näin myös Seatin tekemien kanssa??)
Pohjaa olen konttaamalla käynyt läpi, on hyvännäköisessä massassa kauttaaltaan. Helmojen takapäistä massaa oli hieman irronnut, ja voisi olettaa että sieltä voi löytyä jotain. Muuten helmat koputtelin läpi ja ovat kovat. Tuosta 200m päästä löytyisi kaikenlaista puhallusta, hiekalla/soodalla/lasikuulalla --> olisikohan järkeä puhalluttaa pohjaa puhtaaksi? Toisaalta ei, jos pohja on hyvässä kuosissa ja massa ehjää...mutta esim. helmat ja pyöräkotelot voisi ollakin fiksua puhallella joka tapauksessa puhtaaksi ja varmistella mm. nuo iskarien päät.
Myyjällä auto on ollut käytössä nuorena, josta syystä vahvistimen johtoja. Sellainen kuva on, että myyjä on pitänyt asiallista huolta autosta - mm. huoltokirjassa oli jonkin verran merkintöjä huolloista mitä tehty ja vaihdettu + mitään kauheita viritelmiä ei ole löytynyt. Niin, ja kansi tähän oli vaihdettu noin vuosi ennen seisontaan laittoa (pahvi palanut). Ja hinta nyt on hinta, sanotaan nyt että eka tarjosin 450e mutta vähän piti tuosta vielä nousta ylös . Auton mukana tuli vielä alkuperäinen etumaski ja alkuperäisillä vanteilla olevat 135:set "läskit" talvirenkaiksi.
Kuten alussa kirjoittelin, en ole mikään Fiat asiantuntija joten kaikki apu, vinkit ja neuvot tulevat todella tarpeeseen! Ja heti niitä on alkanut tippua hyvää tahtiin, joten iso kiitos jo nyt kaikille! Laittelen tänne tietoa sitä mukaa missä projekti etenee, nyt ensimmäisenä kori lähdössä työn alle ja erityisesti siihen liittyen vinkit mitä tehdä ja mitä ei missään nimessä kannata tehdä tulevat tarpeeseen.
Pohjaa olen konttaamalla käynyt läpi, on hyvännäköisessä massassa kauttaaltaan. Helmojen takapäistä massaa oli hieman irronnut, ja voisi olettaa että sieltä voi löytyä jotain. Muuten helmat koputtelin läpi ja ovat kovat. Tuosta 200m päästä löytyisi kaikenlaista puhallusta, hiekalla/soodalla/lasikuulalla --> olisikohan järkeä puhalluttaa pohjaa puhtaaksi? Toisaalta ei, jos pohja on hyvässä kuosissa ja massa ehjää...mutta esim. helmat ja pyöräkotelot voisi ollakin fiksua puhallella joka tapauksessa puhtaaksi ja varmistella mm. nuo iskarien päät.
Myyjällä auto on ollut käytössä nuorena, josta syystä vahvistimen johtoja. Sellainen kuva on, että myyjä on pitänyt asiallista huolta autosta - mm. huoltokirjassa oli jonkin verran merkintöjä huolloista mitä tehty ja vaihdettu + mitään kauheita viritelmiä ei ole löytynyt. Niin, ja kansi tähän oli vaihdettu noin vuosi ennen seisontaan laittoa (pahvi palanut). Ja hinta nyt on hinta, sanotaan nyt että eka tarjosin 450e mutta vähän piti tuosta vielä nousta ylös . Auton mukana tuli vielä alkuperäinen etumaski ja alkuperäisillä vanteilla olevat 135:set "läskit" talvirenkaiksi.
Kuten alussa kirjoittelin, en ole mikään Fiat asiantuntija joten kaikki apu, vinkit ja neuvot tulevat todella tarpeeseen! Ja heti niitä on alkanut tippua hyvää tahtiin, joten iso kiitos jo nyt kaikille! Laittelen tänne tietoa sitä mukaa missä projekti etenee, nyt ensimmäisenä kori lähdössä työn alle ja erityisesti siihen liittyen vinkit mitä tehdä ja mitä ei missään nimessä kannata tehdä tulevat tarpeeseen.
127 mk1
Re: 127 mk1 1973
Kyllä tuon kuntoisesta kannattaa vähän enempi maksaakkin. Tulee sille huonokuntoisen korjaamiselle kuitenkin melko paljon hintaa, vaikka ei laskisi kuin pelkät materiaalihinnat.
Soodalla jos puhaltelis tosiaan pohjasta ja pyöränkotelot. Siellä nätin massan alla voi olla alkavaa ruostetta mitkä sais pois. Päälipuolelta tuo ei taida tarvita muuta kuin hyvän vahauksen. Vai oliko tuossa etuhelmassa vähän rupua, jos näin on niin sitten paikkamaalaus. Ei tosiaan mitään ylimaalausta.
Soodalla jos puhaltelis tosiaan pohjasta ja pyöränkotelot. Siellä nätin massan alla voi olla alkavaa ruostetta mitkä sais pois. Päälipuolelta tuo ei taida tarvita muuta kuin hyvän vahauksen. Vai oliko tuossa etuhelmassa vähän rupua, jos näin on niin sitten paikkamaalaus. Ei tosiaan mitään ylimaalausta.
Auto tykkää kun sillä ajetaan.
Re: 127 mk1 1973
Jaahas, hieman pääsin jatkamaan rassailua. Lähinnä herkistelin jarruja jotta saan autoa liikuteltua hieman helpommin. Samalla kiinnitin huomiota että etupäässä on sisälokasuojina alumiiniset sisälokarit. Varmaankin jälkiasenteiset, ainakin asennuksen perusteella.
Ja ensimmäiset hitsattavat kohdat löytyi samalla, ei mitään järkyttäviä mutta vaatii kuumaliimaa kuitenkin.
Ja ensimmäiset hitsattavat kohdat löytyi samalla, ei mitään järkyttäviä mutta vaatii kuumaliimaa kuitenkin.
127 mk1
Re: 127 mk1 1973
Joo, Lokarihan noita alumiinisia 127:aan teki. Itsellä kanssa oli sellaiset omassa autossa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
-
- Viestit: 1914
- Liittynyt: 09.04.2012 14:39
Re: 127 mk1 1973
Varmaan ruostesuojattu tuo auto? Kun koteloissa näkyy kotelosuojaa tms...
Bravo t-jet
Re: 127 mk1 1973
Hiljalleen projekti etenee. Nostin tekniikan tuossa pois + tankin, pakoputken yms. Tein autotallin kattoon kätevän nostolaitteen, rullakiskoja 2kpl kattoon ja niiden välillä vielä yksi rullakisko - noiden avulla nostopisteen saa haettua vapaasti 1,5m x 1,5m alueella ja tietysti tekniikan saa liikutettua pois auton kohdalta ilman auton siirtämistä.
Eli pääsisin periaatteessa aloittamaan peltitöitä. Ainoa ongelma on, miten saisin auton käännettyä hyvään työskentelyasentoon - olen miettinyt mm. korikiikkua jolla korin saisi käännettyä kyljelleen. Toisena vaihtoehtona pohtinut kaatotunkkia. Tai yksinkertaisemmin ottaisi katosta taljalla pisteet joista nostaisi toista kylkeä ilmaan, tarvehan ei ole saada kokonaan kyljelleen vaan hyvä työskentelytila riittää. Vinkkejä saa esittää, ei huvittaisi kuitenkaan työskennellä selällään ahtaassa. Niin, ainakin toistaiseksi olen unohtanut hiekkapuhalluksen ja lähden liikkeelle mekaanisella massan poistamisella ja puhdistuksella että ruostepaikkojen korjaamisella.
Maaliakin jo ennätin pohjaan hankkia, Teknoksen Epitar epoksin http://194.100.44.55/maalausj.nsf/($All ... penElement. Melkoista myrkkyä, pääkallon kuvia ja kaikkea . Joten täytynee ottaa töistä kunnon suojaimet kun tuon kanssa huiskii. Mietin myös muita tuotteita, kuten POR15 ja Teknoksen Inerta Primer 5 + epoksipinta, mutta Epitar tuntui helpommalta kun yhdellä aineella pärjää (ja hintakin jäi halvemmaksi kuin edellä mainitut).
Laittelen kuvia kunhan pääsen vähän peltitöissä eteenpäin.
Eli pääsisin periaatteessa aloittamaan peltitöitä. Ainoa ongelma on, miten saisin auton käännettyä hyvään työskentelyasentoon - olen miettinyt mm. korikiikkua jolla korin saisi käännettyä kyljelleen. Toisena vaihtoehtona pohtinut kaatotunkkia. Tai yksinkertaisemmin ottaisi katosta taljalla pisteet joista nostaisi toista kylkeä ilmaan, tarvehan ei ole saada kokonaan kyljelleen vaan hyvä työskentelytila riittää. Vinkkejä saa esittää, ei huvittaisi kuitenkaan työskennellä selällään ahtaassa. Niin, ainakin toistaiseksi olen unohtanut hiekkapuhalluksen ja lähden liikkeelle mekaanisella massan poistamisella ja puhdistuksella että ruostepaikkojen korjaamisella.
Maaliakin jo ennätin pohjaan hankkia, Teknoksen Epitar epoksin http://194.100.44.55/maalausj.nsf/($All ... penElement. Melkoista myrkkyä, pääkallon kuvia ja kaikkea . Joten täytynee ottaa töistä kunnon suojaimet kun tuon kanssa huiskii. Mietin myös muita tuotteita, kuten POR15 ja Teknoksen Inerta Primer 5 + epoksipinta, mutta Epitar tuntui helpommalta kun yhdellä aineella pärjää (ja hintakin jäi halvemmaksi kuin edellä mainitut).
Laittelen kuvia kunhan pääsen vähän peltitöissä eteenpäin.
127 mk1
Re: 127 mk1 1973
Joutessani aloittelin puhdistamalla toisen takalokarin massoista. Ei varmasti olisi järkeä poistaa kaikkea massaa, mutta massa on halkeillut todella paljon ja noihin halkeamiin kun menee vesi niin homma on selvä. Aivan yhtä hankalaa on massa poisto kuin kymmenen vuotta sittenkin, mutta se helpotus nyt on että massa ei ole juurikaan kiinni pellissä vaan 80%:a massasta tippuu koputtelemalla pois.
Alla pari yksityiskohtaista kuvaa jäljestä, jostain syystä puhelin hävitti pari kuvaa joissa olisi saanut paremman yleiskuvan. Liekköhän tuo iskarin yläpää alkuperäinen? Kontin puolelta kyllä näyttää siltä, mutta taas täältä puolen ei välttämättä...Muuten ei mitään kauheita löydöksiä, helmojen päistä saa hitsata + toisessa kuvassa näkyy sauman kohdalla pieni reikä.
Loput massat täytyy yrittää saada irti muilla tekniikoilla, koitetaan harjalaikkaa/liuotinta/jotain muuta.
Alla pari yksityiskohtaista kuvaa jäljestä, jostain syystä puhelin hävitti pari kuvaa joissa olisi saanut paremman yleiskuvan. Liekköhän tuo iskarin yläpää alkuperäinen? Kontin puolelta kyllä näyttää siltä, mutta taas täältä puolen ei välttämättä...Muuten ei mitään kauheita löydöksiä, helmojen päistä saa hitsata + toisessa kuvassa näkyy sauman kohdalla pieni reikä.
Loput massat täytyy yrittää saada irti muilla tekniikoilla, koitetaan harjalaikkaa/liuotinta/jotain muuta.
127 mk1
Re: 127 mk1 1973
koklaa tuohon mustaan massa bensalla kostutettua riepua ja jos massaa on tosi paksulti niin sitten tuholaismyrkky kannuun sitä bensaa ja siitä vaan paljon ohuita ruiskutuksia niin ettei valu maahan ! painepesurilla kun pyyhkäisee kun massa on pehmennyt niin ei jää noita kaapimis jälkiäkään tuohon alkuperäiseen tehdas massaan ! tehdas massa lähtee kuumavesipesurilla mutta tosi läheltä ihan muutaman sentin levyisellä viuhkalla joten on työlästä touhua..... meinaatko ottaa tuon tehdas massa pois ja miksi ?